Nimi:
Asukoht: Raplamaa, Estonia

Blogi lugedes saad aru kes ma olen...

reede, märts 27, 2015

Eesti Teatri Aastaauhinnad 2014 - kommentaaridega


Traditsiooniliselt tunnustab Teatriliit rahvusvahelisel teatripäeval, 27. märtsil, eelmisel, ehk sedapuhku siis 2014. aastal, parimaid esietendunud lavastusi-etendusi.
Tuleb tunnistada, et olen nomineeritute nimekirjaga tänavu üllatavalt rahul. Eks puudujääke on ka, aga ega kõik ju ei mahu. Tänavu on õige mitmed kandidaadid mul endal nägemata, ent juba see, et suuremas osas nendest nominentdest, mis nähtud on, on head, võib juhinduda oma valikute tegemisel piletiostu otsuseid tehes sellel aastal, nende nägemata tükkide suunal. Kindlasti tahaks näiteks veel näha selliseid tükke nagu Rakvere Teatri "3 õde" ja Tallinna Linnateatri "Hiirtest ja inimestest". Theatrumi "Joobnud" ja VAT Teatri "Brand" piletid said juba hangitud ka.
Mõtlesin, et võiks oma ennustused ja lootused ka välja tuua ning mõne kommentaari juurde kirjutada, ehk siis siin see nominentide nimekiri on: 

LAVASTAJA AUHIND
Žürii: Ott Karulin, Kalju Orro, Peeter Raudsepp, Krista Tool, Luule Epner, Madli Pesti, Pille-Riin Purje
* Andres Noormets – «Deemonid» (Vanemuine), «Mandel ja merihobu» (Endla) ja «3 õde» (Rakvere teater)
* Lembit Peterson – «Joobnud» (Theatrum)
* Raivo Trass – «Viimase öö õigus» (Rakvere teater)
* Juhan Ulfsak – «Kadunud sõbra juhtum» (Teater NO99)
* Ingomar Vihmar – «Zebra» (Tartu Uus Teater)

Kommentaar:
Deemonid oli päris hea, kuigi mõnevõrra tagasihoidlikum kui "Kes kardab Virginia Woolfi". Võrdlus on meelevaldne, sest pean neid mõnevõrra sarnasteks ning kindlasti samasse žanri kuuluvateks. Mandel ja Merihobu oli kaugelt liiga raske minu jaoks. Raskusest tingitult tundus see ka igav minule, kuigi Karin Tammaru mängitud roll avas teda minu jaoks mingi uue kandi pealt. 3 õde on veel nägemata, ent selle kavatsen veel kindlasti ette võtta. Tundub, et seekord on ometi Eestis lähenetud Tšehhovi klassikale kuidagi teistmoodi. Tavalist klassikalist vist enam ei jaksaks mõnda aega uuesti vaadata... Kadunud sõbra juhum minule isiklikult ei meeldinud. Ei meeldinud selle sisu pärast, aga vorm oli võimas. Lavastaja võibolla selles mõttes isegi vääriks loorbereid kuigi ma ise neid kahte asja suudan eristada ainult kangutades. Lagle lõik seal sees oli ainuke, mis oli hea, aga kompottina lavastus väga mitmetahuline ja igasuguseid leide täis. Vihmari Zebrast olen meelega hoidunud, sest mul on harva mõni Vihmari lavastus meeldinud. Nüüd kui selle sisu lugesin, siis tundub see olevat psühholoogiline draama, ehk minu lemmikžanr... võibolla peaks ikkagi seda vaatama.. Petersoni Joobnule ostsin ühed viimastest kevadistest piletitest. Need etendused on peaaegu täiesti välja müüdud kuigi seda mängitakse üsna palju. Ju siis rahvale ka meeldib.... Raivo Trassi lavastatud Suumanile näidendi eest auhinna toonud draama pärast sõda omanike tagasitulekust mõjus just lavastuslikust seisukohast. Seal oli rabedaid momente, näiteks isa vaimuga seonduv ja mõnindaid asju oleks tahtnud rohkem rõhutatult, aga samas võibolla ikkagi see publiku usaldamine, et publik saab ka niimoodi aru, selles ehk peitubki Trassi lavastuse tugevus.
Ennustan: Juhan Ulfsak
Loodan: Andres Noormets... samas kuna ma päriselt siiski aasta parimaks neid lavastusi ise ei pea, siis loodan, et Petersoni lavastus oli nii tugev, nagu tema lavastused tavaliselt on ja seega võiks tema auhinda ka väärida.


