teisipäev, 5. veebruar 2019

Mulla all - Apollo Film Productions


Kui Apollo kinodes teatritegemised on siiani olnud 1, 2 või 3 mehe "showd", mis on rohkem sketšiliku ülesehitusega ning pigem annavad edasi mitmeid lugusid, omamata selget ning tugevat narratiivi, siis "Mulla all" etendusega on astutud suur samm lähemale nö. klassikalisele teatrile. Esmakordselt on kinosaali teatri-materjaliks ostetud välismaa näitekirjanikult õigused, esmakordselt on kandvates rollides ka naised ja esmakordselt on kinosaalis lavastamas Ain Mäeots. Ain teadupärast lavastab alati väga fantaasiarikkalt ning minu jaoks just lavastuslikus mõttes oli see ka senistest kinos nähtud teatritest tugevaim. Kui poleks "Once upon a time in Estoniat", siis ütleks, et ka kõiges muus osas oli tegemist parima asjaga, mida meie kinosaalides on siiani mängitud, aga Aadli ja Ojari ning "Once upon..." vaimukas tekst oli ka ikka väga-väga andekas ja hea - naersin end toona peaaegu ribadeks.

Seekord sai ka naerda, aga see pole otseselt selline "pööraselt naljakas komöödia" - siin on ka sisuliselt päris sügavaid mõtteid ja psühholoogist poolt, rääkimata inimeste keerulistest elusaatustest, mis avanevad nii nende mineviku kohta kui ka tegelaste omavahelistes suhetes. Kõik kokku moodustades tervikliku loo. Juhtumisi oli see kolme päeva sees minu jaoks teine Aini esietendus (esimene oli "Persona" Vanemuises) ning minu jaoks neist kahest kohe tunduvalt meeldivam teatrielamus (kuigi lavastuslikus mõttes "Persona" on vast mitmetahulisem, siis just sisu osas jäi see Apollo Film Productions'i Solarise kinos etendunud lavastusele alla). Eks muidugi kinosaalis on lavastajal päris karmid piirangud - seal pole sellist akustikat... seega on vaja kasutada mikrofone, pole nii mitmekülgset valgustusmehhaanikat, seega valgusrežii vajab teistmoodi lähenemist. Ka "lava" kui selline, on teistsuguse olemusega - laiuti pikk, aga sügavuse mõttes kõvasti piiratum. Ühtlasi on atmosfäär teistsugune ning seega kõikvõimalikud propid võivad väga kergelt mõjuda ebausutavamad kui näiteks võrrelda tavalise teatrilava dekoratsioonidega. Teatrilaval toimuvat vaadetes on vaataja psüühika valmis uskuma kõike mõnevõrra lihtsamalt - see ongi teater, see ongi läbi teatraalse prisma. Kuid kinos on selle eest võimalus kasutada hiigelsuurt taust-kinoekraani ja luua täiesti erakordne kunstiline taust - segada "filmi" ja "reaalselt laval, publiku silme all, hetkes kordumatut näitlemist", luues seeläbi ühtlasi täiesti omaette kunstiliigi.

Ainil õnnestus seekord kõikidele nendele piirangu-nüanssidele lavastades tähelepanu pöörates, muuta see lavastus siiski lähedasemaks "teatrile" kui siiani see teistel õnnestunud on (siinkirjutaja muidugi ei tea, kas see on varem üldse otseselt olnud tegijatel eesmärgiks). Eks tal oli ka abiks superhea tiim - meister-valgus(tus)kunstnik Priidu Adlas, kellel tuli lahendada taustekraanil jooksvat filmi mittesegav, kuid samas näitlejad väljavalgustav valgusrežii. Kuna Ain on tegelased vahepeal toonud ka täiesti lava ette äärde ning muidugi ka taha - vahetult ekraani ees olevale äärele, kus asus mõnevõrra lavapinnast madalam "kaevatav haud", seega vaja oli ka kohtvalgustust erinevates lava osades... Ja kuigi tavalisele teatrivaatajale ilmselt on see rohkem meeltmööda kui valgus lihtsalt mängib kaasa ja etendust vaadates sellele tähelepanu ei torkagi, siis minule meeldib just nimme jälgida ka valgusrežiid ning avastada kuidas mingid asjad on lahendatud... eriti veel siis kui plindrilikust olukorrast on suudetud välja tulla... ja seda Priidu kahtlemata on suutnud. Kõrvalseintel olevad lisaprožed mängisid veel oma mängu. Sama oluline atmosfääri looja kui valgus, on muidugi kinoekraanil jooksev taust. Antud juhul vast peale näitlejate mängu isegi teiseks olulisem. Emer Värki jooksvad pildid toetavad igati nii Franka Vakkumi lavale loodud surnuaia-miljööd kui ka aidates kaasa emotsioonide-tekkele. Vahepeal taust kinolinal muutub, sest tegevuse asukoht on teine, aga hetketi on Emer kasutanud ka mingit hoopis teistsugust värvilahendust (justnagu negatiiv), mis pisut tekitab õõvalikumat tunnetust või ehk pigem annab hoopis juurde just surnuaiamiljööga tihti seonduva paha-aimduse. Ja kui juba emotsioonide-tekitamise-tausta peale jutt liikus, siis Markus Robami heli-riba on samuti oluline osa sellest. Ainus, mis natuke kõrva häiris oli mikrofonide ragin stseenides, kus tegelastel oli rohkem rahmeldamist (ja seda selles lavaloos mõned korrad juhtub), kuigi teisalt jällegi muidu mikrofonide kaudu edastatud tekst tekitas teatavat surnuaeda sobilikku kaja-efekti.

Ameerika näitekirjaniku, James McLindon'i auhinnatud ja u.10 aastat tagasi kirjutatud loos on tegutsemas 3 inimest. Ütleks isegi, et 3 üksikut inimest. Kõik nad otsivad midagi... Ja kõik on nad kokku saanud töötades ühes ja samas surnuaias. 18-aastane tüdruk (Saara Nüganen) otsib oma ema, kes kunagi oli tütre lastekodusse jätnud. Tüdruku hing on katki, kuid Saara on selle tegelase üles ehitanud üsna jõuliseks (sellised, need lastekodulapsed päriselt tihti oma olemuselt ongi), elus ise läbilöövaks, hakkajaks tüdrukuks, kes ei karda isegi sellist makaabrit ametit, nagu seda kaugeltvaataja jaoks "surnuaiatööline" ju on. Surnuaial, nagu mistahes "ettevõttel" on olemas ka boss (Carmen Mikiver), kes oma olemuselt on mõnevõrra mehisema olekuga kui tavaliselt naised, seega kerge on ka vaatajatel, nagu teistel tüki tegelastel liigitada ta lesbiks. Oleme ju juba sellised "liigitajad", kuigi tegelikult ju vahet pole... tema on lihtsalt selline... iseasi, mis selles inimeses kõik peidus veel ei ole (ja muidugi loo edenedes avaneb meile ka see info)... Carmeni mängu nautisin ma kohe erakordselt, sest psüüholoogilises teatris on võib-olla üks raskemaid ülesandeid näitlejal luua oma rollile karakter, mis on küll nö. "mängitud"aga, et see sellest hoolimata, oleks usutav inimesena ja mitte mõjuda "tehtud" tüübina. Ja Carmeni olemus on hoopis teistsugune tema teistes rollides ning millisena on saanud teda näha intervjuudes ning mujal. Samas on see ka teatav, tuntav inimtüüp, milliseid oleme oma eludes kohanud ilmselt mitmeid. Tegelikult on selle rolli karakteris peidus palju tasandeid- üks tasand on olla boss, teine tasand on inimlik tasand ning kaasaelamine noorele uuele töötajale, samas teda aidata soovides-proovides. Ühtlasi tunneb ta oma olukorra ära tüdruku olukorras, mis omakorda tekitab tegelasele süümekaid. Tema kapp on luukeresid täis, mis seal kõva kolinat teevad ning "väljasaamist nõuavad". See tegelane otsib õigustust, andestust ja lunastust oma mineviku-tegudele... Ja kolmandaks on üks 19-aastane poiss (Ott Raidmets), kellele tema uus, noor kolleeg väga meeldib. Raidmetsa Robis on samuti palju "päris elust" tuttavat. Noor naga, kelles on teatavat ambitsiooni, täiskasvanuks saamise rõõme ja valusid... tema otsib nii iseennast kui ka, nagu ikka tolles eas vallalisena - pruuti! Kuna tegelased on eri vanuses 2 x u.20 ja 1 x u.50 ning toovad sisusse enda mõttemaailmad, olemused ja tegutsemise, siis on ka selle tüki sihtrühm üpris lai (pakuks 15+ kuni vanadeni välja) - siit peaks leidma endale igaüks midagi samastumiseks, kuigi otseselt selliste muredega, nagu tüki kaks naist maadlevad, pole paljud inimestest lähedalt kokku puutunud.

Lisaks näitlejate väga heale mängule (Saara ja Oti särisev keemia selles tükis laval on üle mõistuse hea ja vaatajale puhas nauding! ja Carmeni mängu võlu küll juba kiitsin, kuid ka temal kujuneb mõlema noorema tegelasega omalaadne suhe, mida on laval vaadates lihtne uskuda ning põnev jälgida), on mõnusalt loo tõlkides eestipärasemaks dramatiseerinud Timo Diener. Tegelikult nii hästi, et kui ei teaks, kes on autor, siis peakski seda meie oma näitekirjaniku looks. Tegevus toimub peamiselt ühes Eesti surnuaias, tegelased on eestlased, naljad on seotud eestlastega - väga täpselt ja teravalt igas detailis saaks nii eesti kui eestlaslikkusega isegi paralleele tõmmata. Tuues sisse nii meile tuttavad asukohad (Filtri tee surnuaed) kui ka avaliku elu tuntud nimed (president Kersti Kaljulaidist Vaiko Eplikuni). Nõnda on jällegi omakorda lihtsam uskuda ja samastuda nende teemadega. Ja see "eestindus" tasus kuhjaga end ära, sest publikus istudes oli lihtne märgata, et just need tuttavad nimed ja naljakad ütlused (mida ju igapäevaelus ikka õhku visatakse või seostatakse), tekitasidki kõige rohkem naeru. Eriti näiteks Jesper Parve üle irvitamine... See lahendus on tegijatel veel eriti osav, sest jääb kaksipidi tunne - tegijad otseselt ei mõnita Parvet, aga just see kontekst, milles nimi tekstis esineb, pani saalitäie rahvast rõkkama naerust :). Eestindusele lisaks on tekst ja lugu ka muidu hea. Tegelased mängivad tükis üht vahvat kirjanduslikku "surnuluulemängu", mida ka vaataja saab kaasa mängida ja arvata - see on nii lahe, lõbus ja mõnusalt meelelahutuslik. Seda saab igaüks mistahes muul teemal ka kodus ise mängida ja mitte ainult kirjanduse, vaid ka teatri või filmidega. Pisut oli küll lõppkulminatsioonis järsk üleminek sellisesse "kopaga" stseeni... aga ilmselt soovitigi natuke "ehmatada".

Lõppkokkuvõttes tekis tunne, et kui ühest küljest oleks ehk natuke kõhedust saanud lihtsamalt tekitada väiksemas, intiimsemas saalis ja tegemist ju ka vaid 3 tegelasega, olemuslikult kammerliku tükiga, siis kogu lugu oleks võib-olla väiksemas saalis paremini mõjule pääsenud? Oleks tugevamalt tekkinud tunne seal nende tegelastega koos surnuaial olemisest... Samas üsna lava mõttes kaugel istudes ning ka sellises suures saalis, oli see surnuaial olemise tunne kohati täiesti tunnetatav. Väikses saalis poleks selline võimas ekraan nii hästi pääsenud mõjule - need võimsad kõrged puud ning ristid haudadel...

Hinnang: 4- (Kinosaalist lahkudes, kogemata kohatud töökaaslase kommentaar oli: "Hea, süsimust eestlaslik komöödia". Mina vastu, et see on ju ameerika kirjaniku kirjutatud, aga päris hästi pettis ära küll - tõesti "eestlaslik". Rohkem on küsitav, et kas "komöödiaks" seda saab ikka päriselt liigitada, kuigi tõesti - naerda saab siin rohkem kui mõnes otseselt "komöödiaks" peetavas tükis... aga seda tõsist poolt on ka piisavalt palju, niiet pigem peaks seda vast "põnevussugemetega dramöödiaks"? Kohati naljakas ja kohati ju isegi sünge... lõpp-plahvatusest rääkimata, mil puzzle viimasedki suurimad tükid kohtadele loksuvad. Carmen Mikiver teeb siin senise teatriaasta parima naispeaosa, aga kõiki kolme peategelast mänginud näitlejad olid head! Muidu ju meelelahutusliku teatri tükid on tihti kergema kaaluga ning nö. lihtsakesed, aga siin olid "meelelahutus" ja "psühholoogiline sügavus" heas balansis. Kes tahab, võibki võtta seda ka tervikuna nii ühe kui teisena. Millegipärast olen kuulnud mitmetelt inimestelt kogemata, kuidas nad seda tükki soovitavad kolmandatele inimestele... ju siis tasub vaadata-kogeda!)


Tekst Apollo Film Productions'i FB lehelet (sealt on pärit ka siinsed fotod):

"MULLA ALL“
Must komöödia kahes vaatuses

Ühe Eesti linna kalmistule tuleb ennast tööle pakkuma noor tütarlaps Meri (Saara Nüganen), kelle soov ja motiivid sinna tööle asuda tekitavad surnuaia ülemuses Tertsis (Carmen Mikiver) tõsiseid kahtlusi. Koos abilise Robiga (Ott Raidmets) asuvad nad tüdrukut kumbki omal moel „lahti muukima”, ent aduvad õige pea, et „muugitakse” ka neid endid. Ja see kõik sünnib hilissügisesel kalmistul hingedeajal.

Lugusid stiilis „miski pole nii, nagu algul näib” on oi kui palju, aga auhinnatud näidendi „Mulla all” teeb eriliseks selle inimlik usutavus ning eluline huumor – kõik, mis on valus, on ka väga naljakas, ja vastupidi.

Ehkki loos ei liigu zombid ega tõuse haudadest koolnud, on sissevaade kalmistu argipäeva ning ka öösse sellevõrra põnevam ja verdtarretavam, et lisaks haudadele kaevatakse lahti üksteise sügavaid saladusi…

James McLindoni menutüki „Mulla all” (“Dead and Buried”) on eestistanud Timo Diener ja lavastanud Ain Mäeots.

Osades: Saara Nüganen, Ott Raidmets, Carmen Mikiver

Videokunstnik: Emer Värk
Kunstnik: Franka Vakkum
Helilooja: Markus Robam
Valguskunstnik: Priidu Adlas
Etenduse juht: Kelly Väli
Produtsendid: Apollo Film Productions - Tanel Tatter ja Veiko Esken

reede, 1. veebruar 2019

Jaanuar 2019 teatrikuu kokkuvõte + veebruari soovid ja soovitused


Tihedalt teatreid külastades, aastakokkuvõtteid koostades ning teatrielamuste peegeldusi kajastades möödus järsku terve esimene teatrikuu! Viuhhhh ja oligi läinud!

Minu "101 teatrielamuse aasta" sai hoogsa alguse ning tormasin kohe uue aastaga kätluses oma "graafikust" ette :) Kuigi alguses ei saanud kuidagi pihta hakatud, aga lõpuks kogunes tervelt 10 teatrielamust esimese kuuga pagasisse kaasa. 10 - see on täiesti piisav number, et üks korralik kokkuvõte koostada ning parimatele aupaistet jagada. Ja just need nimed ning nimetused kaasa võtta ka 2019. aasta aastalõpu kokkuvõtetesse, kus on võimalus kõikide parimate üle veelkord juurelda ning vaadata kuidas lauad lauduvad ja mis trikke mälu teeb - mis neist eriti pinnale tõusevad ja mis ikka ja jälle aasta jooksul meelde tulevad, et neid üht ja teistpidi oma peas seostada ning teatrilukku veelgi suuremate tähtedega kirjutada.

Kuigi mul on praegu pooleli mitu teksti ("Mulla all", "AV Maria", "Pipi" jne) ning mitu kokkuvõtet (Kirjandus, TV ning Teatritegijate tipud), siis üritan hoida seda liini, et iga kuu esimesel (või äärmisel juhul teisel) kuupäeval võtan möödunud kuu kokku, mis siis sellest, et mõned tekstid tulevad väikse viibega. Kõik tulevad, kohe kui jõuan. Veebruaris on ilmselt lihtsam pääseda siin tippude seas esile, sest siis tundub mul tulevat natuke teatrivaesem kuu (järgmine nädal olen üldsegi Brüsselis ja ühe Rakvere esietenduse (Verikambi) ajal sõidan Tartusse, sest üllatus-üllatus, olen tänavuse "Tartu Kultuurikandja" üks kolmest nominendist Kultuurikajastaja kategoorias! Selle Rakvere lavastuse katsun siiski märtsis, oma sünnipäeva paiku kinni püüda! Kuid Rakveres õnnestub vähemalt "Kinnine kohus" kaeda. Ja Tartusse lähen ka veel ühte etendust vaatama (Kaukaasia kriidiring)! Lisaks üks kevadhooaja oodatumaid ootab mind Viljandis (Once)... Tallinnast nopin praeguse seisuga vaid ühe (Kontrabass) ja ülejäänu osas on kõik veel väga lahtine. Ongi vast aega rohkem vabal ajal kirjutada, koolis käia ning trenni teha... kuu lõpupoole tuleb väike töötiir teha ka Türki... Eks neelud käivad veel nii mõnegi tüki järele, aga nendest täpsemalt siin pärast jaanuarikuu tippe. Lisaks toon ära veebruari mängukavadest need, mida oma kogemuste põhjal vaatama soovitan minna...

Siin siis need JAANUARIKUU TIPPUDE edetabelid:

SUURIM TEATRIELAMUS

1. "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse" - Vaba Lava Narva ja Vene Teater
2. "Monument" - Kinoteater
3. "AV Maria" - Teater Kelm
4. "Südameharjutus" - Tallinna Linnateater


PARIM LAVASTAJA

1. Juri Muravitsky "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse
2. Priit Võigemast "Monument"
3. Karl Koppelmaa "AV Maria"


PARIM AUTORITEATER

1. Karl Koppelmaa "AV Maria"
2. Liisa Saaremäel ja Karl Laumets "Leek"


PARIM NAISPEAOSA NÄITLEJA

1. Carmen Mikiver "Mulla all"
2. Evelin Võigemast "Monument"
3. Piret Kalda "Südameharjutus"
4. Lauli Otsar "AV Maria"
5. Teele Pärn "Gesamtkunstwerk¹"
6. Liisa Saaremäel "Leek"
7. Saara Nüganen "Mulla all"


PARIM MEESPEAOSA NÄITLEJA

1. Sander Rebane "Gesamtkunstwerk¹"
2. Andres Raag "Südameharjutus"
3. Kaspar Velberg "Südameharjutus"
4. Tõnis Niinemets "Monument"
5. Ott Raidmets "Mulla all"


PARIM NAISKÕRVALOSA NÄITLEJA

1. Maria Annus "Julm mõrvar Hasse Karlsson..."
2. Karin Lamson "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
3. Alina Karmazina "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIM MEESKÕRVALOSA NÄITLEJA

1. Priit Strandberg "Julm mõrvar Hasse Karlsson..."
2. Markus Truup "AV Maria"
3. Markus Luik "Monument"
4. Alexandr Domowoy "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
5. Sergei Furmanjuk "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIMAD NOORED NÄITLEJAD (alla 30.aastased rolli nägemise hetkel)

1. Sander Rebane "Gesamtkunstwerk¹"
2. Priit Strandberg "Julm mõrvar Hasse Karlsson..."
3. Markus Truup "AV Maria"
4. Lauli Otsar "AV Maria"
5. Teele Pärn "Gesamtkunstwerk¹"
6. Karin Lamson "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
7. Liisa Saaremäel "Leek"
8. Saara Nüganen "Mulla all"
9. Ott Raidmets "Mulla all"
10. Karl Laumets "Leek"
11. Ivan Aleksejev "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
12. Karolin Jürise "Pipi peab jõule"
13. Mathias-Einari Leedo "Pipi peab jõule"
14. Maarja Tammemägi "Pipi peab jõule"
15. Martin Tikk "Gesamtkunstwerk¹"
16. Kristjan Poom "Pipi peab jõule"
17. Grete Konksi "Pipi peab jõule"
18. Henessi Schmidt "Pipi peab jõule"


PARIM 60+ NÄITLEJA

Külliki Saldre "Julm mõrvar Hasse Karlsson"


PARIM UUS NÄITLEJA (keda ma varem pole teatrilaval mängimas näinud)

Ivan Aleksejev "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIM INDIE-TEATER

1. "Monument" Kinoteater
2. "AV Maria" Teater Kelm
3. "Gesamtkunstwerk¹" Kinoteater
4. "Mulla all" Apollo Film Productions
5. "Leek" Eesti Teatri- ja Muusikamuuseumi teatriprojekt


PARIM KUNSTNIK

1. Kristjan Suits "Julm mõrvar Hasse Karlsson..."
2. Karoliina Kull ja Johannes Valdma "AV Maria"
3. RedHaus/Piret Peil "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
4. Mailiis Laur "Pipi peab jõule"


PARIM KOSTÜÜMIKUNSTNIK

Kalle Aasamäe "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIM MUUSIKALINE KUJUNDUS

1. Vladimir Džumkov "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
2. Feliks Kütt, Andres Raag, Peeter Tammearu "Südameharjutus"
3. Kaarel Kuusk "Pipi peab jõule"


PARIM HELILOOJA

Markus Robam "Mulla all" ja Priit Strandberg "Julm mõrvar Hasse Karlsson"


PARIM VISUAAL-/TEHNILISED LAHENDUSED/VIDEOKUNSTNIK

1. Emer Värk "Mulla all"
2. Kärt Petser "Pipi peab jõule"
3. Emer Värk "Persona"


PARIM VALGUSKUNSTNIK

1. Priidu Adlas "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
2. Kristjan Suits "Julm mõrvar Hasse Karlsson"
3. Martin Koldits "AV Maria"


PARIM KOREOGRAAFIA/LIIKUMINE/LAVAVÕITLUS

1. Olga Privis "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse
2. Rauno Zubko "Gesamtkunstwerk¹"
3. Jaanika Tammaru "Pipi peab jõule"


PARIM POSITIIVNE ÜLLATUS/AVASTUS

1. Andres Puustusmaa "AV Maria"
2. Kristjan Poom "Pipi peab jõule"
3. Grete Konksi "Pipi peab jõule"


PARIM KODUMAINE DRAMATURGIA

1. Karl Koppelmaa "AV Maria"
2. Paavo Piik ja trupp "Gesamtkunstwerk¹"
3. Karl Laumets ja Liisa Saaremäel "Leek"


PARIM VÄLISMAINE DRAMATURGIA

1. Marius von Mayenburg "Monument"
2. James McLindon "Mulla all"
3. Daniel Glattauer "Südameharjutus"
4. Pavel Demirski "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIM DRAMATISEERING

Timo Diener'i eestipärastamised "Mulla all"


PARIM ANSAMBLIMÄNG

TÜ VKA/Rakvere Teater "Pipi peab jõule" ja Vaba Lava Narva/Vene Teater "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIM KOMÖÖDIA

1. "Monument" Kinoteater
2. "Gesamtkunstwerk¹" Kinoteater
3. "Südameharjutus" Tallinna Linnateater
4. "Mulla all" Apollo Film Productions


PARIM MUUSIKALINE/TANTSULINE LAVASTUS

1. "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse" Vaba Lava Narva / Vene Teater
2. "Gesamtkunstwerk¹" Kinoteater
3. "Pipi peab jõule" TÜ VKA / Rakvere Teater


PARIM LASTE- JA NOORTELAVASTUS

"Pipi peab jõule" TÜVKA/Rakvere Teater


MEELDEJÄÄVAIM KUJUND/JUHTUM SEOSES KÕIGI 10 NÄHTUD LAVASTUSEGA:

"Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse" ülesehitus, ehk lavastuslik olemus - technodraama
"Gesamtkunstwerk¹" rääkivad kujud Louvre'is
"Mulla all" surnuluulemäng
"AV Maria" Markus Truupi animeeritud liikumine
"Pipi peab jõue", mis juhtus härra Nilssoniga, kui Pipi ta peale kurjaks sai
"Leek" Tamperes tantsis Ella nii ehedalt leeki, et valves olnud pritsimees pidi veepumba järele haarama
"Monument" Tõnis Niinemets ja Markus Luik koos vannis
"Julm mõrvar Hasse Karlsson..." isemängiv tromboon
"Persona" varjude tants
"Südameharjutus" lõpuüllatus
+ 1 extra - "Gesamtkunstwerk¹" Teele Pärn mängib trumme, nagu Gunnar Graps - hoia alt Juss Haasma!


SOOVITAN VAADATA VEEBRUARIS:
Tartus - Vanemuises:
1. Beatrice
2. Kalevipoeg
3. 33 variatsiooni
4. Midagi tõelist
5. Mees, kes teadis ussisõnu
6. Romeo ja Julia
7. Teineteiseta
8. Faust

Rakveres - Rakvere Teatris:
1. Paunvere poiste igavene kevade
2. Ükssarvikute farm
3. Hullemast hullem
 Lisaks veel (väga hea) On Teatri külalisetendus Rakveres "Maailma ilusaim tüdruk" (lisaks täiesti uskumatu piletihind nii hea asja kohta!)

Paides:
Kaitseala

Viljandis - Ugalas:
1. Emadepäev
2. Krdi loll lind peaks olema Tallinnas külas!

Ringreisil:
Tervise Arengu Insituudi ja tarkvanem.ee "Südames sündinud"

Tallinnas:

Piip ja Tuut Teatris -
Cabaret Siberia
Piip ja Tuut Hamlet

NUKUs -
1. Kentsakas juhtum koeraga öisel ajal
2. Pollyanna
3. Noored hinged
4. Timm Thaleri müüdud naer
5. (p)ÖÖ

Teater Kelm -
AV Maria

VAT Teater -
Pilgatud pimedus

Vene Teatris(koostöös Vaba Lava Narvaga) -
Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse

Apollo Film Productions'i Apollo Solaris kinos -
Mulla all

Lisaks on Tallinnas külas Must Kast etendusega -
Peks mõisatallis


MINU TEATRISOOVID VEEBRUARIS:

Lähen kindlasti vaatama:
"Armastus Krimmis" Eesti Draamateater
"Kaukaasia kriidiring" Vanemuine
"Kinnine kohus" Rakvere Teater
"Kontrabass" Eesti Draamateater
"Maria Callase meistriklass" Komöödiateater
"Once" Ugala
"Rehepapp" Vanemuine (alles aprillis)
"Südame sosin" VAT Teater
"Titaanide heitlus" Kinoteater
"Verikambi" Rakvere Teater (alles märtsis)
"Surmkindlad asjad siin elus" Ugala (alles märtsis)

Tahaks näha:
1. "Kopsud" Endla
2. "Doktor Dolittle" Endla
3. "Antigone New Yorgis" Kuressaare Linnateater
4. "Laval koos Kadri Rämmeldiga" Improteater Impeerium
5. Tantsutund" Endla
6. "Indrek Hargla ekslusiivsetel tekstidel" Improteater Impeerium
7. "Viini veri" Vanemuine
8. "Me armastame ja ei tea midagi" Endla
9. "Ikaaria mängud" NUKU
10. "Operetikuningas Imre Kalman" Estonia
11. "Kinolina kangelane" Vanemuine
12. "Tütarlaps kuldsest läänest" Estonia
13. "Tuul kuu pealt" Ugala
14. "Tramm nimega iha" Estonia
15. "Nastja, Nastja, Nastja" Vene Teater
16. "Pal-tänava poisid" VAT Teater
17. "Ellington suite/Step into the light" Vanemuine
18. "Tuli mees naise juurde" Vene Teater
19. "Kohtume kell 8 Noa laeval" Ugala
20. "Võlupood" NUKU
21. "Minu vanaisa oskas lennata" Piip ja Tuut Teater
22. "Tsaari mõrsja" Estonia
23. "On alles perekond" Vana Baskini Teater
24. "Knock out" Varius
25. "Modigliani" Estonia
26. "Giselle" Estonia
27. "Viimased rüütlid" Tartu Linnateater
28. "Kratt" Estonia
29. "Kuritöö ja karistus" Vene Teater
30. "Kirsiaed" Vene Teater
31. "Põrsas Desmond ja sookolli lõks" Rakvete Teater

Ülevalolev foto on pärit jaanuarikuu suurimast teatrielamusest - Vaba Lava Narva ja Vene Teatri ühistööna valminud "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse" (foto autor Nikolai Alhazov)

kolmapäev, 30. jaanuar 2019

Ära imesta, kui sinu maja süütama tullakse / Не удивляйся, когда придут поджигать твой дом - Vaba Lava Narva ja Vene Teater


Töötasin aastaid EASis, peamiseks tööülesandeks - meelitada välisinvestoreid Eestisse. Tihti olime otsustajate "finaalis" koos Poolaga, sest meie tolleaegne profiil oli võrdlemisi sarnane. Meie võitsime, kui investorid olid huvitatud rohkem kvaliteedist kui kvantiteedist ning ei vajanud suurt määra töölisi, pigem väiksema firmaga alustamine ja siis järk-järguline kasvamine. Poola võitis kui plaan oli kohe suur tehas luua või kolida või kui oli vaja ka arvestatavat kodumaist tarbijaskonda. Meie elanikkonna arvu vahe on ju suisa üüratu - Eesti 1,3 miljonit peaaegu 40 miljoni Poola elaniku vastu!

Tänapäeva majandusmaailm on ka see, mille sagarad risti ja rästi on põimitud läbi eile oma Tallinna esietenduse saanud ja Narvas juba 18.01 esietendunud, Vaba Lava Narva teatrikeskuse ning Vene Teatri ühistööna valminud, Juri Muravitsky lavastatud "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse".

Oli see vast pauk! Midagi sellist polegi oma elus veel teatrisaalis näinud - techno-draama! Mis pealegi baseerub tõsielulistel sündmustel.

Lugu ise on lihtne - Poolas on itaallaste kodumasinate-tehas, kus otsustatakse raha pärast (nagu ikka!!!) välja lülitada ohutussüsteem. Üks töölistest jääb seetõttu pressi vahele. Töölise noor naine hakkab uurima, mis ikkagi toimus. Kaaslaseks mehe õde. Vaheldumisi järgib lugu seda noort naist oma mehe õega, töölisi, kes lahkunuga koos töötasid, poolakast direktorit, itaallasest direktorit ning lisaks veel itaallasest investorit. Hierarhia on ju sellistel suurtel ettevõtetel alati mitmekihiline. Lisaks saab sõna ka üle-laipade-astuv, karm ja otsekohene jurist. Naine arutleb palju oma õega, aga siis võtab ka tee jalge alla tehasesse, et täpsemat selgust saada...

Tegelikult see lugu siin on teisese tähtsusega. Sama palju "lugu" saab igast neist karakteritest eraldi, mida näitlejad esitavad. Tavaliselt mind ärritab kui näitlejad terve oma rolli lahendavad karjudes, aga kummalisel kombel siin ei häirinud see karvavõrdki. Eks tehnilises mõttes - kogu etenduse möllab technomuusika, mis annab edasi industriaal-keskkonna vaibi. Aga ka mängu mõttes oligi see vajalik, sest nad kõik laval olid teatavad stereotüübid - kuigi üldsegi mitte lihtsalt stereotüüpselt mängitud. Selles mängus nimelt oli kihte mitu, mis kõik kokku lõid teatava, kõigile tuttava inimtüübi. Karakteriloome-meistriklass! Kehvad näitlejad seda välja ei mängi, aga kõik need Vene Teatri inimesed, kes olid siinsetesse rollidesse kaasatud, olid erakordselt head ja kõigele lisaks ka sümpaatsed (isegi kui nende mängitud karakter seda polnud).

Tänu sellele muusikale, märkasin ma keset etendust, et tantsin oma toolil istudes. Jah, sisemiselt, aga täiega! Ja tantsisid ka tegelased laval. See, mida selle erilise karakteriloome all silmas pean on see, et näitlejatel on muidugi kõigil oma rollikohane tekst, mida nad esitavad. Aga lisaks sellele on neil kõigil teatav kehahoiak, ilmestamaks nende tegelase olemust ja meeleolu. Lisaks kehahoiakule on neil ka näoilme, mis annab omakorda edasi veel kolmanda tahu tegelasest.

Tahakski pigem rääkida nendest inimtüüpidest. Kindlasti erinevad vaatajad tõlgendavad neid isemoodi, aga minu jaoks oli just see üks Muravitsky lavastuse huvitava ülesehituse olulisemaid komponente.

Kõigepealt tuleb mainida, et olgugi, et tegelased laval eriti teineteisele otsa vaadates ei suhelnud - nad vaatasin publikkusse ka hetkedel kui rääkisid teineteisega, siis selles hoolimata tekkis kummaline ja eriliselt teistsugune ansamblimängu tunnetus. Tegelased tulid üks, kahekaupa, kolmekesi või suurema kambaga "lavale" - plaatidest laotud "tehasepõrandale" ning tantsisid - igaüks omalaadsete liigutustega. Kõik ju tantsivadki natuke erinevalt... aga see ilmestas seda pidevat oravarattas olemist, milles me inimesed pidevalt oleme - alati tormamas kuhugi, alati vaja midagi ära teha, alati närvilised. Aga samas see kiire elurütm - sellest ei saagi teisiti läbi. Tuleb seda elutantsu kaasa tantsida, muidu kukud rütmist välja ja jääd teistele jalgu või veel hullem - suure pressi vahele...

Kuigi ühtegi näitlejat otseselt ei saa nimetada peategelase-rolli täitjaks, sest nad kõik on enam-vähem võrdselt palju laval, siis kesksemaks tegelaseks tõuseb muidugi see noor naine, keda esitas Karin Lamson. Kui ma Vene Teatri väiksest saalist pärast ühevaatuselist etendust väljusin, siis just Karin oli see, kellest mu teatrikaaslane oli kõige suuremas vaimustuses. Me mõlemad oleme 40sed ning tuleme sama-aegsest lapsepõlvest. Aga Karin oma üliinnuka ja teatava noorusest tingitud päikselisusega selles rollis, endal käed ähvardavalt rusikas, selg natuke küürus, sest pea on ettepoole lõuast pisut eendatud...aga eriti just see, kuidas ta rääkis - tõi meelde kõik need lapsepõlve pühapäevahommikused vene lastefilmid, kus agarad pioneerid olid õiguse eest väljas. Fantastiline lahendus rolliks!

Ka minu üheks lemmikuks olin Karin, tegelikult on sellest ülikõvast ja ühtlaselt heast trupist isegi tobe "lemmikuid" välja tuua, sest nad tõesti kõik olid head, aga siiski mõjusid mõned rollilahendused eriti huvitavatena. Minule enda lemmikud näiteks olid Alexandr Domowoy ja Sergei Furmanjuk. Alexandr'i viis mängida alfa-isast, kui temaga koos laval viibis keegi teine, aga siis kui ta üksi seal mängis-jutustas, siis naeratas üle terve kere ning lasi end lõdvaks ja mõjus hoopis pehmona. Nagu need kõvad macho-isased on :) Alexandr pälvis ka keset etendust publikult aplausi ja seda ei juhtu ju eriti tihti... Nimelt tuli välja, et ta on päris äge tantsija ning turjalt maast jalgele hüppamine võttis ahhetama küll! Ja Sergei, kelle koristaja-tegelane muidu selline suurte silmadega ja madalama klassi tööline, aga igal võimalusel tähtsust täis läheb ja tema käed liikusid kõige suurema kaarega. Koomiline oli teda vaadata, ükskõik kas tekst oli vahepeal tõsine või mitte. Mingi robotliku nõksu oli ta ka oma liikumisse sisse pannud - ka tekstist selgub, et omanike ja bosside jaoks "töölised" ei ole "mitte keegi"... nagu masinad, mis raske töö lihtsalt käsikimise (loe: nupuvajutamise) peale ära teevad. Sergei sai igatahes iga kord mul suu naerule kui ta lavale ilmus! Lahe tüüp!

Muide huumorit on selles tõsises tükis päris piisavalt. Näiteks üks mu lemmikuid "pisikesi" lugusid suure loo sees oli just Alexandri esitatud kondoomipakendaja lõik. Eriti see kuidas naine ta maha jättis ning kui mehel järsku plahvatas, et mis siis kui too, kelle pärast ta maha jäeti, ehk ex'i uus peika tema pakendatud kondoome tema ex-iga voodis kasutab... :)

Lisaks sellistele mängulistele jutulõikudele, oli ka tekstis palju sõna-mänge, mida muidu näiteks Uku Uusbergi kirjutatud näidenditest võib leida. Need annavad alati nii palju vaatajale peas kaasamängimiseks juurde - et kuidas see mõte nüüd niimoodi sõnadesse võib olla mixitud :)

Jätkades loodud tegelaste tutvustamist, siis ei saa üle ega ümber Tatjana Kosmõninast! Oi minule meeldib kõik mis ta laval teeb. On see siis ullike naine, allasurutud naine või nagu siin - karm ja sirgeselgne surnud mehe õde, selles naisnäitlejas on nii palju peidus ja oma praeguses vormis võiks öelda, et ta on oma tippvormis. Ma ei ole just väga tihe Vene Teatri külaline, aga tema on kindlasti üks, keda ma näha loodan. Teine Vene Teatri tippnaistest on Natalja Dõmtšenko, kes ka osaliste nimekirjas figureeris, aga teatrit alguses vaatama asudes märkasin teda hoopis publiku poole! Mõtlesin veel, et kui on üks vaatus, et kuidas ta siis poole pealt lavale ilmub... Aga ei, nad mängivad kordamööda bitch'iliku naisjuristi rolli. Seekord oli Alina Karmazina käes kord ja ega ma ei kurda! Alina on selline powerhouse laval! Sushi tollele juristile ei meeldi, talle meeldivad spagetid! Ja kui peabki paar pala seda rõvedust sööma, siis ta läheb koha pärast ja oksendab need välja. Ta teab mis ta teeb ja on tegelikult terve elu teadnud. Just lapsena. Ta sõidab kõigesti ja kõigist üle kui vaja. Temaga juba ei mängita - tema mängib kõigi teistega... kui tahab ja kui selleks vajadust on. Nõnda surub ta ka tapetu naist maha. Sellised tüübid juba oskavad!

Veel tahaksin mainida ära itaallasest direktori, keda esitas Ivan Aleksejev. Minu jaoks uus tutvus, kelle tantsuliigutused olid hoopis rohkem peo- ja võistustantsu-maailmast. Jällegi isemoodi tüüp. See, kes tahab puhkusel käia palmi all ja siis kõigiga oma fotosid jagada. Siin tükis küll tuli jutuks, et neil on jõulude ajal selline komme perega neid pilte vaadata... seda ta muidugi rääkis alluvatele, kellel võib-olla pole võimalik teha selliseid sukeldumis-reise... aga inimtüübina täpselt see inimene, kes sotsiaalmeedias oma reisipilte jagab, et siis teised ahhetaksid... kuigi tegelikult kedagi teist ei koti :)

Kiiresti mainin ka veel ära, et Igor Rogatšov annab vajalikku tasakaalu ja sügavust, muidu üsna nooremaealisele trupile. Tema poolakast, nö. kohalikult valitud juhataja tehasele on natuke kahe tule vahel - teisalt töölised, kes igaüks on isemoodi ja teiselt poolt itaallasest direktor ning itaallasest investor-omani, kes kõrgemalt poolt oma nõudluste-nägemustega ta kikivarvul liikuma panevad. Ja itaallasest investor - Daniil Zandberg, lakutud juustega, kes ei pea paljuks ka noorele lesele keelt kõrva ajada, kõik loomulikult tagamõttega kaitsta iseennast ja oma investeeringut, ehk siis raha-raha-raha!

Sellise puzzle ehitavad need tegelased kokku. Pealkiri viitab ühe madalama haridusega(?) madalamal positsioonil oleva töötaja ähvardusele - oma bossile - kui asjad ei lähe päris nii kui ta soovib... Jah kõik me oleme teiste inimeste poolt tekitatavas ohus - "töötajad", sest nendele ei mõelda suures rahateenimise - ja kokkuhoiupoliitikas, teisalt nendel töötajatel on ka piirid talumises! Nii võib see viga ettevõttele või ettevõtjale veelgi suurem olla. Kus on see balanss... eks seegi ole üks ettevõtluse ehk ka majanduse olulisi küsimusi.

Kuid ikkagi jõuame ringiga tagasi selle vormilisele küljele. Midagi "sinna suunda", kuigi hoopis õues ja suvel mängitud, oli mõned head aastad tagasi Tiit Palu lavastatud Mats Traadi "Tants aurukatla ümber", kui Palu pani oma tegelased-näitlejad terve etenduse aja ringiratast jooksma ning samaga oma teksti edastades, koos ähkimise ja puhkimisega, andis see nii aurukatla puhisemise kui ka pidevas töörügamises väsimise teise tasandi lavastusele. Siin siis tantsuliste liigutustega on see mingi teine tasand lisatud... Lisaks on täiest eraldi režii Priidu Adlase valguskujundusel! Kaasa aitamas kerge toss, mille abil kohtvalgustite alla tekivad õhku valgussambad. Ning põrandaplaatidel oleks nagu ka lambid, kuigi tegemist on ülaltuleva valguse peegeldusega. Lummav. Lagi, millel lambid asetsevad, liigub - vastavalt vajadusele kas alla - mänguruumi ahtamakse tehes ja "ahistades" seal olevaid tegelasi, või teatud kohtades lampide süttimisega liikumiseks mõeldud teed näidates. Seda režiid on siin nii üht kui teist kihtipidi, ja lampidelagi isegi kõigub vajadusel, jällegi teatud efekti loomiseks! Erilised, kuid konteksti sobituvad värvilised dunkelikud kostüümid Kalle Aasamäelt on teksti teemadest integreeritult kunstiliseks toeks! Ja Olga Privise koreograafia - no lausa vaimustavalt hea! Eriti need soolo-lõigud, kuid siin on tants näitlejatele toeks karakteriloomel, seega täiesti omaette režii on ka Olgalt kogu sisule! RedHaus'ilt "kujundus" on ilmselt terviknägemus ning kõige kokkusidumine kunstnik-lavastaja Piret Peil'ilt - mitmed neist nimedest kerkivad kindlasti uuesti esile aasta lõpus kui läheb parimate kohta kokkuvõtete tegemiseks 2019.aasta kohta!

PS. Vaatasin seda Vene Teatri väikses saalis ja minu teatrikaaslase kõrval istus teatrikriitik Boris Tuch, kes kirjutas kõik kohe vaadates oma märkmikusse üles. Mina nii küll ei saa nii. Minu arvates oluline on ikka see, mis meelde jääb ja mis tunne pärast üldiselt tekkis, isegi kui see tunne ongi teatud detailide kohta. Vähemalt oli tal korralik märkmik ja mitte mingi paber, nagu mõni teine kriitik kasutab ja siis krõbistab sellega nii, et kõiki teisi tema ümber istujaid ka häirib. Küll, aga vaatas ta pidevalt kella... miks? Ilmselt poleks ma Boris'i tegevust tähelegi pannud, kui tema teisel pool kõrval istunud naisterahvas, samuti ilmselt venekeelse ajakirjanduse teatrikriitik, kellel märkmik ja paber käes ja kes tüki alguses sinna küll kirjutas, kuid üsna peatselt magusasse unne suikus. Siis päris magama jäi ja üle poole tükist ta seda küll ei näinud (kuidas sellise ägeda muusika ja ägeda mängimise sees üldse magama on võimalik jääda? - no ilmselgelt ei olnud ta selle tüki sihtgrupp). Siis lõpu eel uuesti virgus ja uue hooga märkmeid hakkas üles kirjutama. Ma südamest loodan, et ta ei võta selle tüki kohta sõna, sest ta tegelikult ju EI NÄINUDKI SEDA!

See nö. Tallinna-esietendus oli üldse harukordselt palju teatri- ja ajakirjanduse inimesi kokku ajanud. Ju kõigil on "nina" heade asjade peale!

Hinnang: 4+ (Eriliste lavastustega on ikka see nii, et need kas ei meeldi üldse, sest võivad ju olla teatavad põhjused, miks üht või teist asja pole teatris kasutatud - kõik lihtsalt ei toimi teatrilaval. Või need erilised lahendused on originaalsed ja üllatavad ning avardavad teatripilti. See siin oli väga äge! Lavastajanägemus on siin tugev ja omanäoline! Tahaks vägagi kiita Juri Muravitskyt ja loota, et selle, mh. Kuldse maski Venemaal võitnud lavastaja tegemisi Eesti teatris saab ka tulevikus näha. Tal on seda erilist "silma", igatahes selle ühe teatrikogemuse põhjal hinnates. Lisaks jätsin siiani mainimata, et kõik need stseenid olid jagatud nö. peatükkidesse. Kokku kogunes neid umbes 30. Iga kord jooksid tagaseina tablool ka nii stseeni pealkiri, milleks tihti oli loosung või küsimus, aga ka selles stseenis osalevad tegelased. Ka see elektrooniline riba tõi oma industriaalsuse mõõdet suurendava efekti juurde. Kuigi lava on üpris tühi, aga kõik see valgus, liikumine, kostüümid, loovad põneva maailma. Maailma, mis tegelikult on vägagi tuttav, sest me kõik just praegu elamegi selles! Siin see on lihtsalt loodud mingit uute vahendite kombinatsioonina, mis ei mõju "tehtult", vaid kõige parema mõttes kunstina - põneva kunstina. Ja see techno - nii konteksti sobiv, samas nii äge! Soovitan! Eriti vanusele 16-50...55, eriti neile, kes teatrist midagi omapärast otsivad, kuid siiski sisukust soovivad selle omapärasusega koos. Ilmselt ei saanud ma detailideni kõigest aru, aga siin polegi see nii oluline. Eesti keeles loetakse küll kõrvaklappidest teksti ka, seega saab "tuge" kui vaja. Aga siin saab aimu ka vähema venekeele oskusega vaataja, milles asi seisneb. Seda on ka lihtsalt äge kogeda ja vaadata ja oma toolis, oma peas, 1 tund ja 45 minutit kaasa tantsida! Nagunii me tantsime oma teadmatagi seda elutantsu, aga siin saab seda teha ka teadlikult ja meie ümber toimuva elu üle pisut järele mõelda :))


Tekst lavastuse kodulehelt (sealt on pärit ka siinsed Nikolai Alhazov'i tehtud fotod):

Ära imesta, kui sinu maja süütama tullakse


P. Demirski
  • Techno-draama

Väike saal

Vene Teatri ja Vaba Lava Narva teatrikeskuse koostööprojekt 

Soovitatav vanusele alates 16+
Etendus kestab 1 tund ja 40 minutit
NB! Etenduses kasutatakse ebatsensuurseid väljendeid
Lavastus põhineb tuntud Poola dramaturgi ja ajakirjaniku Pavel Demirski samanimelisel ühevaatuselisel näidendil, mis valmis koostöös Paulina Muravskajaga. 
Näidend põhineb reaalsetel sündmustel. Ühes tehases lülitati tööviljakuse  suurendamise eesmärgil  välja ohutussüsteem, mille tagajärjel sai pressi all surma üks tööline. Loo peategelane on selle mehe noor lesk. Õiglust taotledes alustab ta võitlust süsteemi vastu. 
Lavastaja Juri Muravitski:
"...Selles lavastuses on esiplaanil aktiivne kodanikupositsioon, milles on tunda Bertolt Brechti mõju. Minu arvates on ta 20. sajandi teatri võtmekuju, kes mõjutas kaasaegset teatrit palju rohkem, kui oleme harjunud tunnistama. Selles, kuidas tekst lavalt saali kandub, on samuti tunda Brechti. Žanri määratlemiseks sobiks kõige paremini sõna "techno-draama". Lavastuse muusikaline ja kunstiline vorm viib meid korraga nii tehasesse kui ööklubisse. Tegevus hargneb katkematu, kord vaevu kuuldava, kord valju elektroonilise rütmi saatel, mis meenutab töötavate tööpinkide müra. Selle loo tegelasi mängivad näitlejad on pidevas liikumises, lõputus tantsus või tormamises enda eesmärgi poole. See liikumine ei tohi katkeda..."
Näidendi autor Pavel Demirski on Poola ajakirjanik, tuntud Poola vasakpoolse ajakirja "Kriitika on poliitiline" kolumnist, dramaturg ja esseist, manifestide autor, teoreetik ja ühiskonnategelane.
Esietendus Narvas 18. jaanuaril ja Tallinnas 29. jaanuaril 2019
Osades:
Lavastusmeeskond:

esmaspäev, 28. jaanuar 2019

2018 Teatriaasta Tipud. 2.osa - TOP 100 parimat teatrielamust - Edetabel


3 suurimat sündmust minu jaoks, millega möödunud TEATRIAASTA ajalukku läheb on muidugi NO-teatri hüppamine ühe hooga NO30lt NO00le, EV100 "Sajandi lugu"-sari, mille teatrid ilusti "tulevikku" välja viisid ja lisaks rikastasid oma repertuaare ka muidu mitmete väärt EV100ga sobivate lavastustega ning kolmandaks - isiklikus plaanis - ma pole kunagi nii palju ühe aasta jooksul erinevaid lavastusi näinud! Neid kogunes ajavahemikul 1.jaanuar kuni 31.detsember kokku peaaegu 200!!! Täpsemalt 181 ning kokku kirjutasin enam kui 250 lühemat või pikemat teatriga seotud teksti!

Sellise mahu pealt on muidugi kokkuvõtteid eriti raske teha - läbimõtlemist on väga palju. Teisalt on niipaljude erinevate lavastuste nägemine suure pildi tunnetuse tekkimise mõttes adekvaatsem. Ja suures pildis võiks teatriaasta kohta öelda seda, et see oli üpris ühtlaselt tugev. Läbikukkumisi ning pettumusi oli vähe ning tegelikult sellist keskmist ja alla keskmise teatrit oli samuti võrdlemisi vähe. Teisalt jälle säravaid tähti oli ka väga vähe. Suuremas osas selline hea, tugev eesti teater, mis annab küll elamuse, aga samas väga palju ei vapusta, ega raputa. Ühtegi sellist 5+ hinnanguga teatrielamust, nagu aasta varem sai Eesti Draamateatrist "Ivanov"ist või Tartu Uuest Teatrist "Praktiline Eesti ajalugu" ma sellel aastal ei saanud. Täpsemalt öeldes, isegi puhast "5" hinnangut ka keegi minult seekord ei pälvinud, kuigi 5 miinusega jalutavad sellel aastal teatriajalukku 6 teatrielamust, mille väärtus võib ajas ka miinuse kaotamise pälvida. Seevastu avastasin teatriaasta jooksul palju rohkem tantsuteatrit ja venekeelset teatrit kui kunagi varem ja mõlemast leidsin üllatusi ja avastusi. Vene Teatri 2 lavastust on minu aasta TOP20s sees! Vanemuine, Tartu Uus Teater ja Tallinna Linnateater on samuti 2 või enama tükiga esindatud 20 suurima teatrielamuse seas. Väga kõrgelt võib leida ka peamiselt lastele mängivate teatrite - NUKU ja Piip ja Tuut Teatri noortele ja täiskasvanutele mõeldud lavastused. Samuti leiab 100 parima seast mitmeid uusi teatrite ja koosluste nimesid. Kõik mis mahtusid 100 sekka on minu arvates vähemalt mingis mõttes vaatamist väärt. Peaaegu teised 100 jäid ju nö. joone alla ja siia tippude sekka ei mahtunud (sh. mõnede teiste inimeste meelest head ja väga head tükid nagu "Workshop", "Miljoni vaade", "Jaanipäev", "Preili Julie", "Kuningas Lear", "Ilmavõõras", "Kihnu Jõnn", "Kõnts", "Öö lõpp", jne... millest ma leidsin küll häid komponente kuid tervikuna minule siiski nii suurt elamust ei pakkunud või ei saanud ma lihtsalt neist aru või suisa ei meeldinu kohe üldse või läks nässu just tookord kui mina seda sattusin nägema)! Huvitav on tõdeda ka seda, et TOP20st on vaid 7 nähtud Tallinnas! Teatri mõttes ja eriti HEA TEATRI mõttes ei ole me üldsegi pealinnakesksed! Täpselt sama palju tippe, ehk 7 sai nähtud Tartus! Lisaks on kaardil Lääne-Virumaa, Võrumaa, Pärnumaa, Ida-Virumaa ning Eestimaa süda Järvamaal - Paide! TOP50 seest leiab ka Viljandimaa, Põlvamaa, Saaremaa ja Harjumaa!

Toon need aasta parimad ära edetabelina, ehk lähtudes sellest, mis kõige sügavama mälestuse jätsid, millele peale etendust kõige rohkem olen järele mõelnud, mille nägemata jäämisest oleks mul kõige rohkem kahju ning muidugi kunstilise terviku lähtekohast vaadatuna, mis üllatasid, mõjusid ning imetlema panid kõige rohkem. Nõnda sai see tabel kokku. Iga nimetuse olen läbi mõelnud ja kaalunud ning see asukoht siin tabelis kehtib nüüd ja praegu. Aastate pärast ilmselt on mõned tugevamalt meeles ja mõned hakkavad mälust kiiremini kaduma ning nõnda võivad tõusta pinnale veel mõned tipud, aga neid "tabeleid" olen ma koostanud juba eelmise sajandi viimase kümnendi keskelt peale ja need mis on "tippudes", need kipuvad sinna tippu ka jääma aastakümnete pärast.

Veel tuleks ära mainida, et möödunud aastal jäid mul ka mitmed uuslavastused nägemata, polegi ju võimalik kõiki neid ligi 300 lavastust kellelgi ühe aastaga ära näha, aga kõige rohkem usun, et kui ma oleksin neid näinud, siis leiaks siit tabelist ka "Muna", "Vanahunt", "Olmeulmad 2", "Kirsiaed"(VHK oma)ja "Hingede öö". Nende nägematajäämisest on mul kõige rohkem kahju. Ka varasematest aastatest on mul mõned, mida tahaks pagasist puudu, nagu näiteks "Kopsud".... Samas mul endal õnnestus näha näiteks Andres Tabuni ja Andres Lepiku Peter Quilteri kirjutatud ja juulis esietendunud "Draamakuninganna", mille kohta ma pole suutnud leida ühtki teist arvustust, peale minu enda instagrammi jutu.

Tegelikult on selliste "kokkuvõtete" tegemine minu jaoks mänguline ja vahva. Teen neid täie tõsidusega, aga ei kutsu üles neid liialt tõsiselt võtma. Kõigil on lõppude lõpuks oma maitse ja see siin on minu oma. Samas mul on endal mõned tuttavad, kes teatris käivad ning nende maitse päris tihti ühildub minu omaga, seega saan ka mina neilt ikka vihjeid, mida tasub vaatama minna. Minu soovitatud vihjed on seega siin. Kirjutan siia ja sinna max 3 lauset juurde ka, et täpsustada, miks ja kellele ma seda või teist soovitaksin.

Tulemas on veel ka 3.osa teatriaasta kokkuvõttest, kus toon ära erinevate teatris osalevate tööde parimad - lavastajad, näitlejad, kunstnikud jne. Ja kellel on veel lugemata 2018 Teatriaasta Tippude 1.osa, kus on kirjas ei vähem ega rohkem kui tervelt 300 mõjuvaimat/olulisemat mõtet, karakterit, stseeni, lauset, hetke, situatsiooni või kujundit, siis selle leiab klikkides siia!

Aususe mõttes mainin ära, et neist järgnevast 100st TIPUST vaatasin teatrite, lavastajate, näitlejate või dramaturgide kutsel 51 lavastust ning absoluutselt kõigi nende 51 kohta on ka ilmunud siin blogis pikem peegeldus (panen lingid pealkirjade alla). Ise ostsin pileti 49-le neist, seega praktiliselt võrdselt ja ei saa just öelda, et eelistaksin ühte või teist - jään igatahes ausaks, muidu poleks kogu asjal ju üldse mõtet. Kõigist kirjutada ei jõua ja seega olen võtnudki selle liini, et kui kutsutakse, järelikult soovitakse vastukaja ning nõnda jätkan ka tulevikus. Instagrammist leiab tegelikult kõikide 10.04-31.12 vahel saadud teatrikogemuste kohta arvamused, aga seal plaanin süsteemi muuta. Pean veel natuke plaani kuidas täpsemalt, aga põhimõtteliselt blogiga sarnaseks. Insta lihtsalt on kiirem, operatiivsem ning tunduvalt-tunduvalt lühema tekstiga. Pole ju tegelikult vaja absoluutselt kõigest ka kirjutada. Erinevates kokkuvõtetes mainin pealkirjad siiski ära... nagu siingi tabelis. Muu elu tahab ju ka elamist ja teised hobid tegelemist. Aga mis siin ikka pikalt plärada - nagu ütles Alfred Hitchcock:
"Mis muud see teater on kui elu, millest igavad kohad on välja lõigatud", seega lähme teatri juurde!

2018 Teatriaasta Tipud - teatrielamuste TOP100!


HINNANG 3+


100. Offline - Piip ja Tuut Teatri projekt
Noortekas, mis on tehtud ja mängitud kirega. Noored räägivad noortele noorte keeles, aga pakub ka vanematele põnevust.

99. Suvepäev - Salme Teater
Harrastusteater, mis on vägagi professionaalne. Mrožeki läbikomponeeritud tekst.

98. Sofia - Eesti Noorte Muusikaliteater
Andekate noorte heliloojate, lauljate ja tantsijate kodu Türil, mis pakkus üllatavalt proffi tulemust. Laulude nimekiri oli pikk ja üks parem kui teine ning väga hästi esitatud-lavastatud. Vääriks suuremat tähelepanu.

97. p(ÖÖ) - NUKU
Vahva uneeelne mäng. Lustimist ja pimeduse kartmisest ülesaamist.

96. Pelgan iga vihmapiiska (SentiMentaalne tants) - Eesti Draamateater

95. #kaotamindära - VAT Teater

94. Transiit. Peatage muusika - R.A.A.A.M.

93. Elias maa pealt - NUKU
Visuaalselt väga fantaasiarikas, värske ja võrdlemisi tõsine ning põnev, riivamisi jõululugu.

92. Lohe needus - Eesti Draamateater

91. La La Wonderland - La La Ladies teatriprojekt
Täiega fun, suvine õuetendus, kus 3 head lauljat osutusid ka vahvateks näitlejateks. Lisaks 3 "lady"le ka 1 mees kampa võetud ning hea lavastaja on kogu asja üllatavalt kõrgetasemeliseks meelelahutuseks sidunud.

---
90. Avameelselt abielust - Oma Lava

89. Draamakuninganna - Teater Karahvin

88. Tunnike rahu - Eesti Draamateater

87. Blow-up - VAT Teater

86. Krõll - NUKU
Vana hea Ellen Niidu lugu on eelkõige lastele, aga tegelikult sobib ka ideaalselt täiskasvanutele nö. kontorimuusikalina. Väga äge räpp on seal ka!

85. Juveliiri juubel - Karlova Teater
Teater pigem vanemale inimesele, britilik, kuninglik, tavaliste inimeste suured rõõmud ja veelgi suuremad mured.

84. John - Tallinna Linnateater

83. Oodates - Movement in Principles
2 endist tipptantsijat, kes tahavad ka "endistena" tantsida, sest kui juba korra tants on elu, siis elu on tants. Vaimustav valguskujundus!

82. Vedelvorst - Endla

81. Pilvede värvid - Estonia

---
80. Bella figura - Eesti Draamateater

79. Piip 20 Tuut juubeldavad - Piip ja Tuut Teater
Piibil ja Tuudul oli juubel ja seda tähistati hästi kokkulavastatud lõikudega erinevatest etendustest. Trikke ja tralli ja laule ja kõige tipuks pakuti veel sünnipäevakooki ka!

78. Väike jumalanna - EMTA/Eesti Draamateater

77. Medeia - Vanemuine
Stiilne lavastus, millest saadud elamus on hakanud alles hiljem mu sees omasoodu kasvama ja arenema edasi. Vinged kostüümid, valus sisu. Antiik.

76. Kostja ja hiiglane - R.A.A.A.M.

75. Meretagune paradiis - Kuressaare Linnateater
Saaremaal lahtihargnev lugu saarlastest ja sinna saabuvates uussaarlastest. Ilus kunstnikutöö ja laulud.

74. Armastus on ajaviide - Tuulekell

73. Naine merelt - Ugala
Klassika, mille esteetika on huvitavalt omapärane, sisaldades aasta lemmikut kosimistseeni. Pisut müstiline ka.

72. Vürst Gabriel ehk Pirita kloostri viimased päevad - Tallinna Linnateater


Siit edasi HINNANG 4-


71. Romeo ja Julia - Vanemuine
Prokofjev ja Vanemuise priima-balletitrupp ning muidugi Shakespeare, aga väga uvitava uue nurga alt jutustatud!

---
70. Elamise reeglid - Vanemuine
Peaaegu, et tüüpiline briti komöödia, aga siiski mõnede nõkside pärast täiesti omamoodi. Hea, lihtne ja lõbus meelelahutus, mida on võimalik tarbida eriti palju kaasa mõtlemata, kasvõi pärast tööpäeva, aga mõnusalt sobib ka lõbusaks nädalalõpuõhtu veetmiseks.

69. Eesti ajalugu. Ehmatusest sündinud rahvas - Estonia/Kanuti Gildi Saal/MIM Project

68. Preili Landskrone ja härra Pilstickeri armastuslugu - Piip ja Tuut Teater
Nunnu armastuslugu sellest kuidas tekkisid 2 torni linnamüürile. Muhedalt Piibi ja Tuudu mängituna. Lisaks natuke muusikat muidugi ka.

67. Kaitseala - Paide Teater
Eriline võimalus tutvuda Paide boybandiga, eriline võimalus kogeda üht päris isemoodi formaadiga teatrit ja kirsina tipul üks Grete Jürgensoni isiklik(?) lugu, mis mõjub kohe eriti.

66. AK-47 - Vanemuine
Reimo Sagori autorilavastus, mida autor ka ise esitab. Sõjaväest ja sõja väest. Ja inimesest seal ees, sees ja vahel.

65. Vaim masinas. G. F. Parrot - Vanemuine
Praktiliselt monolavastus, teadusest ja ajaloost. Merle Jääger on üks äge "mees"!

64. 12 vihast - EMTA/Paide Teater/Tartu Uus Teater

63. Elu on parim meelelahutus - Komöödiateater

62. Meistrite liiga - Ugala
Lulli ja Peetri show - pensionäridest näitlejatest ning neid ümbritsevates inimestest ning omavahelisest keemiast.

61. Elu ja armastus - Endla

---
60. Kriidiaed - Eesti Draamateater


Siit edasi HINNANG 4


59. Suur maailmateater - Theatrum

58. Kas kalad magavad? - VAT Teater

57. Noad kanade sees - EMTA

56. Lõikuspeo tantsud - Rakvere Teater
5 õde - nende armastused ja rõõmud, armastusetused ja valud.

55. Ei tao - Kinoteater

54. Savoy ball - Estonia

53. Rõud trip - Improteater Impeerium

52. Noored hinged - NUKU
Tammsaare. Noored hinged otsimas armastust ja iseennast.

51. Lovesong. Ühe armastuse lugu - Ugala

---

TOP 50


50. Lõvi Lõrr ja jänes Jass - Piip ja Tuut Teater
Maailma armsamad klounid mängivad lõvi ja jänest ning jutustavad peaaegu kõik lood mängides ette Olivia Saare raamatust, muidugi omal Piibi ja Tuudulikul moel ja lisanditega. Seda vaadates ei hirnu mitte ainult herneks vaid ka ohhootab oaks! :)

49. Väike Gavroche - NUKU
Meeldejääv stompimine, aga lugu on ju Victor Hugo klassika - Hüljatud lastele. Ilus ja võimas. Nukud ka laval!

48. Emmanuelle'i jälgedes - Tartu Uus Teater

47. Kratt - EMTA/Tallinna Linnateater

46. Keisri hull - ERMi Teater

45. Tähtede seis - Ugala
Üsna erilise ülesehitusega. Puzzle, mille tükid tuleb endal kokku panna. Sellest puzzlest paljastuv lugu on ilus ja kurb.

44. Madu oma rinnal - Kuressaare Linnateater

43. Kui ühest rinnast kaks me nutsime - Tallinna Kirjanduskeskuse teatriprojekt

42. Hipide revolutsioon - Ugala/R.A.A.A.M.

41. Gulliveri reisid - NUKU
Võimas, võimas hiiglaslik Gulliver! Üldse kogu kunstnikutöö, mäng ja lavastus. Viinistu kõrge laega saal andis selleks kõigeks nii võimalused kui ka erilised mõõtmed.

---

TOP40


40. Väikekodanlased - Eesti Draamateater

39. Kuni ta suri - Rakvere Teater
Kammerlik, soe, pisut kurb, pisut naljakas draama tavalistest inimestest, kes nagu me kõik, oleme omade kiiksudega. Mõnedel on lihtsalt need iseärasused vanusega võimendunud.

38. Don Juan - Vanemuine
Võimas  ja eriline balletilavastus Vanemuise tipptrupilt! Sabaga saatan ja imekaunis viiuldaja ning muidugi Don Juani seiklused ja kõk need imekaunid naised.

37. Metsa forte - Eesti Draamateater/NargenFestival

36. Ristumine peateega - Kukruse Polaarmõisa Teater
Väga sobiv mängukoht just selle loo tarbeks ning eriline lavastus ja mõnus mäng - kõik tekitas kokku vana tuttava väga õnnestunud uue tulemise.

35. Mowgli - Must Kast
Džunglimäng Lõuna-Eesti suvekuumuses - looduses, looduslikul laval - väga õnnestunud ja äge tervik.

34. Faust - Vanemuine
Goethe seikluslik tragöödia klassika hinge saatanale müüvast teadlasest on imeilusa ja elava lavastuse saanud.

33. Südames sündinud - TAI ja tarkvanem.ee teatriprojekt
Kurvad ja õnnelikud lood "südames sündinud" lastest ja nende vanematest. Emotsionaalne - ei ainsatki kuiva silma saalis -tükk, mis ei jäta külmaks mitte kedagi.

32. Väike prints - EMTA/Tallinna Linnateater

31. Morten Mortensoni aed - Teater Kelm
Vallatu ja kelmikas! Morten pole suu peale kukkunud, aga võib-olla millegi muu peale :) Lõbu laialt ja mäng ning tekst on esmaklassiline.

---
30. Enne meid oli veeuputus - NUKU/Vaba Lava
Eesti 80ndad ja tsipa 90ndate algust ka. Õismäe ja lapsepõlv. Uue aja tuuled, mis praeguseks on juba vana aja mälestused.

29. {Sajandi lugu}: Puudutada kuud - Rakvere Teater/Fine5
Draama- ja tantsuteatri ülimalt õnnestunud sümbioos. Eesti 90ndad ja muutuste tuuled on kõik segi paisanud ning inimesed otsivad, otsivad, otsivad kuhu minna, kuhu jõuda, kuhu edasi...

28. Prohvet - Must Kast
Inimkonna lugu 10 peatükis, aga samaaegselt mitmel tasandil. Palju olulisi teemasid ja prohvetlikku sõrmevibutust, aga ka palju head huumorit. Autoriteater.

27. Pluss Contra - Improteater Impeerium

26. Mees, kes teadis ussisõnu - Vanemuine
Pepeljajevi lavamaailm oma tantsude ja kiiksudega, millele Kivirähki tekst on andnud omalt poolt põhjakiiksud juba niigi ette. Sedapuhku on muinas-Eesti plastist ja mets valge. Ning muusika pigem tulevikust.

25. Pilgatud pimedus - VAT Teater
Eesti sõdurid džunglis missioonil. Karm, aga humoorikas, sürr, aga ägedalt äratuntav. Seiklus nagu filmis, ainult et teatrilaval.

24. Isamaa pääsukesed - Eesti Draamateater/NargenFestival

23. Hullemast hullem - Rakvere Teater
Kreisi komöödia harrastusteati trupist, kellel üht kriminaalset lugu mängides läeb kõik nässu, mis nässu võib minna... aga see ajab lausa luksumiseni lõkerdama.

22. Märter - Endla

21. Sweeney Todd - Vanemuine
Muusikal, mis on paljudele ka filmist tuttav, aga teatrilaval on see vahetum ja vahedam. Tipptrupp, millest leidub mitmeid aasta tipptegijaid. Õõvastavale kättemaksuloole kauba peale kostüümid, tantsud ja Lauri Saatpalu vingelt vastik vanamees.

-------

TOP 20!!! 

Ehk need Eesti teatriaasta KÕIGE magusamad marjad!


Ühtlasi siit edasi HINNANG 4+


20. RICHARD³ - EMTA/TÜ VKA/EKA/PAIDE TEATER (lavastaja Jan Teevet)
Vaimustav lavastusideede ilutulestik. Vana Billy lugu on keeratud modernseks, aga midagi olulist pole kaotatud, pigem võidetud juurde.

19. RICHARD III - VENE TEATER (lavastaja Sergei Potapov)

18. CALIGULA - MUST KAST (lavastaja Lennart Peep)
Äge müramine, mis tõmbas magnetina antiiksesse aega kaasa. Poroloonist lava ja verised mahhinatsioonid ning psühholoogilised mängud. Karm, aga lõbus ka.

17. MIDAGI TÕELIST - VANEMUINE (lavastaja Andres Noormets)
Aasta kõige põnevam lugu teatrilaval. Aasta kõige parem uus Eesti algupärand. Tegelikult vaid kahe näitleja jutustusena, aga samas nagu kõige ägedam action!

16. STIILIHARJUTUSED - TÄHESÕJAD (lavastaja Eva Koldits)

15. UNUSTA/UNISTA - TARTU UUS TEATER (lavastaja Ingmar Jõela)
Eriline lugu, erilises kohas, eriliselt mängitud - tulevikumaailmast, kus kriminaalid on võimalik normaalseteks opereerida... Robotid teevad paljud tööd ära, aga mõnedel neist võivad bugid ka olla. Mõned inimesed on ka bugidega - hullud ja kõikvõimalike kiiksudega segased, kellel kruvid logisevad...

14. TSAAR SALTAAN. ÜLEKÜPSENUD MUINASJUTT - EMAJÕE SUVETEATER (lavastaja Kaili Viidas)
Fantaasirikas lavastus 3 ägeda õekesega ja 3 toetava muusikuga ning siis veel üks mustas ringi tuiskav kratilaadne tegelinski. Detailirohke ja need detailid on suuremas osas tõelised huumoripärlid.

13. KUU AEGA MAAL - VENE TEATER (lavastaja Filipp Loss)
Imeilus Turgenjevi lavaletoomine, ainult et selleks lavaks on Sagadi mõisa park.  Romantiline ja dramaatiline, kohati ka koomiline, aga igas hetkes väga stiiline ja klasnõi!

12. SEITSE VENDA ehk UURALI KAJAKAS - ERMi TEATER (lavastajad Katrin Pärn/Janek Savolainen)

11. 33 VARIATSIOONI - VANEMUINE (lavastaja Heiti Pakk)
Imeliselt hea lavastus, millesse on integreeritud Beethoven ja tema muusika - 33 variatsiooni... Helilooja elulugu oma lähikondsetega ja tänapäeva lugu, kus toimetamas suure klassiku uurija ning temaga kokkupuutuvad lähedased. Noote haiguse teemades, loomise teemadel ja muidugi armastuse teemadel.

10. PAUNVERE POISTE IGAVENE KEVADE - RAKVERE TEATER (lavastaja Urmas Lennuk)

Lennuk on Lutsu Paunvere-saaga kõik kokku kirjutanud üheks lavalooks ning toonud selle lahedalt mänguliselt lavale, kiiksude ja muusikaga.

9. PIKSE PILL - R.A.A.A.M. (lavastaja Damir Salimzianov)


8. MINEKU EEL - TALLINNA LINNATEATER (lavastaja Hendrik Toompere)


7. KREMLI ÖÖBIKUD - TARTU UUS TEATER (lavastaja Robert Annus)


Siit edasi HINNANG 5-



6. ÕHTU ON SALAMERI. EDGAR VALTERI RAHUTU RAHU - MISANZEN (lavastaja Helen Rekkor)


Kolmeks jaotatud, hämmastavalt sisukas ja imeliselt visuaalne lavalugu-rännak koos Edgar Valteriga, Edgari kodule lähedalolevatel maagiliselt ilusate vaadetega maastikul. Lummav, mõjuv ja sisukas.

5. TOOMAS NIPERNAADI - TEMUFI (lavastaja Peep Maasik)

Vana hea Nipernaadi-lugu, aga sedapuhku ilusas rohelises looduses, kus ei puudu ka veekogu (ja sinna plärtsatamised). Visuaalselt ja mänguliselt suur nauding. Lisaks veel ka muusikat ning vembumehe/võrgutaja-masterclass.

4. CABARET SIBERIA - PIIP JA TUUT TEATER/TEATRISTT (lavastaja Lauris Gundars)

Harukordne sümbioos kabareed ja vangilaagrit. Mõjuv ja sügav lugu, mis oma olemuselt on väga kurb, kuid esituslaadilt näiliselt kerge ning isegi lõbus. Elus ilmselt esimest ja viimast korda võimas vaadata teatrit Balti Jaama ootesalongis.

3. KENTSAKAS JUHTUM KOERAGA ÖISEL AJAL - NUKU (lavastaja Sander Pukk)

Dramaturgiline, lavastuslik, mänguline ja visuaalne nauding. Kompleksne lugu on väga komplekselt lavale suudetud seada nii, et kõik need tasandid ja sinkavonka käänud joonistuvad loost välja ning pääsevad mõjule. Omamoodi ju ka kaasakiskuv seiklus, kuid ühtlasi mõtlemapanev draama.

2. PÕHJAS - TALLINNA LINNATEATER (lavastaja Uku Uusberg)


1. KALEVIPOEG - VANEMUINE (lavastaja Karl Laumets)

Nii sobivalt Eesti 100ndal sünnipäeva-aastal, osutus minu teatrirohke teatriaasta tippelamuseks meie oma eepose lavaletoomine. Väärikas ja vääriline lavalugu, mille muudavad elavaks vapustav kunstnikutöö ja vähemalt sama vapustavalt lahendatud rollid. Lisaks muusika, kostüümid ja lavaehitus ning otse loomulikult saagalik lugu ise. Kui kolmas vaatus oleks olnud samal tasemel kui teine, siis oleks see olnud ka tänavuse ainsa puhta 5 ärateeninud teatrielamus. Isegi tõelist 5+ vaimustust pakkus tegelikult kolmest vaatusest keskmine, kuid ka kogu tervikuna, oli see siiski aasta kõige meeldejäävaim, tugevaim ja võimsaim teatrielamus! Mul on siiani kahju, et ma mingil seletamatul põhjusel aplodeerides istuma jäin, kuigi kui üldse, siis just see teatrielamus vääris tänavu seisvaid ovatsioone! Olgu need siis nüüd tagantjärele siinse tabeli esikoha kullasäras üle antud! Braaavo!