neljapäev, 25. september 2008

Tubli tubli

Käisin oma 13 aastasega hambaarsti juures kaasas. Siin Rootsis peavad kõik lapsed iga paari aasta tagant käima kontrollis. S-il avastati, et on vaja paar Eestis pandud plommi paremaks teha. Nii ma siis istusin seal puurimise kõrval ja vaatasin kuidas üks tõeline Rootsi kaunitarist hambaarst mu tütre suu kallal toimetab. Arstist märksa vanem õde, ehtne vanaema-tüüp, muudkui kiitis kui tubli ikka mu laps on. Tubli-tubli-tubli (ehk maakeeli duktig). Mul endal tuleb hambaarsti juures käies alati uni. Siiani arvasin, et see on tingitud sellest, et lamad śeal, valgus paistab näkku ja naisterahvad oma mahedate häälte ja meeldiva olemisega tahavad Sulle ainult head jne jne. Aga nüüd lapsega arsti juures olles istusin ju seal nurgas, aga uni tuli ikkagi. Lamades paned veel silmad kinni, aga seal oleks see olnud kuidagi imelik :)

Kui ma Kristini töölt tulles lasteaiast kaasa haarasin, sain jälle kuulda kui tubli laps mul on. Pani endale ise saapad jalga ning hoiab juba pliiatsit täiesti õigesti ning muidu ka meeldiv ja hea laps, tubli-tubli-tubli. Ma ise ka usun tegelikult, et mul on head lapsed. Siiski, see et kõik kiidavad niimoodi ülivõrdes, äratab ju kahtlust...kas ma äkki elan mingis mullis? :))) Kui Sulle kogu aeg midagi korrutatakse, siis hakkad ju nagu alatajus uskuma ka asju, mis ei pruugi olla tõesed. Reklaami-ohvrid oleme ju peaaegu kõik olnud...Ei, see on nali, lapsed on mul tõesti tublid...täpselt nii tublid kui me neist kasvatada oskame. Täna oli üldse üks kõva kasvatamise päev. Ja vahest see "kasvatamine" väsitab nii ära. Eriti kui üks on teismeline ja üks on päris pisike ning keskmine ei tea ka veel midagi kuidas need maailma asjad käivad.

Kõigest hoolimata ei vahetaks ma seda olukorda mitte millegi vastu. Neist on ikka rõõmu ja armastust kordi rohkem, kui mistahes asjast siin maailmas. Kristin ja tema kaks vanemat kolleegi :)

2 kommentaari:

enetimm ütles ...

Huvitav, et Rootsis peab hambaarsti juures vaid paari aasta tagant käima... Elasin seal liiga vähe, et päriselt kõike märgata ja aru saada. Kanadas (ja ilmselt Ameerikas) propageeritakse ikka iga poole aasta tagant hammaste puhastamist ja kontrolli hambaarsti juures nii noortele kui vanadele. Ehk on suuresti põhjuseks hambaarstide rikastumise soov :).
Siin ei tähenda, mis vanuses oled, kõik maksavad oma käikude eest (st lapsevanemad ikka laste omade eest ka) ja hinnad on soolased. Kui juhtumisi hea töö peal oled, mis annab soodsa tervisekindlustuse, siis muidugi on vähemalt lihtsamad käigud kindlustuskompanii poolt tasutud, keerulisemad teatud protsendi.
Siiani imestame näiteks Eesti ja Kanada hinnavahet breketite jaoks - mõlema summa numbrina umbes sama 6000-7000. Ainult Kanadas tuleb selle ette dollarimärk kirjutada, Eestis kroonid...
Vabandust, sai selline kummaline pikk seletus :). Olen mõnda aega huviga Sinu blogi lugenud ja vahel tahtnud isegi oma arvamus kirjutada, aga pole kunagi nii kaugele jõudnud...

Danzumees ütles ...

Nii tore, et oma arvamust avaldasid!!! Aitäh!!!
Nüüd Sain teada ka Sinu suurepärasest blogist. Lugesin kohe pikalt huviga, sest nii Eesti kui Rootsi elukorraldustega võrdlemismomente on päris huvitav enda jaoks kõrva taha panna - mõni on ju palju mõistlikum, mõni jälle kummastav.

Tahtsin veel selgitada natuke seda Rootsi hambaravi süsteemi, sest ma polnud eriti täpne oma postituses. Nimelt käib see iga 2 aasta järgi kontrolliskäimine pool kohustuslikus korras. Ehk siis mina kui lapsevanem ei pea meeles pidama, et millal ma lapse jälle kontrolli pean viima. Koju saadetakse hambaravi poolt täiesti ise reserveeritud ajaga kiri, et sellel ja sellel ajal pead kohal olema. Kui soovid nende poolt määratud aega muuta, pead helistama või interneti kaudu ümber registreerima. Kui eelmisel korral on olnud hammastes augud, siis tuleb järgmine kutse juba aasta pärast...muidu 2 aasta pärast. Väiksematele õpetab hambaarst iga kord kuidas hambaid tuleb pesta ning vajadusel määrab floori-tabletid. Ja muidugi kõige selle juures on veel fantastiline, et see laste hambaravi ei maksa mitte kui midagi. Kuigi ma ei tea kuidas nende lisateenustega on. Ehk ma kaldun arvama, et breketid ja kui on vaja mingeid operatsioone vms, siis võibolla maksab ka, ma ei tea. Üldiselt olen täheldanud ka, et kõik mis otseselt puudutab inimest on siin Rootsis väga kallis. Nagu trennid, juuksur ja meditsiin jms. Riided ja toit on täiesti konkreerimisvõimelised Eesti hindadega.

Veelkord suur tänu huvitavate faktide eest. Sa loed palju raamatuid ja natuke teistsuguseid, mis on väga huvitav ja sellepärast liidan Su raamaturiiuli teema oma kirjanduslinkide listi ka! Väga meeldiv oli tutvuda!