Endla Teatri „See
asi“ on globaalse mastaabiga logistiline ime, ehk rännak mööda teatri erinevaid
saale, koridore, tubasid ja nurgataguseid ja samaga rännatakse mööda inimese
salajasimaid hingesoppe. Viimasel ajal tundub, nagu Eesti teatris teeksid
praegu kõige erilisemaid ja põnevamaid lavastusi millegipärast noored huvitavad
naislavastajad (Kertu Moppel, Diana Leesalu kui nimetada paar esimest, kes
meelde tulevad...) Endlas on selleks oma maja tüdruk – Laura Mets. Kui nüüd
nimetada tema mõned (praguseks ju veel üsna lühikese karjääri) šedöövrid – 45399km2
raba (lisaväärtuseks, et eluks ajaks jääb Eesti pindaala meelde!), Titanic,
Eedeni aed... ja nüüd siis „See asi“, siis võib olla üsna kindel, et sellest
püssist tuleb alati pauku ning tundub, et iga korraga üha kõvemat... Ta on
lavastaja, kelle tegemistel tasub kahtlemata silma peal hoida!
See lavastus on
tõesti uskumatult sujuv, kuigi publik jagatakse 4 gruppi ning risti-rästi mööda teatrimaja käies
saadakse vahepeal mõned stseenid kammerlikumalt vaid oma grupile, mõnikord vaatab
mõnda stseeni koos 2 gruppi või hoopis terve publik.
Loo mastaapsusele
annab geograafilistele mõõtmetele lisaefekti ka selle ajaline diapasoon. Alguse
saab kõik Magalhaesi ja kuninga kohtumisest, enne maadeavastaja „ümbermaaimareisi“, siis
hüpatakse tänasesse päeva, milles käiakse ära Hiina masstööstuses ja Ladina-Ameerikas
puuvillakasvanduses, mängitakse Aafrika püssidega ning „rännatakse“ mööda
Euroopat ja Aasiat ning lõpuks muidugi jooksevad kõik niidiotsad sümboolselt alguspunkti,
ehk Endla „Küüni“ kokku. Tegelikult on tegu justkui puzzlega, milles tükk tüki
haaval pilt 2-5 minutiliste stseenide läbi hakkab moodustama. Midagi saab ette
aimata, midagi tuleb üllatusena juurde ja hargnevad kõrvalliinid. Vaimustav!
Pärnusse sõites
ütlesin oma teatrikaaslasele, et oleks ainult, et ei peaks iga väikse hetke
tagant jälle püsti tõusma ja edasi liikuma, see oleks nii tüütu... Esimene
pikem stseen ära olnud ja mängureeglid tegijate poolt lahti seletatud, oligi
püsti ja oma rohelist värvi grupile teade „Roheline – rändame“ (siinkohal
soovitus, et kui kellegagi koos seda vaatate ja tahate ka koos rännata, siis on
mõistlik saali siseneda ka koos)... ja kuna veel esimese, ega ka veel mitte
teise stseeniga päris kokku ei pannud, millega tegemist saab olema, siis
jõudsin juba teatrikaaslasele vinguda, et mu hirm osustuski tõeks... Kolmandas
stseenis vist ka veel mingeid seoseid ei loonud ja hakkasin juba mõtlema, et
millesse ma end seganud olen – 4 tundi selist seosetuid ministseene... ja siis
järsku käis ülakorrusel (ajusagarate vahel) plahvatus ja hakkasid tekkima
seosed... lugu oli risti-rästi peidetud nende stseenide sisse, aga kuna need on
nii eri otstest alustatud, siis seda põnevam hakkas – kuidas see asi kõik kokku
hakkab voolama... Tundus, et publikule läks kõige rohkem peale naljakate
hiinlaste sagimised ja tegemised. Mind huvitas, aga kõige rohkem tülitseva
paari teema – „armastus“ (või selle puudumine) ju ikkagi... lisaks on kogu asja
segatud mööda maakera rändav ja enda tehtud, terve maailma kunsti-inimesi
vaimustavat fotot tutvustav fotograaf... ja nende kõigi ning mitmete teiste
tegelaste saatus hakkas tükk tüki haaval selgeks saama. Absoluutselt kõigel oli
oma koht ja oma seletus ning justkui autasuna siis lõpuks muidugi saab kogu loo
oma saatuse keerdkäikudega selgeks. Eks me ju olemegi kõik omavahel seotud
(meenus kunagine mäng „Six degrees of separation“, mille teooria seisneb
selles, et iga maailmas elava 2 inimese vahel on maksimaalselt 6 inimest, a la,
mina olen kohtunud kellegagi, kes on kohtunud kellegagi, kes omakorda on
kohtunud kellegagi ja selliste kettide abil oleme kõik kõigiga seotud. Panin
näiteks enda nime ja Madonna sinna ning meie vahel on vaid 2 inimest või siis
Meryl Streepiga on meil 3 inimest vahel: https://oracleofbacon.org/
Selle otsingubaasiks on vist küll internet movie database, seega kui selles enda
nime pole, siis tuleb teiste inimeste nimedega mängida.)
Kusjuures
inimlikud psühholoogilised teemad, millest räägitakse, lisaks globaalsetele ja
üldisematele teemadele, on hingeminevad ning valusadki. Lõpuks läks 4 tundi kui
linnutiivul. Selle käigus tuli neid Endla treppe üles-alla kõndida tubli mitu
korda (teater väidab, et kokku 2 kilomeetrit, mis ma arvan hinnanguliselt on
päris täpne), aga mina ei pannudki seda üldse tähele, sest jalas olid mugavad
kingad ning meeled erksad ja mõte kogu selle puzzle lahendamise juures. Üks
vanem inimene ühel hetkel küll hädaldas, et tüki juures peaks olema
vanusepiirang, ehk üle mingi vanuse võib see raskeks minna ja märgata oli, et
üks rase naine loobuski vaheajal sellest rändamisest. Samas oli meie grupis
üsna korpulentseid vanemaid daame, kes ilma mingi viginata kogu reisimise kaasa
tegid, seega erilist spordivormi muidugi kaasarändamine ei eelda.
Ja kui sujuv see
kõik oli. Täiesti geniaalne, kuidas vaid korra kogu etenduse jooksul tuli meil
pool minutit ukse taga oodata eelmise grupi lahkumist ja kui arvestada, et neid
„stseene“ oli seal kümneid, võibolla 100 J ja kogu kestvus oli peaaegu 4 tundi, siis
see tõesti oli hämmastavalt täpselt paika lavastatud. Ühel korral oli
lavastusse ka sisse pandud nö. „tutvumine“ grupijuhiga ja meie tütarlaps rääkis
oma hirmudest ning sellest kuidas ta Magalhaesi kohta tausta kunagi uuris (olgu
öeldud, et see oli lihtsalt mõnus vahepala ning tegelikult eelteadmisi selle
kohta tüki mõistes vaja ei läinud).
Kogu selle
lavastuse keerukuse juures muutusid näitlejad puhtalt vahenditeks, ehk piltideks
puzzletükkidel, mis siis kokkusobitusid (või mitte). Seega kellegi
rolliehitusse väga keskenduda ei jõuagi, lisaks ilmuvad nad mitmetes rollides
vaatajate ette. Tahaks siiski eraldi mõnigaid asju ära mainida.
Kõigepealt mul on
niiiiiii hea meel, et Liis Karpov on pärast 4 aastast pausi Endlas tagasi (mäletate
teda Imetegijas või eriti Ballettmeistris?) Olen teda juba pikalt igatsenud
Endla tükkidesse, sest ta ei jõudnudki teab mis palju mängida peale teatrikooli
(4-5 aastat) kui ta juba pausile läks. Aga juba enne meeldis ta mulle väga ja
tundub, et nüüd tagasitulles on ta veelgi parem, sest eks elukogemus annab ka
näitlejale sügavust ning taustateadmisi-oskuseid. Selles lavastuses on tema
kanda 3 intervjueerija rolli. Kõik täiesti erinevalt lahendatud, sest kõik need
on ka erinevad inimtüübid. Esimene on tagasihoidlik, justkui tudeng, kes veel
hästi ei oska. Teine suure haardega, ilmselt ise mingi kuusus, keda tegelikult
võib-olla ei huvitagi tema intervjueeritav nii väga kui võrd tema ise ja tema
enda arvamus. Kolmas karakter - vana
proff, kes justkui piltlikustas veelgi enam seda inimeste imelikku suhtumist
asjadesse... antud juhul üks poiss on teinud mingi foto, millele inimesed on
hakanud igasuguseid lugusid ja mõtteid juurde pookima, kuigi poiss lihtsalt
tegi oma õe toast ühe foto (olete kuulnud Hemigway intervjuud tema „Vanamees ja
meri“ kohta? Sama fenomen, et inimesed mõtlevad maad ja ilmad filosoofiat
asjale juurde, kuigi Hemingway lihtsalt kirjutas loo ühe vanamehe kalapüügist).
Minu meelest Sander
Rebane teeb selles tükis oma siiani parima rolli. Korraks esimese intervjuu
ajal mõtlesin, et ta läheb jälle „üle“, aga õnneks tõmbus ta tagasi ning kogu
ülejäänud tüki oli tema „mängimine“ sügav ning kaasaelama panev ning usutav – ka
vaatajana teadsid/tundsid, mida ta karakter läbi elab. Sellise tunde tekitamine
vaatajas on üks hea näitejatöö tunnus.
Ja liskas paarid –
Priit Loog ja Kadri Rämmeld – seal sõdimises oli keemiat ning lausa ootasin, et
rännak tagasi nende juurde viiks, sest see osa puzzlest oli minu jaoks kõige
huvitavam. Armukadedus, andestamine ja enda kehtestamine – justkui püha
kolmainsus ühe suhte anatoomia lahkamiseks ning samas ju mistahes suhtes teatud
olukordades tuttavaks nähtuseks –eri vormis, eri põhjustel, aga me kõik oleme
ju inimesed. Ning teine paar – ehk vähemalt
minu etenduse „rahva lemmikud“ – hiinlased – Meelis Rämmeld ja Sten Karpov.
Natuke naljakad, natuke imelikud, natuke vinksti peast, aga võibolla lihtsalt
teise kultuuritaustaga. Eelkõige oluline, sest tõi natuke koomikat sekka
tõsisematele lõikudele tasakaaluks, aga ka nemad igati kogu supi koostisosad.
Ja kuigi
kokkusattumised tunduvad mulle alati võltsid ja imelikud (a la Remaque’i „Triumfikaar“
– täiesti ebausutav bordellilõik, millel kogu lõpetus baseerub ja seega kogu
raamat oli minu jaoks jama), aga selles tükis on need kuidagi usutavad ja
võimalikud... ja need polnudki võibolla kokkusattumused, vaid pigem eri otsest
kokkujooksvad tegevusliinid.
Hinnang: 5- (juba
lihtsalt selle lavastuse erilisuse pärast tasub sellest rännakust ja puzzle-kokkupanemisest
osa saada. Ja kuigi üsna kiirest saab aru, mis „see asi“ on, siis näiteks
esimese vihje peale ma arvasin, et tegemist on kibuvitsapõõsaga J Head näitlejad teenindavad tervikut ja
kõik see masinavärk toimib sekundilise täpsusega. Natuke mõtlemisainet ka,
kuigi teel Pärnust ära sõites keerlesid vestlusteemad siiski rohkem ikkagi
selle teostuse eri tahkude üle. Näiteks läks teisele mu teatrikaaslasele korda
see, kuidas Kadri Rämmeldi tegelane oma venna, ehk Sander Rebase tegelase peale
päriselt sülitas, niiet ila oli suure lärakane särgil näha. Mind hämmastas ikka
kõige rohkem see kuidas kõik need tegelased ikkagi omavahel seotud olid ja see
arusaamise hetk on üks järjekordne teatriime. Vaimustav! Soovitan võtta see 4
tundi ja tutvuda „tõeliselt“ Endla teatriga... ma näiteks oskan nüüd Küüni
minna ka teist kaudu ja veelgi olulisem – sealt garderoobi minna on palju lühem
ja mugavam olenevalt istekohast J Kes teab, võibolla lähen Pärnusse ka Laura
lavastatud lastekat - „Alice imedemaal“ vaatama.... lihtsalt Laura pärast.)
------------------------
Tekst lavastuse kodulehelt:
SEE ASI
autor Philipp Löhle
tõlkija Mihkel Seeder
lavastaja Laura Mets
kunstnik Illimar Vihmarmuusikaline kujundaja Feliks Kütt
videokunstnik Terina Tikka
mängivad Sten Karpov, Liis Karpov, Priit Loog, Sander Rebane, Kadri Rämmeld, Meelis Rämmeld, Arabella Anderson ja teised
Kõik on omavahel seotud. Portugali maadeavastaja Fernão de Magalhãesi sajanditetagune ümbermaailmareis ja rumeenia sealihalõigud. Aafrikas toimunud kodusõjas kõveraks keeratud revolver ja Argentiinas kasvatatud sojaoad. Vana Agfa Clacki kaameraga tehtud foto ühest lastetoast ja hiinlaste koristusbisnis. Umbes saja-aastase koikala Euroopa-reis ja värske saksa abielupaari armuheitlused.
Kõik on omavahel seotud. Aga kuidas? On see maagia? Üksindus? Või armastus?
Saksa näitekirjaniku Philipp Löhle „See asi“ viib vaatajad rännakule, kus ülemaailmne kriis kinnitub sügavalt isiklike probleemide külge. Kaelamurdvalt ja koomiliselt valgustab Löhle meie globaliseerunud, tehnologiseeritud ja kiireltmuutuva maailma ilu, valu ja elu.
Esietendus 30. septembril 2016.
NB! Lavastust mängitakse Endla teatrimaja eri ruumides ning publikul tuleb etenduse jooksul läbida paari kilomeetri jagu treppe ja koridore. Valige mugavad jalanõud ja riietus.
tõlkija Mihkel Seeder
lavastaja Laura Mets
kunstnik Illimar Vihmarmuusikaline kujundaja Feliks Kütt
videokunstnik Terina Tikka
mängivad Sten Karpov, Liis Karpov, Priit Loog, Sander Rebane, Kadri Rämmeld, Meelis Rämmeld, Arabella Anderson ja teised
Kõik on omavahel seotud. Portugali maadeavastaja Fernão de Magalhãesi sajanditetagune ümbermaailmareis ja rumeenia sealihalõigud. Aafrikas toimunud kodusõjas kõveraks keeratud revolver ja Argentiinas kasvatatud sojaoad. Vana Agfa Clacki kaameraga tehtud foto ühest lastetoast ja hiinlaste koristusbisnis. Umbes saja-aastase koikala Euroopa-reis ja värske saksa abielupaari armuheitlused.
Kõik on omavahel seotud. Aga kuidas? On see maagia? Üksindus? Või armastus?
Saksa näitekirjaniku Philipp Löhle „See asi“ viib vaatajad rännakule, kus ülemaailmne kriis kinnitub sügavalt isiklike probleemide külge. Kaelamurdvalt ja koomiliselt valgustab Löhle meie globaliseerunud, tehnologiseeritud ja kiireltmuutuva maailma ilu, valu ja elu.
Esietendus 30. septembril 2016.
NB! Lavastust mängitakse Endla teatrimaja eri ruumides ning publikul tuleb etenduse jooksul läbida paari kilomeetri jagu treppe ja koridore. Valige mugavad jalanõud ja riietus.
Veider... Näitlejad olid tnoredad. Aga etendusest jäi minule kõlama:
VastaKustuta* puuvill muutub ühel hetkel polüestriks. Jalgpallisärke ei tehta puuvillast ja see, mis kasutuses oli, oli kindlasti polüester. Ärge alahinnake vaataja teadmisi ega ülehinnake viitsimist laiskust metafooriks "upgrade'ida";
* öko on mõtetu ja ei tasu ennast ära. roheline tuli (keemia)sõltuvust tekitavatele suurkorporatsioonidele;
* teiste piirkondade abistajad on rumalad ja kasutud ja ainsad, kes loos ka hukka saavad;
* relvade müük kodusõjas riigile on, aga tagasimüük enam ei ole ok;
* naised on sisutud ja lõtvade elukommetega;
* taaskasutusse jõudnud riided on enamuses surnutelt - kipun uskuma, et enamuses on vägagi elavate ületarbijate pea kasutamata ülejääk;
* ok- kõik on seotud, aga kas on veel kusagil keegi, kes seda ei tea?
Kokkuvõte: näitlejad on toredad, aga ma ei tunne, et ma oleksin seal teatris targemaks läinud.
Jah, ma olen ka kuulnud, et jalgpallisärke valmistatakse nüüdsel ajal plast-taarast :)
VastaKustutaSiin ei tea muidugi, et millal see tükis kasutatud särk valmistati, sest ilmselt kunagi tehti neid ka puuvillast. Kuigi antud kontekstis ei läinud ma selle mõttega sügavuti, võtsin seda lihtsalt põhimõtteliselt. Võib-olla seda võib ka metafoori mõttelaiskuseks nimetada, aga ma olin nii rabatud kogu lavastuse konstruktsioonist ja selle toimivusest, et sama hästi oleks nad ka lihtsalt võinud telefoniraamatut lahti mängida või mida iganes mõttetud, aga siinkohal oligi vorm ja mäng ise, mis kaalus sisu minu jaoks üle.
Seda, et öko on mõttetu, seda ma sealt välja ei lugenud.
Sellest viitest ma ei saa aru, et mis mõttes teiste piirkondade "abistajad" on rumalad ja abitud. Võibolla ma ei mäleta seda nüanssi, aga kui viitad hiinlastele, siis need olid ju sahkerdajad :)
Seda ma ka ei lugenud välja, et naised oleks sisutud ja lõtvade elukommetega. Igasuguseid suhteid on ju olemas ja no see mees oli ju üliarmukade ja lämmatas seda naist oma suhtumisega. See oli hoopis huvitav, et mis selle naise ajas sellesse olukorda. Ja sellises olukorras ei ole kunagi asja must-valged.
Muide üsna palju on ka surnute riideid, mis on taasakasutuses.
Ma ei hinnanud seda tükki sellelt tasandilt kõrgelt, et seal targemaks oleks väga palju saanud. Ent huvitav oli seda kogu kompotti kokkumängu näha, eriti nii ägeda lavastusena.
Samas mõistan, et kui miski hakkab kusagilt otsast häirima, siis võib see tekitada kõige kallal norimise tahtmise.
Olen ise samas olukorras olnud. Näiteks Eesti Draamateatri "Pangalaen"uga.
Ent kui võtta seda võtta kuidas üsna paljud asjad meie elus ja maailmas on seotud ja tingitud või tulenevad mingitest teistest, esmapilgul üsna kaugetest mõjutajatest, siis see tükk ärkab ellu.
Nagu näiteks hiljuti keegi pahandas minuga kui tõstatasin probleemi, et USA uus president teeb keskkonnale kahjulikke otsuseid, siis sain vastu näppe, et mis see mind peaks morjendama, mida USA president teeb või ei tee... aga see mõjutab ju terve maailma käekäiku ja tulevikku...
Ehk siis kõik on seotud, aga see oli selles lavastuses nii võimsalt, huvitavalt ja suurelt kokku kirjutatud-lavastatud, et tükile tagasi mõeldes on ikka päris hämmastav õnnestumine :)