reede, 1. mai 2020

Aprill 2020 - teatrikuu kokkuvõte


Aprill oli üle aastate esimene kuu, kui ei saanud kordagi ühtegi teatrisse. Mitte keegi meie riigis (ja paljudes teistes ka). Ajalooline hetk, sest kõik teatrimajad on suletud ning laval "mängimine nii, et publik oleks saalis" on KEELATUD riikliku eriolukorra tingimustel. Reegel kehtestati juba sellel märtsikuu õhtul, kui samal ajal siinkirjutaja istus Eesti Draamateatri suures saalis ja vaatas "Suur Siberimaa" etendust. Seljataga kuuldes köhijat, tekkis juba kerge ärevus sisse - kas tõesti... Kõik oli siiski hästi ning praeguseks hakkab riik tegema juba esimesi samme, et eriolukorrast välja tulla. Taani riik alustas seda juba mõni aeg tagasi ning nendel läheb hästi - uute nakatunute arv on kontrolli all. Meil õnneks see päris kontrolli alt väljuda ei jõudnudki ning sellepärast on seis päris hea. Uusi haigeid eriti juurde ei tule ja mis veel tähtsam, ka surnuid mitte. Kuigi meedias ajatakase sellist soga suust välja, et parem on seda mitte kuulata ja kui kuulata, siis võtta kõike läbi teatud prisma. Viimane jutt, mida eile räägiti, on see, et laste kaudu viirus täiskasvanutele ei levi... Paneb ju mõtlema, et kuidas see viirus teab, et kelle-mille kaudu ta siis levib ja mille kaudu mitte. Mingite suvaliste pindade kaudu levib, aga vot laste kaudu mitte... Lauslollust ajavad need tervisetädid ja -onud tähtsa näoga suust välja. Noh, olgu, see on tegelikult hoopis teine jutt, mida seekord rääkida tahaks.

Nimelt, kuigi teatrimajad on suletud, siis seda hoogsamalt paisatakse interneti vahendusel eetrisse teatrietendusi. See on mingusuguse teatrinäljase jaoks lausa suurepärane, kuigi jah, teater on ikka kohalolekukunst - see, mis sünnib saalis - just sellel õhtul, just selline teater, just sellise publikuga - see on päris teater. Olenemata teatrižanrist, olenemata lavastuse keerukusest, sisust või muust - ekraanifilter lõikab mistahes lavastuselt lõivu ja see pole "see". Lausa pahaseks ajab mõne jutt, kes arvab, et osa teatrist võikski internetti kolida. Jah - kõik võib internetti kolida, aga see ei tähenda seda, et see oleks võrdne "päris elusa, oma silmaga otse nähtava kunstiga".

Seda näitas ka aprillikuus kogetud-nähtud 12 teatrielamust (keskendusin vaatamisvalikute tegemisel kahele kriteeriumile, ehk vaatasin neid lavastusi, mis on esietendunud viimase 5 aasta sees või mis on endiselt teatrite mängukavades). Tegelikult vaatasin möödunud kuul 13 erinevat lavastust, aga telelavastust "Sõda algas homme" olen juba varasematel aastatel korduvalt näinud ja seega siin "kuu parimate tabelites" arvesse ei lähe. Kuid need 12 - no mis seal salata - ei saanud seda "päris teatri" elamust kätte (erandiks vast "Sisenemine sisenemisse, mis oma olemuselt ongi pigem selline loeng-teater või isegi "ettekande esitamine", mis arvutiekraani jaoks oli imehästi seatud). Usun siiski, et need kõik oleksid tunduvalt paremini mõjunud, kui oleks vaadanud seda näitlejate-esitajatega samas ruumis viibides. Teleteater töötab ilmselt paremini, kui lavastus ongi tehtud just selle formaadi jaoks, ent nüüd kriisiajal on selgelt arusaada, et ikkagi on vaja seda va päris teatrit! Praeguseks on "päris" teatri nälg ka parajalt suureks juba kasvanud, et avage vaid teatriuksed ja mina olen kohe platsis! :)

Aprillikuus toimus interneti vahendusel ka üks esietendus - heategevuslik Kinoteatri stand-up, Henrik Kalmeti esituses... aga paraku valiti mängimiseks just see üks ainus õhtu terve kuu seest, mis minule vaatamiseks ei sobinud, nõnda paraku ei kajastu see ka siin... kuigi palju häid sõnu on tolle pooletunnise tüki kohta kuulda. Loodetavasti ilmub see kunagi kusagil salvestusenagi välja. Mnjah... tegelikult ongi nende lavastuste salvestustel täiesti tugev point olemas - annab võimaluse näha just neid lavastusi, mis omal ajal nägemata on jäänud. Nii on ju need siiski võimalik kasvõi kuidagigi kogeda ja kes teab, võib-olla ka midagi avastada või vähemalt aimu saada, millega tegemist oli.

Nüüd on seda sissejuhatust siin jahutud piisavalt. Läheme ASJA juurde. Mida siis õnnestus näha ajavahemikus 1.-30.04.2020 ja mis neist parimatena esile tõusid? No vähemalt on kõik võrdsetel alustel, ehk kõik järgnevates tippudes kajastuvad on nähtud ekraanide vahendusel. Ja kui jämedamalt jagada, siis meeldisid täpselt pooled ja pooled neist oleks võinud ka nägemata jääda...

Voila!


SUURIM TEATRIELAMUS

1. Vene Teater "Nastja, Nastja, Nastja..."
2. Kanuti Gildi Saal "Sisenemine sisenemisse"
3. Lavakool "Identiteedikabaree Drag Show vol.2"


PARIM LAVASTAJA

1. Tatjana Kosmõnina "Nastja, Nastja, Nastja..." (Vene Teater)
2. Marina Kesler "Kratt" (Rahvusooper Estonia)


PARIM NAISPEAOSA

Tatjana Kosmõnina "Nastja, Nastja, Nastja..." (Vene Teater)


PARIM MEESPEAOSA

Indrek Taalmaa "Parimad palad vol.3" (Tallinna Kammerteater)
Rauno Kaibiainen "Võtab sõnatuks" (Improteater Impeerium)


PARIM NAISKÕRVALOSA

Liisa Saaremäel "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)


PARIM MEESKÕRVALOSA

Erki Aule "Võtab sõnatuks" (Improteater Impeerium)
Johannes Sepping "Identiteedikabaree vol.2" (Lavakool)


PARIM ALLA 30-AASTANE NÄITLEJA 

Johannes Sepping "Identiteedikabaree vol.2" (Lavakool)


PARIM 60+ NÄITLEJA

Andrus Vaarik "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)


PARIM ANSAMBLIMÄNG

Improteater Impeerium "Võtab sõnatuks"


PARIM INDIE-TEATER

Kanuti Gildi Saal "Sisenemine sisenemisse"
Tartu Uus Teater "Mobiilsed definitsioonid"


PARIM MUUSIKA-TANTSU-EKSPERIMENTAALNE LAVASTUS

Kanuti Gildi Saal "Sisenemine sisenemisse"
Tartu Uus Teater "Mobiilsed definitsioonid"
Lavakool "Identiteedikabaree vol.2"
Estonia "Kratt"


PARIM MONOTEATER

1. Vene Teater "Nastja, Nastja, Nastja..."
2. Tallinna Kammerteater "Parimad palad vol.3"


PARIM KOMÖÖDIA

Tallinna Kammerteater "Parimad palad vol.3"


PARIM KUNSTNIK

Kairi Mändla "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)


PARIM KOSTÜÜMIKUNSTNIK

Gerly Tinn ja EKA tudengid "Identiteedikabaree Drag Show col.2" (Lavakool)
Gerly Tinn "Kratt (Rahvusooper Estonia)


PARIM GRIMM/SOENGUD

Merlin Toovis ja Grimmikooli tudengid "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)


PARIM VALGUSKUNSTNIK

1. Anton Andrejuk "Nastja, Nastja, Nastja..." (Vene Teater)
2. Priidu Adlas "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)
3. Karmen Tellisaar "Kratt" (Rahvusooper Estonia)
4. Karl Marken "Mobiilsed definitsioonid" (Tartu Uus Teater)


PARIM VISUAAL-TEHNILINE-VIDEO KUSTNIK

1. Argo Valdmaa "Kratt" (Rahvusooper Estonia)
2. Maria Elisaveta Roosalu "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)


PARIM HELILOOJA

1. Madis Muul "Aadam ja Eeva" (VAT Teater)
2. Aleksandr Žedeljov "Nastja, Nastja, Nastja..." (Vene Teater)


PARIM MUUSIKALINE KUJUNDUS

Raido Linkmann "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)


PARIM KOREOGRAAFIA TANTSULAVASTUSES

1. Marina Kesler "Kratt" (Rahvusooper Estonia)
2. Marge Ehrenbusch "Aadam ja Eeva" (VAT Teater)


PARIM KOREOGRAAFIA MITTE-TANTSULAVASTUSES

Kristin Pukka-Murula "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)


PARIM TANTSIJA TANTSULAVASTUSES

1. Denis Klimuk "Kratt" (Rahvusooper Estonia)
2. Eneko Amoros "Kratt" (Rahvusooper Estonia)
3. Jevgeni Grib "Kratt" (Rahvusooper Estonia)
4. Marika Muiste "Kratt" (Rahvusooper Estonia)


PARIM TANTSIJA MITTE-TANTSULAVASTUSES

1. Johannes Sepping "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)
2. Liisa Saaremäel "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)


PARIM VÄISMAINE DRAMATURGIA ESMAKORDSELT EESTI LAVAL

Asja Vološina "Nastja, Nastja, Nastja..." alusmaterjal (Vene Teater)


PARIM KORDUVLAVASTUSE ALUSMATERJAL

Tallinna Kammerteater "Parimad palad vol.3"


PARIM DRAMATISEERING/ADAPTSIOON

Tatjana Kosmõnina "Nastja, Nastja, Nastja..." (Vene Teater)


SUURIM POSITIIVNE ÜLLATUS või AVASTUS

Kadri Noormets "Mobiilsed definitsioonid" (Tartu Uus Teater)
Johannes Sepping "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)
Liisa Saaremäel "Identiteedikabaree Drag Show vol.2" (Lavakool)


APRILLIKUU PARIM TEATER (siin minitabelites enim mainimisi):

EMTA LAVAKOOL, eelkõige siis füüsilise teatri magistrandid+külalised, Jüri Naela juhendamisel (17 korda!)


Siin on viited aprillikuus nähtud etenduste kohta, mida on võimalik ka veel praegugi internetist järelvaadata:
"Parimad palad vol.3" Tallinna Kammerteater: https://digiteater.ee/indrek-taalmaa-monoetendus-parimad-palad-vol-3/
"Võtab sõnatuks" Improteater Impeerium: https://benedict.television.ee/2020-04-01-impeerium.php
"Aadam ja Eeva" VAT Teater: https://vimeo.com/409397181
"Tahe" Tartu Uus Teater+Kompanii Nii: https://vimeo.com/244612635
"Weird tales I have tried to write" Kanuti Gildi Saal": https://vimeo.com/382926900

Aprillis nähtud etendustest ei leidnud siiani veel mainimist Sõltumatu Tantsu Lava/Tallinna Kunstihoone "Ruumitud keha(d)" ja Tartu Uus Teater "Hans ja Grete".

Kõigi kaheteist aprillikuu teatrikogemuse kohta leiab elamuspeegeldused instagrammist: https://www.instagram.com/danzumees/

Kommentaare ei ole: