esmaspäev, 22. märts 2021

Kommentaarid teatriliidu žüriide valitud 2020.aasta teatriauhindade nominatsioonidele - ennustused ja arvamused


Juba teist aastat järjest tuleb teatripäeva teatriliidu auhinna-gaala meile tänavu ilma gaalata, aga õnneks on olemas Eesti Televisioon, mille kaudu preemiad ikkagi võitjateni jõuavad ning vaatajatelgi võimalus teada saada, keda teatriliidu žüriid tänavu kõrgelt hindavad. Kuigi, eks juba nomineeritud saada on piisavalt suur au, kuna teatrit ju tehti ka pandeemiast hoolimata möödunud aastal väga palju. Ka minusuguse "tavavaataja" jaoks aasta varem nähtud 180 erineva lavastustööga võrreldes ning üsna sarnase vaatamisjõudluse juures seekord siis 150, mida pole ju üldsegi vähe. Teatrid olid küll suletud poolest märtsis kuni juulikuuni, ehk rohkem kui veerand aastast, ent me ju kõik teame, milline tihe sügisene esietenduste ralli seetõttu sügisel kohe lahti läks ja nõnda kuni aasta lõpuni välja. Ja tase oli vähemalt sama hea kui alati kui mitte paremgi, sest osalt kevadel esietenduma pidanud lavastusi sai nõnda ju ka pikemalt küpseda. 

Mul on nende auhindadega ikka kombeks eelnevalt võrrelda nominente enda arvamustega ning vaadata-hinnata, keda-mida ise auhindaks kui saaks. Eks teatriliidul ju igati pädevad tüübid neid hinnanguid andmas (mitmed neist pädevamad-haritumadki kui siinkirjutaja), aga eks see on ju ka alati natuke maitseküsimus. Tegelikult koosnevad ju ka need žüriid vaid mõnest inimesest ning võidutseb ilmselt keskmine maitse, ehk see, kelle/mille võiduga kõige rohkem žüriiliikmeid nõustub. Mõnikord see ongi just see kõige parem, teinekord jällegi konsensuslik erinevate maitsete kokkuleppeline keskmine. Usun, et alati on võitu sellistes olukordades väärt rohkem kui 1 ja ainus (väikeste eranditega, nagu möödunud aastal näiteks Priit Võigemast või Luule Komissarov), aga kuna kombeks on ikkagi "võitja" välja selgitada, siis pole ka pääsu - tuleb see üks ja ainus valida.

Üldiselt nominentidele pilku visates, siis võib žüriide tööga no mitte päris, aga peaaegu rahule jääda... no nii umbes 3+ hinnanguga... oli see nüüd eelmisel või üle-eelmisel aastal juba kui toimus ilmselt aegade kõige parem tabamus, seega võrdlusena oli seekord no enamvähem. Eks mõni kurioosne valik lipsab alati läbi - võibolla mõne žüriiliikme isiklik väga tugev arvamus, aga suures plaanis siiski täiesti sellised nimetused, mida ühel või teisel põhjusel mõistab, miks need ikkagi nomineeritud on. Kopeerin siia teatriliidu lehelt nominendid ning kommenteerin neid kategooriaid, mille kohta mul on enda arvamus piisava vaatamiskogemuse läbi.

Muide auhindu jagatakse lisaks siinsetele veelgi. Näiteks kristallkingakese auhind... ja kuna tavaliselt on ikka kahe kingaga tegemist, siis antakse neid ka 2 tükki välja üldjuhul. Prestiižne Lauteri preemia, mille saab vaid kuni 10 aastat teatrites töötanud, ehk niiöelda noor teatritegija.  See on praeguseks juba üsna muljetavaldav nimistu, kes selle auhinna on saanud, seega igati väärt preemia ja kindlasti igal võitjal uhke selle auhinna saajate sekka kuuluda.

---

Nominendid 2020. aasta loomingu või pikaajalise silmapaistva töö eest.
Tänavused teatriauhindade laureaadid kuulutatakse välja 27. märtsil teatripäeva erisaates, mida valmistavad ette Eesti Rahvusringhääling, Eesti Teatriliit ja Eesti Etendusasutuste Liit. Eesti teatri auhindadega kaasnevad Eesti Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapitali preemiad.

Saade on Eesti Televisiooni eetris rahvusvahelisel teatripäeval, 27. märtsil kell 21.35.


TEATRILIIGIÜLESED AUHINNAD

Žürii: Ott Karulin (esimees), Kristiina Garancis, Iir Hermeliin, Henri Hütt, Mae Kivilo, Kerri Kotta, Kaja Kreitzberg, Alvar Loog, Valle-Sten Maiste, Jaak Põldma, Anneli Saro ja Tatjana Voronina.

LAVASTAJAAUHIND
***Lauri Lagle – „Sa oled täna ilusam kui homme“ (Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon).
***Karl Saks – „Planet Alexithymia“ (Kanuti Gildi SAAL ja e⁻lektron).
***Hendrik Toompere jr – „Lehman Brothers“ (Eesti Draamateater).
***Juhan Ulfsak – „Pigem ei“ (Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon).
***Ingomar Vihmar – „Tango“ (Endla Teater).
---
Minu arvates 2020.aastal esietendunud lavastuste TOP10 lavastajatööd:
1. Hendrik Toompere jr "Lehman Brothers" (Eesti Draamateater)
2. Kaili Viidas "Abort" (Endla)
3. Helen Rekkor "Sõsara sõrmeluud" (Teatriühendus Misanzen)
4. Ene-Liis Semper/Tiit Ojasoo "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
5. Hendrik Toompere "Suur Siberimaa" (Eesti Draamateater)
6. Peeter Volkonski "Carmen" (Paide Teater+Must Kast)
7. Juhan Ulfsak "Pigem ei" (Von Krahli Teater)
8. Ivar Põllu "Anne lahkub Annelinnast" (Tartu Uus Teater)
9. Aare Toikka "Romeo ja Julia" (VAT Teater)
10. Madis Kalmet "Õitsev meri"

Kõigest 2 minu TOP10st on jõudnud nominentide sekka, ent üht viiest nominendist pole õnnestunud ka veel näha. Fotosid "Planet Alexithymiast" vaadates oleks küll vaja palju tugevamat tõestust, et see "lavastajatöö" oli parem-oskuslikum-ideederohkem kui näiteks Viidase "Abort", Rekkori "Sõsara sõrmeluud" või Semper/Ojasoo "Kuritöö ja karistus" lavastused. Aga nagu öeldud - pole seda näinud - seega ei saa ka žüriiga antud olukorras vaielda ka (ootan võimalust). Lavastajatöö ju peen asi ka, mis sisaldab nii paljude asjade kokkusidumist nagu kunstnikutöö sellega, mis laval toimub, näitejuhtimine, sobiva muusika sobivalt integreerimine, liikumine ja kõigele lisaks kõik need pisikesed, mõnikord isegi hoomamatud ideed, millega lugu jutustatakse või siis atmosfääri luuakse. Ja kuna üks inimene ei ole kõiges proff, siis ka teiste usaldamine ja terviku tajumine.
Lagle lavastusest on minule jäänud tänaseks see teatav originaalsusetunnetus - üldse kogu idee - luuletused niimoodi lavale tuua läbisegi eluliste ja kunstiliste kõrvalpõigetega. Ent ka see valguskujundus oma värvidega ja imelik-huvitavad lõigud, millest kogu lavastus koosnes. Samas ka põnev näitlejakooslus ja sellest tekkinud ühtselt hingav ansamblimäng.
Hendrik Toompere jr lavastus on juba ainuüksi seetõttu imeline, et see 4 tundi kulus nii põnevalt-hoogsalt-eriliselt, et aja kulgemine Draamateatri suures saalis sai hoopis teistsuguse mõõtme. Nii kiiret 4 tundi ei mäletagi (peale sama saali Uusbergi "Ivanovi")! Eks ikka sellepärast, kuidas kõik see kokku oli lavastatud. Mäng ja muusika. Lugu ise oli nii huvitav ja 3 näitlejat oma mitmete rollidega lausa vapustavad... kuigi jah, eks tegemist ka kolme tippnäitlejaga. See lavastus on midagi sellist, mis jääb aastateks ja aastataks veel meelde ning "tähistama" seda 2020ndat teatriaastat. 
Juhan Ulfsaki kontorimuusikalikabaree, mille kihtide vahele on peidetud nii palju tabavat ja kohati väga sügavale... jah, see on (koos Lehmaniga) möödunud aastast see, millest vast kõige rohkem räägiti positiivset. Ja tõesti, selline lavastusliku külje pealt ootamatult huvitav Brechti tabamine, justkui mitte otseselt sõrmega osutades, vaid täitsa oma asja tehes - oli imeline avastus. See on ka lavastus, mis pärast nägemist muudkui ikka edasi sees kasvab, leides ja avastades üha uusi ja uusi asju sealt nende mainitud kihtide vahelt. Mitte vähetähtis ei ole seejuures see dramatiseering. Pole Von Krahli lavastusest nii vaimustuses olnudki juba Kertu Moppeli "Bloody Mary"st peale, aga just lavastustöö mõttes on Juhani omas siin veel kordades rohkem ("Bloody Mary" oli mu teatriaasta TOP3 omal ajal). 
Ingomar Vihmari kammerlik "Tango" oli minu jaoks isiklikus plaanis üllatus. Ma pole nii kõrgelt Vihmari lavastust vist kunagi hinnanud. Ometi-ometi on saanud Mrožekis kokku see Vihmarlik iroonia sobivus tema kunstnikustiiliga, aga tegemist on ka muidu tõesti uskumatult hea lavastusega oma absurdilike ja allegooriliste pärlitega, mille Vihmar on meisterlikult lavale sidunud. Rääkimata ka selle heast kunstnikutööst ja tugevatest rollidest.

