reede, 1. märts 2019

Eesti Teatriliidu aastapreemia nominendid 2018.aasta töö eest + minu arvamused ja kommentaarid...








Eesti teatri aastaauhindade nominendid on selgunud!


Eesti Teatriliit kuulutas välja tänavused aastaauhindade nominendid 2018. aasta loomingu eest.
Laureaadid selguvad rahvusvahelisel teatripäeval, 27. märtsil. Pidulik auhinnagala toimub sel aastal Rakvere Teatris.
Auhinnaga kaasneb klaasikunstnik Ivo Lille loodud Theodori silm, mida rahastab Kultuuriministeerium, või Vaike Pääsukese kujundatud auaadress. Mõlemale lisandub Eesti Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapitali rahaline preemia.

Eesti Teatriliit on andnud teatri aastaauhindu välja alates 1961. aastast.
2019. aastal on auhindade nominendid järgmised:


TEATRI TEHNILISTE TÖÖTAJATE AUHINNAD
Žürii: Roland Leesment, Toivo Kaev, Jaanus Laagriküll, Taivo Pahmann, Rait Randoja ja Heigo Teder.

LAVASTUST ETTEVALMISTAVA TÖÖTAJA AUHIND

Ivika Jõesaar – Vanemuise teatri kostüümiosakonna alajuht, kelle ennastsalgav tegutsemine on aidanud jõuda lavale ka ülisuure kostüümimahuga muusikalavastustel.

Ülle Konovalov – Ugala teatri grimmiala juht, üks kogenumaid grimeerijaid Eestis, kes näeb ükskõik kui keerulist ülesannet alati võimalusena latt veelgi kõrgemale tõsta.

Margus Vaigur – Endla teatri valgusala juht ja valguskunstnik, kes on loonud teatris tugeva valgusosakonna ning kelle professionaalset kätt ja loovat meelt on jätkunud ka lavastustele mujal, alates sõnateatrist kuni muusikalavastusteni.

DM: 
-3 väga väärikat nominenti ja neile peaks kõigile andma auhinna! Kui nüüd vaadata just möödunud teatriaastat, siis arvestades "Kaunitar ja koletis" kostüüme eelkõige, aga ka "Sweeney Todd" ja "Medeia"!!! ning muidki, siis minu arvates peaks võidusoosik olema Ivika Jõesaar. Üldse kurb, et kostüümikunstnikele pole oma auhinnastatuuti, kuigi teater ja kostüümid on nii olemuslikult oluline kaksainsus. Ja 2019. aasta kõige vingeimad kostüümid olidki Mare Raidma "Kaunitar ja koletis" ning Eugen Tambergi "Medeia" kostüümid. 
-Margus Vaigur valgustuskunstnikuna on kahtlemata tugev, aga temast oli mitmeid just möödunud aastal ka tugevamaid - Kristjan Suits, Priidu Adlas, Oliver Kulpsoo, Anton Andrejuk, Rene Liivamägi, Karl Marken, Airi Eras ja Karolin Tamm. 
-Ülle peaks saama elutööpreemia, mitte aastaauhinna 2018.aasta tööde eest... minu arvates.

Peaks võitma: Ivika Jõesaar
Ennustan, et võidab: Ivika Jõesaar


ETENDUST TEENINDAVA TÖÖTAJA AUHIND

Anu Hövel – Endla teatri inspitsient-rekvisiitor, kes on oma ametisse etenduse juhina nii endastmõistetavalt sisse elanud, nagu ta oleks seda tööd alati teinud, ja seda kõikvõimalikes tingimustes.

Mario Madiste – Rahvusooper Estonia kauaaegne lavameister, nüüdne pealavameister, kes on olnud silmapaistev oma loovate lahendustega keerulistes lavaoludes ringreisidel nii Eestis kui ka välismaal.

Helga Aliis Saarlen – Eesti Draamateatri jumestusosakonna juhataja, kelle käe all tegutseb grimmituba eriti ladusalt ja professionaalselt. Valmis mistahes erialaseks katsumuseks, on ta igal hetkel ka usaldusväärne teatritark partner.

DM:
Siin ma ei oska midagi kommenteerida. See töö publiku poole eriti ei paista, ehk teenindatakse otsesemalt teatrit ja alles kaudsemalt publikut.
Kui kedagi peaks ennustama, siis kaasa seletatud tekstide põhjal, arvaks, et Mario võidab.


HALDUS- JA ADMINISTRATIIVTÖÖTAJA AUHIND

Ain Miilberg – Endla teatri administraator, kes on rakendanud oma müügiosavust ja suurepärast teatrivaistu ka suvelavastuste projektijuhina ning andnud seeläbi värske hingamise kogu suvehooaja korraldusele.

Mari Nurk – Ugala teatri turunduse ja avalike suhete juht, kelle osa toimiva turundusosakonna moodustamises, selle juhtimises ja uuenenud teatri avaliku kuvandi loomises on olnud hindamatu.

Tiiu Talvist – VAT Teatri korraldus- ja kommunikatsioonijuht, kes kirjutab, toimetab, lepib kokku, teeb ära. Tema ühtaegu kelmikas ja läbimõeldud tegevus on teatrit pidevalt pildil hoidnud ja edendanud.