MEESPEAOSATÄITJA AUHIND
* Pääru Oja – «Hõimud» ja «Vennas» (mõlemad Eesti Draamateater)
* Indrek Ojari – «Hiirtest ja inimestest» (Tallinna Linnateater)
* Tambet Seling – «Eedeni aed» (Endla)
* Ivo Uukkivi – «Brand» (VAT Teater)
* Priit Võigemast – «Surnud hinged» (Tallinna Linnateater) «Muuseas: ma armastan sind» (Teater NO99)

Kommentaar:
Pääru roll Hõimudes on nii hea, et see tekitab külmavärinaid. Ta läheb nii teema ja oma karakteri sisse, et võibolla see jääb minu käesoleva aasta lemmik peaosaks. Tambet Selingi rolli nägin eelmisel aastal ja see oligi minu meelest parim eelmisel aastal esietendunud lavastuste meespeaosadest! Wow! Nii mitmekülgne roll läbi nii mitmete erinevate emotsioonide. Raske roll, aga tõeliselt hästi lahendatud! Ojari Hiirtest ja Inimestest rolli kohta olen kuulnud ainult ülistavaid kiidusõnu, aga endal kahjuks veel nägemata. Uukkivi ja Võigemasti "Surnud hingede" rollid saavad mul nähtud aprillis.

Ennustan: väga raske, kui endal nii mitmed nägemata. Aga ehk tõesti nii oluline ja hea roll, nagu Pääru Ojal on... samas nii noortele ei taheta nii vara sellist au veel anda... Valiks siis Võigemasti.
Loodan: Pääru Oja või Tambet Seling. Mõlemad olid aasta parima nimetust kahtlemata väärt.

NAISPEAOSATÄITJA AUHIND
* Marin Mägi-Efert – «3 õde» (Rakvere teater)
* Anne Reemann – «Igatsus» (Tallinna Linnateater)
* Külliki Saldre – «Madisoni maakonna sillad» (Vanemuine)
* Garmen Tabor – «Hääled» (Theatrum)
* Karin Tammaru – «Mandel ja merihobu» (Endla)

Kommentaar:
Reemann oli hea, üks minu eelmise aasta lemmikuid, samuti ka Saldre ja Tammaru. Aga kui Saldrelt ja Reemannilt juba ootadki selle taseme rolle, siis Tammaru mingis mõttes üllatas kui hea ta olla võib! Ma loodan, et see ei kõla solvavalt, lihtsalt ma tõeliselt siiralt üllatusin. Marin Mägi-Efert ja Garmen Tabori rollid on mul nägemata, kuigi mõlemaid tahaks väga näha, sest mõlemad on huvitavatest lavastustest. Saldre elustab Meryl Streep-i filmirolli ja ma ei ütleks, et ta sugugi suurele Merylile alla jääks. Aga Reemann on mu suur lemmik selles kategoorias, seega pöidlaid paratamatuöt hoian temale.

Ennustan: Karin Tammaru (samas ma ei tea, miks ei võiks Külliki Saldre seda võita sama hästi, või keegi teistest nominentidest, kõik on nii võrdselt head)
Loodan: Anne Reemann

MEESKÕRVALOSATÄITJA AUHIND
* Henrik Kalmet – «Imede aasta» (R.A.A.A.M),  «Harakale haigus ...» (Tallinna Linnateater) ja «Varesele valu ...» (Eesti Draamateater)
* Lauri Lagle – «Kadunud sõbra juhtum» (Teater NO99)
* Ain Lutsepp – «Keskmängustrateegia» (Eesti Draamateater)
* Gert Raudsep – «Mu naine vihastas» ja «Tõde, mida ma olen igatsenud» (mõlemad Teater NO99)
* Tarmo Song – «Joobnud» (Theatrum)

Kommentaar:
Siit on selgelt Ott Sepp puudu Fanny ja Aleksandrist. Nägemata on Tarmo Songi ja Ain Lutseppa rollid. Gert Raudsep minu jaoks midagi erilist Mu naine vihastas tükis ei tee võrreldes teistega, võibolla siis Tõde, mida olen igatsenud oli nii eriline, aga seegi on mul nägemata. Lauri Lagle oli oma tüki tugevaim lüli, aga rollina siiski mitte "aasta parim". Henrik Kalmetit on viimasel ajal ja igal pool liiga palju. Ta oli hea küll Imede aastas, aga seal oli minu arust Helgur veelgi parem, Varesele valus oli ta ka hea, aga sealgi oli teisi paremaid, ent ehk siis nende rollide prisma kokku oli kahtlemata nominatsiooni vääriline. Samas ka tema saatuseks võib osutuda, et ta alles nii värskelt lavakast on tulnud...

Ennustan: Lauri Lagle (või kui žürii tahab Joobnut esile tõsta, siis ehk Tarmo Songile või kui nad on valmis noorematele näitlejatele auhindu andma, siis Henrik Kalmet)
Loodan: puhtalt valides enda arust nendest nähtud rollidest parima - Henrik Kalmet

NAISKÕRVALOSATÄITJA AUHIND
* Ines Aru – «Üks pealuu Connemaras» (Rakvere teater)
* Kaie Mihkelson – «Vennas» (Eesti Draamateater)
* Liina Olmaru – «Joobnud» (Theatrum)
* Külli Teetamm – «Armastus ja raha» (Tallinna Linnateater)
* Katariina Unt – «Brand» (VAT Teater)

Kommentaar:
Olmaru ja Katariina Unti rolle pole kahjuks näinud, aga ülejäänud 3 on VÄGA head. Ines Aru ehk ei saa nii palju otseselt mängida, aga iga teha lavahetk on kulda väärt. Mihkelsoni ema roll kahe venna kõrval oli väga tugev ja Külli Teetamm on juba ammu teatriliidu aastaauhinda väärt ja seekord oma tüpaažist järjekordselt kuidagi väljuvat rolli mängides tõestas ta uuesti kui HEA ta ikka on!

Ennustan: Kaie Mihkelson
Loodan: Külli Teetamm (kuigi sama rõõmus oleksin kui Ines Aru võidaks)

KUNSTNIKU AUHIND
* Vladimir Anšon, Reet Aus, Gleb Filštinski – «Igatsus» (Tallinna Linnateater)
* Reet Aus, Mikk-Mait Kivi, Oliver Kulpsoo – «Millest me räägime, kui me räägime armastusest ehk Barbarella» (Von Krahli teater)
* Lilja Blumenfeld, Rene Liivamägi, Sander Põldsaar – «Joobnud» (Theatrum)
* Pille Jänes – «Brand» (VAT Teater), «Surnud hinged» (Tallinna Linnateater) ja «Keskmängustrateegia» (Eesti Draamateater)
* Aigars Ozolinš – «Meie aja kangelane» (Endla)

Kommentaar:
Nähtud on ainult Igatsus ja see oli tõeliselt tugevate kunstiketöödega. Seega kommenteerida ma ei saagi siin.

Ennustan: Pille Jänes
Loodan: Anšon, Aus, Filštinski

SÕNALAVASTUSTE MUUSIKALISE KUJUNDUSE AUHIND
Žürii: Olav Ehala, Tõnu Kõrvits, Märt-Matis Lill, Ardo Ran Varres
* Hendrik Kaljujärv – muusikaline kujundus NO99 lavastusele «Kadunud sõbra juhtum»
* Ove-Kuth Kadak – muusikaline kujundus Tallinna Linnateatri lavastusele «Armastus ja raha»
* Von Krahli trupp, Jakob Juhkam, Ott Kartau – originaalmuusika lavastusele «Barbarella»
* Toomas Lunge – originaalmuusika lavastustele «Üle linna Vinski» ja «Karid ja kõrgused»

Kommentaar:
Ma ei annaks seda kummalegi nähtud nominendile, ehk ei Kadunud sõbra juhtumile ega ka Armastus ja rahale... liiatigi on mõlemad "muusikalised kujundused" võrreldes "originiaalmuusikaga", mis on ülejäänud nomineeritute statuut.

Ennustan: Von Krahl
Loodan: Toomas Lunge või Von Krahl... ei tea kumba eelistada, sest ei näinud neid tükke ega seega pole ka muusikat kuulnud.

2 MUUSIKAAUHINDA
Žürii: Alvar Loog, Kristel Pappel, Auri Jürna, Pille Lill, Madis Kolk
* Jassi Zahharov – «Reigi õpetaja» (Vanemuine)
* Hanna-Liina Võsa – «Ooperifantoom» (Vanemuine)
* Arne Mikk – «Pikk jõulueine» (rahvusooper Estonia)
* Veronika Portsmuth ja Reeda Kreen – «It Is Getting So Dark»  (MTÜ Nordart Group Ühing)
* Lavastusmeeskond, orkester ja trupp – «Korduma kippuvad küsimused» (Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia)

Loodan: Jassi Zahharov või Hanna-Liina Võsa

BALLETIAUHIND
Žürii: Enn Suve, Irina Härm, Oleg Titov, Jane Raidma, Kristiina Garancis
* Sergei Upkin – «Medea» ja «Uinuv kaunitar» (Eesti Rahvusballett)
* Luana Georg – «Medea» ja «Uinuv kaunitar» (Eesti Rahvusballett)
* Alena Shkatula – «Medea» ja «Uinuv kaunitar» (Eesti Rahvusballett)
* Jonatan Davidsson – «Uinuv kaunitar» ja «Pähklipureja» (Eesti Rahvusballett)


TANTSUAUHIND
Žürii: Heili Einasto, Kaja Lindal, Anu Ruusmaa, Leenu Nigu
* Ruslan Stepanovi «Klapp» (Tallinna Tantsuteater)
* Mari-Liis Eskussoni «Vägisi» (Sõltumatu Tantsu Ühendus)
* Kenneth Flak ja Külli Roosna «Blood Music» (Sõltumatu Tantsu Ühendus)
* Tiina Ollesk ja Rene Nõmmik «...and Blue» (Fine 5 ja Vaba Lava)


ETENDUSKUNSTIDE ÜHISAUHIND
Tunnustab erinevaid etenduskunste (sõna-, muusika-, balleti-, multimeediumi- ja tantsuteatrit) põimivaid lavastusi, mis oma otsingulisuses avardavad teatrikunsti väljendusvahendeid. Žürii: Ott Karulin, Madli Pesti, Alvar Loog, Auri Jürna, Kaja Lindal, Anu Ruusmaa, Enn Suve
* Hendrik Kaljujärv – «Rising Matter» (Kanuti Gildi SAAL)
* Labürintteatriühendus G9 – «Heleaines» ja «Mõtteaines» (mõlemad Tartu Uus Teater)
* Kinoteater
* kadrinoormets – «Siseturism» (Rakvere teater), «darks in blues» (Augusti TantsuFestival) ja «procedure of beauty» (Sõltumatu Tantsu Lava)

Kommentaar: Jesss! Kinoteater!!!!!! Hoian pöidlad peos :)

ALGUPÄRASE DRAMATURGIA AUHIND
Žürii: Heidi Aadma, Riina Oruaas, Reet Weidebaum, Siret Paju, Sven Karja
* Martin Algus «Väävelmagnooliad»
* Eero Epner «Esimene lugemine: Ministri viimased päevad»
* Indrek Hargla «Testamenditäitjad»
* Piret Jaaks «Näha roosat elevanti»
* Mari-Liis Lill ja Paavo Piik «Varesele valu...» ja «Harakale haigus...»
* Andra Teede «Estoplast»

Kommentaar: Hargla tükki oleks tahtnud näha, aga nad oleksid seda kasvõi korra võinud ka Tallinas mängida, sest lihtsalt polnud saarele mineku võimalust... see jäi sellest aastast küll himutama... Mari-Liis Lille ja Paavi Piigi projekt on küll loorbereid väärt. Aga Piret Jaaks on kirjutanud nii heade puäntidega loo, et minu pöidlahoid kuulub temale!

REET NEIMARI nimeline KRIITIKAAUHIND
Nomineerib Eesti Teatriliidu juhatus
* Kadi Herkül – retsensioonide eest Eesti Rahvusringhäälingu kultuuriportaalis.
* Madli Pesti – asendamatu välisteatri vahendaja, lisaks avaldanud kriitikaartikleid kodumaisest teatrist, kajastades nii sõna- kui tantsuteatrit.
* Ott Karulin – Eesti teatri järjepideva ja tundliku kajastamise ning teatrikriitika žanrilise mitmekesistamise eest.
* Alvar Loog – järjepidev teatrikriitik, kellel õnnestus tekitada elav ning vastukaja pälvinud arutelu teatri ja performance’i piiridest.
* Pille-Riin Purje – 2014. aasta jooksul erinevates meediakanalites ilmunud retsensioonide eest.

Kommentaar: Kui Pille-Riin on nomineeritud, siis ma ei saa kellegi teise poolt olla :) Ta lihtsalt on nii hea. Kuigi kõik 5 on igati head kriitikud, kõik küll mitte just minu jaoks arvamusliidrid, sest maitsed ei ühti, aga kirjutada nad oskavad. Loog tundub eriline Teatriliidu lemmik olevat, ta on vist iga aasta siin nimekirjas.

RAHEL OLBREI nimeline AUHIND
Professionaalse balletikunstiga tegelevale lavastajale/koreograafile, repetiitorile ja pedagoogile pikemaajaliste väljapaistvate tulemuste eest balletilaval. Žürii: Enn Suve, Irina Härm, Oleg Titov, Jane Raidma, Kristiina Garancis
* Ülo Vilimaa – Vanemuise peaballettmeister, balletisolist, koreograaf ja balletijuht
* Rufina Noor – Vanemuise balletisolist, pedagoog ja repetiitor
* Viktor Fedortšenko – Estonia balletisolist, Tallinna balletikooli pedagoog ja Eesti Rahvusballeti repetiitor

Kommentaar: Hoian Vilimaale pöidlaid.

SALME REEGI nimeline AUHIND
Kunstiliselt silmapaistva ja lastepärase töö eest. Žürii: Kirsten Simmo, Eva-Liisa Linder, Silvia Soro, Katri Pekri, Taavi Tõnisson
* Helen Rekkor – tervikliku lavastajatöö eest varjuteatrilavastuses «Üle vee» (Vaba Lava).
* Ajjar Ausma, Helen Reitsnik, Päär Pärenson ja Tiina Mölder – autorsuse ja esituse eest vaatajaid kaasavas tantsulavastuses «Käik» (Zuga ühendatud tantsijad / Sõltumatu Tantsu Lava).
* Sandra Lange – fantaasiaküllase lavastaja- ja kunstnikutöö eest mustkunsti ja visuaalteatri elemente siduvas lavastuses «Võlupood» (NUKU Teater).
* Polina Stružkova – lavastajatöö eest põlvkondadeüleseid väärtusi toetavas atmosfäärilavastuses «Poiss, kes ei kartnud midagi» (Vene Teater).
* Leino Rei – tundliku lavastajatöö eest tajudega mängivas lavastuses «Siil udus» (Tartu Uus Teater).

Loodan: Leino Rei või Sandra Lange

LAVASTUST ETTEVALMISTAVA TÖÖTAJA AUHIND
Žürii: Liina Unt, Sirli Bergström, Taavi Varm, Enar Tarmo, Margus Vaigur, Külli Root
* Malle Kaalep – värvija. Detailitäpse, professionaalse töö eest, mida hindavad kõrgelt nii eesti kui välismaa kunstnikud ning mis on muutunud omaette kvaliteedimärgiks terves Eesti teatris. (Rahvusooper Estonia)
* Reigo Tammjärv – pealavameister. Loominguliselt ja insenertehniliselt keerulisi lahendusi nõudva töö eest Teater NO99 lavastuste ettevalmistamisel ja rahvusvahelistes koostööprojektides. (Teater NO99)
* Teet Ehala – lavastusala juhataja. Teatritundliku meeskonnajuhtimise ja lavakujundustele leidlike lahenduste loomise eest. (Ugala)


ETENDUST TEENINDAVA TÖÖTAJA AUHIND
Žürii: Liina Unt, Sirli Bergström, Taavi Varm, Enar Tarmo, Margus Vaigur, Külli Root
* Kadri Tammiste – etenduse juht. Lavastuste kindlakäelise hoidmise eest: töökalt, täpselt, nõudlikult, abivalmilt, sõnakalt ja naeratavalt. (Eesti Draamateater)
* Oliver Kulpsoo – valgustaja-tehnik. Lavastuste «Life Is Very Hard», «Solarise needus» ja «Millest me räägime, kui me räägime armastusest ehk Barbarella» välja toomise eest. (Von Krahli teater).
* Anu Konze – vanemgrimeerija. Kunstniku nimetuse vääriliste tööde eest teatris ja filmis ning linnateatri grimmiosakonna oskusliku juhtimise eest. (Tallinna Linnateater).


HALDUS- JA ADMINISTRATIIVTÖÖTAJA AUHIND
Žürii: Liina Unt, Sirli Bergström, Taavi Varm, Enar Tarmo, Margus Vaigur, Külli Root
* Heili Lindepuu – produtsent ja juhataja. Professionaalse eesti kaasaegse tantsu hoidmise ja arendamise eest selle erinevates vormides ja väljundites, täites näilise kergusega suurt osa teatri ameteid lavastuse idee sünnist kuni järelaruandluseni. (Tallinna Tantsuteater)
* Lea-Liisbet Peterson – trupijuht. Professionaalse töö eest trupijuhina, inimliku panuse eest kollektiivi hinge ja südametunnistusena, kes säilitab rahu ka kõige keerulisemates olukordades, ei talu silmakirjalikkust ega ülekohut ning annab vajadusel räbaldunud kunstnikuhingedele psühholoogilist abi. (Rahvusooper Estonia)
* Malle Kuningas – maja perenaine. Teatrimajas nii olulise sooja õhkkonna hoidmise eest, nõudlikkuse eest nii enese kui teiste suhtes, osates oma tagasihoidlikul moel nõuda ka kolleegidelt korrektsust ja heaperemehelikku käitumist. (Endla)

0 Comments:

Postita kommentaar

Links to this post:

Looge link

<< Home

  • Telli: http://danzumees.blogspot.com/feeds/posts/default