esmaspäev, 2. mai 2022

Aprilli parimad teatris ja filmis


Aprillis sai käidud teatris 12 ja "kinos"(osalt neist kodukinos) 14 korda. Teatris senise aasta TOP20 paremiku sekka 5 uut, kinos 3 uut elamust, võib vist aprilliga täitsa rahule jääda! Muide kumbagi uut eesti filmi (Melchior ja Torn) veel ei jõudnud vaatama, aga maikuus kindlasti.
Kui kino sai vaadatud mitmes riigis, siis teatrikülastused viisid Tallinnast välja vaid Tartusse ja Viljandisse. Pikema sissejuhatuseta - siin on möödunud kuu "teatritordi" suurimad "kirsid":


SUURIM TEATRIELAMUS

Kõige suurema pakkus Vanemuine "Tõrksa taltsutus" - 4 tundi mahlast ja väärilise ning väärika suurlavastuse mõõtu Shakespeare'i komöödia. Ent mitte vähem olulisem ei olnud Vaba Lava egiidi all Julia Aug'i autoriteater "Х** войне. M*** sõda. Ukraina. Kirjad rindelt.", mis šokeerib ja imeb endasse, kuigi oleme ju kõik sellesse teemasse juba imbunud tervenisti niigi, aga on ülioluline nendest asjadest rääkida! Ja ehkki see polnud kolmandaks suurim elamus, oli vägagi eriline ning tahaks esile tõsta ka Eesti Noorsooteatris välja tulnud sõnadeta Gogoli "Sinel"i.


PARIM LAVASTAJATÖÖ

Priit Strandberg "Tõrksa taltsutus" Vanemuises kindlasti esimeseks, aga seejuures teiseks Daniil Zandberg "Sinel" ning kolmandaks terve senise teatriaasta Eesti naislavastajatest siiani parim töö - Kersti Heinloo "Eveline ja mina" - hõbe ja pronks mõlemad Eesti Noorsooteatrisse.


PARIM NAISPEAOSA

Kartsin, et ega kevadhooajal (märtsis) Garmen Tabori ülikõva "Arst"i roll endale ehk konkurenti ei saagi, aga võta näpust - tuleb Ester Kuntu "Musträstas" lavastuses ja teeb senise teatriaasta teiseks parima eesti teatrite naispeaosa! Esiletõstmist väärib ka päris paljudelt kiidusõnu kogunud Liina Tennosaar Kellerteatri "Afäär"is.


PARIM MEESPEAOSA

Ei hakka üldse keerutamagi - teatriaasta siiani PARIM meespeaosa saabuski kohale nüüd aprillis ja selleks on ühtviisi vastik, emotsionaalne ja väga raskesti just tema tegelase poolelt mõistetav, aga kõike seda võikust (ent mingil vastikul moel ka südamlikkust) endas kandev Hendrik Toompere "Musträstas" lavastuses. Palun mitte tõlgendada valesti - mul ei ole tema tegelasele vähimatki õigustust, aga see on tõeliselt vapustavalt hea näitlejatöö (ja seda nii üldises plaanis eesti teatrites kui ka Hendriku enda näitlejaloometeel)! Teisena - muidu üldisemas plaanis tugevas ansamblimängus tõuseb Ugala "Üle oma varju" lavastuses esile Aarne Soro ning unustada ei tohi ka Vene Teatris taassündinud "Cyrano de Bergerac"i Dmitri Kosjakovi hoogsas kehastuses ning sõnatu rolliga siiski paraja tembuga hakkama saav Taavi Tõnisson "Sinel"is.