DM:
Oioioioi, mis inimesed on siin nomineeritud! Kõik 3 on väärt võitu! Ain'i tean kõige vähem, aga olen olnud olukorras, kus ta leidis hea lahenduse ja oli väga kiire ja abivalmis. Tiiu on ju täiesti legendaarne VATis! Kui ei oleks Mari kandideerimas. siis kindlasti annaks võidu Tiiule. Aga Mari - novot on olukord. Ma nii loodan, et otsustajad võtavad arvesse just selle aasta ja annavad auhinna just selle aasta eest ning ei tee võltsotsust, et tunnustatakse pikemaajalise töö eest. Sest Mari peaks selle aasta eest võitma. Vähemalt vaadates minu kui tetarite müügi ja kommunikatsiooniga suhtleva publiku mätta otsast. Oma mätta otsast vaadatuna... ja kuigi minule Tiiu oma nakatava positiivse energiaga on ka publikuna mõjutanud VATi suhtes positiivse kuvandi loomisel, siis siiski VAT Teatris vähemalt möödunud aastal, olen mina olnud rohkem näiteks kommunikatsioonis lavastajate kui kommunikatsioonijuhiga... võib-olla just see ongi peamine põhjus, miks ma Marile eelkõige pöidlaid hoian :)
Peaks võitma: Mari Nurk
Ennustan, et võidab: Tiiu (või Ain).


ALGUPÄRASE DRAMATURGIA AUHIND

Žürii: Heidi Aadma, Monika Larini, Ene Paaver ja Mihkel Seeder.
Auhind puudutab kahe viimase aasta jooksul lavale jõudnud algupäraseid teatritekste. 


Martin Algus – „Midagi tõelist“.

Siret Campbell – „Beatrice“.

Laur KaunissaareAare PilvJarmo Reha ja Co – „Oomen“, Aleksei Gastevi loomingu alusel.

Maria Lee Liivak ja Mari-Liis Lill – „Väljast väiksem kui seest“.

Ivar Põllu – „Kremli ööbikud“.

DM:
Ai-ai, siin läheb rebimiseks... ja usun, et peamiselt kahe vahel - Sireti ja Martini... Kuigi "Oomen"it ma pole näinud ja seega ei saa ma seda enda arvamustesse kaasata. Siin on ka üks kriminaalne puudumine! Jim Ashilevi "Unusta/Unista"... kui Jimi töö oleks siin nomineeritud, siis oleksin 100% rahul. Või no 100% oleks siis kui ka Karl Koppelmaa "Morten Mortensoni aed" oleks siin sees... Aga tema järg ootab vast veel ees "AV Maria"ga või mõne järgmise uue looga... Aga no tegelikult, oleme ausad, need 4 (peale Oomeni), mis siin on nomineeritud, ongi väärt kirjatööd! Maria Lee ja Mari-Liisi poliitiline EKRE pilastamine ja Ivari mastaapne lähiajaloo popmuusikalugu ning sealjuures mõnedele olulistele valupunktidele vajutamine on väärt tööd kahtlemata, aga jah, arvestades puhtalt dramaturgiliselt kõrget väärtust, siis on see Sireti ja Martini vaheline kaklus :)
Peaks võitma: Siret Campbell - Beatrice
Ennustan, et võidab: Siret Campbell - Beatrice



REET NEIMARI NIMELINE KRIITIKAAUHIND
Žürii: Anne-Ly Sova, Jim Ashilevi, Laura Kalle, Arne Merilai, Peeter Raudsepp, Inga Vares ja Liina Viru.


Inna Grünfeldt – Virumaa Teataja kultuuriajakirjanik, tänuväärne maa sool, kes on läbi aastate tarkuse ja visadusega analüüsinud ja tutvustanud teatrielu nii Rakveres kui mujal.

Ott Karulin – laia silmaringi ja omapärase stiiliga kriitik, kes söandab teosele läheneda ka üksiku aspekti, näitlejaportree või stseeni kaudu; annab tundlikult jälgivat, analüütilist ja väärikat tagasisidet tegijaile ning asetab välisteatrit vahendades selle konteksti ka kohaliku teatripildi.

Kerri Kotta – erudeeritud ja isikupärane kriitik, kelle kirjutisi iseloomustab professionaalne muusikakeele analüüs, detailitäpsus, kontekstitaju ja üldistusjõud.

Valle-Sten Maiste – bravuurikas ja avarapilgulise haardega kriitik, kelle bisarses headuses ja triksterlikult mängulised kirjutised rikastavad mõtlemiskultuuri ning on jõulises dialoogis mitte ainult teatri-, vaid ka laiema kultuurilooga.

Madli Pesti – detailne ja üldistusjõuline kriitik, kelle neutraalsed ja selged kirjeldused tekitavad elavaid kujutluspilte ning on lahutamatult seotud analüütilise seisukohavõtuga.

DM:
No ma ei saa nendest nominentide valikust jälle aru!!! Palun kirjutada juurde tööd, mille eest nad on nomineeritud! Näib rohkem, nagu need oleksid "üldises plaanis" nominendid ja mitte konkreetselt mõne möödunud aasta kirjatöö eest... ja milleks selline aastaauhindade juures? Olen peaaegu neilt kõigilt lugenud küll eelmise aasta avaldatud lugusid (erandiks Kerri Kotta). Ja no möödunud aastal kelleltki neilt eriliselt head asja ette ei sattunud (ilmselt jäid mul need nominatsiooni väärivad lood lihtsalt kahe silma vahele). Samas kõigi nende sõnaseadmisoskus on teada ja kirjutada nad oskavad. Samas näiteks Madli kokkuvõte Eesti 100 Sajandi lugu sarja kohta oli küll okei, aga polnud nii hea ja huvitav kui Heili Sibritsa kirjutatud mastaapne kokkuvõtte-tekst. Valle-Sten'i üks lugu isegi oli ka minu nimekirjas, aga hetkel enam ei mäleta, mis see oli. Ott kirjutab viimasel ajal nii ülevaatlikult, vähemalt need mida ma lugenud olen ja ma ei ole sellist säravalt head asja saanud temalt eelmisel aastal oma silmade ette. Innale tahaks põhimõtteliselt auhinda, sest ta kirjutab tihti nii, nagu minule meeldib, aga jällegi, mina ei sattunud eelmisel aastal neid tema eriti säravaid või silmiavavaid asju lugema...
Sellepärast on minu aasta nominendid hoopis (koos viidetega kirjatöödele!): 
Pille-Riin Purje - TMK ("Lendas üle käopesa") ja Sirp ("La h us") eest
Margus Mikomägi - Maaleht/Teatritasku ("Richard III") eest
Auri Jürna - Sirp ("Kalevipoeg")  eest
Kadi Herkül - Postimees ("Jaanipäev") ja Sirp ("Preili Julie") eest
Madis Kolk - Teatrivaht ("Ice")  arutelu eest 

Üldse tuleb ära märkida, et nii mõnus on lugeda, kuulda või näha kriitikus kirge ja teatriarmastust. Kahjuks nominentide seas on paljuski pigem näha töötegemise tunnet, kui ausat ja kirglikku krtiitikuhinge. Paar neist õnneks siiski...
Peaks võitma: Inna Grünfeldt
Ennustan, et võidab: Kerri Kotta (ei tea, kes ta on või mis ta on kirjutanud ja kuna ta on ise siin erinevate auhindade žüriides... kui mängitakse omameestemängu, siis antakse ka auhind temale... saab näha kui aus see žürii siin on...)


SALME REEGI NIMELINE AUHIND
Žürii: Jaak Urmet, Iir Hermeliin, Kairi Kruus, Katrin Nielsen ja Maria Peterson.


Kersti Heinloo – lavastus „Lohe needus“ (Eesti Draamateater).

Eva Kalbus – oskuslik pedagoogi- ja näitejuhitöö lavastuses „Rasmus, Pontus ja Lontu“ (MTÜ Liigub ja Loob, Iloni Imedemaa).

Tiina Mölder ja Christin Taul – lavastus „(p)ÖÖ“ (NUKU teater).

Liisa Saaremäel – Juta lavastuses „Kas kalad magavad?“ (VAT Teater) ning Sissi, Shakra ja Famagott lavastuses „Lohe needus“ (Eesti Draamateater).

Marion Undusk – kunstnikutöö lavastusele „Gulliveri reisid“ (NUKU teater).

DM:
-Siin on päris hästi asjalood! Eriti rõõmsaks teeb meele Marion Unduski nominatsioon, sest Gulliveri reiside visuaal on vaimustav! 
-Liisa on üldises plaanis väärt kõiki temale antud nominatsioone, kuigi minu arvates mitte just eelkõige nende rollide eest :) 
-Selle eest (p)ÖÖ ja Lohe needus lavastused on suurepärased. Oleks nende kõrval tahtnud näha ka Helen Rekkori nime "Elias maa pealt" eest. 
-Kahju, et tähtsad žüriiliikmed harva noorte tegemisi kõrgelt oskavad hinnata, kuigi need seda tihti vanadest tegijatest rohkem väärivad. Sellepärast tunnen, et eriti on siit puudu Eesti Noorte Muusikaliteatri koreograafi ja muusikajuhtide nimed ning kogu Piip ja Tuut Teatri "Offline"i projekt - kus noored teevad noortele midagi täiesti hämmastavalt kõrgeklassiliselt - ja seda oleks väärt tunnustada! 
Peaks võitma: Marion Undusk - Gulliveri reisid
Ennustan, et võidan: Marion Undusk - Gulliveri reisid

Kersti võidu üle oleksin ka sama rõõmus. 
Eva Kalbuse "Rasmus, Pontus ja Lontu" on mul ainsana nendest nomineeritutest nägemata.


ETENDUSKUNSTIDE ÜHISAUHIND
Žürii: Evelyn Raudsepp, Evelin Lagle, Kerri Kotta, Annemari Parmakson ja Priit Raud.


MIMproject – „Eesti ajalugu. Ehmatusest sündinud rahvas“: ooperižanri mänguline avardamine (Rahvusooper Estonia ja Kanuti Gildi SAAL, EV 100 teatrisarjas „Sajandi lugu“).

Mart KangroJuhan Ulfsak ja Eero Epner – „Workshop“: peenekoeline kontseptsioon, nauditav etendajate kohalolu ning köitev vaataja intellektuaalne kaasakutsumine (Kanuti Gildi SAAL).

Henri Hütt ja Mihkel Ilus – „Kapriisid III“ ja „Kapriisid 3,5“: tabav installatiivne ja kohaspetsiifiline ruumiloome seriaalses vormis (Kiasma Teater, Kanuti Gildi SAAL).

Autorid, lavastajad, esitajad Raho AadlaAge LinkmannArolin Raudva ja Maarja Tõnisson, lavakunstnik Kairi Mändla, kostüümikunstnik Liisi Eesmaa, valguskunstnik Revo Koplus, helikunstnikud Hello Upan ja Killu Sukmit – „Olmeulmad 2“: kogu trupi uljas ja värske loominguline sünergia, külluslik kujundikeel ja loov ruumilavastamine.

kadrinoormets – „Maandatud tõotus“: individuaalse ja kollektiivse vaatajateadvuse äratamine mitmekülgse ruumikogemuse ja etendajate pingevaba publikusuhtluse kaudu (Kanuti Gildi SAAL).

DM;
Olen neist näinud ainult Eesti ajalugu ja Workshopi ning kumbki pole võitu väärt! Loodetavasti võidab siis mõni teistest. Alati on antuke kahtlane ka see kui žüriiliige on nomineerinud kellegi oma teatri tegija... Kas Priit Raud ei ole mitte seotud kuidagi Kanuti Gildi Saaliga??? Ja kas mitte 4 siinsest nominatsioonist ei ole mitte Kanuti Gildi Saali tegemised??? Väga OMAMEESTEMÄNG!!! Teatriliit, häh? Kogu kredibiilsus muutub debiilsuseks. Ei tahaks kommenteeridagi seda kategooriat. Igatahes loodan, et võidab mõni nendest, mis mul nägemata. Arvestades kõikide inimeste kommentaare, siis Olmeulmad 2 on üldise rahulolu pälvinud ja see ainsana pole Kanuti Gildi Saali toodang. Eesti ajalool ja Workshopil on olnud palju pooldajaid, aga üpris palju ka nurinat. 
Aasta suurim kuritegu ongi, et siit on puudu Piip ja Tuut Teatri Cabaret Siberia!!!! Ja Puudutada kuud!!!!
Peaks võitma: Olmeulmad 2
Ennustan, et võidab: mõni omameestetegemine :((((


TANTSUAUHIND
Žürii: Leenu Nigu, Heili Einasto, Kristiina Garancis, Priit Raud ja Iiris Viirpalu.


Raho AadlaAge LinkmannArolin Raudva ja Maarja Tõnisson – „Olmeulmad 2“: kujutlusvõime troopiline vohamine ja lopsakalt unenäolise ruumi kehtestamine tööstuslikul tühermaal.

Külli Roosna ja Kenneth Flak – „Prime Mover“: pühendunud, professionaalne ja tehniliselt kõrgetasemeline lavastus, mis on ühtaegu täpne, voolav, pingevaba (Bærum Kulturhus / Regional Arena for Samtidsdans, Endla Teater, Sõltumatu Tantsu Lava, Scenekunst Sør).

Ruslan Stepanov – „Невесомость“: võluvalt abstraktsed ja minimalistlikud variatsioonid peaaegu eimillestki, viimse detailini välja lihvitud absoluutne kohalolu (Kanuti Gildi SAAL).

Liis Vares – „Hingake! Ärge hingake!“: süvenenud, empaatiline ja peenetundeline lähenemine ühiskondlikult olulisele teemale (Sõltumatu Tantsu Lava).

DM;
Ma ei ole ühtki kandidaati näinud, ei oska kommenteerida muud kui seda, et silma ja kõrva on kõige rohkem torganud Olmeulmad 2 suunal räägitud-kirjutatud armastus.
Loodan, et nad võidavad. Kes on žüriis Leenu Nigu? Uus nimi... justnagu raamatutõlkijana jäänud kusagilt silma vms... Iiris Viirpalu guugeldades leidsin, et ta on seotud Sõltumatu Tantsu Lavaga, Priit Raud Kanuti Gildi Saaliga... häh? 4st 3 nominenti on nendega seotud. Mida värki Teatriliit???? Kus on teie silmad? Miks sellised auhinnanominatsioonid? See on nagu see mingi liitude plära, et keegi kusagil soovib, et auhindadele kandideeriks ainult mingid liiduliikmed. Päh. See ei ole aus. Kui oleks aus, oleks ka Fine5 Renee ja Tiina ja isegi koos lavastajaga Puudutada kuud eest nomineeritud, sest ometi on suudetud tantsu- ja sõnalavastus hästi kokku panna. Kuigi PK oleks võinud ka etenduskunstide ühisauhinnale kandideerida, aga tantsukategooriates on omainimeste pushimine käsil. Ja veel sellisel aastal kui Olga Privis on teinud nii mitmeid suurepäraseid töid!
Peaks võitma: Olmeulmad 2
Ennustan, et võidab: Loodan, et mitte ükski "omameestest". See pole professionaalne.


BALLETIAUHIND
Žürii: Enn Suve, Tiit Härm, Jelena Karpova, Saima Kranig ja Age Oks.


Jevgeni Grib – lühiballeti „Valgus aknas“ koreograaf-lavastaja (Eesti Rahvusballett).

Darja Günter – osatäitmine lühiballetis „Valgus aknas“ (Eesti Rahvusballett).

Marta Navasardjan – osatäitmine lühiballetis „Valgus aknas“ (Eesti Rahvusballett).

Vanemuise balletitrupp – lavastustes „Kinolina kangelane“ ning „Romeo ja Julia“ (Teater Vanemuine).

DM:
Eelmiste kommentaaridega olen end juba nii üles kütnud, et ma ei tea, kas ma enam tahangi seda mängu siin mängida. Tundub, et kogu asi on üks suur tsirkus ja ebaproff omade vahel jagamine. Milleks selline? Otse loomulikult on kõik omade tegemistest suures vaimustuses. See ei ole siin ausmeestemäng. Pigem omameestemäng. Balletis on ka imelik, et nagu olekski 3 uut balletti möödunud aastal esietendunud, millest 1 on veel lühiballett... Millal üldse viimati Jevgeni Grib ei kandideerinud - viimase 4 aasta jooksul 3 korda! Kas tal on ka mõne žüriiliikmega mingi eriline seotus? Ma ei tunne eriti Eesti balletimaastikku tänasel päeval. Mitte nii, nagu kunagi, kui sai tihedalt vaadatud Kaie Kõrbi esitusi... Ja Anna Ekstoniga vanatädi sünnipäevadel juttu aetud... Aga kuna juhtumisi olen tõesti näinud seda Vanemuise balletitrupi suurepäraseks saamist, siis nad on mistahes võitu IGAL JUHUL väärt! Ainult Romeo ja Juliat olengi neist kolmest näinud ja seega ma tegelikult ei saa kaasa rääkida, mis on võitu väärt, aga Vanemuise Balletitrupp on igatahes austust väärt! Ja kui kõrvutada terve trupp ning nende 2 erineva lavastuse esitust ja ühe lühiballeti üksiktegijad - no oleks ikka kummaline kui keegi muu saaks terve trupi nina alt võidu.
Peaks võitma: Vanemuise balletitrupp - Kinolina kangelane ja Romeo ja Julia.


MUUSIKAAUHIND
Žürii: Kerri Kotta, Alvar Loog, Tiina Mattisen, Mart Mikk ja Aivo Välja.


Pirjo Jonas – Pepi Pleiningeri, Johanna Barkeri ja Tütarlapse muusikaliselt nüansirikkad rollid Johann Straussi operetis „Viini veri“, Stephen Sondheimi muusikalises põnevikus „Sweeney Todd“ (mõlemad Teater Vanemuine) ning Victor Kioulaphidese kammerooperis „Ocean Dream“ (Läänesaarte Kammerorkester).

Atlan Karp – Jack Rance’i ja krahv Gili jõuliselt kehastatud lavakujud Giacomo Puccini ooperis „Tütarlaps kuldsest läänest“ (Rahvusooper Estonia) ja Ermanno Wolf-Ferrari lühiooperis „Susanna saladus“ (Opera Veto).

Rasmus Kull – Sweeney Toddi muusikaliselt nõudlik roll Stephen Sondheimi muusikalises põnevikus „Sweeney Todd“ ning Josefi lavakuju maitsekas kehastamine Johann Straussi operetis „Viini veri“ (mõlemad Teater Vanemuine).

Giorgio Madia – Johann Straussi opereti „Viini veri“ suurejooneline ja žanri vaimu hästi tabav lavastus (Teater Vanemuine).

Elmo Tiisvald – Rahvusooper Estonia meeskoori särav panus Giacomo Puccini ooperis „Tütarlaps kuldsest läänest“ (Rahvusooper Estonia).

DM:
Ka siin on mul suurem osa tegelikult nägemata. Tean, et võitu on väärt Rasmus Kull'i töö "Sweeney Todd"is - see oli suurepärane nii muusikalises kui draama mõttes. Ise tahaks väga näha nii "Viini verd" kui ka "Tütarlaps kuldsest läänest".


LAVASTUSTE MUUSIKALISE KUJUNDUSE JA ORIGINAALMUUSIKA AUHIND
Žürii: Olav Ehala, Tauno Aints, Tõnu Kõrvits ja Ardo Ran Varres.


Artjom Astrov – muusikaline kujundus lavastustele „Невесомость“ ja „Workshop“, originaalmuusika lavastusele „Plaan T“ (Kanuti Gildi SAAL, Vaba Vorm).

Markus Robam – originaalmuusika lavastustele „Loodusjõud“ (Von Krahli Teater), „Üksi ja Esmeralda“ (Theatrum), „Noored hinged“ (NUKU teater), „Südames sündinud“ (Tervise Arengu Instituut) ning „Elias maa pealt“ (NUKU teater).

Liina Sumera – originaalmuusika lavastustele „Gulliveri reisid“ ja „Vari“ (mõlemad NUKU teater).

Argo Vals – originaalmuusika lavastustele „Somnium“ (Tallinna Tantsuteater) ja „Naine merelt“ (Ugala Teater).

DM: Nägemata on vaid Plaan T, Nevesomost ja Somnium. Seega igalt nominendilt on midagi saanud kuulda ja nominentide valik on tõesti hea, kuigi minu 5 nominenti oleksid möödunud aasta eest hoopis:
Silver Sepp - Seitse venda ehk Uurali kajakas eest
Kulno Malva ja Kristjan Priks - Paunvere poiste igavene kevade eest
Siim Aimla - Cabaret Siberia eest
Kirill Havanski - Richard3 eest
Kaarel Orumägi ja Kärt Anton - Sofia eest
Üldse huvitaks, kui mitu žüriiliiget Sofiat vaatamas käis? Või Cabaret Siberiat? Või Richard3? Või Seitset venda?
Argo teeb vinge töö Naine merelt muusikaga, Liina mõlemad muusikad on head, liidaks siia veel ka kolmanda, aga ju žürii ei näinud seda? Markuse tööd on olnud kõik head, aga kas möödunud aasta parimad?
Peaks võitma: Markus Robam... aga sama rahul olen ka Liina ja Argo võiduga.
Ennustan, et võidab: ei oskagi ennustada...


SÕNALAVASTUSTE AUHINNAD
Žürii: Jaak Allik, Tambet Kaugema, Piret Kruuspere, Toomas Lõhmuste, Annemari Parmakson, Külliki Saldre ja Liina Tepand.

NAISKÕRVALOSATÄITJA AUHIND

Maria Klenskaja – Sveta lavastuses „Isamaa pääsukesed“ (Eesti Draamateater ja Nargenfestival).

Anu Lamp – Jutustaja lavastuses „Kalevipoeg“ (Teater Vanemuine) ja Mertis Katherine Graven lavastuses „John“ (Tallinna Linnateater).

Ester Pajusoo – osatäitmised lavastuses „Jaanipäev“ (Eesti Draamateater) ning Anu lavastuses „Isamaa pääsukesed“ (Eesti Draamateater ja Nargenfestival).

Ragne Pekarev – dr Gertie Ladenborger lavastuses „33 variatsiooni“ (Teater Vanemuine).

Ursula Ratasepp – Kati lavastuses „Toomas Nipernaadi“ (Temufi) ja Naine lavastuses „Mineku eel“ (Tallinna Linnateater).

DM:
Siin on žürii olukord natuke parem. Ainult Külliki Saldre töötab ise ühes teatris ja seega on mõjutatud oma teatri poole kaldu... paratamatult... see on inimlik, aga vaadates nominente, siis ei ole üheski kategooriast Vanemuisel üle 1 nominatsiooni... no pekki - siiski - Parim lavastaja on 2/5 Vanemuisele... no peaaegu siiski neelab selle veel kuidagigi alla, mitte nagu 4/5st, nagu mõnes teises kategoorias...
Naiskõrvalosa nominentidega on seekord nii, et kas Maria Klenskaja oli ikka kõrvalosaline? Minu arvates oli ta üks peategelastest. Ja kõige suurema tekstimahuga ning terve etenduse aja laval oli ju Anu Kalevipojas... Sellepärast on seda kategooriat eriti raske hinnata... 
-Maria on vaimustav Isamaa pääsukestes. Üldse tugev ansambel ja ainult tipud koos ja Maša kahtlemata üks vingemaid teiste seas. 
-Anu roll Kalevipojas on fenomenaalne. Mina oleksin andnud temale naispeaosa auhinna ka... see on üle mõistuse, millega ta hakkama saab. Ja kogu selle etenduse tempostamine on tema õlgadel veel muidu mängule lisaks. VAPUSTAV! 
-Ester jäi ka minule Isamaa pääsukestes silma. Jaanipäevas oli ta ehk ka kandev jõud, aga kuna kogu selle tõlkimisega seal venitati ja asi oli natuke paigast ära, siis seal ta nii mänguline ei olnud. 
-Ragne teeks nagu comeback'i. Ja see roll on ka minu arvates nominatsiooni väärt! 
-Ja samuti Ursula mõlemad rollid. Aga veel eriti neist see "Mineku eel" plastilise kirurgi käe alt oma endis tarmukest külastama tulnud imelik naine. See on ka selline saavutus, et seda ei saagi seletada... seda rolli peab enda silmaga nägema. 
-Kui kuidagi oleks olnud võimalik, siis oleks tahtnud näha siin kahte triot nomineerituna - Tsaar Saltaani oma ja Kalevipoja - Piretid ja Marika. Tegelikult aasta parim naiskõrvalosa ongi kui võtta puhtalt KÕRVALOSA, siis Piret Laurimaa roll Kalevipojas. Teiseks parim Ursula Ratasepp Mineku eel ja kolmas Anneli Rahkema Puudutada kuud... Aga kuna sellesse segusse on visatud ka peaosast Anu Lamp, siis see lööb kaardipaki täiesti segamini.
Peaks võitma: Anu Lamp - Kalevipoeg
Ennustan, et võidab: kõik 5 põhimõtteliselt võivad võita... see on nii tugevalt maitse küsimus. Võitu väärt on eelkõige minu arvates 1. Anu ja 2. Ursula.


MEESKÕRVALOSATÄITJA AUHIND

Markus Luik – osatäitmised lavastustes „Jaanipäev“ (Eesti Draamateater) ning „Kostja ja hiiglane“ (R.A.A.A.M.), Serge Haulupa lavastuses „Monument“ (Kinoteater ja Von Krahli Teater).

Andres Mähar – Poni-William lavastuses „Noad kanade sees“ (EMTA lavakunstikool).

Allan Noormets – Bubnov lavastuses „Põhjas“ (Tallinna Linnateater).

Indrek Sammul – Vassili Vassiljevitš Bessemjonov lavastuses „Väikekodanlased“ (Eesti Draamateater).

Rain Simmul – Mihhail Ivanov Kostõljov lavastuses „Põhjas“ (Tallinna Linnateater) ning Aare lavastuses „Miljoni vaade“ (Tallinna Linnateater ja Vana Baskini Teater).

DM:
Kõige tähtsam, et aasta tegelikult PARIM meeskõrvalosa, ehk Indrek Sammul Väikekodanlaste närvitseva isana on nomineeritud. Võitjaid saabki olla vaid üks. Aga samas tegelikult Allan Noormets tõeliselt üllatas Põhjas... Markus on hea, aga näib, nagu need rollid kipuvad tal üpris sarnased olema... Mäharil on ka nagu mingi mõõnaperiood, kuigi tuleb tunnistada - Poni William oli vinge. Rain Simmul oli minu arvates kogu Miljoni vaate parim... aga Põhjas jäi ta mitmete teiste heade tööde varju. Puudu on siit selgelt 2 nime, kes on mõnedest siinmainitutest paremad: Guido Kangur - 33 variatsiooni! ja Tanel Ingi - Naine merelt! Mõlemad tehtud sellise hinge ja psühholoogilise pingega ning väga eriliselt. Paneme Guido Kanguri Beethoveni kõrvale kelle tahes (peale Indreku) ja Guido kaalub nad kõik üle! 
Peaks võitma: Indrek Sammul - Väikekodanlased


NAISPEAOSATÄITJA AUHIND

Maria Annus – nimiosa lavastuses „Medeia“ (Teater Vanemuine).

Tatjana Kosmõnina – Olga monolavastuses „Nastja, Nastja, Nastja“ (Vene Teater).

Piret Laurimaa – Inriid Nipernaadi lavastuses „Inriid ja Toomas Nipernaadi“ (Pärnu Suveteater).

Ursula Ratasepp – nimiosa lavastuses „Preili Julie“ (Tallinna Linnateater).

Liisa Saaremäel – Juta lavastuses „Kas kalad magavad?“ (VAT Teater) ning Ella Ilbak / Kaie Skalle lavastuses „Leek“ (Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum).

DM:
-Hmmm... Maria Annus on etenduse mahust laval vaid umbes veerandi.. max kolmandiku... mis mõttes on see rohkem peaosa kui Anu Lamp'i Kalevipoeg? See, et keegi on nimiosas ei tähenda veel peaosa! 
-Piret Laurimaa oli palju parem Kalevipoja kõrvalosas ja üldsegi Inriidi-lavastus oli praak, sest seda ei näinud 6ndast reast kaugemalt. Piretit sealhulgas. 
-Ursula säras palju tugevamalt oma kõrvalosades kui Preili Julie'na. Kuigi vinge, et üks näitleja on saanud nominatsiooni nii ühes kui teises kategoorias, seda tihti ei juhti. 
-Liisa mõlemad rollid olid head, aga oleme ausad, mitte aastaauhinda väärt. 
-Tatjana Nastja roll on mul veel nägemata, võin vaid aimata kui hea ta seal on. Ja ta on alati hea! 
-Ma ei ole sellel aastal ühegi nominatsiooniga siin päriselt rahul. Minu arvates olid 5 parimat naispeaosa:
1. Anu Lamp - Kalevipoeg
2. Ksenia Agarkova - Kuu aega maal
3. Marika Barabanštšikova - 33 variatsiooni
4. Elisabet Reinsalu - Mineku eel
5. Haide Männamäe - Cabaret Siberia

2 neist on nomineeritud kõrvalosast, seega okei... aga kas žürii ei näinud kuidas nii psühholoogiliselt kui tehniliselt vapustavalt hästi mängisid Elisabet Reinsalu, Ksenia Agarkova ja Marika Barabanštšikova ning kui peenelt ja partnerluse tippmeistrina Haide Männamäe?
Ei saa aru...
Peaks võitma: No Ursula oma kaksiknominatsiooniga peaks ühe auhindadest vähemalt koju viima, muidu oleks see tsipa imelik. Samas on see muidu olnud Maria Annuse aasta ja tema rollid Kremli ööbikutes ja Sweeney Toddis on ka loorbereid väärt - body of work mõttes on seega ka Maria auhinda väärt. Samas ma pole näinud Tatjana rolli ning teiste siintoodud rollid otseselt pole võitu väärt, seega peaks vist võitma Tatjana Kosmõnina - Nastja, Nastja, Nastja


MEESPEAOSATÄITJA AUHIND

Aleksandr Ivaškevitš – Zilov lavastuses „Pardijaht“ (Vene Teater).

Egon Nuter – Ants Rahuoja lavastuses „Miljoni vaade“ (Tallinna Linnateater ja Vana Baskini Teater).

Lembit Peterson – nimiosa lavastuses „Kuningas Lear“ (Theatrum).

Veiko Porkanen – Karl lavastuses „Midagi tõelist“ (Teater Vanemuine).

Andrus Vaarik – Gilbert Horn lavastuses „Noad kanade sees“ (EMTA lavakunstikool) ja André lavastuses „Mineku eel“ (Tallinna Linnateater).

DM:
Oi kuidas ma kartsin, et Veiko roll jääb tähelepanuta! Yesss, ei jäänud! Ja selle eest saab žürii mitu punkti minult juurde! :) Minu nähtud etendusel Egon Nuter väsis mängides ära, mida etenduse lõpupoole, seda väsinum oli ta hääl ja mäng üldse, seega ma ei saa aru sellest Egoni-vaimustusest. Pardijaht on mul ainsana nomineeritutest nägemata. Aga kõik 3 ülejäänut ongi tõesti möödunud aasta tipud! Ometi üks kategooria, millega võib tõeliselt rahul jälle olla! See "coca-cola Lear" minule muidu lavastusena ei meeldinud, aga Lembitu mängu võimsuses ei ole kahtlustki. Ja Veiko vihapisarad laval - külmavärinad tulid! Aga möödunud aasta kuulub siiski Andrus Vaarikule. Nii ühes kui teises nomineeritud rollis oli ta ikka üle mõistuse hea. Minule isiklikult veel see dementne pereisa Mineku eel -lavastuses eriti.
Peaks võitma: Andrus Vaarik


KUNSTNIKUAUHIND

Arthur Arula – kujundused lavastustele „Väikekodanlased“ (Eesti Draamateater), „Tsaar Saltaan. Üleküpsenud muinasjutt“ (Emajõe Suveteater) ja „Elokäük“.

Jaanus Laagriküll – kujundus lavastusele „Mineku eel“ (Tallinna Linnateater).

Martin Mikson – kujundused lavastustele „Põhjas“ (Tallinna Linnateater), „Jaanipäev“ (Eesti Draamateater) ning „Miljoni vaade“ (Tallinna Linnateater ja Vana Baskini Teater).

Kristjan Suits – kujundused lavastustele „Öö lõpp“ (Vaba Lava), „Väike jumalanna“ (EMTA ja Eesti Draamateater), „Kalevipoeg“ (Teater Vanemuine), „Metsa forte“ (Eesti Draamateater ja Nargenfestival), „Väike prints“ (Tallinna Linnateater ja EMTA lavakunstikool) ning „Leek“ (Eesti Teatri- ja Muusikamuuseum).

Eugen Tamberg – kujundused lavastustele „Medeia“ (Teater Vanemuine) ja „Noad kanade sees“ (EMTA lavakunstikool).

DM:
No möödunud aasta oli Krisjtan Suitsu aasta, seega ei tohiks vist võitjas olla kahtlustki. Aga pagana pihta - kõik 5 nominenti on teinud superhead tööd! Ma siiski ei hakka pikemalt kommenteerima, sest Metsa forte puitlaastu lavale või Paunvere poiste igavene kevade lilleaasale, mida žürii mingil x põhjusel isegi ei maini (kuigi Leek lavastusega võrdluses ju ikka tunduvalt olulisem ja õnnestunum töö!!!! Aga ka Väikse printsi maailm ja Öö lõpp valguskujundus - mis on üks läbi teatriajaloo lummavamaid... Siin peaks ja ilmselt võidabki Kristjan Suits!


LAVASTAJAAUHIND

Karl Laumets – „Kalevipoeg“ (Teater Vanemuine).

Kertu Moppel – „Väikekodanlased“ (Eesti Draamateater).

Andres Noormets – „Midagi tõelist“ (Teater Vanemuine).

Hendrik Toompere – „Mineku eel“ (Tallinna Linnateater).

Kaili Viidas – „Tsaar Saltaan. Üleküpsenud muinasjutt“ (Emajõe Suveteater).

DM:
-Kõik väärt nominendid ja eriti hea meel, et 2 naislavastajat on ka nomineeritud! Olen omaltki poolt püüdnud esile tuua naislavastajaid luues blogi paremasse tulpa eraldi väljatoomiseks naislavastajate kategooria. Näitlejaid ju jagatakse sugude järgi... miks siis mitte lavastajaid...  Aga need 5 on tõesti väärt loorbereid. Puhtalt lavastustehniliselt ja ühtlasi üldse aasta suurima teatrielamuse kinkimise eest on minu jaoks võitja Karl Laumets Kalevipojaga. 
-Puudu on siit nimekirjast Uku Uusbergi Põhjas, mida pean aasta teiseks parimaks lavastajatööks. Esimest korda pole Gorki põhjas selline räpane, nagu see tavaliselt on ning liinid on selged ja hästi jälgitavad. Ning kogu lavastus aasta tippe. 
-Puudu on ka võimsalt loodusega kooskõlas Peep Maasiku Toomas Nipernaadi, aga ju žüriil on mingi valehäbi, et ei suuda alles koolipingis istuvat lavastajat nomineerida. Eks see parima lavastaja töö ole ka natuke parima teatri tervikelamuse kinkinud inimese auhinnaga pärjamine. Nagu filmidegagi - parim režissöör oscarite jagamisel on 9 korda 10st parima filmi oscari võitja. 
-Kertu lavastus oli kohati traagelniitidega, aga see tegi sellest hoopis mõneti veelgi huvitavama. 
-Andres Noormets on suutnud 2 "rääkivat pead" panna mängima nii vingelt, et koos taustalavastusega kokku on sellest tekstis saanud parim aasta põnevik teatrilavadel (koos Ingmar Jõela"Unusta/Unista"ga). 
-Hendrik Toompere Mineku eel lavastus elab mu sees nii tugevalt edasi, et tihti leian end uuesti sellele mõtlemast... 
-Ja Kaili Viidase fantaasiarikas Tsaar Saltaan - nii lahe, äge ja samas mitmetasandiline. Wow! 
Peaks võitma: Karl Laumets - Kalevipoeg

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar