reede, 1. jaanuar 2021

TEATRIKUU TIPUD - Detsember 2020


Detsembris jõudsin teatrisse 16nel korral. 15 neist esmakordselt kogetud lavastused, ent kordusvaatasin ka Ugala "Kui me nüüd ei sure, ei sure me kunagi". See KUMUs, ühe oma 2019 TOP10 teatrielamuse kordamisproov ei osutunud siiski selliseks, nagu ootasin, sest teadagi olid saalis pooled kohad tühjad ja esimeses vaatuses ei käivitunud ka näitlejad kuidagi nii, nagu kunagi Ugala kodusaalis nähtud, ühel esimestest (kuigi mitte esietendus) etendustest. Nii oli tunda ka teatavat jahedust ülejäänud publikus ning mina ise ka ei nautinud seda enam pooltki nii palju kui esimesel vaatamisel. Vaheajal pidin vastu võtma teatrikaaslaste pahandamised, et miks ma neid seda olin vaatama toonud? No see polnud SAMA, mis mina teha sain... Õnneks siiski teises vaatuses kuidagi ka näitlejad natukene süttisid ja asi läks nõksuvõrra paremaks, ent kahjuks kahju oli juba tehtud...

See viis, aga mõtted minu kogu detsembri suurima teatrielamuse juurde. Mõned (kelle arvamus minule korda läheb) nägid selle esietendust ja suhtumine oli kergelt öeldes "leige"... jah Priit Võigemasti kiidavad ka esikanägijad kui ühest suust, aga Ursel Tilk ja tervik oli siiski jätnud jahedaks. Mina nägin teist etendust. Esireast. Ja minu jaoks oli see suurepärane! Nii Priit, Ursel, terve trupp kui ka kogu lavastus! Ma ei tea, kui palju see oli niiöelda juba välismaal lavastatud versiooni "kordus", ehk ümberlavastamine Eesti Draamateatrisse meie näitlejatega, sest pole välismaa versiooni näinud. Sellepärast, vähemalt esialgu, arvestan seda originaallavastusena (olgugi kui mingeid komponente on kasutatud ka varasemast). Ent mis ma öelda tahan, siis ühe lavastuse erinevad etendused võivad mõjuda vägagi erinevalt. Kõik on kinni just selle etenduspäeva seletamatust keemiast - nii laval toimetavate näitlejate vahel kui ka lava ja publiku vahel (sest oli ju ka Draamateatri etenduse ajal saal pool tühi - kuigi mitte nii hajutatud, nagu Kumus). 

Tegelikult oleks pidanud detsembris veel üks elamus siin kajastuma, aga alates 28.12 otsustas valitsus Harjumaa teatrid jälle sulgeda pandeemia tõttu. Pole veel ühtegi kaasust, mis tõestaks teatris toimuvast nakkusest, aga meil lahmitakse nii nagu parajasti tunne on ning kinni need teatrid pandi. Nõnda jäigi juhtumisi terve aasta kõige kehvem teatrielamus - Tallinna Linnateatri "Õed" ka minu detsembri ja kogu teatriaasta viimaseks. Mingi näitaja see küll ei ole, sest teatriaastas olid oma tipud ka sellest ja pandeemiast hoolimata. Kuid aastakokkuvõte tuleb ka peatselt. Seniks, aga pakuks siit lugemiseks-uurimiseks detsembrikuu parimad (mitmed neist kindlasti figureerivad ka aasta tippude seas). Kes tahab pisut pikemalt põhjendusi-tausta, leiab kõikide nähtud 15 erineva lavastuse kohta kohe peale nägemist kirjutatud välk-arvustused instagrammist. Detsember oli kahtlemata keskmisest tugevam teatrikuu saagi kvaliteedi mõttes! Ja ütlemata tore, et Semper-Ojasoo tandem on "tagasi"... ja ma ei mõtle lihtsalt, et nad on "tagasi lavastamas-loomas Eestis üle pika aja", vaid nad on tagasi taseme juures, mida sai tunda NO-teatri algusaastatel!


SUURIM DETSEMBRIKUU TEATRIELAMUS

1. EESTI DRAAMATEATER "KURITÖÖ JA KARISTUS" (nähtud 15.12)
2. ENDLA "TANGO" (nähtud 14.12)
3. EMTA LAVAKOOL 30.LEND/THEATRUM "TABAMATA IME" (nähtud 02.12)


PARIM LAVASTAJATÖÖ

1. ENE-LIIS SEMPER/ TIIT OJASOO "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
2. INGOMAR VIHMAR "Tango" (Endla)
3. SAMUEL HARJANNE "Nunnad hoos" (Vanemuine)


PARIM NAISPEAOSA

1. SAARA NÜGANEN "Tango" (Endla)
2. TATJANA KOSMÕNINA "Erik ja Anna. Armastuse kunst" (Vene Teater)
3. MARIA ANNUS "Marvini tütred" (Vanemuine)


PARIM MEESPEAOSA

1. URSEL TILK "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
2. OTT RAIDMETS "Tango" (Endla)
3. MART MÜÜRISEPP "Jääpüük" (Eesti Noorsooteater)


PARIM NAISKÕRVALOSA

1. HILJE MUREL "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
2. IREEN KENNIK "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)
3. MERLE JÄÄGER "Marvini tütred" (Vanemuine)
4. FATME HELGE LEEVALD "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)


PARIM MEESKÕRVALOSA
(tõeliselt palju häid meeskõrvalosasid tuli detsembris! Siin neist vaid teravaim tipp)

1. PRIIT VÕIGEMAST "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
2. HENDRIK TOOMPERE "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
3. TAAVI TEPLENKOV "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
4. UKU UUSBERG "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
5. TAMBET SELING "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)
6. PEETER TAMMEARU "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)


PARIM LASTETEATRI NÄITLEJA

1. MART MÜÜRISEPP "Jääpüük" (Eesti Noorsooteater)
2. PEETER RÄSTAS "Sirli, Siim ja saladused" (Rakvere Teater)
3. LIISA AIBEL "Sirli, Siim ja saladused" (Rakvere Teater)
4. GETTER MERESMAA "Jääpüük" (Eesti Noorsooteater)
5. PRIIT LOOG "Härra Huu" (Endla)


PARIM NOORNÄITLEJA (nägemise hetkel alla 30.aastane)

1. URSEL TILK "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
2. SAARA NÜGANEN "Tango" (Endla)
3. OTT RAIDMETS "Tango" (Endla)
4. NILS MATTIAS STEINBERG "Tango" (Endla)
5. MART MÜÜRISEPP "Jääpüük" (Eesti Noorsooteater)
6. FATME HELGE LEEVALD "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)


PARIM 60+ NÄITLEJA

1. JAAN REKKOR "Tango" (Endla)
2. LII TEDRE "Tango" (Endla)
3. TERJE PENNIE "Sorri, ei saa aidata" (Ugala)


PARIM UUS NÄITLEJA

"Tabamata ime" trupi lavakooli 30.lennu noored näitlejad (minu nähtud versioonis [seda mängitakse kahes koosseisus] kandvamates rollides, kes meeldisid ja meelde jäid ühe vaatamise põhjal):
MARGARET SARV, KALJU-KARL KIVI, MARIA TERESA KALMET, MARK ERIK SAVI, KAREL KÄOS, TUULI MAARJA PÕLDMA, ALDEN MARCUS MAYFIELD, JAAN TRISTAN KOLBERG, MARTA ALIIDE JAKOVSKI, HARDO ADAMSON...
lisaks LINDA KANTER "Nunnad hoos" (Vanemuine)


PARIM ANSAMBLIMÄNG

1. EESTI DRAAMATEATER "KURITÖÖ JA KARISTUS"
2. ENDLA "TANGO"
3. ENDLA "NAGU SÜLDIKEEDUVESI"


PARIM AUTORITEATER

OTT AARDAM "JÄÄPÜÜK" (Eesti Noorsooteater)


PARIM INDIE-TEATER

TEATER RUUM-RAAM-RING "KUNI ARMASTUS PEALE TULEB"


PARIM LASTE- JA NOORTETEATER

1. RAKVERE TEATER "SIRLI, SIIM JA SALADUSED" (lavastaja Mari Anton)
2. EESTI NOORSOOTEATER "JÄÄPÜÜK" (lavastaja Ott Aardam)


PARIM MUUSIKA-, TANTSU- või EKSPERIMENTAALNE TEATER

1. ENDLA "NAGU SÜLDIKEEDUVESI" (lavastaja Kaili Viidas)
2. VANEMUINE "NUNNAD HOOS" (lavastaja Samuel Harjanne)
3. TEATER RUUM-RAAM-RING "Kuni armastus peale tuleb" (lavastaja Jaanika Juhanson)


PARIM KOMÖÖDIA

1. ENDLA "NAGU SÜLDIKEEDUVESI" (lavastaja Kaili Viidas)
2. VANEMUINE "NUNNAD HOOS" (lavastaja Samuel Harjanne)
3. ENDLA "TANGO" (lavastaja Ingomar Vihmar)


PARIM PÕNEVIK/KRIMKA/SCI-FI

1. EESTI DRAAMATEATER "KURITÖÖ JA KARISTUS"
2. VANEMUINE "NUNNAD HOOS"


PARIM KUNSTNIKUTÖÖ

1. ENE-LIIS SEMPER/TIIT OJASOO "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
2. KARMO MENDE "Nunnad hoos" (Vanemuine)
3. ILLIMAR VIHMAR "Tango" (Endla)


PARIM KOSTÜÜMIKUNSTNIK

1. KÄTLIN KANGUR "Tabamata ime" (EMTA lavakool/Theatrum)
2. KARMO MENDE "Nunnad hoos" (Vanemuine)


PARIM GRIMMITUBA

1. EMTA LAVAKOOLI 30.LEND/THEATRUM "TABAMATA IME"
2. ENDLA "NAGU SÜDIKEEDUVESI"


PARIM VALGUSKUNSTNIK

1. MARGUS VAIGUR "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)
2. IVAR PITSERSKIHH "Härra Huu" (Endla)
3. PETRI TUHKANEN "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)


PARIM VIDEO-/VISUAAL-/TEHNILINE KUNSTNIK

1. PETRI TUHKANEN "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draanateater)
2. KERTTU KRUUSLA "Sirli, Siim ja saladused" (Rakvere Teater)
3. ARGO VALDMAA "Härra Huu" (Endla)


PARIM HELILOOJA (originaal)

1. FELIKS KÜTT, OTT KILUSK, JAANUS MEHIKAS "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)
2. MARKUS ROBAM "Sirli, Siim ja saladused" (Rakvere Teater)
3. MARKUS ROBAM "Jääpüük" (Eesti Noorsooteater)
4. ARGO VALDMAA "Kuni armastus peale tuleb" (Teater Ruum-Raam-Ring)
5. JAKOB JUHKAM "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)


PARIM MUUSIKA/HELI KUJUNDUS

1. FELIK KÜTT "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)
2. MARKUS ROBAM "Sirli, Siim ja saladused" (Rakvere Teater)
3. INGOMAR VIHMAR "Tango" (Endla)


PARIM TEATRILAVASTUSELAUL (pole varem eesti keeles kuulnud)

1. "Ood naabri-Vilmale" NAGU SÜLDIKEEDUVESI (Endla)
2. "Naiste romanss Rainerist, Leost ja Juliusest"  NAGU SÜLDIKEEDUVESI (Endla)
3. "Meeste sõjaväkkemineku-tango" NAGU SÜLDIKEEDUVESI
4. "Agnessa ooper" NAGU SÜLDIKEEDUVESI
5. "Kui mees enam viina ei joo - elukestev pohmell" NAGU SÜLDIKEEDUVESI


KOREOGRAAFIA/LIIKUMINE/LAVAVÕITLUS DRAAMALAVASTUSES

1. HANNA JUNTI "Jääpüük" (Eesti Noorsooteater)
2. HANNA JUNTI "Sirli, Siim ja saladused" (Rakvere Teater)
3. KARDO OJASSALU "Kuni armastus peale tuleb" (Teater Ruum-Raam-Ring)


TANTSIJA DRAAMAS

1. URSEL TILK+PRIIT VÕIGEMAST "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
2. GETTER MERESMAA "Jääpüük" (Eesti noorsooteater)
3. JAAN REKKOR+NILS MATTIAS STEINBERG "Tango" (Endla)


PARIM(AD) MUUSIK(UD)

VANEMUISE ORKESTER "Nunnad hoos" (Vanemuine)


PARIM LAULEV DRAAMANÄITLEJA

1. TAMBET SELING "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)
2. KLEER MAIBAUM "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)
3. PRIIT VÕIGEMAST "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
4. FATME HELGE LEEVALD "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)


PARIM KODUMAINE ORIGINAALDRAMATURGIA ESIMEST KORDA EESTI LAVAL

1. OTT KILUSK "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)
2. TIM JANSON "Erik ja Anna. Armastuse kunst" (Vene Teater)
3. OTT AARDAM "Jääpüük" (Eesti Noorsooteater)


PARIM VÄLISMAINE DRAMATURGIA ESIMEST KORDA EESTI LAVAL

SCOTT MCPHERSON "Marvini tütred" (Vanemuine)


PARIM DRAMATISEERING LAVAL

1. ENE-LIIS SEMPER/TIIT OJASOO Dostojevski "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
2. JAANIKA JUHANSON Kivisilla "Kuni armastus peale tuleb" (Teater Ruum-Raam-Ring)


TEATRIKUU 10 MEELDEJÄÄVAIMAT MOMENTI

"Kuritöö ja karistus" Ursel Tilk ja Priit Võigemast duett
"Nagu süldikeeduvesi" - avastseen - Agnessa ooper ja tegelaste saabumine koos valgusega
"Nagu süldikeeduvesi" - lühikesed ja löövad laulud
"Kuritöö ja karistus" - lõpp - nii "tänav" kui "lava"
"Nagu süldikeeduvesi" - seks nii, et kogu lava väriseb
"Kuritöö ja karistus" - kulunud korteriseinad
"Kuni armastus peale tuleb" - naised manavad armastust välja, aga kui see tulebki, siis ajavad minema
"Kuritöö ja karistus" - Toompere pervo
"Kuritöö ja karistus" - Uusbergi soolo
"Nunnad hoos" - kuidas võimas "klooster" tekib lavale hetkega ja kaob ka kui stseen vahetub.

(kasutatud "Kuritöö ja karistus" -foto on pärit Eesti Draamateatri kodulehelt)

4 kommentaari:

  1. Teater ja kino töötavad kordusvaatamisel erinevalt. Ja seda kindlasti kino kasuks. Vähemalt minu kogemuse põhjal. Filmil veel ka see eelis, et kui ikka eriti 'sheff' stseen, siis koduses kogus olemasolu korral vaadatav ja nauditav lausa kümneis kordi. Ilma liialduseta kusjuures.

    VastaKustuta
  2. Kas sa kirjutad teatriarvustusi praegu ainult instagrammi?

    VastaKustuta
  3. Tere!
    Mul on esimene etendus sellel aastal tulemas 25.01, siis kindlasti kirjutan siia. Aga mul oli pikk periood, mil polnud üldse aega kirjutada (doktorantuur ja aastalõpu tegemised). Vahepealsed arvustused on pooleli ja need tulevad blogisse ka tasapisi varsti.

    VastaKustuta