Ajakiri "Teater. Muusika. Kino" jõudis veel enne aastavahetust uue ja aastakümne viimase numbri valmis, milles sõna saavad ka 26 teatrikriitikut, et võtta kokku nüüdseks tervikuna möödunud teatrihooaeg 2018/2019.
Kui varsti hakatakse kokkuvõtteid tegema 2019.aasta ja 2010ndate aastakümne kohta, siis tegelik teatrihooaeg kestab septembrist maikuu lõpuni. Lisades sinna juurde ka suveteatri, keskendubki TMK kokkuvõte lavastustele, mis said esietenduse ajavahemikus 1.09.2018 - 31.08.2019
Kolmandat aastat järjest oli ka minul au selles osaleda koos 25 teise Eesti teatrivaatleja, -peegeldaja ja -kriitikuga. Traditsiooniliselt (edetabelite fännina), lugesin ka seekord erinevate arvajate mainitud nimetused kokku ning koostasin edetabelid. Kui Teatriliidu aastaauhindade otsustajate arv on kõigest käputäis võrreldes siinse arvajate arvuga, siis pigem näitavad need tabelite tipud isegi paremini ära tegeliku tipu. Sellepärast, kuna 26 inimese otsused, mida ja keda mainida olid üsna piiratud, siis joonistusid välja ka need teravikud juba alates 3st häälest. Võib-olla 3 häält isegi ei olegi veel siinses kontekstis näitaja, aga kindlasti on näitaja kui hääli on andnud 5-6 või 7 kriitikut.
Jagan siin neid kokkuarvutamise tulemusi, aga mainin siiski ära ka kõik need, keda mainiti vähemalt 3 korda. Sama arvu hääli saanud nimetused märgin sama postitsiooniga. Rõhutan veel, et kuigi siin on minu panus ka sees, siis ei kuva siinne minu, vaid nende 26 inimese arvamuste tippude kattuvusi.
Olgu lisatud, et tänavu oli ankeedi koostaja Madis Kolk pisut muutnud küsimusi ja see on tervitatav - nii käime ajaga kaasas. Samas pole olulisimad aasta tippe kokkuvõtvad küsimused ka puudu, ehk mõjuvaimad lavastused, rolliloomed ja dramaturgia ning võimalus oli ka mainida muid kunstilisi silmajäämisi.
Pärast tippude tabeleid jagan ka enda vastuseid ankeedi küsimustele. Terves mahus on võimalik kogu arvamuste paraadi lugeda siit:
http://www.temuki.ee/archives/2188
PARIM, OLULISIM VÕI PÕNEVAIM LAVASTUS HOOAJAL 2018/19:
1. SURMKINDLAD ASJAD SIIN ELUS (Ugala, lavastaja Andres Noormets)
2. RAHVAVAENLANE (Eesti Draamateater, lavastaja Kertu Moppel)
3. KIRVETÜÜ (Vanemuine, lavastaja Ain Mäeots)
3. NAINE MERELT (Ugala, lavastaja Andres Noormets)
3. HINGEDE ÖÖ (Tartu Uus Teater//Labürintteatriühendus G9/Tartu Ülikooli Muuseum, vastutav lavastaja Maret Tamme)
4. PERFORMANCE STL-is (STL, lavastajad Stepanov/Astrov)
4. KAITSEALA (Paide Teater, lavastaja Jan Teevet)
5. VÄIKE PRINTS (EMTA Lavakool/Tallinna Linnateater, lavastaja Elmo Nüganen)
5. MONUMENT (Kinoteater/Von Krahli Teater, lavastaja Priit Võigemast)
5. PÕUD JA VIHM... (Eesti Draamateater, lavastaja Priit Pedajas)
5. VALGETE VETE SINA (EMTA Lavakool, lavastaja Renate Keerd)
5. MOBIILSED DEFINITSIOONID (Tartu Uus Teater, lavastaja Kadri Noormets)
MÕJUVAIM LAVALINE KOHALOLU VÕI SOORITUS HOOAJAL 2018/19:
mehed:
1. ANDRUS VAARIK - Mineku eel (Tallinna Linnateater)
2. LEMBIT PETERSON - Kuningas Lear (Theatrum)
3. SANDER ROOSIMÄGI - Vihmausside elust (Tallinna Linnateater)
3. AARNE SORO - Surmkindlad asjad siin elus (Ugala)
3. SANDER REBANE - Märter (Endla)
3. KAROL KUNTSEL - Naiste kool (Vanemuine)
3. JAAN REKKOR - Nukumaja, osa 2 (Eesti Draamateater)
3. IVO UUKKIVI - Rahvavaenlane (Eesti Draamateater)
4. SANDER REBANE - Gesamtkunstwerk (Kinoteater)
4. EGON NUTER - Kant (Tallinna Linnateater)
4. JAAK PRINTS - Pilgatud pimedus (VAT Teater)
4. KARL LAUMETS - Leek (Teatri- ja Muusikamuuseumi projekt)
4. EDUARD SALMISTU - Miks Jeppe joob? (Rakvere Teater)
4. JAAN REKKOR - Mõnus maatükk (Eesti Draamateater)
4. PAVEL SEMJONOV - Hingake! Ärge hingake! (STL)
naised:
1. KERSTI HEINLOO - Nukumaja, osa 2 (Eesti Draamateater)
1. HELE KÕRVE - Vihmausside elust (Tallinna Linnateater)
2. TEELE PÄRN - Gesamtkunstwerk (Kinoteater)
2. RAGNE PEKAREV - Persona (Vanemuine)
3. URSULA RATASEPP-OJA - Mineku eel (Tallinna Linnateater)
3. ANNE TÜRNPU - Rahvavaenlane (Eesti Draamateater)
3. KAIE MIHKELSON - Põud ja vihm... (Eesti Draamateater)
3. LIISA SAAREMÄEL - Leek (Teatri- ja Muusikamuusemi projekt)
3. TEELE PÄRN - Põud ja vihm... (Kinoteater)
ansambel:
1. NUKUMAJA, OSA 2 (Eesti Draamateater, lavastaja Mehis Pihla)
SÄRAVAIMAD HETKED JA PÕNEVAIMAD SUUNDUMUSED DRAMATURGIAS HOOAJAL 2018/2019
1. JULIA AUG - MINU EESTI VANAEMA (Vana Lava Narva/R.A.A.A.M.)
2. ANDRA TEEDE - SÜDAMES SÜNDINUD (Tervise Arengu Instituut/Taevas Ogilvy)
3. ANDREW BOVELL - SURMKINDLAD ASJAD SIIN ELUS (Ugala)
3. JIM ASHILEVI - UNUSTA/UNISTA (Tartu Uus Teater)
3. PAAVO PIIK ja TRUPP - Gesamtkunstwerk (Kinoteater)
3. MARTIN ALGUS - MIDAGI TÕELIST (Vanemuine)
4. OTT KILUSK - KIRVETÜÜ (Vanemuine)
4. LUCAS HNATH - NUKUMAJA, OSA 2 (Eesti Draamateater)
4. IBSEN/MOPPEL - RAHVAVAENLANE (Eesti Draamateater)
4. BIOFILM SISTERS/MALMBORGID - ALL THAT GOES RIGHT (Kanuti Gildi Saal)
4. KAUNISSAARE/PILV, GASTEVI ALUSEL - OOMEN (projektiteater)
4. KUUSIK/SÖÖT - KUIDAS ÖELDA JAH? (Vaba Lava)
Minu ankeedivastused on siin:
1. Säravaimad hetked ja põnevaimad
suundumused hooajal 2018/19 lavastatud dramaturgias (pidades silmas nii eesti kui
välismaist dramaturgiat, nii sõnalist kui koreograafilist teksti, nii ühe
autori kui lavastusgrupi loomingut jne).
„Suundumusi“ pole möödunud hooajal täheldanud – on väga
eriilmelist ja huvitavat dramaturgiat ja seda nii kodu kui välismaist,
koreograafilist kui sõnalist ning erinevatele sihtgruppidele. Loetlesin üles 12
aasta parimat dramaturgiat, neist 5 olid kodumaised originaalid, 4
dramatiseeringut (2 kodumaisest, 2 välismaisest alusmaterjalist) ja 3
välismaist näidendit. Neist 12st tooksin omakorda välja pooled:
Ott Kiluski auhinnatud „Kirvetüü“ (Vanemuine), Jim Ashilevi
„Unusta/Unista“ (Tartu Uus Teater), Martin Alguse „Midagi tõelist“
(Vanemuine), Karl Koppelmaa „AV Maria“ (Teater Kelm), Florian Zelleri
„Mineku eel“ (Tallinna Linnateater) ja Andrew Bovelli „Surmkindlad asjad siin
elus“ (Ugala).
2. Kolm
parimat, olulisimat või põnevaimat lavastust hooajal 2018/19.
(Selle
vastuse raames võib esile tõsta lisaks režiile ka teisi lavastusterviku
komponente – stsenograafia, muusikaline kujundus, koreograafia, valgus, video
jne –, kuna tihtipeale on neid raske tervikust lahus hinnata või otsustada,
millele täpselt võlgneb lavastus oma õnnestumise.)
Valin need
kolm välja hoopis oma mõjuvuse ja ERILISUSE alusel. Ühtlasi just lavastajatööna
pean neid ka praeguseks hetkeks 2019.aasta tugevaimateks lavastajatöödeks. Ain Mäeotsa „Kirvetüü“
(Vanemuine), mastaapne ja võimas, samas huvitav ja põnev, ent ka korralik
nostalgialaks Eesti väikelinna elust 90ndatel. Juri Muravitski „Ära imesta kui
sinu maja süütama tullakse“ (Vaba Lava/Vene Teater), industriaalse muusikaga,
industriaalses tegevustikus mõrvalugu. Uskumatult äge, kus iga tegelane esitab
oma rolli läbi etenduse tantsides ning igaüks neist eri stiilis, kuigi tegemist
on eelkõige draamaetenduse, mitte tantsuteatriga. Ja see muusika ning
tegelikult ka tugev lugu – kunagi varem pole midagi sellist näinud ega kogenud.
Vapustav! Ja kolmandaks Tiit Palu „Kaukaasia kriidiring“ (Vanemuine). Palu on
pannud keset Vanemuise suurt lava Kaukasuse mäestiku ja trupi näitlejad loovad
oma tegelased ja mängivad selle mäestiku jalamil, nõlvadel ja mäe otsas. Lisaks
on see nii muusikal, draama kui mõistuteater. Väga eriline lavastustöö.
Muravitski lavastustöödega pole varasemalt tuttav, aga nii Mäeots kui ka Palu
teevad oma viimaste aastate parimad tööd nende lavastustega.
3. Mõned näited mõjusaimast
lavalisst kohalolust või sooritusest hooajal 2018/19. (Näitlejad,
tantsijad, esinejad, etendajad, artistid jne, nii üksiksooritustes kui
ansamblimängus.)
Meesnäitlejad
– Sander Roosimägi HC Andersenina, muidu pisikeste apsudega, kuigi
tugevasisulises lavastuses „Vihmausside elust“ Tallinna Linnateatris. Nagu just
õigest ajastust pärit Ringo Ramul „Etturid“ Ugalas. Nii Sandri kui Ringo puhul
võib vaid imestada kui küpsed ja meisterlikud rollid on suutnud nõnda noored
näitlejad lavale tuua – Bravo! Karol Kuntsel oleks nagu saanud kätte midagi
eriliselt magusat – just nii hoogsalt ja naudinguliselt läheneb ta oma
tegelasele, Moliere’i klassikas „Naiste kool“ (Vanemuine) nii, et plaane ja
tasandeid on selles veidrikus rohkem kui mõnes psühholoogilise draama
peategelases. Ott Sepp Vanemuise „Kirvetüü“s on nagu sõõm värsket õhku – ja
ometi on see tegelane tuttav päris elust. Selline karakterroll, mis tuleb talle
õigel ajal, kuna sellist ei mängiks suurem osa teistest näitlejatest välja.
Aarne Soro „Surmkindlad asjad siin elus“ - oluline, mõjuv ja hämmastavat
võõristust tekitav šedööver Ugalas, auhinnatud (ja igati õigustatult) Andrus
Vaarik dementse ja naise surma üleelava pereisana Tallinna Linnateatri „Mineku
eel“, võimas Lembit Peterson „Kuningas Lear“ Theatrumi muidu üsna ebaõnnestunud
lavastuses ja Guido Kangur „33 variatsiooni“ (Vanemuine) - läbitunnetatud,
ennastunustav ja seeläbi vaimustav, igas mõttes väga tugevas lavastuses ja
trupis.
Naisnäitlejad
– Carmen Mikiver „Mulla all“ (Apollo Film Productions) - jõuline, alguses
näiliselt lihtsalt lahendatud, aga pärast selgus, et hoopis eriti sügavalt.
Kersti Heinloo „Nukumaja, osa 2“ (Eesti Draamateater). Riina Maidre „Juudit“
(RAAAM). Piret Simson „Ööpiltnikud“ (ERMi Teater), kõrvalosa, mis jahmatab -
julgelt "mängitud", aga ometi mõjub humoorikast alatoonist hoolimata
ehedalt. Mari Lill „Nukumaja, osa 2“ (Eesti Draamateater). Marika
Barabanštšikova „33 variatsiooni“ (Vanemuine) on tehtud sellise sisemise
põlemise ja armastusega oma rolli vastu, et see paistab esimesest stseenist
kuni viimaseni saali ära. Elisabet Reinsalu „Mineku eel“ nutvad silmad lõikasid
end minu südamesse nii sügavale, et mõnikord tulevad need jälle uuesti ja
uuesti meelde, kuigi rolli nägemisest on juba aasta. Ursula Ratasepp „Mineku
eel“ teeb midagi harukordset - julge mäng ning selle mängu kihtide vahele on
peidetud nii palju, et pärast kogu rolli nägemist, on sellele mõtlemine ja
analüüsimine teater iseenesest - julged valikud ning "mängimine", mis
on selgelt mänguline, kuigi samas väga usutav ja intelligentne. Karin Tammaru „Märter“
(Endla), Ragne Pekarev oli läbi ja lõhki raamatukogutädi„33 variantsiooni“
(Vanemuine) lavastuses ja iga tema stseen oli täielik nauding - mõnusalt
mänguline ja täis positiivset energiat.
4. Eredaim
teatritegu hooajal 2018/19.
(Siinkohal
võib arvestada ka LAVAVÄLIST teatrimaailma, tuua välja tegu, mis mõjutanud
teatrielu, arvestada ka teatripoliitilisi ja teatrielu tervikuna puudutavaid
sündmusi, tuua välja mõni sõnavõtt, akt, otsus, üritus, hariduseluga seotud või
administratiivne tegevus, …)
Kellerteatri
avamine. Teatrifestivalid rikastasid meie teatripilti ka rahvusvaheliselt.
Eraldi üritusena tahaks välja tuua juba uue hooaja algusest huvitava ja
elamusliku Kuldse Maski off-programmina korraldatud eesti noorte lavastajate
lavastuseskiisid vene tänapäeva tugevate dramaturgide tekstidest.
5. Hooaja olulisemad teatritekstid või dialoogid, mis on aidanud
kaasa teatri mõtestamisele (pidades silmas nii nende tekstide autoreid, toimetajate tööd,
dramaturgide mõtteavaldusi meedias, sündmusi uues meedias või turundustegusid).
Eriti meeldis Luule Epneri artikkel TMK 2019.aasta veebruarikuu
numbris „Uusi katsetusi kaasaegse tragöödiaga“. Puhas nauding on lugeda ja
kaasa mõelda nii laiahaardelisele, samas sügavutiminevale teatri mõtestamisele.
Lisaks EV100 teatrisarja erinevad tervik-peegeldused. Minu jaoks
esimene suurem ja huvitavam oli Heili Sibritsa kirjutatud, millest kumas läbi
ka autori enda kirjutamise, jagamise ja seostetegemise mõnu. Sümpaatne, vahetu
ja "päris".
Isiklikus plaanis olen nautinud terve aasta Jaak Alliku tegemisi,
seda nii näiteks eelmainitud Kuldse Maski festivali off-programmiga seonduvalt
kui ka (muidu väga hüpliku tasemega Vikerraadio teatrisarja)
"Teatrivaht" saates osalemist, rääkimata artiklitest.
6. Mida sooviksite kommenteerida (probleemid, mured, rõõmud, üllatused,
vihastamised, tähelepanekud, vihjed teatri tuleviku kohta)?
Eesti Teater on heas olukorras. On palju teatreid ja tegijaid,
saalid on täis ja tase on üldises plaanis tugev. Teravaid tippe on alati vähe,
aga halba teatrit on varem olnud palju rohkem. Praegu saab pettumuse osaliseks
teatris harva kui natukenegi valida, mida vaadata. Samas tõesti mugavustunde
märke on ka õhus ja sellepärast neid suuri üllatusi ja võimsaid teatrielamusi
on väga vähe. Juba teist aastat järjest ja seda selle aja jooksul umbes 400
erineva nähtud lavastuse põhjal, ei ole ainsatki puhast 5 hinnanguga teatrielamust
(viimane selline tuli välja 2017.aasta oktoobris - "Ivanov").
Viljandis lõpetas 2018.aasta kevadel lavakooli harukordselt tugev
lend ja tahaks, et need noored teatritegijad saaksid kohe ja palju igal pool
mängida. Loodetavasti ka teised teatrid kui VAT Teater ja Ugala leiavad nad
üles.
Tõeliselt hea meel on Von Krahl 2.0 üle ja ootused on
kõrgel.
Kellerteater tuli ja tegi põnevusteatri. Loodan, et see ei jää
ainsaks žanriteatriks, sest ilmselgelt publik oma piletiostuga näitab, et piir
pole veel saavutatud ja teretulnud on ka näiteks armastuslugude/armusuhete
teater. Miks ka mitte poliitiline teater. EKRE „tsirkus“ peab ju varsti ära
lõppema, sest ükski õudusunenägu ei kesta igavesti.