PEAKS VÕITMA: Hendrik Toompere jr "Lehman Brothers" (Eesti Draamateater)
ARVAN, ET ŽÜRII ANNAB AUHINNA: Juhan Ulfsak "Pigem ei" (Von Krahli Teater)

VÕITIS: Juhan Ulfsak "Pigem ei" (Von Krahli Teater)


KUNSTNIKUAUHIND
***Laura Pählapuu – lavakujundus lavastusele „Lehman Brothers“ (Eesti Draamateater).
***Siim Reispass – valguskujundused lavastustele „Sinust saab tantsija!“ (Sõltumatu Tantsu Lava ja e⁻lektron) ning „Sa oled täna ilusam kui homme“ (Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon).
***Jaagup Roomet – kujundus lavastusele „Nad tulid keskööl“ (Tallinna Linnateater).
***Petri Tuhkanen – valgus- ja videokujundus lavastusele „Kuritöö ja karistus“ (Eesti Draamateater).
***Juhan Ulfsak ja Kairi Mändla – kujundus lavastusele „Pigem ei“ (Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon).
---
Minu 2020 TOP10:
1. Ene-Liis Semper/Tiit Ojasoo "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
2. Jaagup Roomet "Nad tulid keskööl" (Tallinna Linnateater)
3. Lilja Blumenfeldt "Ilma sinuta" (Rakvere Teater)
4. Karmo Mende "Nunnad hoos" (Vanemuine)
5. Iir Hermeliin "Carmen" (Paide Teater+Must Kast)
6. Ervin Õunapuu "Suus Siberimaa" (Eesti Draamateater)
7. Arthur Arula "Abort" (Endla)
8. Illimar Vihmar "Tango" (Endla)
9. Rosita Raud "Tuulte pöörises" (Eesti Noorsooteater)
10. Laura Pählapuu "Lehman Brothers" (Eesti Draamateater)

Laura kujundus Lehmanile oli nii intelligentne. See klassikaline lause "Vähem on rohkem" pädeb siin ideaalselt. Maitsekas. Lisaks kogu see lava, video ja kostüümide üldine koosmõju, ehk niiöelda kunstiline taust oli väga oluline lavastuse toimimise aspekt.
Siimult õnnestus näha vaid "Sa oled täna ilusam kui homme", aga tõesti - valgus oli mõjuv ning huvitavalt soe ning atmosfääriloov oma toonidega, mida võiks isegi mingis mõttes pidada mitte-VonKrahlilikuks roosad-helesinised-oranžid toonid on jäänud mällu... ja seda parem.
Jaagup Roometi kogu kujundus, nii suured laiad plaanid kui ka lavastuslikust eripärast tulenevad fookused kas siis teatud lavaossa või koostöös Rene Liivamägi valguskujundusega - see oli nii ajastu kui ka muidu teatraalses kontekstis eriliselt tugev.
Petri Tuhkaneni valguskujundus Kuritööle ja karistusele oli minu valguskunstniketöö aasta 23.kohal. Jah, eks 150 seast on seegi saavutus ning kahtlemata seal olid omad momendid, aga paraku see on see anomaalia, mida ma seekordses valikus päriselt ei mõista. Kuigi tore, et nähakse ka kunstnikutöid laiemalt kui ainult lava või stsenograafia, siis valguskujundusena (selle töö kõrvalvõrdlusena) mind paneb imestama, et pole nomineeritud Priidu Adlas "Sõsara sõrmeluud", juba mainitud Rene Liivamägi... või siis tõeliselt imeline ning lavastuslikult lausa vägagi oluline valguskujundus Rasmus Rembel'i poolt "Anna Karenina"s? Ja kui juba valguskunstnikud, siis miks pole nomineeritud Alyona Movko vapustavalt head videokujundused lavastustes "Ilma sinuta" ja "Lehman Brothers"? Need olid kunstiteosed omaette! Ja eraldi vääriks ka auhinda Ugala grimmituba, seda nii "Piruka magus põhi" kui ka "Peer Gynt" eest!
Juhani ja Kairi "Pigem ei" trepistik ning kogu see "kontor" ning taaskord Brechtilikkuse tabamine, isegi "nimesiltide"-businesskaartide leid ja mitmed muud võrdlus-detailid, kostüümide (klaverimängija kaabu!) ja kõikvõimalike detailideni välja... igati väärt nominatsiooni, kuigi minu tabelist jäi napilt välja (minu arvates aasta 14.parim kunstnikutöö).

PEAKS VÕITMA: Jaagup Roomet "Nad tulid keskööl"
ARVAN, ET ŽÜRII ANNAB AUHINNA: ei oskagi hästi arvata... kuna nad on toonud nii jõuliselt valguskujundajad sisse, siis järsku tahavad ka neid auhinnata... Teisalt nii Laura kui Juhani/Kairi tööd on saanud palju kiitvaid kommentaare väga paljudelt, siis ei imestaks kui näiteks žürii tahab "Pigem ei"le anda võimalikult palju erinevaid auhindu, et seegi valik läheks sinna suunda... Tahaks siiski loota, et ka žürii hindab seda, mida juba isegi välismaal on auhinnatakse, ehk Jaagupi tööga võrreldes siinses valikus ikkagi vastast pole... Millegipärast kaldub see tunne mõeldes just žüriile, et nad valivad: Juhan Ulfsak/Kairi Mändla "Pigem ei"

VÕITIS: Petri Tuhkanen – valgus- ja videokujundus lavastusele „Kuritöö ja karistus“ (Eesti Draamateater)

SÕNALAVASTUSTE AUHINNAD

Žürii: Jaak Prints (esimees), Karin Allik, Rait Avestik, Mae Kivilo, Valle-Sten Maiste, Kaie Mihkelson ja Meelis Oidsalu.

MEESPEAOSATÄITJA AUHIND
***Henrik Kalmet – Deimantas lavastuses „Mul oli nõbu“ (Vaba Lava).
***Indrek Sammul – Eduard lavastuses „Millest tekivad triibud?“ (Eesti Draamateater) ja Charles Blondin lavastuses „Niagara ületamine“ (Kinoteater).
***Tarvo Sõmer – Mihkel lavastuses „Tema taevaliku Õnneküla potitehas“ (Ajateater) ja toriseja Esko lavastuses „Kõike head, vana toriseja“ (Rakvere Teater).
***Juhan Ulfsak – osaleja lavastuses „Kas te olete oma kohaga rahul“ (Kanuti Gildi SAAL).
***Priit Võigemast – Mayer Lehman, Robert Lehman jt lavastuses „Lehman Brothers“ ning Porfiri Petrovitš lavastuses „Kuritöö ja karistus“ (mõlemad Eesti Draamateater).
---
Minu 2020.aastal esietendunud rollisoorituste TOP10:
1. Guido Kangur, Mait Malmsten, Priit Võigemast "Lehman Brothers" (Eesti Draamateater)
2. Ursel Tilk "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
3. Pääru Oja "Tema taevaliku Õnneküla potitehas" (Ajateater)
4. Andri Luup "Poeg" (Theatrum)
5. Märt Avandi "Jõgi" (Endla)
6. Märten Matsu "Lõppmäng" (Rakvere Teater)
7. Margus Grosnõi "Lõppmäng" (Rakvere Teater)
8. Märt Avandi "Anne lahkub Annelinnast" (Tartu Uus Teater)
9. Andres Roosileht "Mäng" (Kellerteater)
10. Jörgen Liik "Pigem ei" (Von Krahli Teater)

Siin läksid meil žüriiga maitsed üpris viltu, kui mitte arvestada Priitu. 
Henrik Kalmeti nime nägemisest nominentide seas on sellegipoolest hea meel, sest siin on puhtalt Henriku näitlejatee mõttes märgiline roll, ehk mina kui vaataja tajusin siin mingit uut taset temalt. Natuke rohkem rolli, ehk Henriku enda maharaputamist, ehk keskmisest tugevama isikuolekuga näitlejal.
Indrek ei tohiks sellel aastal nende rollide eest nomineerida... jah, ka minul oli tema "Millest tekivad triibud?" aasta 27.kohal, ent "Niagaras" oli ta väsinud, ilma mingisugusegi uue tahuta, puhtalt vana rasva pealt tehtud igav roll hämmastavalt kehv. Mida žürii selles nägi on minu jaoks täielik müstika!
Tarvo nominatsiooni üle on samas mõttes hea meel, nagu Henriku omagi üle - rollid on Tarvol hästi välja tulnud (minu aasta 21. ja 30.koht), kuigi näiteks Pääruga võrdluses see "Õnneküla" paneb siiski valikut imestama. 
Juhani roll "Kas te olete oma kohaga rahul" lavastuses pole ehk traditsionaalne "rolliloome", aga oma erilisuses ning teatavate "mänguliste" nõksude pärast ma isegi (hämmastav küll, aga) mõistan, miks seda siin on esile tõstetud. 
Priit oli see aasta fenomenaalne. Kuigi "Kuritöös ja karistuse" pean teda siiski kõrvalosa näitlejaks ning minu jaoks oleks Lehmanist eelkõige nomineerinud tema 2 partnerit, aga kui panna need kokku ja vaadata läbi sõrmede, et Ursel oli siiski "Kuritöös" peaosas, siis leebun seekord otsusest... ent nendin, et see aasta oleks tõesti võinud teha erandi ning nomineerida kogu Lehmani-trio koos ja neile ka võidu anda!

PEAKS VÕITMA: Priit Võigemast "Lehman Brothers" & "Kuritöö ja karistus"
ARVAN, ET ŽÜRII ANNAB AUHINNA: Priit Võigemast "Lehman Brothers" & "Kuritöö ja karistus"

VÕITIS: Priit Võigemast "Lehman Brothers" & "Kuritöö ja karistus"


NAISPEAOSATÄITJA AUHIND
***Luule Komissarov – Kaata lavastuses „Katkuhaud“ (Ugala Teater).
***Anu Lamp – Irmgard Litten lavastuses „Nad tulid keskööl“ (Tallinna Linnateater).
***Mirtel Pohla – Lola lavastuses „Triller“ (Ugala Teater).
***Ilo-Ann Saarepera – Flavia de Luce lavastuses „Piruka magus põhi“ ja Askuri naine lavastuses „Valged põdrad“ (mõlemad Ugala Teater).
***Marika Vaarik – Juhataja lavastuses „Pigem ei“ ja osatäitja lavastuses „Sa oled täna ilusam kui homme“ (mõlemad Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon).
---
Minu 2020. teatriaastal esietendunud rollide TOP10:
1. Luule Komissarov "Katkuhaud" (Ugala)
2. Riina Maidre "Felicitas" (Theatrum)
3. Mirtel Pohla "Triller" (Ugala)
4. Anu Lamp "Nad tulid keskööl" (Tallinna Linnateater)
5. Marika Vaarik "Pigem ei" (Von Krahli Teater)
6. Saara Nüganen "Tango" (Endla)
7. Laura Niils "Carmen" (Paide Teater+Must Kast)
8. Liina Vahtrik/Piret Simson "Doktor Esperanto" (Teatri- ja Muusikamuuseumi projekt)
9. Teele Pärn "Niagara ületamine" (Kinoteater)
10. Ülle Lichtfeldt "Ilma sinuta" (Rakvere Teater)

Lausa hämmastav pakutabamine žürii poolt! :) Tervel 4 minu aasta TOP5st on nomineeritud ning Ilo-Anni üle ka hea meel, sest noori näitlejaid tuleb meeles pidada ja neile aupaistet jagada igal võimalusel.
Luule teeb oma rolliga midagi uskumatut - ta suudab ikka veel üllatada - selline rollisisseminek ja iga žest, iga sõna, iga uksepraost piilumine või sussisahistus - see on tõeline aasta parim naispeaosa! Oluline ka selles mõttes, et Luulele lihtsalt ON vaja see auhind anda! Juba vaadates mõtlesin, et see kaliiber on selline tema rollil, et selliseid sünnib üldse haruharva.
Anu roll on nii hingekriipiv, tema enda keelearmastus ning artikulatsioon, fenomenaalne ümberkehastus, jah, kuigi žürii esimees on tema poeg, siis antud juhul on see igati arusaadav, miks Anu on nomineeritute seas.
Külalisnäitlejaid vaadatakse ikka suurema tähelepanuga ja kuigi alati ei saagi aru mõnedest otsustest kedagi justkui toppida mingisse trupivalemisse, siis Mirtel teeb ikka pagana hea rolli ning käivitab ka kogu kaastrupi mingitest uutest tahkudest. Ma nimelt oleksin hea meelega näinud kogu Trilleri-kvartetti nomineertuna oma kategooriates :) Mirtel on selline tour-de-force, mis on tema puhul ehk isegi pisut uut moodi.
Ilo-Ann oli üks oma lavakoolilennu parimaid ning pärast Teelet teda teisena näha nominatsooni saanuna ei pane ehk selles mõttes imestama. "Valged põdrad" roll oli küll minu jaoks alles aasta 37.kohal, aga tõesti, hea meel, et ka noortele tähelepanu pööratakse.
Marika, kui ta midagi uut teeb, siis leiab see ühtviisi tee nii teatriliidu žüriide kui ka minu südamesse :) Antud juhul ehk (ma tahaks loota, et ka teiste arvates) konkurentide seljataga tihedalt kuklasse hingates :) Tema teine roll, ehk "Sa oled täna ilusam kui homme" oli minu jaoks aasta 39.kohal ja ma ei tea, kas vääriks siiski eraldi väljatoomist, aga no olgu... Marika Pigem ei's on nii psühholoogiline kui ka noortega koos paras partner neid koerustükke seal laval tegema, andes oma häälega mängimisele 8nii piano kui forte) teiste füüsilisematele jõunumbritele võrdse vastukaalu ja vajadusel ka ühte rivvi liikumise. Suurepärane maestra!

PEAKS VÕITMA: Luule Komissarov "Katkuhaud" (Ugala)
ARVAN, ET ŽÜRII AUHINDAB: hmmm... no tahaks loota, et nad ka hindaksid just nimelt Luule üllatavalt tugevat loometippu ja seda isegi tema iga mitte arvestades, vaid puhtalt just rolliloome seisukohast. Vaadates žüriiliikmete nimesid, siis ei tekivad kahtlused, aga no siin ei olnud tegelikult ka Luulele vastast sellel aastal... Ei saa ju ka kõik ühte väravasse minna, ehk pannes need kõik ülejäänud 4 seljad vastamisi Luule, siis ainult Anu võiks ohustada tema auhinda... Ja kui hinnatakse nooruslikumat jõudu, siis äärmisel juhul ka Mirtel. Tahaks väga just kuulda siin žüriiliikme Kaie Mihkelsoni arvamust. Aga no ma tahaks ikkagi uskuda, et žüriil on võimekus antud juhul oma maitseeelistused kõrvale jätta ning tõesti hinnata puhtalt rolliloome seisukohast ja psühholoogilisest sügavusest ning puhtast mängust kantud Luule rolli: Luule Komissarov "Katkuhaud" (Ugala)

VÕITIS: Marika Vaarik – Juhataja lavastuses „Pigem ei“ ja osatäitja lavastuses „Sa oled täna ilusam kui homme“ (mõlemad Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon)


MEESKÕRVALOSATÄITJA AUHIND
***Riho Kütsar – Aleksei lavastuses „Kaalud“ (Teater Vanemuine) ning Hægstadi peremees, Dovre-vana, Master Cotton, Fellah ja Kokk lavastuses „Peer Gynt“ (Teater Vanemuine, Ugala Teater ja TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia).
***Jörgen Liik – Wanamun lavastuses „Pigem ei“ ja osatäitja lavastuses „Sa oled täna ilusam kui homme“ (mõlemad Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon).
***Arvi Mägi – Turja Laas lavastuses „Õitsev meri“ (Kuressaare Teater).
***Peeter Tammearu – Stomil lavastuses „Tango“ (Endla Teater).
***Kristo Viiding – osatäitmised lavastuses „Millest tekivad triibud?“ (Eesti Draamateater).
---
Minu arvates 2020.teatriaasta TOP10:
1. Priit Võigemast "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
2. Arvi Mägi "Õitsev meri" (Kuressaare Teater)
3. Tarvo Vridolin "Triller" (Ugala)
4. Hendrik Toompere "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
5. Taavi Teplenkov "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
6. Priit Strandberg "Vana klaver ehk Suusabaasis on tantsupidu" (Thors Production)
7. Uku Uusberg "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
8. Karol Kutsel "Pangarööv" (Vanemuine)
9. Tambet Seling "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)
10. Margus Illi-Illik "Kui Anija mehed Tallinnas käisid" (Piibe Teater)

Ainult 1 nimi läks minu tippudest ja 7-liikmelise žürii tippudega kokku... Kui mitte arvestada, et nemad otsustasid Priidu kõrvalosa nomineerida peaosa eest... aga okei... Siin mul on vast aasta suurim etteheide žüriile, sest nad tegid Tarvo Vridolinile liiga! See roll oleks pidanud saama nomineeritud nii sellepärast, mida see tähendas teatriaastas kui ka Tarvo enda näitlejakarjääris...
Kütsari nominatsioon tuleb mitme rolli koosjõul, minu jaoks tema "Peer Gynti" oma aasta 17.kohal ja "Kaaludest" kui üldse kedagi nomineerida, siis Margus Jaanovitsi aasta 18. parim meespeaosa. Ju siin hinnatakse samuti Riho pildilolemist laiemalt läbi aastate ning tema rollid PG-s olid ju arvestatavad ka aasta lõikes.
Jörgen on mõlemas lavastuses praktiliselt terve etenduse aja laval... Marika on siis arvestatud peaosaliseks, aga Jörgen kõrvalossa... ma ei saa sellest päris lõpuni aru, aga no tema oli mul ka peaosaliste tipus sees, seega hea väga hea meel tema nominatsiooni üle, olgugi, et vales kategoorias. Paraku olid need 2 tema rolli vägagi erinevate väärtustega - jah, "Pigem ei"s väga tugev ja vast trupi tugevaim, aga selles teises lausa hämmastusin, et vastupidi, hoopis trupi kõige nõrgem.
Aga kõige rohkem hea meel on mul Arvi Mägi üle! See roll tõesti peab siin nomineeritute seas olema ja ma küll kartsin, et kui paljud ikkagi suvel Saaremaale üldse jõudsid, ent see kuidas roll on Arvil tehtud - no mitte ainult selle aasta tippude seas, aga üks kahtlemata Arvi üldse parimate seas läbi tema loometee! Milline kõrgvorm! VA-PUS-TAV!
Peeter Tammearu kõrvalosa "Tango"s oli minul aasta 76.kohal... "Tango" meeskõrvalosadest (ja need on seal kõik peaosalist mänginud Ott Raidmetsa järel) on märksa kõrgematel kohtadel minu arvates nii Rekkor kui ka Nils Mattias Steinberg... aga ju see on siis maitseasi. Minul oli hoopis Peeter Tammearu "Nagu süldikeeduvesi" aasta 13. parim meeskõrvalosa... huvitav, et žürii seda isegi ei vaevu mainima?! Samas kui mõne teise puhul mainitakse küll ka ebaolulisema tasemega "teisi rolle"...
Kristo Viidingul oli ja rida kõrvalosasid "Triipudes", aga kokku andsid need peaosaga võrdse mahu. mina olen siiski ka ta "kõrvaosade" nimistus seadnud aasta 20.parimaks sellest lavastusest. Vahvalt karikatuurne ja mahlaselt hoogne mäng temalt.

PEAKS VÕITMA: Arvi Mägi "Õitsev meri" (Kuressaare Teater)
ARVA, ET ŽÜRII ANNAB AUHINNA: Hmmm.. raske on arvata, sest siin kategoorias on kõik nimed kuidagi pilla-palla. Kütsarile võivad anda laiemalt karjääri mõttes. No Tammearule ei tohiks ju selle rolli eest ka anda - see ei esinda teatriaastat... Tahaks loota, et kui nad isegi mõtlevad mitte Arvile seda auhinda anda, siis käib arutelu Jörgeni ja Kristo vahel. Kahjuks, kardan, et nad mitte ei lähe tegeliku parima kõrvalosa loome peale välja, vaid vaatavad laiemalt, et auhinnataks ka mõni noornäitleja ja siin on selleks piisavalt tugev variant olemas, ehk: Jörgen Liik "Pigem ei" (Von Krahli Teater)

VÕITIS: Jörgen Liik – Wanamun lavastuses „Pigem ei“ ja osatäitja lavastuses „Sa oled täna ilusam kui homme“ (mõlemad Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon)


NAISKÕRVALOSATÄITJA AUHIND
***Mari Abel – Küpsis lavastuses „Pigem ei“ ja osatäitja lavastuses „Sa oled täna ilusam kui homme“ (mõlemad Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon).
***Piret Krumm – Emma, Irina, Adessa, Keit, Mirjam, Doris ja Saara lavastuses „Tallinnville“ (VAT Teater).
***Helena Lotman – Sonja lavastuses „Kuritöö ja karistus“ (Eesti Draamateater).
***Terje Pennie – Ema lavastuses „Sorri, ei saa aidata“ (Ugala Teater).
***Inga Salurand – osatäitmised lavastuses „Millest tekivad triibud?“ (Eesti Draamateater).
---
Minu avates 2020.teatriaasta TOP10 parimat:
1. Merle Palmiste "Suur Siberimaa" (Eesti Draamateater)
2. Viire Valdma "Suur Siberimaa" (Eesti Draamateater)
3. Piret Rauk "Õitsev meri" (Kuressaare Teater)
4. Hilje Murel "Kuritöö ja karistus" (Eesti Draamateater)
5. Silja Miks "Charlotte Löwensköld" (Rakvere Teater)
6. Elina Reinold "Romeo ja Julia" (VAT Teater)
7. Marika Barabanštšikova "Laul õnnest" (Vanemuine)
8. Laura Kalle "Valged põdrad" (Ugala)
9. Ireen Kennik "Nagu süldikeeduvesi" (Endla)
10. Liina Tennosaar "Vana klaver ehk Suusabaasis on tantsupidu" (Thors Production)

Hehh... no tulge veel väitma, et keegi oskas siin kategoorias kedagi paremini mängida kui Liina Tennosaar iseenda vanaema :) Aga olgu... siin kategoorias pani žürii täitsa mööda oma valikutega minu arvates. Esiteks juba see, et nad vist ei mäletanud aasta alguses Merle Palmistet ning tema ühtse (ja õigustatud) kiidulaulukoori pälvinud rolli "Suurest Siberimaast"?! Hämmastav möödapanek! 
Minu jaoks on nomineeritud järgmises paremusjärjekorras möödunud aastal:
37.kohal Terje Pennie "Sorri, ei saa aidata"
49.kohal Helena Lotman "Kuritöö ja karistus" (selle lavastuse parim naiskõrvalosa tuli Hilje Murelilt ning Helene oleks pidanud olema nomineertud eelmisel aastal "W" eest)
Mari Abel oli minul "Pigem ei" eest aasta 19.parim naispeaosa (ta on terve etenduse laval ja tegevustikus sees) ja "Sa oled täna ilusam kui homme" aasta 47.parim naispeaosa.
Piret Krumm jagatud 25. parima naispeaosa kohal koos Henessi Schmidt'iga. Ka tema on üks peaosalistest.
Ning Inga Salurand, kuigi tõesti mitmete kõrvaosadega, ent ainsa naisnäitlejana ning ka pidevalt laval praktiliselt terve etenduse, siis kohe Piret järel aasta 26. parim naispeaosa! Vat siis... ei klapi see valem kokku päriselt sellel aastal. Võibolla oleks vaja selgemat statuuti eristamaks pea- ja kõrvalosasid, sest kõrvalosasid on ju palju ning nende seast on kõvasti raskem esile tõusta. Eriti veel siis kui peaosalised ka nende kohad endale rabavad. Kas näiteks alla 50% etenduse ajast laval olemine oleks üks näidik... Aga see ei saaks olla ainus, sest mõnikord võib olla roll jagatud nooremaks ja vanemaks ning siis oma ikkagi keskne tegelane ja peaosa... mnjaa, raske ülesanne, võibolla ongi võimatu... Kuid maht vähemalt võiks piirata, ehk kui ikka kolmveerand aega ja rohkem laval - no siis on raske võtta kõrvalosana...

PEAKS VÕITMA: Mari Abel "Pigem ei" (Von Krahli Teater)
ARVAN, ET ŽÜRII ANNAB AUHINNA: üldse ei oska arvata... kui esindama aasta kõrvalosa antud aastast, siis Terjele, sest no ema roll ja ikkagi tõesti kõrvalosa, samas Helena tegi erilise ja kummalise rolli, teisalt oli Mari roll "Pigem ei"s sama hea kui kunagi tema auhinna võitnud "Paradiis"is... Piret on lihtsalt ülilahe alati, mida iganes ta mängida võtab ja siin koondab ta selle kõik, mida oskab ning mis temast laval laheda teeb. Eelmisel aastal oleks ta ka olnud nominatsiooni väärt, kuigi hoopis näitlemisest muusikalis, aga ma vist kaldun arvama, et žürii läheb Inga peale välja, sest ta pole veel siiani võitnud ka... hmmm, aga ega keegi teine peale Mari pole ka võitnud... äkki siis ikkagi: Terje Pennie "Sorri, ei saa aidata" (Ugala)

VÕITIS: Inga Salurand – osatäitmised lavastuses „Millest tekivad triibud?“ (Eesti Draamateater)


ERIAUHIND
***Marius Ivaškevičius – kuraatoriprogramm Vabal Laval, mis on peegeldanud postsovetliku Ida-Euroopa ühiseid kogemusi värskes vormis.
***Maarja Mitt-Pichen, Märt Avandi, Ivar Põllu, Kristiina Põllu ja Rene Liivamägi – „Anne lahkub Annelinnast“: valushele autoriteatri sähvatus (Tartu Uus Teater).
***Andres Noormets – „Valged põdrad“: lummavalt kummastav atmosfääriloome (Ugala Teater).
***Kristjan Suits, Evelin Võigemast ja Sten-Johan Lill – „Inimese hääl“: julgus tõusta oludest kõrgemale (Tallinna Linnateater).
***Urmas Vadi – „Millest tekivad triibud?“: klassikast ammutatu, ruumileidlikkuse ja mängurõõmu põiming (Eesti Draamateater).
---
Kui "eri", siis ju ei tohiks auhinnata lihtsalt neid, kes näitlejate ja lavastajate kategooriatesse ei mahtunud... see oleks ebaaus?! Kui aga "eri", sest ansamblitöö, siis on mõistetav paar nendest nominatsioonidest...
Mariuse egiidi all on tõesti VABA LAVA järsku hakanud elama! See on suurepärane, et me oleme saanud arvestatava teatri endale juurde ning seda just eriti selle möödunud hooaja mõttes. Huvitav ja vajalik mõtteaines lahkamiseks ka, millele ta on tõmmanud tähelepanu. Siit on hea edasi minna.
"Anne lahkub Annelinnast" ei ole mitte lihtsalt "sähvatus", vaid see ongi selle Põllu teatriloome tase! Paratamatult tõstatub küll küsimus, et kui see, miks mitte ka Theatrumi'i "Felicitas"??? 
Ma ise jätaksin Andrese ja Urmase sellest nimekirjast välja, aga mitte sellepärast, et nende tööd poleks väärt tähelepanu, lihtsalt selliseid võiks möödunud aastast eraldi välja kiskuda siis veel mitmeid ning ka rohkem auhinda väärivaid. Võtame või Juhani "Pigem ei" või Hendriku "Lehman Brothers" - ehk siis arusaamatu, miks need 2 nüüd eriauhinnale peaksid olema nomineeritud? 
"Inimese hääl" oli märgiline - pandeemiaajastu toode. Mis küll väärib loorbereid mitmeski mõttes, sh. Evelini roll ja kogu ülekanne, aga nüüd, olles näinud Almodovari "Inimese hääl"t Tilda Swintoniga - kui originaalsesse suunda oli seda materjali võimalik viia ja millise kunstnikutööga - ma pigem võtaks seda ikkagi kui "filmi" või "telelavastust" ja mitte teatrit, sest kohapeale selle vaatamaminekuks ei jätkunud pileteid. 
Kuna ma ei saa sellest auhinnast ja nomineeritute kooslusest aru, siis jätan nii enda arvamuse kui ka arvamise, keda-mida hinnatakse mõtlemata-arvamata.

VÕITIS: Marius Ivaškevičius – kuraatoriprogramm Vabal Laval, mis on peegeldanud postsovetliku Ida-Euroopa ühiseid kogemusi värskes vormis

MUUSIKAAUHIND

Žürii: Kerri Kotta (esimees), Alvar Loog, Kristel Pappel, Karmen Puis ja Jaanika Rand-Sirp.

***Pavlo Balakin – nimiosa Gaetano Donizetti ooperis „Don Pasquale“ (Rahvusooper Estonia).
***Tamar Nugis – doktor Malatesta osatäitmine Gaetano Donizetti ooperis „Don Pasquale“ (Rahvusooper Estonia).
***Alla Sigalova – lavastaja-koreograaf lavastuses „Minu veetlev leedi“ (Vene Teater).
***Priit Volmer – nimiosa Gaetano Donizetti ooperis „Don Pasquale“ (Rahvusooper Estonia).
---
Paraku ei õnnestunud näha ei neid, eha ka muidu piisavalt muusikateatrit möödunud hooajal, et oma hinnangut anda. Kummaline siiski, et vaid kahest lavastusest kõik nominendid... Minu suurimad muusikateatri elamused olid Thors Production'i muusikal "Vana klaver ehk Suusabaasis on tantsupidu", millest pigem tooks välja Prit Strandbergi rohkem draamakalduvusega rolli ning Vanemuise "Nunnad hoos", millest vääriks esiletoomist Rasmus Kull, ent sedapuhku ehk tõesti mitte nominatsiooni mõistes.

VÕITSID: Priit Volmer – nimiosa Gaetano Donizetti ooperis „Don Pasquale“ (Rahvusooper Estonia), Pavlo Balakin – nimiosa Gaetano Donizetti ooperis „Don Pasquale“ (Rahvusooper Estonia)

BALLETIAUHIND

Žürii: Enn Suve (esimees), Tiit Härm, Kaja Kreitzberg, Dagmar Rang-Saal ja Tatjana Voronina.

***Teet Kask – balleti „Kuldne tempel“ koreograaf-lavastaja (Birdname).
***Marina Kesler – balleti „Anna Karenina“ koreograaf-lavastaja (Eesti Rahvusballett).
***Ketlin Oja – Alice lavastuses „Alice Imedemaal“, nimiosa lavastuses „Giselle“ ja solist lavastuses „Tšaikovski meistriteosed: Serenaad ja 6. sümfoonia“ (kõik Eesti Rahvusballett).
***Cristiano Principato – Vronski lavastuses „Anna Karenina“, Ärtu soldat lavastuses „Alice Imedemaal“, Pähklipureja-prints lavastuses „Pähklipureja“ ja solist lavastuses „Tšaikovski meistriteosed: Serenaad“ (kõik Eesti Rahvusballett).
***Anna Roberta – nimiosa lavastuses „Anna Karenina“, Odette/Ottilie lavastuses „Luikede järv“ ja solist lavastuses „Tšaikovski meistriteosed: Serenaad“ (kõik Eesti Rahvusballett).
---
Sama, nagu muusikateatriga, oli vähene minu ballettide külastamine. Ent siin on siiski hämmastav, et on jäetud nomineerimata Anatoli Arhangelski roll "Anna Karenina"s?! Nagu päriselt või?!
Suurima elamuse nii minule kui kaaspublikule arvestades ahhetamiste heli andis Jevgeni Grib tõuguna "Alice Imedemaal". Kuid ma tahaks loota, et kodumaise balleti erilisus ning üldse see muusika miximine ja valik ning kogu produktsioon väärib siiski Marina Keslerile loorberite jagamist.

VÕITIS: Marina Kesler – balleti „Anna Karenina“ koreograaf-lavastaja (Eesti Rahvusballett)

TANTSUAUHIND

Žürii: Kai Valtna (esimees), Henri Hütt, Marie Pullerits, Jaak Põldma ja Oksana Tralla.

***Karolin Poska – „Sinu nirvaanale“: performance’i-kunsti ja koreograafiat ühendav rännak kahetsusteta elu poole (Kanuti Gildi SAAL).
***Helen Reitsnik – fenomenaalselt esteetika kategooriate ülene, stampidest vaba ja karismaatiline tantsija lavastustes „Sinust saab tantsija!“ (Sõltumatu Tantsu Lava ja e⁻lektron), „Habras ilu“ ja „FN“ (mõlemad Fine5 Tantsuteater).
***Külli Roosna ja Kenneth Flak – „Two Body Orchestra“: kahe keha võit orkestri mastaapsuse, au ja suursugususe üle (Sõltumatu Tantsu Lava, Scenekunst Sør ja Dansearena Nord).
***Karl Saks – „Planet Alexithymia“: keha, ruumi ja tajumatuse vahelisust kompav teadusulmeline koreograafia (Kanuti Gildi SAAL ja e⁻lektron).
---
Kuigi nii mõndagi sai nähtud, siis 2 nominentidest on nägemata. Küll, aga on võitu väärt mõlemad nähtud nominendid, ehk nii Helen Reitsnik (tema ehk enim kiita saanud "Sinust saab tantsija" siiski on ka nägemata) kui ka Roosna/Flak-i duett. Oleksin tahtnud siiski siin näha ka Tiina Olleskit lavastaja-koreograafina nomineerituna.

VÕITIS: Helen Reitsnik – fenomenaalselt esteetika kategooriate ülene, stampidest vaba ja karismaatiline tantsija lavastustes „Sinust saab tantsija!“ (Sõltumatu Tantsu Lava ja e⁻lektron), „Habras ilu“ ja „FN“ (mõlemad Fine5 Tantsuteater)

ETENDUSKUNSTI AUHIND

Žürii: Ott Karulin (esimees), Maria Arusoo, Luule Epner, Kristiina Garancis ja Bert Raudsep.

***Mart Koldits, Kairi Mändla, Jan Teevet, Joosep Uus, Johannes Richard Sepping, Ursel Tilk, Kirill Havanski, Kalle Tikas ja Jari Matsi – ....... „*******“ (Von Krahli Teater ja Paide Teater).
***Lauri Lagle – väljendusvahendite sümfoonia „Sa oled täna ilusam kui homme“ (Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon).
***Birgit Landberg – uurimuslik ja ajakajaline rännaklavastus „Inimesed ja numbrid“ (Vaba Lava).
***Maike Lond, Kaie Olmre, Taavet Jansen, Hendrik Kaljujärv, Kristjan Jansen, Andrus Aaslaid, Katrin Aaslaid, Jaan Evart, Andrus Laansalu ja Bohdana Korohod – uuenduslik ja uuendav etenduskeskkond elektron.live.
***Jarmo Reha – terav kohalolu lavastuses „WhiteWash“ (Vaba Lava).
---
Ainus, mis nägemata-kogemata nomineeritutest on Jarmo WhiteWash, mille kohta on kuulda palju head. Von Krahli ja Paide Teatri ühistöö jättis minu jaoks natuke "pooliku" mulje - seal oli häid ideid ja tabavat atmasfääri, ent lõpuni oleks nagu jaks otsa lõppenud või midagi siduvat jäi siiski puudu.
Lauri väljendusvahendite sümfoonia oli minu jaoks draamakategooria alla liigituv etendus. Ent nähtud viiest nominendist minu jaoks elamuslikum, seega ei virise otseselt, kuigi jätab nõutuks selle kategooria puderjakapsad tundega. Birgiti ekskursioon erinevatesse kodudesse oli eriline - kuigi minu jaoks mitte nauding, ega ka positiivne elamus, siis kahtlemata mõjuv ning vast ka vajalik.
elektron.live keskkonda olen kasutanud ning tänu sellele õnnestus lõpuks ometi ära näha teatrikõllide lavastus, mis töötas ekraanil lausa erakordselt hästi. Aga kas seda nüüd nomineeritakse keskkonnana ja siis tulevatel aastatel sedakaudu saadavaid kunstitöid? Natuke ebaselge...

VÕITIS: Lauri Lagle – väljendusvahendite sümfoonia „Sa oled täna ilusam kui homme“ (Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon)

TEATRITÖÖTAJATE AUHINNAD

Žürii: Heigo Teder (esimees), Pille Jänes, Anu Konze, Marika Raudam, Margus Vaigur ja Mait Visnapuu.

LAVASTUST ETTEVALMISTAVA TÖÖTAJA AUHIND
***Liis Aedmaa – Ugala teatri dramaturg, kes on oma tööga tõestanud, et loomingulise ja täpse tekstitajuga dramaturgil on lavastusprotsessis tähtis osa.
***Mait Sarap – Vanemuise teatri dekoratsiooniala assistent, kes on loonud nutikaid insener-tehnilisi dekoratsioonilahendusi ka pealtnäha kõige võimatumatele ideedele.
***Kadri Varblane – Eesti Draamateatri kostüümilao hoidja, kelle eestvedamisel valmis möödunud aastal kostümeerija kutsestandard ja kellest on kujunenud lavastuskunstnikele usaldusväärne partner kostüümide komplekteerimisel.

VÕITIS: Kadri Varblane (Eesti Draamateater)


ETENDUST TEENINDAVA TÖÖTAJA AUHIND
***Tarmo Matt – Kuressaare Teatri tehnikajuht ja valgusmeister, kes teenindab ühes väiketeatris kõiki tehnilisi valdkondi kõrgel professionaalsel tasemel.
***Johannes Tammsalu – Eesti Draamateatri etendusteenistuse juht, kelle kuulumisel meeskonda on lavastuste tehniline pool olnud täieliku hoole all, loominguline mõte on saanud vabalt lennata ning eesriide avanedes on ta juhatanud kõiki veatult laval ja lava taga.
***Kaie Uustal – Vanemuise teatri kunstnik-rekvisiitor, kuid mitte ainult! Etenduse juhina pani ta Luunja valla suvelavastuses „Keisri usk“ oma töökuse, täpse silma ja heatahtlikkusega ühte jalga käima kogu lavastuse kireva meeskonna.

VÕITIS: Tarmo Matt (Kuressaare Teater)


HALDUS- JA ADMINISTRATIIVTÖÖTAJA AUHIND
***Eneli Järs – Kanuti Gildi SAALi projektijuht, kelle järjepideva tutvustustöö ja organiseerimise tulemusel on Eesti etenduskunstnikud jõudnud lavale ka mujal Euroopas.
***Taivo Pahmann – Rahvusooper Estonia tehnikadirektor, kes peadirektori kohusetäitjana juhtis teatrit möödunud aastal kindla käega edasi ja on andnud suure panuse teatri tehniliste töötajate kutsesüsteemi ülesehitamisse.
***Marika Tint – Rakvere Teatri korraldusjuht, kes on edukalt juhtinud teatri reklaami-, turundus- ja müügitööd, edendanud Eesti Etendusasutuste Liidu heaks töötades teatritevahelist koostööd ning olnud ühise ressursiplaneerimise programmi idee eestvedaja.

VÕITIS: Taivo Pahmann (Estonia)

Mul on kokkupuude otsesemalt ainult Liis Aedmaa ja Johannes Tammsalu töödega, mida oskan eristada ja neidki vaid "kaude", sellepärast ei suuda siin seekord kuidagi sõna võtta...

ALGUPÄRASE DRAMATURGIA AUHIND

Antakse kahe viimase aasta jooksul lavale jõudnud algupärase teatriteksti eest (näidend, dramatiseering, adaptsioon, lavastustrupi ühislooming).
Žürii: Riina Oruaas (esimees), Heidi Aadma, Tambet Kaugema, Priit Pedajas ja Peeter Sauter.

***Julia Aug – „Minu Eesti vanaema“.
***Piret Jaaks – „Siirderiitujad“ (lavastuspealkirjaga „Valged põdrad“).
***Ott Kilusk – „Kirvetüü“.
***Ivar Põllu – „Anne lahkub Annelinnast“.
***Jaan Undusk – „Suur Siberimaa“.
---
Oi-oi-oi kui raske töö siin on žüriil.
Kui ma ise need paremusjärjekorda seaks, siis oleks edetabel järgmine:
1. Ott Kilusk "Kirvetüü"
2. Jaan Undusk "Suur Siberimaa"
3. Ivar Põllu "Anne lahkub Annelinnast"
4. Julia Aug "Minu Eesti vanaema"
5. Piret Jaaks "Siirderiitujad"

Kilusk on lihtsalt nii mahlane ja huvitav ajastupilt ning see kuidas see lavale jõudis on täiesti fenomenaalne. Eelmise aasta žüriile häbi, et jäeti nomineerimata lavastajatöö.
Unduski tekst on oluline ja täis rikkalikult sõnamänge ning naudingut pakkuvat teksti.
Põllu "sibul", mida lahatakse kihtkihi haaval ja saades lõpus selline puäntlik rahuldust pakkuv "üllatus" on hõrk.
Augi valus ning samuti väga oluline ja väga paljudest teemadest ning kihtidest ja piltides koosnev lugu väärib kahtlemata nominatsiooni.
Piret Jaaksil on see üks viimistletumaid ja üsna harukordse maagilise realismi mõõtmega lugu... kuigi lavale jõudis ehk liiga lõpetatult ja ilma mõtteainest pakkumata, sest kõik oli ära seletatud ning pikemaks seetõttu meelde ei jäänudki.

Hoian pöidlaid Otile, ent olen vaatet eneselegi üllatuseks sama rahul kui võitjaks osutub Jaan või Ivar või Julia. Või kui lihtsalt näidendit hinnata, siis ka Piret.

VÕITIS: Ott Kilusk "Kirvetüü"

REET NEIMARI NIMELINE KRIITIKAAUHIND

Žürii: Kadi Herkül (esimees), Kaija M. Kalvet, Kalju Orro, Annemari Parmakson, Priit Põldma, Anne-Ly Sova ja Katarina Tomps.

***Eero Epner – teatripildi lõikavalt kujundlik, nukker-irooniline peegeldamine Karini ja Marko artiklisarjas: „Karin ja Marko“ (Sirp 14. II 2020), „Karin ja Marko 2“ (Teater. Muusika. Kino 2020, nr 3), „Mati Undi puudumine“ (Sirp 12. VI 2020) ning „Harmooniline õnnelik inimene“ (Sirp 7. VIII 2020).
***Luule Epner ja Eero Epner – teatri- ja tegevuskunsti piirialade põhjalik avamine kunstnikuportree vormis: „Ene-Liis Semperi autorilavastuste hübriidne esteetika“ (Kunstiteaduslikke Uurimusi 2020, kd 29).
***Kaja Kann – etenduskunsti ja nüüdistantsu isikupärane, otsekohene ja üldistusjõuline kajastamine: „Vägivalla estetiseerimine on lavastaja otsus“ (Sirp 10. I 2020) ja „Üleharitud koreograafide tupikseis“ (Sirp 13. III 2020).
***Valle-Sten Maiste – kultuuriloolise taustsüsteemi ja subjektiivse hinnangu veenev ühendamine ning etendajat toetav hoiak: „Elu, mis on hooliv ja aus nagu Ansip ning truu nagu Leslie Da Bassi Naine“ (Teater. Muusika. Kino 2020, nr 2), „Mehe pilkamine Annelinnas“ (Sirp 15. V 2020), „Miljoni dollari kvarteti hääbumisgruuv“ (Sirp 11. IX 2020) ning arutlused „Teatrivahi“ raadiosaadetes ja podcast’ides.
***Riina Oruaas – teooria tööriistade osav kasutamine konkreetsete kunstinähtuste analüüsimisel ja selgitamisel: „Musta laega lavastus“ (Postimees 3. II 2020) ja „„Tartu interdistsiplinaar“, brikolööride pidu“ (Teater. Muusika. Kino 2020, nr 11).
---
Olen viimasel ajal vaid juhtumisi kuulanud Teatrivahi podcast'e ja sedagi vaid sellepärast, et teada saada, kas me oleme Valle-Sten'iga samal arvamusel, mis näib eriti viimasel aastal fenomenaalselt kattuvat :) Ei tea, kas sellepärast või lihtsalt see tema oskus minna intellektuaalseks kohtades, kus minu ja ka teiste mõistusel ots varasemalt kätte tuleb on kuidagi naljakas ja kurb samaaegselt, aga tore kuulata kui inimene nii innukalt ja armastusega teatri vastu oma arvamusi esitab... igatsen Madis tagasi, ta oleks nagu selle oma kaasaminekuga esitatud arvamuste teatepulga Valle-Stenile edasi andnud... Lugenud olen Eero Karini ja Marko lugusid, kuigi kas see on nüüd niiväga teatrikriitika või pigem midagi muud? Kaja artikleid ma vist olen lugenud, aga ei mäleta. Tal on mõnikord huvitavas kohas pliiats terav, aga mõnikord paistab midagi läbi, mida ei taha seal paistmas näha. Riina artikleid pole vist lugenud. Ei mäleta igatahes. Tuleb üles otsida. Hinnata ei oska. Oleksin tahtnud eelmisel aastal Luule Epnerit näha nomineeritute seas ja ka võitmas, aga siis teda ei hinnatud. Meeldib tema süvitsiminek ja mitte eputamine, vaid asjast rääkimine. 

VÕITIS: Eero Epner

SALME REEGI NIMELINE LASTETEATRI AUHIND

Žürii: Anneli Saro (esimees), Iir Hermeliin, Tambet Kaugema, Kairi Kruus ja Kirsten Simmo.

***Jaanika Juhanson – lavastajatöö luulelavastuses „Tähemängud ja mängutähed“ (Teatri- ja Muusikamuuseum).
***Sandra Lange – näitleja-, kunstniku- ja lavastajatöö põnevuslavastuses „Canterville’i kummitus“ (Kellerteater).
***Ilo-Ann Saarepera – näitlejatöö noorte krimiloos „Piruka magus põhi“ (Ugala Teater).
***Karl Sakrits – lavastajatöö väikelastelavastuses „Tulipunane vihmavari“ (Eesti Noorsooteater).
***Mare Tommingas – lavastaja- ja koreograafitöö lasteballetis „Tilda ja tolmuingel“ (Teater Vanemuine).
---
Eelmisel aastal jäi mu suur lemmik, ehk "Ernesto küülikud" võiduta ja ma ei saanud sellest aru... ei saa tänapäevani... tänavustest nominentidest on nähtud vaid 3, seega ei oska kaasa rääkida, ega ka vastu vaielda. 
Minu aasta lemmik lastelavastus oli Ugala "Piruka magus põhi", aga seda pigem lavastuslikus, dramatiseeringu, grimmi ja hoopis eelkõige Jaana Kena rolli pärast, mitte otseselt Ilo-Anni rolli tõttu, kuigi ega sellele ka etteheiteid pole. Minu jaoks oligi Jaana roll parim lasteteatri roll möödunud aastal. Ja Doris Tislar tagurpidi-Antsuna! Unustamata Peeter Rästase vahvalt vihast "Sirli, Siim ja saladused" terve saali rõkkama pannud rolli. Sandra - one-woman-show oli kahtlemata vägev ning suure armastusega tehtud. Miks mul on tunne, et näiteks sõnalavastuse žürii Kellerteatrisse eriti ei jõudnudki? Kas ehk oleks muidu näiteks "Mäng"ust Andres Roosileht saanud ometi tähelepanu, mida ta oma mänguga väärib?! Kuid õnneks lasteteatri žürii on seal käinud :) Karl Sakritsa idee Tulipunast vihmavarju üldse lavale tuua on ju mõttena juba hullumeelne - hea mõttes - luuletus ja lavastuseks?! Aga see töötas ja Kaisa ning Laura olid selles head ja kogu see kunstnikutöö ning muusika ja kõik kokku midagi sellist, mida kõik väiksed tüdrukud võiksid vaatama viia/minna. 
Kriminaalselt puudu on siit vast Mauno saladuslik kadumine trio! Kogu see lavastus segatuna nii video kui muidu leidlike kunstiliste lahendustega... ehh ja ikkagi Eesti Noorsooteatri "Tagurpidi" oleks ka vajanud kuidagigi tähelepanu... Võibolla oleks aeg ka lasteteatri kategooriaid laiendada? Ka näitlemisel on ju lasteteatris hoopis teised - tavalisega võrreldamatud võtted... aga ka need tööd vajaksid rohkem tähelepanu - lapsed on ju ikkagi tulevik ning kus kohast veel see teatripisik siis külge hakkab :)

VÕITIS: Mare Tommingas "Tilda ja tolmuingel" (Vanemuine)

SÕNALAVASTUSTE MUUSIKALISE KUJUNDUSE JA ORIGINAALMUUSIKA AUHIND

Auhinda rahastab Eesti Autorite Ühing.
Žürii: Olav Ehala (esimees), Tauno Aints, Tõnu Kõrvits ja Ardo Ran Varres.

***Jakob Juhkam – originaalmuusika lavastustele „Pigem ei“ (Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon) ning „Kuritöö ja karistus“ (Eesti Draamateater).
***Lauri Kaldoja, Joel Remmel, Heikko Remmel ja Ahto Abner – originaalmuusika ja muusikaline kujundus lavastusele „Lehman Brothers“ (Eesti Draamateater).
***Feliks Kütt, Ott Kilusk ja Jaanus Mehikas – muusikaline kujundus ja laulud lavastusele „Nagu süldikeeduvesi“ (Endla Teater).
***Riina Roose ja Jaak Jürisson – muusikaline kujundus lavastusele „Osnap“ (Tallinna Linnateater).
***Villem Rootalu – originaalmuusika ja muusikaline kujundus lavastusele „Sõsara sõrmeluud“ (Misanzen).
---

Minu 2020. aastal esietendunud sõnalavastuste originaalmuusika ja muusikalise kujunduse TOP10:
1.-2. Joel Remmeli trio ja Lauri Kaldoja "Lehman Brothers" (Eesti Draamateater)
1.-2. Villem Rootalu "Sõsara sõrmeluud" (Teatriühendus Misanzen)
3. Kristjan Kannukene "Tuulte pöörises" (Eesti Noorsooteater)
4. Feliks Kütt, Ott Kilusk, Jaanus Mehikas "Nagu südikeeduvesi" (Endla)
5. Sander Mölder "Tallinnville" (VAT Teater)
6. Kaspar Jancis "Tagurpidi" (Eesti Noorsooteater)
7. Veiko Tubin "Romeo ja Julia" (VAT Teater)
8. Markus Robam "Sirli, Siim ja saladused" (Rakvere Teater)
9. Siim Aimla "Evolutsiooni revolutsioon" (Must Kast)
10. Markus Robam "Jääpüük" (Eesti Noorsooteater)

No raske on hinnata muusikalist kujundust päris võrdsena originaalloominguga. Antud juhul siiski Lehman Brothersis on lisaks ju veel ka live-esitus ning töötlused, lisaks kujundusele ning see integreeritus üldse kogu lavastusega... sellepärast see pääsebki originaalheliloominguga koos võidutsema. Kuid Villemi laulud ja muusika on väga kõva ja arvestatav vastane. Ei teagi, kes siit võtjana väljub... kuigi usun, et Lehman... samas on ju žürii liikmed ise heliloojad... Jakob Juhkam muide on ka mõlema loominguga mul tabelites, napilt joone all aga koos neid tööd arvestades ju suurepärane variant nominendiks. Ka tema puhul tõstab veel omakorda väärtust puhtalt kujunduse efekt Pigem ei's ja seda nii valikute kui ka live-esituse mõttes... seega on siin minu arvates isegi kolmepoolne võitlus. Ma Osnapi jätaks viiendana siit seekord siiski kõrvale, ent "Süldikeeduvee" humoorikad laulud jällegi on igati möödunud teatriaasta just sõnalavastuste kategooria mõttes meeldejäävad ja tugevalt kogu lavastuse osaks... 

PEAKS VÕITMA: Kaldoja ja Remmeli trio "Lehman brothers" või Villem Rootalu "Sõsara sõrmeluud"
ARVAN, ET ŽÜRII ANNAB AUHINNA: "Lehman Brothers"

VÕITSID: Jakob Juhkam – originaalmuusika lavastustele „Pigem ei“ (Von Krahli Teater ja Ekspeditsioon) ning „Kuritöö ja karistus“ (Eesti Draamateater) ja
Villem Rootalu – originaalmuusika ja muusikaline kujundus lavastusele „Sõsara sõrmeluud“ (Misanzen)

4 kommentaari:

Unknown ütles ...

Teles nähtud preemiasaade oli ikka nii kaootiline kui veel olla saab.... Sama amatöörlik nagu meie jalgpallikoondise mäng.

Danzumees ütles ...

No jama on sellega see, et neil oli ainult 1 tund ja 20+ auhinda vaja jagada. Eks jah, oleks võinud ju rohkem aega saada telekavas ning pikem, korralikumgi saade teha, aga ma olin terve saate algusest kuni lõpuni väga mõttega asja juures ning paar kohta tõesti olid hüplikud (naiskõrvaolsa auhind ei antud näitlejate auhindade blokis ja midagi oli veel) ja oleks tahtnud kõikide nominentide paremat tutvustust, aga samas oli nõnda natuke traditsioonilisest erinevat hoogsust ning Sepo tõi minu arvates kastanid tulest välja :) Mõned vahvad lõbusad lollitamised ka õnnestusid, eriti Kaili ja Oti lõik ning Mari laul oli ka lahe ning Inga toidupoe ukse taga ootamine :) Ja Fine5 tants oli niiiii ilus! Selles mõttes ma kirjutan kokkuvõttes terviku ikkagi vahva show poolele.

Anonüümne ütles ...

Olen igati selle poolt, et katsetada erinevaid lahendusi ka nii traditsioonilise asja nagu auhindade kätteandmine juures. Aga tavalise televaatajana jäi mulle väga palju asju lihtsalt segaseks, väga palju inimesi tundmatuks ja kogu saatest puudu pidulikkust, mida kõik nominendid ja laureaadid kindlasti väärivad. Usun, et neile, eks teatriringkonnas sees, mõjus see kõik hoopis teistmoodi.

Danzumees ütles ...

Kahju jah, et pidulikkust polnud, meil pole ju eriti palju neid gaalasid, mis igal aastal laiemalt rahvast huvitavad- spordiaasta parimad, eurovisioon ja siis see meie kodused “oscarid”...