pühapäev, 23. jaanuar 2011

Teater. Muusika. Kino. Teatriankeet 2009/2010

Mul on ikka kombeks kokku arvutada teatrikriitikute arvamused igal aastal "Teater Muusika Kino" -ajakirjast, et saada vihjeid, mida vaadata, millelele/kellele tähelepanu pöörata ning muidugi võrrelda enda arvamust kriitikute konsensusega. Eks palju läheb ka täppi, kuid alati on ka 1-2 kriitikutelt palju armastust pälvivat tükki, mis minule üldse ei meeldinud. Ja muidugi ka vastupidi, mõni minu lemmik ei saa üldse tähelepanu - seekord näiteks lavastaja Kati Kivitar ja tema 39 astet, Carita Vaikjärv Ugala etendusest Nii nagu taevas, Anne Reemann Linnateatri Keskööpäiksest, Uku Uusberg Põrgupõhja uuest vanapaganast ja Aivar Tommingas Huntlutsust.
Arvuliselt erinevaid mainiti kõige rohkem meeskõrvalosatäitjaid, teiseks nö.parimaid lavastusi ja kolmandaks enam meespeaosatäitjaid. Kõige ühtsemat kiidulaulu lauldi Nero Urkele lavastusest Ird, K. Ta läheb Kindlasti vastamisi Mait Malmsteniga Pansost peapretendentidena võidule Teatriliidu aasta parima meespeaosa võidule. Mõni on juba eelmisel aastal oma auhinna kätte saanud - näiteks Mirtel Pohla Kes kardab Virginia Woolfist. Toompere jr.-le tehti ilmselgelt liiga (minu meelest... kuigi mulle meeldis ka Ago Anderson Ballettmeistrist).

Sedapuhku on Ülev Aaloe väga stiilselt, ainult 1 lausega võtnud teatriaasta kokku - hinnates ainult parimat lavastust :) Artiklist sai veel teada, et Jevgeni Ibragimov on Eestist lahkunud - nii kahju!!! Ei tea miks ta läks? Päris mitu niiöelda "kriitikut" ei tea ikka üldse millest nad räägivad ja päris mitmed neist pole ilmselgelt eriti palju tükke näinudki. Miks küll selliseid kaasatakse sinna vastama, kes praeguse hetke teatrist eriti ei teagi, mitte ei mõista. Kulla Teater.Muusika.Kino. - kirjutage Danzumehele... ma teen ise selle töö ära :)

Seekordsed koondtabelid on siin. Võibolla kuluvad kellelegi teisele ka vihjet andvaks materjaliks ära. Jätsin välja need nö. kurioosumid, mida mainiti ainult korra või kaks. Juhul kui on vähemalt 5 nime mainitud neli ja enam korda, siis jätsin kõrvale ka 3 korda mainitud nimed. Olgu märgitud, et kõrval- ja peaosi ma natuke liigendasin oma äranägemise järgi ümber. Peab arvestama ka sellega, et sügishooaja uuslavastused kajastuvad järgmises teatriankeedis. Kummaline, et ajakirjas tehtud kokkuvõtte numbrid ja minu kokkuarvutatud numbrid omavahel ei klapi, aga ju siis on ajakiri arvestanud ka näiteks Margus Mikomägi ütluse, kelle tekst läheb nii: "Usun, et pakutakse...", aga tema ju ise ei "paku". Tema ise pakub "Rööv"-i... Seega ei tea kui usutav nende enda kalkulatsioon ikkagi sisulises mõttes on.
(Taga sulgudes on arv, mitu 27-st kriitikust, pidas teksti, lavastust või tööd märkimisväärseks.)

***Algupärane teatritekst, mille ilmumine Eesti lavale hooajal 2009/2010 tundub märkimisväärne?

1. Kas ma olen nüüd elus (13)
2. Ühtse Eesti Suurkogu (11)
3. Ird, K. (8)
4. The end (6)
5.-6. Vargamäe varjus (5)
5.-6. Mässajad (5)
7.-9. Keskööpäike (4)
7.-9. Peeter Volkonski viimane suudlus (4)
7.-9. Vassiljev ja Bubõr ta tegid siia (4)

***Põnevaim/oodatuim tõlkenäidend eesti teatris?

1. Praht, linn ja surm (7)
2. Kes kardab Virginia Woolfi? (5)
3.-4. Planeet (4)
3.-4. Kogujad (4)
5. Tulevik on möödas (3)

***Parim lavastus?

1. Ühtse Eesti Suurkogu - Ojasoo/Semper (11)
2.-4. Ma armastasin sakslast - Nüganen (9)
2.-4. Ird, K. - Põllu (9)
2.-4. Kes kardab Virginia Woolfi? - Ojasoo/Semper (9)
5. Kes kardab Virginia Woolfi? - Kiselov (8)
6.-7. The End - trupp (7)
6.-7. Vargamäe varjus - Lennuk (7)
8.-9. Kirsiaed - Toompere jr. (5)
8.-9. Keskööpäike - Lamp (5)
10.-11. Margarita ja meister - Pepeljajev (4)
10.-11. Sinul on meretäis hirmu - Lagle (4)

***Parim muusikaline kujundus?

1. Sinul on meretäis hirmu (7)
2.-3. Kirsiaed (4)
2.-3. PostUganda (4)
4.-6. Jõud (3)
4.-6. Loomise mõnu (3)
4.-6. Ma armastasin sakslast (3)

***Parim kunstnikutöö?

1. Keskööpäike (10)
2. Kirsiaed (8)
3. Põrgupõhja uus vanapagan (6)
4.-5. Vargamäe varjus (5)
4.-5. Kes kardab Virginia Woolfi? - NO99 (5)
6.-9. Praht, linn ja surm (4)
6.-9. The end (4)
6.-9. Margarita ja meister (4)
6.-9. Identiteet (4)

***Parim koreograafia?

1. Margarita ja meister (4)
2. Loomise mõnu (3)

***Parim naisosatäitmine?

1.-2. Marika Vaarik - Kes kardab Virginia Woolfi? (9)
1.-2. Külli Teetamm - Ma armastasin sakslast (9)
3.-4. Ita Ever - Augustikuu (7)
3.-4. Epp Eespäev - Kes kardab Virginia Woolfi? (7)
5. Ülle Lichtfeldt - Vargamäe varjus (5)
6.-8. Laura Peterson - Peeter Volkonski viimane suudlus (4)
6.-8. Merle Palmiste - Kirsiaed (4)
6.-8. Katariina Lauk - Iha jalakate all (4)

***Parim meesosatäitmine?

1. Nero Urke - Ird, K. (17)
2. Hendrik Toompere jr. - Kes kardab Virginia Woolfi? (15)
3. Andrus Vaarik - Kes kardab Virginia Woolfi? (9)
4. Tanel Ingi - Kogujad (7)
5. Janek Vadi - Kogujad (6)
6. Peeter Volkonski - Peeter Volkonski viimane suudlus (5)
7.-8. Priit Võigemast - Ma armastasin sakslast (4)
7.-8. Ivo Uukkivi - Vassiljev ja Bubõr ta tegid siia (4)

***Parim naiskõrvaosa?

1. Mirtel Pohla - Kes kardab Virginia Woolfi? (12)
2. Helene Vannari - Keskööpäike (9)
3. Katrin Pärn - Ird, K. (7)
4. Külli Teetamm - Keskööpäike (6)
5. Sandra Üksküla Uusberg - Põrgupõhja uus vanapagan (4)

***Parim meeskõrvalosa?

1. Argo Aadli - Kes kardab Virginia Woolfi? (7)
2.-4. Jaak Prints - Ühtse Eesti Suurkogu (6)
2.-4. Velvo Väli - Vargamäe varjus (6)
2.-4. Märt Avandi - Vassiljev ja Bubõr ta tegid siia (6)
5.-7. Lembit Peterson - Tuulesaared (5)
5.-7. Janek Joost - Huntluts (5)
5.-7. Raimo Pass - Antigone (5)
8.-9. Andres Mähar - Ühtse Eesti Suurkogu (4)
8.-9. Raivo E.Tamm - Põrgupõhja uus vanapagan (4)

***Teater, mille tegevuskontseptsioon on kõige läbimõeldum?

1. NO99 (13)
2. Tartu Uus Teater (7)
3. Cabaret Rhizome (4)
4.-5. Eesti Draamateater (3)
4.-5. Von Krahli Teater (3)

Kokkuvõttes tekkis hirmus isu näha "Peeter Volkonski viimane suudlus", "Tuulesaared", "IDentiteet", "Kogujad", "Tulevik on möödas" ja "PostUganda". Kahjuks on mitu neist mängukavadest juba maas...
Kuid "The end"-i fenomeni ma endiselt ei mõista. Huvitav, et rahva poolt paljukiidetud "Tuulesaared" eriti kriitikutelt lavastusena punkte ei kogunud.
Kõigi eelduste kohaselt peaks kevadisel Teatriliidu auhinnagaalal minema parima lavastuse auhinna nomineeritavateks pääsemisel rebimiseks järgnevate vahel: "Ühtse Eesti Suurkogu", "Ird, K.", "Kes kardab Virginia Woolfi?", "The end", "Vargamäe varjus", "Keskööpäike".
Laineid võivad lüüa ka "Vassiljev ja Bubõr", "Jõud" ja "Huntluts" (mitte, et need 9 kõik minu maitse oleks). Meestest läheb rabamiseks Urke ja Malmsteni vahel, kolmandana Andrus Vaarik. Naistest peaks ilma tegema Ita Ever, Epp Eespäev, Ülle Lichtfeldt, Katariina Lauk ja viienda nominendikoha eest võitlevad ilmselt Merle Palmiste ja Laura Peterson. Tahaks loota, et ka Ülle Kaljuste. Üldkokkuvõttes jääbki mulje, et sügishooaja esietendused poegi nii tugevad olnud kui Teatriankeedis arvesse võetud aasta esimese poole tükid. Muidugi Panso ja Sisaliku tee on sellised üldist heakskiitu pälvinud teatritükid. Minu jaoks oli "Tuulte pöörises" ka üks teise poolaasta tippe. Aga nendest siis juba Teatriliidu aastaauhindade gaalal ja järgmise aasta Teatriankeetides...
Järgmisel nädalal võtan kätte ja teen enda eelmise aasta kokkuvõtted ka ära. Kuigi Facebookis juba jagasin eelinfot natuke :)

Eelmise aasta teatriankeedi kokkuvõtte leiab siit:
http://danzumees.blogspot.com/2010/02/teatermuusikakino-teatriankeet-20082009.html

7 kommentaari:

  1. kas see algupärane teatritekst ei ole mitte "kas ma olen nüüd elus?" mitte "kas ma olen nüüd süüdi?"
    tähenärija

    VastaKustuta
  2. Siim Nurkliku teksti nimi on ikka "Kas ma olen nüüd elus?" :) võib-olla kuna mulle see tekst meeldis, võib-olla kuna tegu klassivennaga, jäi kohe silma. paraku kumbagi lavaversiooni pole näinud, pidid koledad olema ühtviisi, eriti teksti autori enda arvates.

    Muidu tore mõelda, millest selline eksitus tingitud, et elusaolemisest süüdiolek sai. Endalegi pakuti tolle ankeedi täitmist, kuid keeldusin, kuna olen näinud ainult Tartu Uue Teatri tükke ja sekka Linnateatrit. Minu meelest võiks ka seal arvamust avaldada kriitikud, kellel ikka laias laastus suurem osa nähtud. Päris nii karmilt ma siiski ei ütleks, et "mõni ikka üldse ei tea, mida räägib". Lihtsalt esineb põhjendamatut kallutatust.
    Minu jaoks on toredaim läbimõelduma kavaga teatri rubriik, väga tahaks põhjendusi näha.

    Katre

    VastaKustuta
  3. Jah, näpukas. Parandasin ära. Tänud!

    VastaKustuta
  4. Katre, mul on pidevalt selle nimega nii, et ajas "elus" ja "süüdi" sassi :)
    Süüdi - on küsimusena kuidagi loogilisem, võibolla sellepärast.
    Aga kui loed seda artiklit, siis märkad küll päris kobedaid apsakaid, mis võiks "teatrist kirjutajal" olemata jääda. Kui ei tea täpselt siis pole vaja ju seda just kirjutada. Muidugi võimalus on, et mõni ei tea, et ta ei tea... :)

    Ju ma olen kade kah, et mind ei kaasata :) Aga samas mul ka mitu selle aasta olulist tükki nägemata. Sealt Tartu Uuest Teatristki kisub hirmsasti Sisaliku teed ja Peeter Volkonski viimast suudlust vaatama. Aga Tallinnast Tartusse sõitmine on alati nii suur ettevõtmine - ei saa ju töölt piisavalt vara minema ning praegu on teedolud ka jamad. Loodan, et ehk satun mõnele nende külalisetendusele peale, mis lähemal toimuks. Kui mul 22.01 poleks olnud pileteid Ugala Piloodile, siis oleks üht neist Ammende Villas näinud...

    DM.

    VastaKustuta
  5. Seda teksti lugedes tekib õigustatud küsimus: kes sa siis õieti oled, ärimees või kultuurimees?

    VastaKustuta
  6. Kas mõlemat korraga ei või olla? Ma tahaks uskuda, et ma olen lisaks ärimehele ja kultuurimehele veel palju muud - pereisa, sportlane, reisimees jne jne jne :)

    VastaKustuta
  7. Võib ikka. See on lihtsalt erandlik, et kultuuriteemadel nii kirjaoskaja on ärimees. Enamasti on viimaste jaoks ideaal mõtlemine ja väljendumine majanduslikes terminites. Hoolimata jutuainest.

    VastaKustuta