esmaspäev, 22. aprill 2019

Minu lemmiku rootsi laulja 2 laulu... ja natuke ka ühest ja mõnest teisest lemmiklauljast ka... ja oma hinge jagamisest...

Melissa Horn on juba viimased 10 aastat minu lemmik rootsi laulja. Avastasin ta tegelikult alles tänu tema teisele plaadile. Võib-olla Stockholmis elades kuulsin mõnda Melissa laulu ka varem raadiost, kuid ei pööranud sellele erilist tähelepanu.

Kuid siis, 2009.aastal ilmus temalt plaat "Säg ingenting till mig" ehk "Ära ütle mulle midagi"...
Kitarriga naislauljad on alati olnud üheks mu nõrkustest. Seda vist alates Jewel'ist ja tema laulust "1000 miles away" ning seejärel ilmunud CDst "Pieces of you" (aastast 1995). Kõik laulud sellel plaadil on head, aga erilisteks lemmikuteks kujunesid "Foolish games", "You were meant for me" ja no plaadi nimilaul...



She's an ugly girl, does it make you want to kill her?
She's an ugly girl, do you want to kick in her face?
She's an ugly girl, she doesn't pose a threat
She's an ugly girl, does that make you feel safe?
Ugly girl, ugly girl, do you hate her
Cause she's pieces of you?

She's a pretty girl, does she make you think nasty thoughts?
She's a pretty girl, do you want to tie her down?
She's a pretty girl, do you call her a bitch?
She's a pretty girl, did she sleep with your whole town?
Pretty girl, pretty girl, do you hate her
Cause she's pieces of you?

You say he's a faggot, does it make you want to hurt him?
You say he's a faggot, do you want to kick in his brains?
You say he's a faggot, does he make you sick to your stomach?
You say he's a faggot, are you afraid you're just the same?
Faggot, Faggot, do you hate him
Cause he's pieces of you?

You say he's a Jew, does it mean that he's tight?
You say he's a Jew, do you want to hurt his kids tonight?
You say he's a Jew, he'll never wear that funny hat again
You say he's a Jew as though being born were a sin
Oh Jew, oh Jew, do you hate him
Cause he's pieces of you


Mõelda vaid, et Jewel kirjutas selle ja need teised selle plaadi laulud juba 24 aastat tagasi!
Elasin kunagi Hariduse tänaval (u.1997) ja meil käisid vargad... rumalad joodikud ei viinudki midagi muud kaasa kui alkoholi, katkise videomaki ja haarasid ka selle CD, millest lõppude lõpuks oli kõige rohkem kahju... Aga lisaks vargusele, rikkusid nad meie jaoks seal elamise ära... ei suutnud enam kodutunnet tagasi manada ning tuli ära kolida.

Suur lemmik "Foolish games" sellel plaadil on tegelikult hoopis klaveri, mitte kitarriga, nagu suurem osa Jewel'i laule... selle võib leida siit: https://www.youtube.com/watch?v=UNoouLa7uxA
Selles laulus, plaadil, on kohas kus ta laulab "Do you love Mozart?"... pisike, aga nii mõjuv detail, kus on mõned naljakad Mozartile viitavad noodid... need kõditasid alati mu kuulmismeelt ja tegid sellest igavesti "minu laulu".

Kuid ma tegelikult tahtsin ju hoopis Melissast kirjutada. Õigemini tema muusikat jagada, sest Jewel'it teavad ilmselt väga paljud, aga Melissat vast vaid käputäis võrreldes Jewel'iga. Eks neid akustilise kitarri või klaveriga tüdrukuid on veel mitmeid ja mitmeid, kes teevad sõnumiga muusikat või kelle elulugu on lugu omaette...

Melissa, pärast seda kui ta oma sügavasõnumiliste lauludega oli mu maailma raputanud, lõi pahviks ennekõike sellega, et näiteks kui see tema plaat 2009. aastal ilmus, siis ta oli kõigest 22-aastane, aga oskas juba siis kirjutada nii sügavalt valusaid ja elulisi armastuslaule. Nii ehedalt, nagu ta oleks kõik need valud enda nahal ja südames üle elanud.

Siin on see tema teise plaadi avalugu "Låt du henne komma närmare?" - Kas lasid temal tulla lähemale?




Kirjutan siia vaba käega tõlke, juhuks kui rootsi keelest aru ei saa:


Ma tahaks kohtuda kusagil sügavuse lähedal
olen olnud seal varem ja ma ei karda
Su silmad vahetavad valguse käes värvi
aga nad võivad vaadata nüüd, ma olen valmis.


Kas lasid temal tulla lähemale
kas ta oli ilusam kui mina
on päevi kui ma mõtlen
rohkem temale kui Sulle
ma kõnnin kõrval kuid jään maha
ma ei jaksa enam rohkem joosta
proovisin näidata Sulle pilguga
kuid see pole mina, keda Sa vaatad
see koht siin on kellegi teise oma ja ma pean leidma tee välja
Kuidas armastada kedagi, kes on varem armastanud kedagi teist?

Mäletan nii hästi kuidas teda esitleti
aga see olin mina, kes lasi tal sisse tulla
Ja ma olen proovinud anda kogu süü Sinule
kuigi südaval sees teen, et see on minu oma.
Seisame tänaval, vahetame lauseid pimeduses
linna ilusaima hotelli ees
ja Su käed paluvad mul tulla Sinu juurde magama
nag üks viis kuidas tänada tänase õhtu eest.


Kas lasid temal tulla lähemale
kas ta oli ilusam kui mina
on päevi kui ma mõtlen
rohkem temale kui Sulle
ma kõnnin kõrval kuid jään maha
ma ei jaksa enam rohkem joosta
proovisin näidata Sulle pilguga
kuid see pole mina, keda Sa vaatad
see koht siin on kellegi teise oma ja ma pean leidma tee välja
Kuidas armastada kedagi, kes on varem armastanud kedagi teist?

Mõnedel hetkedel võin tunda end üksikuna,
kui Sa mõtled, millest ma mõtlen.
Siis ma hoian kõvasti kinni ja surun end tugevalt Sinu vastu
nagu ta võiks siis kaduda…
Räägime harva kõva häälega meie tulevikust
me ei räägi kunagi kõva häälega sellest, mis meil on.
Sinu unistusi on üha raskem näha nüüd
ja minu omad on varsti kõik kadunud.


Kas lasid temal tulla lähemale…


Melissa laulud lõikavad minule tugevalt hinge, kuigi alati polegi ise nende samade valude küüsis, kuid suudan neid olukordi endale ette kujutada ning kaasa tunda või veelgi enam - läbi enese neid tunda (võib-olla see on see "näitleja" minus?) Mõnikord tunnen, et olen ise see teine pool, mõnikord lihtsalt tean kedagi, kes on vastavas olukorras või siis sellises olukorras olnud.

Millegipärast on läbi elu olnud inimestel minule kerge rääkida oma sisemistest mõtetest ja eriti valudest. Sellepärast olen pidanud kandma mitte ainult enda muresid, vaid ka paljude teiste omasid endaga. Nendele mõtlema ja neid omamoodi ka läbi elama. Võib-olla on see teinud minust seeläbi tugevama, võib-olla räägitakse neid lugusid, sest oskan kaasa tunda või isegi seoseid luua läbi teiste inimeste, ei tea. Nii see on olnud juba lapsest peale. Ka ema jagas minuga kõike, kui isa ta maha jättis, sõbrad on jaganud, kui neil on olnud raske ja kõige rohkem on tüdrukud tulnud ja nutnud mu õla peal. Ju siis jätan mulje kellestki turvalisest, kellele on kerge oma südant puistata. Päris huvitav oleks teada, miks see nii on? Kas kõigile tulevad nii võõrad kui omad oma hinge jagama?
Ainult mu oma lapsed millegipärast eelistavad oma "sellised" jutud pigem emale rääkida...

Siin on veel üks laul Melissalt. Tema viimaselt plaadilt, mis ilmus nüüdseks juba 4 aastat tagasi, ehk 2015. Septembris peaks ilmuma tema uus kauamängiv. Ootan seda. Üldse tuleb üks hea muusika-aasta, sest paljud teised lemmikud on ka just nüüd kohe uute CD-dega välja tulemas. Melissa läheb tuurile ka ning 25.11 esineb Stockholmis ja 4.12 Helsingis.

Siin siis "Dom två årstiderna" ehk "Need kaks aastaaega":




Ma tean, et seda on kuulda
Kui tema õhk puhiseb välja
Ja ta teab kuidas ma tunnen
Kui ma ei taha

Ta tahab täna üksi magada
Minu kõrval ta tunneb üksindust
Ma arvan, et see on nüüd paista
Et olen sinust näinud und

Ma ei suuda Sind unustada
Aga Sa pead aru saama
Et tema on mu elu ja mu kõik
Ja ma ei saa lahkuda
Ja kui ma olen petnud Sind, siis palun võta mu vabandus vastu

Mul on sõrmus sõrmes
See olin mina, kes seda palus
Kui on miski, mida ma kahetsen,
Siis on see see.

Istume köögis
Väljas on kevad
Ta räägib parematest aegadest
Ja ma naeran, nagu temagi

Ma ei suuda Sind unustada
Aga Sa pead aru saama ...

Peaaegu keegi ei tea midagi
Peaaegu ma isegi
Miski pole muutunud
Sellest ajast kui ma ütlesin kuidas oli

Me istume köögis
Väljas on talv
Ta ütleb, et tal on nüüd parem olla
Kuidas Sinul?

Ma ei suuda Sind unustada
Aga Sa pead aru saama…

Kommentaare ei ole: