27.märtsil jagatakse Eesti Draamateatris kätte tänavused teatriauhinnad - Eesti Oscarid või peaks ütlema Eesti Vollid? (Voldemar Panso auks?) :) Igal aastal antakse Teatriliidu poolt välja 33 auhinda (aasta-, tehnilise töötaja või nimelist auhinda, mis hõlmavad erinevaid tahke teatrikunstist ja teatriharidusest).Auhindade väljaandmist toetab Eesti Kultuurkapital. Teatriauhindade ajalugu ulatub tagasi aastasse 1961.
Kandidaadid teatati täna ning ühest küljest peaks vist rahul olema, sest need olid üsna etteaimatavad, aga samas on seal ka palju karjuvat ülekohut. Nii rahul nagu eelmisel aastal olin nimistuga, sellel aastal ei ole. Seekord on ka uus žürii valitud kaheks aastaks, seega eks need aupaistele pääsenud pea olemagi natuke teist nägu. Kuigi need "kõige-kõigemad" on ka peaaegu igas kategoorias esindatud. Seega kokkuvõttes võiks siiski žürii tööle anda positiivse hinnangu.
Huvitav, et seekord ei ole teatatud Parima lavastuse nominente. Kas see tähendab, et tänavu seda statuuti ei olegi või teatatakse need kandidaadid hiljem või hoopis seekord nominente ei öeldagi ette, vaid lihtsalt antakse auhind gaalal? Või lihtsalt leiti, et pole mõtet teisi lavastusi "Ühtne Eesti Suurkogu" kõrvale pannagi?
Siin siis "Nominendid 2011" 2010. aasta loomingu eest koos minu kommentaaridega:
Lavastaja auhind
1.Anu Lamp – lavastus “Keskööpäike”. Tallinna Linnateater.
2.Urmas Lennuk - lavastus “Vargamäe varjus“. Albu valla projekt.
3.Andri Luup - lavastus “Piloot“. Ugala Teater.
4.Ivar Põllu – lavastus “Ird, K”. Tartu Uus Teater.
5.Mari Abel, Riina Maidre, Tiina Tauraite, Taavi Eelmaa, Erki Laur, Juhan Ulfsak – lavastus “The End”. Von Krahli Teater.
Kommentaar: Tõeliselt hea meel on Anu, Urmase ja Ivari pärast. Kõik 3 olid ka minu TOP10s sees. Andri lavastust nägin alles 2011 ja see meeldis mulle just lavastuslikust seisukohast. Kuid Von Krahli lavastus ei meeldinud mulle üldse. Kuigi pigem just sisulises mõttes oli see vastukarva ja seega olin lavastuslike võtete kohalt pimestatud. Kui nüüd mõelda neile viiele lavastusele, siis "Keskööpäike", "Ird, K." ja "The end" olid jagatud justkui pisikesteks näidenditeks. Seea lavastajal oli justkui rohkem tööd - igat pilti eraldi lavastada, samas mõeldes kuidas see tervikuna mõjub. "Piloot" ja "Vargamäe varjus" on rohkem lineaarsemad lavastused. Üpris märgiline on see, et kõik 5 lavastust on kas peaaegu või täiesti "autoriteater", kuigi Lennuki ja Lambi lavastused baseeruvad ka teiste inimeste tekstidel, on need siiski paljuski just nende enda käekiri. Samas, kas Teatriliidul jagub julgust kaks aastat järjest Linnateatrile parima lavastaja auhind anda? Seda on küll varem kunagi ka juhutunud, kuid siiski natuke kahtlen, seega ennustaks ka tõelise tähelennu teinud Tartu Uue Teatri šedöövrit. Üht või teistpidi oleksin ülimalt rahul.
Minu lemmik: Anu Lamp - Keskööpäike - Tallinna Linnateater
Ennustus: Anu Lamp - Keskööpäike - Tallinna Linnateater
Naisnäitleja auhind
1.Ita Ever - Violet Weston lavastuses “Augustikuu”. Eesti Draamateater.
2.Piret Kalda – osatäitmine lavastuses “Homme näeme”. Tallinna Linnateater.
3.Merle Palmiste - Ljubov Andrejevna Ranevskaja lavastuses “Kirsiaed”. Eesti Draamateater.
4.Katrin Pärn – Kaidu, E., Raivo,O., Memm, Koristaja lavastuses “Ird, K“. Tartu Uus Teater.
5.Katariina Unt - Abbie Putnam lavastuses “Iha jalakate all“. MTÜ Kell 10.
Kommentaar: Kuigi ma Piretit ja Katrinit pidasin rohkem "kõrvalosa" näitlejaks, on mul hea meel, et nad siin nimekirjas on. Eriti oluline on Katrin Pärna uskumatult hea töö. Piret Kalda oleks pidanud "Iguaani öö" rolliga paar aastat tagasi olema aupaistel, aga ta unustati täiesti. See on nüüd Teatriliidu "tasa tegemine". Naljakas, et Katrini rolliks on toodud Raivo, O. ehk "Onu" on justkui eesnimena :) Samas paneme siia nimekirja kõrvale Ülle Kaljuste rolli Augustikuus ja Epp Eespäeva rolli Kes kardab Virginia Woolfis ning Ülle Lichtfeldti Vargamäe varjus, ning minu meelest kahvatuvad nii Merle kui Piret rollid. Ma ei peaks neid samas kategoorias olevateks isegi. Aga ju see on siis maitseküsimus. Salamisi lootsin ka Anneli Rahkema Tuulte pöörises rolli hindamist. Mõnes mõttes ei ole ju võimalik hinnatagi kõrvuti Ita Everit, kes teeb sellises eas ühe elu rollidest üldse, teistega kes sellel aastal peaosad tegid. No kuidas annad Katariinale või Katrinile sellises olukorras auhinna? Kuigi mõlemad rollid on kohe kindlasti aastaauhinda väärt. Eriti Katrin. See lihtsalt poleks aus.
Minu lemmik: Ita Ever - Augustikuu - Eesti Draamateater
Ennustan: Ita Ever - Augustikuu - Eesti Draamateater
Meesnäitleja auhind
1.Risto Kübar – osatäitmine lavastuses “(Untitled)”; Poppy Norton-Taylor lavastuses “Võtame uuesti!”; Preili Tau, Väike Prints lavastuses “Praht, linn ja surm”. Teater NO99.
2.Mait Malmsten – Panso lavastuses “Panso”. Eesti Draamateater.
3.Lembit Peterson - César lavastuses “Tuulesaared”. Theatrum.
4.Nero Urke – Ird, K. lavastuses “Ird, K”. Tartu Uus Teater.
5.Andrus Vaarik – George lavastuses “Kes kardab Virginia Woolfi”. Tallinna Linnateater.
Kommentaar: Lembitu rolli ma polegi näinud, sest Theatrum mängis Tuulesaari ainult Hiiumaal ning mul pole seal ööbimisvõimalust. Tõeliselt kahju on, sest see tükk on tõeliselt see kõige-kõigem, mis mul sellel aastal nägemata jäi. Seega võiks vist öelda, et mul hea meel kõikide kandidaatide pärast. Kaldun siiski arvama, et finaalvõitlus peetakse kahte Eesti Teatri suurkuju kehastanud näitleja vahel - Panso ja Ird, ehk Malmsten ja Urke. Kolmandana võib Vaarik ka üllatada, kuigi ma kahtlen selles. Kübar meeldis mulle Võtame uuesti tükis, kuid seal oli ta rohkem kõrvalosas. Pealkirjata tükis oli ta roll kõige suurem ja minu meelest kõige nõrgem neist kolmest. Mina oleks žüriiliikmete asemel Ivo Uukkivi tõeliselt vinget rollideprismat vähemalt nomineerimisega austanud. Tegelikult ongi see üks aasta suurimaid möödalaskmisi selle žürii poolt.
Minu lemmik: Mait Malmsten - Panso - Eesti Draamateater
Ennustan: Mait Malmsten - Panso - Eesti Draamateater
Naiskõrvalosa auhind
1.Natalja Dõmtšenko – Maša lavastuses „Kajakas“; Berenice lavastuses „Frédérick ehk Kuritöö bulvar“. Vene Teater.
2.Kersti Heinloo - Julia Andrejevna, Margareta lavastuses “Vassiljev ja Bubõr ta tegid siia...”, Varja lavastuses “Kirsiaed”. Eesti Draamateater.
3.Kadri Lepp – Herta lavastuses “Piloot”. Ugala Teater.
4.Külli Teetamm - osatäitmine lavastuses “Keskööpäike”, Catherine lavastuses “Üsna maailma lõpus”. Tallinna Linnateater.
5.Helene Vannari – osatäitmine lavastuses “Keskööpäike”. Tallinna Linnateater.
Kommentaar: Dõmtšenko rollid on mul nägemata ja seega ei oska hinnata. Heinloo rollid olid tugevad, aga kas just aasta parima väärilised, selles siiski kahtlen. Näiteks kui siin oleks olnud Laura Petersoni Planeedi sügavalt läbitunnetatud kõrvalosa, oleksin rohkem nimistuga rahul. Kadri Lepp-a rolli nägin alles 2011 ning see ON fenomenaalne! Teetamm ja Vannari rollid olid tõesti "aasta parimate" väärilised. Minule isiklikult meeldis hoopis Reemanni roll neist kõrvalosadest kõige rohkem, aga see oli juba ette teada, et žürii jätab tema kõrvale. Sest siis jääks õhku küsimus, et miks Elisabet Tamm ei kandideeri. Helenel on üks stseen, kus ta saab nii eredalt särada, et min unähtud etendusel hakkas rahvas aplodeerima sellele kui vinge ta on. Külli kordusmäng ja špagaat sai ka aplausi keset sõnalavastuse etendust :) Külli nominatsioonile lisab ka kaalu ja väga tugevasti tema kurb roll aidsihaige mehe venna naisena lavastuses Üsna maailma lõpus. Võitjat on siin ütlemata raske ennustada, usun siiski, et see valitakse kolmme vahel - Kadri, Külli ja Helene. Ei tea, kui palju mängib rolli võitja valimisel et Lepp võitis 2005 ja Vannari 1990 ning Teetamm on igal aastal viimasel ajal tugevate rollidega kandideerinud, siiani siiski auhinda võitmata? Ja üsna tõenäoline on, et ka järgmisel aastal saab ta ilmselt nomineeritud lavastusest Aeg ja perekond Conway".
Minu lemmik: Kadri Lepp - Piloot - Ugala
Ennustan: Külli Teetamm - Keskööpäike ja Üsna maailma lõpus - Tallinna Linnateater
Meeskõrvalosa auhind
1.Guido Kangur - Gregory Solomon lavastuses “Hind”. Kuressaare Linnateater.
2.Raimo Pass – Teiresias lavastuses“Antigone”, R.A.A.A.M; Enn lavastuses “Vassiljev ja Bubõr ta tegid siia...”, Eesti Draamateater.
3.Jaak Prints – osatäitmised lavastuses “Ühtne Eesti suurkogu” ja valimiskoolides. Teater NO99.
4.Andres Mähar – osatäitmine lavastuses “Ühtne Eesti Suurkogu“. Teater NO99.
5.Velvo Väli – Pearu lavastuses “Vargamäe varjus“. Albu valla projekt.
Kommentaar: No Guido Kanguril oleks võinud ära tuua ka rollid lavastustest "Vassiljev ja Bubõr ta tegid siia" ning "Kaevuritest kunstnikud". Ei saa aru alati, miks nii... Kahtlemata on Guido üks vingemaid tegijaid sellel aastal. Üldse on see nimekiri väga rahuldav. Oleks tahtnud näha siin küll 39 astet vinget kõrvalosa paari - Saaremäe/Rästas, ent peaasi, et aasta vingeim kõrvalosa on esindatud, ehk siis Velvo Väli Pearuna Vargamäe varjus. See oli tõeline aasta üllataja ning uskumatult värske lähenemine. Samas ka Ühtse Eesti Suurkogu kutid olid väga vinged. Prints sai rohkem minu meelest "mngida", Mäharil on ainult see tänaseks juba klassikaks saanud katusekõne. kuid selle eest missugune, eksole?! Pass muidugi on neid kõrvalosi vorpinud teha väsimatult ning ta on juba kaua nö. auhinnata" jäetud". Vähemalt Guido, Velvo ja Jaagu kõrval on ta ka sellel aastal siiski mõnevõrra vähem auhinda väärt minu arvates. Huvitav mitmendaks jäi žüriil Tõnu Kark ja tema uskumatult eriline roll (kehvakeses) lavastuses John Gabriel Borkman.
Minu lemmik: Velvo Väli - Vargamäe varjus - Albu valla projekt
Ennustan: Velvo Väli - Vargamäe varjus - Albu valla projekt
Kunstniku auhind
1.Mihkel Ehala (postuumselt) (lavakujundus) / Liisa Soolepp (kostüümid) – lavastusele “Vargamäe varjus“. Albu valla projekt.
2.Laura Pählapuu -lavakujundus lavastustele “Praht, linn ja surm”, Teater NO99; “Piloot”, Ugala Teater.
3.Ene-Liis Semper – lavakujundused lavastustele “Keskööpäike”, Tallinna Linnateater; “Ühtne Eesti Suurkogu”, Teater NO99.
4.Jaak Vaus – lavakujundus lavastusele “Jürka”. Ugala Teater.
5.Ervin Õunapuu – lavakujundus lavastusele “Kirsiaed”. Eesti Draamateater.
Kommentaar: Postuumse kandidaadiga on meie kultuuriruumis päris raske konkureerida. Jäi ju Ehala ilma elu ajal oma üsna viljaka töö eest teatriliidu auhindadest. Samas seal kõrval kandideerib "aasta äpardus" minu meelest kunstilises mõttes - need kostüümid olid Vargamäe varjus täiesti kohutavad ning sobimatud. Kalarootsudega kaunistatud Mari kostüümikangas on siiani eredalt meeles kui midagi täiesti sobimatut - nagu sööks maasikajäätist hernesupiga. Pählapuu on tõeline tõusev täht teatrikunstnike taevas, aga ma siiski jätaks tema auhindamise tulevikku veel. Vausi lavakujundus oli ägedalt funtsionaalne ja hästi osavalt lavastuse osaks integreeritud. Õunapuu seekordne kuundus oli minu meelest üpris maitsetu. Vaastupidiselt eelmise aasta Toatüdrukutele, kus ta oli igati oma auhinda väärt. Seal tuleb mängu ilmselt ka mingi taustaküsimus, midagi jäi kusagilt silma selle "kapiga" seoses, mida lavastuses kasutati. Kuid oleme ausad, kas tänavu üldse oli vaja 5 kandidaati, kui võitja peaks olema siililegi selge? Ene-Liis pole ka juba 3 aastat võitnud, seega aeg on nagunii jälle käes :) Keskööpäike oli kunstilise kujunduse mõttes täiesti võrreldamatu. Nii läbikomponeeritud ning sellise taustatöö ning fantastilisusega tehtud kujundus - ma pole juba aastaid midagi nii võrratut näinud teatrikunstnikutöö mõttes.
Minu lemmik: Ene-Liis Semper - Keskööpäike ja Ühtne Eesti Suurkogu - Tallinna Linnateater ja NO99
Ennustan: Ene-Liis Semper - Keskööpäike ja Ühtne Eesti Suurkogu - Tallinna Linnateater ja NO99
Sõnalavastuste eriaauhind
1.Tartu Uus Teater - otsingulise ja vormitundliku teatri loomine
2.Teatri NO99 suurprojekt "Ühtne Eesti suurkogu" - teatri, meedia ja poliitika sünteesis sündinud suurejooneline ühiskondlik sündmus
3.Juhan Ulfsaki lavastus "Idioodid" Von Krahli Teatris - kutse-eetiliste ja kunstiliste probleemide pingevaba ja tänapäevane käsitlus
4.Teatri NO99 lavastus "Võtame uuesti!" - vitamiinisüst komöödiateatrile
Kommentaar: Esimesed kolm on ehk tõsiseltvõetavamad kandidaadi. Neljas on ju "komöödia" :) Tegelikult usun, et siin võistlevadki päriselt hoopis 2 kandidaati - Tartu Uus Teater, mis on minu meelest üks huvitavamaid teatreid Eestis hetkel. Mõnevõrra kindlama hinnangu saan öelda küll alles siis kui olen nende etendusi rohkem näinud. Ja "Ühtne Eesti Suurkogu", mis oma mastaapsusega küll hiilgas, ent sisulises mõttes oli minu meelest kergel tobe. Selline - tsirkuse või performance-i valdkonda kuuluv. Ma tahaks küll Juhan Ulfsaki lavastust ka kiita, see oli elamus. Ja eks NO99 vitamiinisüst oli ju ka okei, aga sellisel juhul oleks Linnateatri Hecuba pärast pidanud omal ajal palju rohkem tähelepanu oma komöödiateatri süsti eest. Sest tegelikult kui nüüd võtta viimaseid aastaid ja tegelikku rahva arvamust, siis Hecuba - meeldis ta siis kriitikutele või mitte, olnud Eesti komöödiateatri lipulaevaks.
Minu lemmik: Tartu Uus Teater
Ennustan: "Ühtne Eesti Suurkogu"
Reet Neimari nimeline kriitikaauhind
1.Madis Kolk – 2010. aastal ilmunud teatrikriitika eest
2.Alvar Loog – 2010. aastal ilmunud teatrikriitika eest
3.Meelis Oidsalu – 2010. aastal ilmunud teatrikriitika eest
Kommentaar: Minu meelest on viimasel ajal Eesti teatrikriitika natuke elavnenud. Tegeletakse ka enda peale kriitiliselt vaatamisega, mis on kindel märk vajadusest viia seda kuhugile "uuele tasemele". Tegelikult on päris huvitavaid artikleid, mis tihti tegelevad ka tõeliselt sisuka analüüsiga. Minule isiklikult jäi meelde üks kord, kui lugesin (vist?)Sirbist Valle-Sten Maiste artiklit ja mõtlesin, et vat see on tekst, mida on huvitav lugeda. Kahjuks ei mäleta ma enam millest see oli. Peaksin võtma kunagi aega ja selle üles otsima... selline tunne, et see oleks nagu olnud "Mässajate" kriitika. Minu meelest oli Kolk väga tagasihoidlik oma kriitikaga. Tema oli kuraatoriks Draama-festivalil ning seeläbi sai juba küllalt aupaistet. Loog-i kirjutised ei paelu mind eriti seega jääb eelmise aasta võitja - Meelis Oidsalu... Kas tõesti ei leitud paremaid kandidaate? Ja minu meelest on see natuke ebaaus, hinnata terve aasta teatrikriitikat, suutmata välja tuua eredaid näiteid, mille põhjal tegelikult arvamus loodi. Vaevalt, et loeti läbi kõik kolme mehe kõik artiklid ja et need olid ühtviisi head? Kardan siiski, et kahte aastat järjest ühte kriitikut ei hinnata ja seega saab auhinna kas Kolk või Loog. Loodetavasti minnakse järgmisel aastal tagasi konkreetsemaks ning on võimalik ise ka lugeda neid "eredaid" artikleid, mida tegelikult hinnatakse kõrgelt. Kolk, olles siiski üks esikriitikuid, muidugi polegi varem seda auhinda saanud, seega võibolla tahetakse talle sellepärast tähelepanu pöörata? Aga ega ei saa ka vigiseda. Kõik artiklid teatri ja kirjanduse kohta mistahes lehes on ikka need, millepärast ma üldse mõne lehe mõnikord ostan. Samas "Teater.Muusika.Kino" jätsin sellel aastal tellimata ning otsustasin seda osta nendel kuudel kui seal midagi tõeliselt huvitavat kirjutatakse. Eelmisel aastal oli minu meelest kõige põnevamad artiklid hoopis Kausi kriitika Kes kardab Virginia Woolfi suunal - milline stseen stseenilt läbitöötatud vaev. Ning lavastaja Mladen Kiselovi kaitsekõne. Kolk proovis seal midagi lepitada ja kaitsta oma artiklikirjutajat, kuid tegelikult oli minu meelest loojal õigus. Samas täpselt kah enam ei mäleta.
Minu lemmik: Meelis Oidsalu
Ennustan: Madis Kolk
Tantsulavastuste auhind
1.Kaja Lindal ja Mari Mägi "Kaks naist köögis, banaanist rääkimata".
Äratundmismugavus ja originaalsus käsikäes. "Naist" kui sotsiaalset nähtust, rolli ja bioloogilist organismi kestvalt uuriv, kujutav ja tantsiv tandem. Sõltumatu Tantsu Ühendus.
2.Karl Saks "Tšuud". Šamanistliku vaimu ja heli kandev graafilise joonega kehakunst. Nauditav maskuliinne lihtsus. Sõltumatu Tantsu Ühendus.
3.SandraZ "Autistid/artistid". Sotsiaalselt ärritav, peavooluga, konformismiga vastanduv nähtus. Manifest: "Kunstnik joonistab vaid higi ja verega". Kanuti Gildi SAAL.
4.ZUGA ühendatud tantsijad "Kohe näha, et vanad sõbrad". Soojas kodukohamurdes nostalgiliselt sõpruse vastuolulisusest kõnelev, tantsiv tervik.
Kommentaar: Ei ole neist ühtegi juhtunud nägema. Räägitakse küll, et Eesti kaasaegne tants teeb ilma, kuid kõik lõigud, mida olen juhtunud nägema on pigem eemaletõukavad. Umbes nagu SandraZ etenduse nominatsiooni põhjendusest lugeda võib. No ei kutsu miski sellist asja vaatama, sorry. Ma otsin tantsust ilu ja originaalsust. Mõtet ning esteetilikat. Plastilisust ning koreograafilist andekust. Zuga ja Kanuti Gildi Saal on võitnud viimastel aastatel, Sõltumatu Tantsu Ühendus vist mitte kunagi. Ehk on nüüd nende kord?
Ennustan: Kaja Lindal ja Mari Mägi - Kaks naist köögis, banaanist rääkimata - Sõltumatu Tantsu Ühendus.
Balletilavastuste auhind
1.Luana Georg – Dražeehaldjas ja Lumekuninganna lavastuses „Pähklipureja“. Rahvusooper Estonia.
2.Colin Thomas Maggs – Mowgli lavastuses “Mowgli”. Teater „Vanemuine”.
3.Eesti Rahvusballeti trupp
Kommentaar: Jällegi tuleb tõdeda, et ei ole kumbagi etendust juhtunud nägema. Minu tantsuelamus eelmisel aastal oli Estonias (juba varasemate aastate) balletilavastus Lumivalgeke ja seitse pöialpoissi, eriti Lumivalgekest mänginud Eve Andre, kes on minu meelest hetkel vist kõige otsesem Kaie Kõrbi mantlipärija. Ehk selles mõttes kuidas kõrvutada tervet truppi üksikute rollidega, see on natuke imelik. Ehk kuidas see žürii julgeb tulla välja arvamusega, et näiteks Luana Georg või Colin Thomas Maggsi rollid olid tugevamad kui terve Rahvuballeti trupp? See on ju naeruväärne... Kuid Pähklipurejat paanin kindlasti minna vaatama. Võibolla peakski juba jõulueelsele etendusele piletid ära võtma. Mowgli pidavat ka olema väga hea, aga Tartusse on mul probleeme sõnalavastuste pärastki jõudmisega, mis siis balletist rääkida. Igatahes kavatsen kindlasti midagi sellel aastal Tallinnas vaadata. Mul on kodus tõeline balletifänn ka olemas - printsessbaleriin :) Ennustamisele mõeldes, siis viimasel kümnel aastal on ikka üle kolme aasta läinud auhind Vanemuisele, seega peaks seekord olema Vanemuise kord? Ent lähtudes sellest mu esialgsest loogikast, ehk siiski purustatakse traditsioon ning järgitakse paratamatust...
Ennustan: Eesti Rahvusballeti trupp
Muusikalavastuste auhind
1. Ran Arthur Braun. G. Puccini „Boheemi“ dünaamiline ja värske lavastus Rahvusooperis Estonia.
2. Risto Joost. Võimekas ja laia haardega dirigendi aastaringne töö Rahvusooperis Estonia.
3. Rahvusooperi Estonia koor. Muusikaliselt ja lavastuslikult nõudliku partii professionaalne teostus S. Prokofjevi ooperis „Armastus kolme apelsini vastu“.
4. Atlan Karp. Muusikaliselt veenev nimiroll W.A. Mozarti ooperi „Figaro pulm“ lavastuses. Teater Vanemuine.
5. Mart Sander.Edukas debüüt klassikalise opereti stiilse lavastusega „Silva“. Rahvusooper Estonia.
Kommentaar: Ei noh, minust on tõesti saamas päris kriitik... võtan siin sõna kohtades, kus ma tegelikult pole ühtegi etendust näinud :) Tegelikult oli minu suurimaks elamuseks Muusikalavastuste kategooriast Ain Angeri roll Birgitta festivali raames etendatud Wagneri Logengrinis. Samas Risto Joost on kindlasti auhinda väärt samuti on head olnud kosta nii Atlan Karpi kui Mart Sanderi kohta. "Armastus kolme apelsini vastu" oli ju aasta üks ooperi suursündmusi, eriti kuna ETV ka sellele niimoodi rõhku pani. Seega kaldun ma arvama, et tahetakse annaalidesse säilitada selle etenduse nimi kuldsete tähtedega. Aga tõesti my guess is as good as any.
Ennustan: Rahvusooper Estonia koor - Armastus kolme apelsini vastu - Rahvusooper Estonia
Muusika-, balleti- ja tantsulavastuste žüriide eriauhind
1.Tantsulavastus „Mowgli“. Teater „Vanemuine”.
2.Lavastus „Othello“ (koreograaf Marina Kesler). Rahvusooper Estonia.
3.Aivar Kallaste – osatäitmised tantsulavastustes „Mowgli“ ja „Vanamees ja meri“. Teater „Vanemuine”.
4.„High School Musical’i“ esitustrupp - Hea ansambel ja ühtlaselt professionaalsel tasemel teostus. Nuku- ja Noorsooteater.
5.Hanna-Liina Võsa ja Birgit Õigemeel. Emotsionaalse ja lavastust kandva esinemise eest „Heliseva muusika“ peaosas. Teater „Vanemuine“.
6.Anne Türnpu - haarav, mänguline, lummav esitus muusikuna lavastuses "4 vaadet". Sõltumatu Tantsu Ühendus.
Kommentaar: Mowgli on üht või teistpidi vaja ära auhinnastada seega võib olla tõenäoline, et auhind läheb kas lavastusele või Aivar Kallastele. Helisevat muusikat on tehtud hiljuti ning toona jäi see minu meelest auhinnata, kuigi oli väga hästi tehtud, kas nüüd tõesti siis nii palju paremini, et on vaja eraldi ära märgistada? High School Musicali võitu ma ei usu, aga kes seda muidugi teab. Anne Türnpu oleks kindlasti vääriline nominent, seega koban ma pimeduses ja ennustan täiesti huupi seekord.
Ennustus: Aivar Kallaste
Algupärase dramaturgia auhind
1.Mari Abel, Riina Maidre, Tiina Tauraite, Taavi Eelmaa, Erki Laur, Juhan Ulfsak „The End“
2. Ivar Põllu „Ird, K“
3. Jaan Undusk “Quevedo“
Kommentaar: See peab olema nali žürii poolt - The End oli täielik "kaka". Et nagu jätta näiteks ka paljukiidetud Ühtne Eesti Suurkogu kõrvale... No ma ei tea... Ok, Quevedo võitis ju kunagi juba Unduskile mingi auhinna. Nüüd siis lavastatuna miks ka mitte uuesti auhinnata. Kuid kui on õiglust ilmas, siis peaks võitjaks ostuma Ivar Põllu. Ird, K. oli igas mõttes selle aasta autoriteatri lipulaev. Tallinna rahvas, kes Tartut ei viitsi väisata, saavad nüüd Põhuteatris ise veenduda kah. PS. Piletid on juba müügil!
Minu lemmik: Ivar Põllu - Ird, K.
Ennustan: Ivar Põllu - Ird, K.
Teatritöötaja auhind
Etendust ettevalmistavas kategoorias
1.Sirli Bergström- silmapaistva tehnilise ja loomingulise panuse eest lavastuse „Keskööpäike“ kujunduse teostamisse. Allahindluseta kõrgetasemelise töökultuuri kandja teatri igapäevatöös. Tallinna Linnateater.
2.Gristina Krüger – grimmiala juhataja. Kogu hingega oma tööle pühendunud, pideva huvitatusega juurde õppida ja oskusi täiendada.Teater NO99.
3.Ahto Matt – väiketeatri tingimustes uuslavastuste ettevalmistamise eest vastutajana alati parimat tulemust taotlev ja kindlustav lavameister. Kuressaare Linnateater.
4.Taimi Põlme – usaldusväärne ja teatrispetsiifikat hästi tundev kunstnik-dekoraator. Ugala Teater.
Ei oskagi kommenteerida. Kui rääkida, kelle töö minu jaoks oli kõige silmatorkavam, siis Sirli Bergström peaks võitma.
Etendust teenindavas kategoorias
1.Gennadi Gorjajev - vanemlavameister. Tõeline teatrimees, sest on meeskonnalooja ja –hoidja. Ugala Teater.
2.Toivo Kaev - lavastusteenistuse juht. Oma töös kiire, resoluutne ja tulemuslik, jäädes samaaegselt rahulikuks, laitmatu vastutustundlikkusega töötajaks. Eesti Draamateater.
3.Tatjana Kaur – usaldusväärne ja toetav lavastaja abi-inspitsient aastast 1971. Vene Draamateater.
Hoian pöialt Toivo Kaevule. Põhjused jätan endateada.
Administratiiv- ja haldustöötaja kategoorias
1. Eda Hinno – teatri igapäevatöös kõrge pingetaluvuse ja kompetentsiga, 40. aastase trupijuhi kogemusega. Teater Vanemuine.
2. Anni Jõeaas – „mägesid liigutav” lavastusala juhataja. Nuku-ja Noorsooteater.
3. Annika Üprus – erinevatesse lahendust nõudvatesse küsimustesse professionaalse süvenemisoskusega lähenev projektijuht. Kanuti Gildi SAAL.
Ei oska midagi kaasa rääkida. Tore oleks, kui Nuku- ja Noorsooteater saaks ka auhinnatud. Hoian seega Annile pöialt.
Priit Põldroosi auhind
1.Ene Paaver – teatriraamatute pühendunud ja süvenenud, detailitäpse ja autoritundliku toimetamise eest
2.Kristel Pappel – pikaajalise pedagoogitöö eest Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias ja uurimuse eest Tallinnas tegutsenud Saksa teatrist raamatus „Eesti Draamateatri maja 100“
3.Pille-Riin Purje - raamatute "Jüri Krjukov" (2004) ja (Reet Neimari poolt
alustatud) "Jüri Järvet. Narr ja kuningas" (2009) ja „Johannese passioon“ (2010) koostamine.
4.Riina Viiding – pikaaegse, süvenevalt järjekindla, perspektiivitundelise toimimise eest – selle nimel, et pidevalt ilmuksid meie teatrimõtet toitvad, arendavad ning jäädvustavad raamatud.
Kommentaar: Mitte, et mul selle vasti midagi oleks, aga Pille-Riin on ikka iga aasta siin nimekirjas ning ikka räägitakse tema Jüri Krjukovi raamatust ning Jüri Järveti raamatu lõpetamise eest sai ta juba eelmisel aastal kandideerima. Samas minu meelest tema peakski võitma, sest Johannese passioon võtab juba elutöömõõtme - seda on ta ju teinud juba terve igaviku. Paaveri koostatud kava jäi viimati pihku, kui mõtlesin, et ohoh päris sisukas ning vaatasin spetsiaalselt, et kelle tehtud. Kristel Pappeli tööst ma palju ei tea. Kuid Riina Viidingule hoian küll pöialt. Minu jaoks olekski kas Pille-Riin või Riina... kuid ennustamisega läheb juba raskeks.
Minu lemmik: Pille-Riin Purje - Jüri Krjukov, Johannese passioon, Jüri Krjukov
Ennustan: Kristel Pappel
Salme Reegi auhind
1."Mowgli" loominguline meeskond (Mare Tommingas, Tauno Aints, Vladimir Anšon, Margus Vaigur, Ott Evestus, Jenny MacNamara): uue algupärase noortele suunatud tervikteose eest tantsuteatris. Teater Vanemuine.
2."Timbulimbu ja talv" loominguline meeskond (Andres Noormets, Kaspar Jancis, Feliks Kütt): siirast mängurõõmu kiirgava jõululavastuse loomise eest. Endla Teater.
3.Rein Agur "Kirjaklambritest vöö": üllatav, leidlik ja teatraalne, põlvkondi ühendav lähenemine noorte probleemidele. VAT Teater.
4.Harriet Toompere: särava ümberkehastumisega roll lavastuses "Varastatud oranž jalgratas". Eesti Draamateater.
5.Tarmo Männard lavastuses "Ahne hamster ja värvilised jäälilled": jutustamisteatri järjepideva edasiarendamise eest. Nuku- ja Noorsooteater
Kommentaar: Mowgli on mul nägemata, seega ei saa kindlal seda ennustada. Kirjaklambritest vöö VAT-is oli minu jaoks selle teatri siiani kõige suurem pettumus. Kuigi lavastuslikust küljest polnud nii hull kui sisulisest. Tundsin piina ning tahtsin kogu aeg lahkuda. Kui oleksin kusagil tagapool istunud siis ilmselt oleks ka julgenud. Samas ma pole ka sihtrühm. Männardi tükki pole ma näinud, seega selle jätan ka kõrvale. Selle eest on siin kategoorias kaks nominatsiooni, millele kirjutaksi ka ise kahe käega alla! Endla Timbulimbu ja talv oli tõeline lustipidu. Nii armas ja nunnu. Lastele ka meeldis ning ise tundsin heldimust. Sai ise kah lapseks muutuda ja meenutada neid esimeste klasside aegseid sünnipäevi. Lisaks lahedalt kasutatud multifilmi osad. Ning hämmastav, et seal oli hirmus koletis, kuid tittesid täis saal oli hiirvaikne, keegi ei pistnud hirmu käes röökima. Igati õnnestunud tükk. Kuid Harriet Toompere etenduses Varastati oranž jalgratas - ma pidin silmi hõõruma ja vaatama, et kas tõesti see kes seal laval on, pole mõni kolmanda neljanda klassi tüdruk. Nii pesueht plikatirts. Kusjuures tal ju kodus pojad, ehk ei saa ka oma laste pealt maha teha. See peab ikka endal sees olema. Samas kui teised "tüdukud" ta kõrval, ehk Marta Laan ja Mari-Liis Lill teevad ju ka vahvad rollid, aga Harrieti "pliksis" on midagi imelist. Lisaks tiivustab ehk tema auhinnasaamist ka tihedad ja väga õnnestunud multikahääled?!
Minu lemmik: Timbulimbu ja talv loominguline meeskond
Ennustan: Harriet Toompere - Varastati oranž jalgratas - Eesti Draamateater
Sõnalavastuste muusikalise kujunduse auhind
1.Jaak Jürisson - originaalmuusika lavastusele "Jumala Narride Vennaskond". Tallinna Linnateater.
2.Hendrik Kaljujärv - originaalmuusika ja muusikaline kujundus lavastusele "(Untitled)". Teater NO99.
3.Tarmo Kesküll - originaalmuusika lavastusele "Unenäokohvik". Rakvere Teater
4.Peeter Konovalov - originaalmuusika ja muusikaline kujundus lavastustele "Grace ja Glorie" ja "Isa talveuni". Ugala Teater.
5.Taago Tubin ja Ruslan Trochynskyi - originaalmuusika ja muusikaline kujundus
lavastustele "Maakad", Ugala Teater. Taago Tubin - muusikaline kujundus lavastusele "Paanika". Teater Vanemuine.
6.Ardo Ran Varres - originaalmuusika ja muusikaline kujundus lavastusele "Varastatud oranž jalgratas". Eesti Draamateater.
Kommentaar: Mõtlesin vähemalt Unenäokohviku ja Varastatud oranž jalgratas etenduste ajal, et küll on hea muusikaline kujundus. Ja just originaamuusika seisukohast. Jumala Narride Vennaskonna laulud olid sellised, no ütleme, mitte minu maitse. Sama võiks öelda Kaljujärve muusika kohta (Untitled) tükile. Liiga punk minu jaoks. Ja kas see siis polnudki selle muusiku muss, kellest tükk rääkis? Konovalov võitis eelmisel aastal, mis muidugi ei takista teda ka sellel aastal parim olemast. Kuid Grace ja Glorie muusika igatahes midagi "erilist" ei olnud. Võibolla hinnataksegi siis rohkem seda lastetükki? "Maakate" ja "Paanika" muusikat ma ausalt öeldes tähele ei pannudki. Oli ju kindlasti midagi, ent kõrvatorkamatu.
Minu lemmik: Tarmo Kesküll - Unenäokohvik - Rakvere Teater
Ennustan: Hendrik Kaljujärv - (Untitled) - No99
Eks muidugi selle ennustamisega on nagu on. Ikka tahaks ju ennustada just seda, mis ka endale on meeldinud. Alati aga ei saagi rääkida terviklikust meeldimisest. Mõnikord on täielik kräpp tükk sisulises mõttes, ent ometi lavastuslikku külge või mõnda rolli sealt on võimalik väga kõrgelt hinnata. Üks näide on minu meelest ka RAAAM-i Antigone - tükk ei meeldinud mulle kohe üldse mitte, üks aasta kehvemaid (kuigi väga paljud kiidavad). Ent Elina Reinoldi roll sealt oli suurepärane. Elina sai ka hiljuti auhinna välimaalt... huvitav, et Eesti Teatriliit ei hinnanud seda rolli sama väärikalt. Aga eks prohvetiks saadaksegi ju võõral maal. Justkui tahaks natuke siin-seal vinguda nende nominatsioonde kallal, kuid ehk peaks siiski rahul olema, et päris palju olulisi tegijaid-loojaid-kunstnikke said siiski äramärgitud.
Nüüd ei muud kui 27.märtsi ootama :)
Kas Külli ei saanud mitte "Nõksu" eest naispeaosa preemiat? Või pidasidki silmas kõrvalosi?
VastaKustutaKülli kandideeris kõrvalosa auhinnaks ka 2007 aastal esietendunud Nõksuga, küll kõrvalosa kategoorias, aga võidu viis Tauraite Kajakast. Külli kandideeris 2008 Pärijast, 2009 Ma armastasin sakslast ja nüüd 2010 Keskööpäike. Küll alles kiusavad teda!!! Ta on küll Lauteri nimelise preema võitnud kunagi, aga konkreetse rolli eest pole ta minu teada siiani veel võitnud. Ja on juba viimane aeg teda pärjata. Ta võib küll vabalt ka järgmisel aasta Aeg ja perekond Conway-ga kandideerida - ta oli seal vägaväga hea!
VastaKustutaÕige kommentaar Sul tuua võrdlusesse Hecuba pärast ja Võtame uuesti - sel juhul jääb tõesti küsimus, et miks nüüd see välja tuua, kui teine, hoopis paljupalju parem jäeti tähelepanuta.
VastaKustutaJa ma pole küll "Maakaid" veel näinud, kuid mõtlen kui Ruslan Trochynskyi ikka trombooniga laval istub, siis usun, et on ikka päris raske teda mitte märgata. :D
Kiku, sul on õigus, oli tõestI trombooniga mees Maakates :) Mul on juba meelest läinud... Häbi mulle. Ent see ehk räägib midagi enda eest...
VastaKustuta