PARIM NAISKÕRVALOSA

Mõnikord on väga raske eristada pea- ja kõrvalosasid, eriti 4-tunnises lavastuses, mille kõrvalosade tervikmaht võib ulatuda kopsakamakski kui mõne poole lühema peaosa. Sellest hoolimata, liigitaksin siiski "tõrksa" Katharina Vanemuise "Tõrksa taltsutus" lavastuses, ehk Maria Annus'e siiski kõrvalossa... ja ühtlasi aprilli tugevaimaks. See "finaali" monoloog... mamma mia, kuidas ta nende sõnadega seal ümber käib! Napilt senise kogu kevadhooaja 10 parima seast jäävad välja aprilli teiseks ja kolmandaks parimad, ehk Eesti Draamateatris Helena Lotman ja Ülle Kaljuste "Amadeus"is, Üldisemas plaanis ei olnud just kõige tugevam kuu heade naiskõrvalosade mõttes (eriti võrreldes vägagi paljude heade meeskõrvalosade kõrval).


PARIM MEESKÕRVALOSA

Ma ei oskagi neid veel täpsemalt järjestada, ehk lasen natuke settida ja "ajal" oma töö teha, ehk näidata, mis neist siiski veel omakorda kõige tugevamalt pinnale jäävad, aga tooksin esile kahe lavastuse meeskõrvalosatäitmised - Vanemuise mastaapses ja paljude tegelastega "Tõrksa taltsutus" lavastuse karikatuursed koomikakunnid Andres Mähar, Hannes Kaljujärv, Oskar Seeman, Karol Kuntsel, Ken Rüütel, Janek Joost ja Kristjan Üksküla. Ent seal vahel ka Eesti Draamateatri "Amadeus"ist eelkõige Tõnis Niinemets, ent ka Raimo Pass(!)


PARIM LASTE/PERETEATRI LAVASTUSE NÄITLEJA

Kuigi peaks esile tooma (tõesti!) kogu Eesti Noorsooteater "Eveline ja mina" trupi, siis valin sealt siiski Laura Kukk'e ja Karl Sakrits'a.


PARIM NOORE, e. ALLA 30.AASTASE NÄITLEJA ROLL

Kulla eest võitlevad Vanemuisest "Tõrksa taltsutus" lavastuse Oskar Seeman ja Ken Rüütel. Ent poistele lisaks tuleb ka vähemalt 1 tüdruk välja tuua ja selleks on (aprillis konkurentsitult) Vaba Lava lavastuses "Х** войне. M*** sõda. Ukraina. Kirjad rindelt." Loviise Kapper


PARIMAD KORÜFEED, e. PARIM 60+ NÄITLEJA ROLL

Parimate näitlejate all juba mainitud Hannes Kaljujärv "Tõrksa taltsutus" ning Raimo Pass "Amadeus" lavastustes, kuid lisaks soovin aupaistele tõsta alati(!) fenomenaalse ja seetõttu võibolla alusetult ka naispeaosade seas mainimata jäänud Kersti Kreismann Eesti Draamateater "Solist" lavastuses.


PARIM UUE /VARASEMATEL AASTATEL LAVAL NÄINUD POLE/ NÄITLEJA ROLL

Neid "uusi" sai avastada tervelt neljast erinevast lavastusest ning päris ausalt üles tunnistades kõiki Jakobi Mäe Teatristuudio noori selle ühe kohtumisega kõrva taha panna ei jõudnudki, ent küll oli vast suurim avastus hoopis üks kogenum(?) harrastusteatri näitleja - Anneli Kirotar Tammsaare Teatri lavastuses "Lõunasöök", keda mina varem laval kohanud polegi, aga seda suurem rõõm avastada.


PARIM ANSAMBLIMÄNG

Märkisin üles 8 tugevat ansamblimängu (neist nähtud 12st), ent siin ei saa üle ega ümber kahest neist. Esiteks muidugi juba päris palju kiita saanud Vanemuise paljude külalistega rikastatud "Tõrksa taltsutus" trupp, kuid hõbedaga kuldaks üle ka Ugala meeskvarteti lavastuses "Üle oma varju". Kindlasti olid õnnestunud ansamblimängud ka Eesti Noorsooteateri "Sinel" ja "Eveline ja mina", mis paljuski ansambliliikmete koosmängult saadavale eraldi oma "rollile" olid ehitatudki.


PARIM PISI- VÕI VÄHESTE SÕNADEGA ROLL

Siin ei olnud vastast seekord Taavi Tõnisson'ile Eesti Noorsooteatri "Sinel"is, kuigi paar meest "Evelinest" kui "Amadeus"ist võiks veel välja tuua.


PARIM AUTORITEATER

Samuti toon vaid ühe välja - Julia Aug "Х** войне. M*** sõda. Ukraina. Kirjad rindelt." Kuigi tahaks ka Kersti esile tõsta, ent tema autorlus oli kahasse ning ei tea mahtusid.


PARIM INDIE-TEATRI LAVASTUSTERVIK

Vaba Lava "Х** войне. M*** sõda. Ukraina. Kirjad rindelt." kindlasti, kuid "indie"d vajavad seda eriti, seega mainin ära ka "Musträstas" ja Kellerteater "Afäär".


SUURIM ELAMUS LASTE-/NOORTE-/PERETEATRI LAVASTUSEST

Eesti Noorsooteatris Kersti Heinloo lavastus "Eveline ja mina"!


SUURIM ELAMUS EKSPERIMENTAALSEST-/MUUSIKA-/VÕI TANTSUTEATRIST

Kui saaks valida mõned tantsud Rahvusooper Estonia Rahvusvahelise Tantsupäeva galalt, siis võtaks need, ent kui arvestada tervikut, siis lõi kõige tugevamalt kohale hoopis Eesti Noorsooteater "Sinel".


PARIM KOMÖÖDIA

Senise terve teatriaasta nr.1 ja nr.3 komöödiad - Vanemuine "Tõrksa taltsutus" ja Ugala "Üle oma varju".


PARIM PÕNEVIK/KRIMKA/SCIFI TEATRILAVAL

Siin võttis õigustatult esikoha meie ainus põnevusteater, ehk Kellerteater "Afäär", kus üllatavaid pöördeid nii palju, et tuleb kindlasti istudes vaadata, sest muidu on lihtsalt oht maha kukkuda. Ent Eesti Noorsooteater "Sinel" võtab ka kohati päris õuduka žanri ilmingud, sest kuklakarvad tõusevad vähemalt paaril korral püsti!.


PARIM KUNSTNIKUTÖÖ

Sellel kuul kuidagi keeruline valida üht... isiklikult kõige mõjuvam töö oli vast Rosita Raud "Sinel" Eesti Noorsooteatris, kuid ka Maarja Meeru ooperilavastuse mõõtu kujundus Vanemuise "Tõrksa taltsutus"ele, samas fantaasiarikas Kristjan Suits'u Eesti Noorsooteatri "Eveline ja mina" oli oma silme all kogu lava muutva efektse lahendusega tase omaette. Ja tagatipuks on paljudele väga meelejärele ka Kristjani "Amadeus", sest sellist "piiratud" ja "kõrget" lavasügavusega ruumilahendust ehk mänguruumitekitamist Eesti Draamateatri suurel laval ka varem pole näinud...


PARIM KOSTÜÜMIKUNSTNIK

Minu arvates üldse senise teatriaasta parimad kostüümid lõi Gerly Tinn lavastusele "Tõrksa taltsutus" Vanemuises, ent senise teatriaasta vähemalt TOP5 sisse maandus ka Svetlana Leht Vene Teatri "Cyrano de Bergerac" kostüümidega! Üldse tugev kostüümide kuu oli, seetõttu jäävad ka mitmed teised väga head mainimata.


PARIM GRIMM

Aprill peitis endas kogu kevadhooaja siiani 3 parimat... jätan järjekorra kõigil endal avastamiseks, kuid nendeks on "Tõrksa taltsutus" Vanemuises, "Amadeus" Eesti Draamateatris" ja "Cyrano de Bergerac" Vene Teatris. Tundub, et ajastudraamad ja tugev grimmikunstnike töö käivad käsikäes... eks siin kõigil kolmel ole ka üksjagu paruka(sh. habemete) kunstnikele vaja tänu avaldada.


PARIM VALGUSKUNSTNIK

Taas ei taha praegu veel järjekorda seada neid töid, kuid aprilli tugevaimad kujundused tegid Anton Andrejuk "Sinel"ile, ehkki see oli suures osas väga hämaras... ent just see oligi üks põhjuseid, miks ja kuidas see tema loodud valguskujundus lavastusele kaasa mängima hakkas. Rene Liivamägi 2 väga erinevat tööd, üks "Amadeus"ile ja teine "Eveline ja mina"le. Esimeses eriti see, mis oli tekitatud Draamateatri suure saali lae alla, kui Salieri "jumalaga" vestles ja teises kogu see värvide mäng ja fantaasiamaailmale kaasa loomine (känkrate karakterivalgustused!). Kuid omaette vinge oli ka Rasmus Rembel'i töö Estonias Rahvusvahelise Tantsupäeva galale - umbes 20-le erinevale tantsunumbrile praktiliselt erinevad kujundused, kuigi jah mõnes vähem teises rohkem, aga ikkagi - VAU!


PARIM ORIGINAAL HELILOOMING LAVASTUSELE

Möödunud kuu 2 parimat sai kuulata Eesti Noorsooteatris - Markus Robami loodut "Sinel"ile ja Veiko Tubin'i oma "Eveline ja mina" lavastusele.


PARIM MUUSIKALINE KUJUNDUS/TÖÖ MUUSIKAGA/HELILKUJUNDUS

Tegelikult märkisin üles 8 tööd, kuid tooks neist välja 2 - Priit Strandbergi muusikaline kujundus ja Ele Sonn lavastuse muusikalise juhina "Tõrksa taltsutus"es ning Veiko Tubin'i nö.mängud "Eveline ja mina" helistustega. Laval muusikuna tooks eelkõige esile ka Kirke Karja lavastuses "Solist".


PARIM TEATRIS KUULDUD EESTIKEELNE LAUL (MIDA VAREM POLE KUULNUD)

"Känkrate laul" Eesti Noorsooteatri lavastuses "Eveline ja mina" oli just nii vahva, nagu see (eeldatav) pealkiri lubab :)


PARIM KOREOGRAAFIA FÜÜSILISE TEATRI LAVASTUSES

Terve rida suurepäraseid tantse, mida esitati Rahvusballeti korraldatud Rahvusvahelise Tantsupäeva Galal... millest tooksin esile eriti järgnevad: Jevgeni Grib "Bitter earth"(!!!), Mai Murdmaa "Allegro molto vivace"(!!!), Triinu Leppik-Upkin "Luul"(!!!), Marina Kesler "Allegro non troppo e molto maestoso"(!!!), Marina Kesler "Danse sacrale", Jack Traylen "katkend balletist Nähtamatud küünised", Renee Nõmmik+Fine5 tantsijad "Vaikus on tarkus", BFM'i koreograafia II kursuse üliõpilased "Ma tulin kohale. Pühendusega Mait Agule".


PARIM KOREOGRAAFIA/LIIKUMINE/LAVAVÕITLUS DRAAMALAVASTUSES

Eelkõige tahaks kiita kolme - Marika Aidla "Tõrksa taltsutus" (Ken Rüütel ja tema "hüpped", aga ka kõik muu neilt karikatuursetelt naljatilkadelt!), Olga Privis "Sinel" (see riidepuudel rippuvate sinelite kujundliikumine!) ja Raho Aadla "Eveline ja mina" (fantaasiarikkad joonistusmaailma tegelaste liikumised, sh.sisaldades ka tantsu).


PARIM TANTSIJA DRAAMALAVASTUSES

Juba mainitud Ken Rüütel "Tõrksa taltsutus"es, Mait Joorits+Mart Müürisepp "Eveline ja mina" isa ja kasuemakandidaadina :))) ja laast aga kindlasti mitte liist - Aarne Soro "Üle oma varju"... Soro on salaja tantsutrenni teinud!!! :)


PARIM TANTSIJA FÜÜSILISE TEATRI LAVASTUSES

Laura Maya ja Jevgeni Grib tantsimas varalahkunud Svetlana Danilova auks Jevgeni esimest koreograafiat, mille ta kunagi lõigi Svetlanaga tantsimiseks (Dinah Washingtoni laulule) "Bitter earth"... Sürreaalne kogemus - nii-nii ilus ja läks niimoodi hinge! Vapustav! Lisaks 13 Rahvusballeti meest Mai Murdmaa suurepärast "Allegro molto vivace" koreograafiat tantsides. Külmavärinad mitu korda ühe tantsu jooksul! Estonia galat külastanud Vanemuise kvartett - Emily Ward, Yukiko Yanagi, Bleiddian Bazzard ja Gus Upchurch. Triinu Leppik-Upkin "õudustantsu" - "Luul" huvitav paar - Anna Roberta ja Andrea Fabbri. Marina Kesleri soolo koreot tantsinud Lola Howard. Estonia naised oma lehvivate imeilusate kleitidega ühes teises Marina koreograafias... ja paljud teised tantsupäeva galal - Ami Morita, Christiano Principato, Ketlin Oja, John Halliwell, Heidi Kopti, Fine5, BFM-i ja Tallinna Balletikooli õpilased jne!


PARIM LAULEV NÄITLEJA TEATRILAVAL

Ka nende osas oli aprillikuu keskmisest tunduvalt rikkam, kuid tooksin välja vaid ühe naise ja ühe mehe, mõlemad juhtumisi samast lavastusest, ehk Vanemuise "Tõrksa taltsutus" - Maria Annus ja Kristjan Üksküla.


PARIM KODUMAINE ORIGINAALDRAMATURGIA

Kersti Heinloo/Kati Kuusemets "Eveline ja mina" Eesti Noorsooteatris (Eveline joonistustetagusel maal) ning Paavo Piik "Üle oma varju" (3 lugu puzzletükkidena laialipillatuna) Ugalas.


PARIM VÄLISMAINE DRAMATURGIA ESMAKORDSELT EESTI TEATRILAVAL

David Foley "Afäär" "üllatavate pöörete" oopus Kellerteatris.


PARIM DRAMATISEERING/ADAPTSIOON

Daniil Zandberg "Sinel" sõnadeta, (õudus)unenäoline nägemus Eesti Noorsooteatris.

---
Ülal on kasutatud Maris Savik'u tehtud fotot aprillikuu suurima teatrielamuse pakkunud lavastusest "Tõrksa taltsutus".


APRILLIS NÄHTUD PARIMAD FILMID (14st):

1. Utvandrarna/The emigrats (Mobergi 4 romaani ühe filmi sees, rootslaste "Tõde ja õigus", kuigi väga meeldis, polnud see raamatute, ega vanade filmiversioonidele ligilähedaselt vääriline, liiga "ülelendav"... ent ikkagi see lemmik-Mobergi-saaga.)

2. Shchedryk/Carol of the bells (aastal 1939, ühes majas elavad poola, ukraina ja juudi pere...kõigepealt tulevad venelased öeldes, et see pole sõda, vaid "vabastamine" ja viivad poolakad, siis sakslased viivad juudid, ukraina pere kasvatab teiste ja enda lapsi edasi...kuni tulevad jälle venelased, kes ütlevad, et ukraina rahvust polegi...)

3. The outfit (teatraalne, väike ja kammerlik film 50ndate Chicagos, ühest ateljeest ja selle pidajast ning maffiameestest, kellede võimuvõitlus toimub tema juurdelõikustoas)

4. Everything everywhere all at once (crazy seiklus ema ja tütre, naise ja mehe, väikse, ameerikas elava ehk ettevõtlusega tegeleva hiina pere erinevate dimensioonide vahel hüplemisest, ilma maksuaudiitori pistmata - aasta ilmselt originaalseim film, kuigi natsa pikk ja palju võitluskunstikätši)

5. Apollo 10 1/2: a space age childhood (Linklateri täispikk multikas 1960ndatest ja kuu vallutamisest)

6. X (õudukas, mis viib aastasse 1979, stiilne ja realistlik, tehtud C-kategooria filmi vormis)

Kommentaare ei ole: