pühapäev, 15. jaanuar 2012

2011.aasta DRA - Danzumehe Raamatuaasta Aunimetused

Tõsi ta on, et eelmine aasta läheb kirja kui aasta, mil ma lugesin nii vähe raamatuid, et esiteks mul on häbi tunnistada seda määra ja teiseks, mul on raske üldse tuua välja parimaid, sest valik on nii hõre. Kuna teatrivaatamist vähendanud pole, telekat praktiliselt ei vaata juba aastaid (arvutist tõelise viibega mõned asjad siiski) ning muusikakuulamisega tegelen peamiselt joostes või köögiraadio vahendusel (seal mängis terve aasta Uuno-raadio - Epliku ja Otsa hommikusaate pärast...), blogikirjutamiseks ajaleidmisega on olnud tõsiseid raskuseid, siis ainuke põhjus vähesele lugemisele on spordi jõuline tulek minu ajakasutusrežiimi (olen juba sellel aastal jooksud üle 100km - tänagi hommikul tuisus ja tormis 19km, sõitnud (spinni)ratast u.5 tundi ning tõstnud kangigi mõned korrad). Kirjandus on saanud vast ehk kõige kõvema löögi ja sellest mul on ka kõige rohkem kahju. Mul on rida raamatuid, mida tahaks kohe just praegu lugeda. Hetkel on pooleli Cunninghami viimane ja see on selline nauding pugeda raamatuga tuisusel õhtul teki alla ning lasta mõtetel joosta imeliselt rittaseatud lausete taktis.
2012. aasta saab kindlasti olema parem raamatuaasta! Seniks aga sellegipoolest....

2011. aasta kandidaadid tähestikulises järjekorras (võitjad, koos täiendava edetabeliga selguvad jaanuari-veebruarikuu jooksul. Vähendasin veelgi eelmisest aastast nominentide arvu):

Arvesse lähevad 21 raamatut, mis esmakordselt loetud ajavahemikus 01.01.-31.12.2011.

PARIM EESTI KIRJANDUS (3 kandidaati)
Indrek Hargla - Apteeker Melchior ja Rataskaevu viirastus
Maarja Kangro - Ahvid ja solidaarsus
Viivi Luik - Varjuteater

Tammsaaret eelmise aasta jooksul lugeda ei jõudnudki. Seega peaks tänavu jõudma eelmise aasta eest ka ühe kogutud teose ära lugeda. Olgu öeldud ka see, et neljandaks parim oli Hargla 3.osa Apteeker Melchiori sarjast, ehk Timuka tütar. Ei jõua neljandat osa kuidagi ära oodata! :)

PARIM TÕLKEKIRJANDUS (5 kandidaati)
Alessandro Baricco - Novecento
Carson McCullers - Laulatuse lummas
Osamu Dasai - Inimeseks kõlbmatu
W. Somerset Maugham - Miraaž
Yasunari Kawabata - Lumine maa

Kui eelmine kord oli vaid 1 meeskirjanik, siis sedapuhku vastupidi - vaid 1 naine. Huvitav, et 3 viiest parimast on Loomingu Raamatukogu väljaanded. Selle 55 aastase väljaande ajaloos on ilmselt palju nänni peidus.

PARIM LASTERAAMAT (2 kandidaati)
Jujja Wiesländer - Mamma Muu loeb
Tove Appelgren - Vesta-Linne on murest murtud

Mu väikseim rüblik tahab selliseid raamatuid kuulata, mida minul pole üldse isu talle lugeda. Need on ka peamiselt sellised, mida juba varem loetud ning siin arvesse ei lähe. Tegelikult on ka lastele lugemine jäänud sportimise varju. Appi, kas ma tõesti olen astunud keskikka ja hakkan üha rohkem ainult iseendale keskenduma. Nii kole, kui sellele selle nurga alt vaadata. Häbi on ka :(
Homme kohe nõuan lastelt, et nad kuulaks mu ettelugemist! Jonnin nii kaua, kuni nad mul endale lugeda lasevad! :)

PARIM DRAAMA-RAAMAT (6 kandidaati)
Alessandro Baricco - Novecento
Carson McCullers - Laulatuse lummas
Maarja Kangro - Ahvid ja solidaarsus
Osamu Dasai - Inimeseks kõlbmatu
Viivi Luik - Varjuteater
Yasunari Kawabata - Lumine maa

Ehk siis loomulikult mitte "näitekirjanduse" mõttes "draama" vaid žanri mõttes.

PARIM PÕNEVUS/KRIMKA-RAAMAT (3 kandidaati)
Indrek Hargla - Apteeker Melchior ja Oleviste mõistatus
Indrek Hargla - Apteeker Melchior ja Rataskaevu viirastus
Indrek Hargla - Apteeker Melchior ja Timuka tütar

Hargla on oma Melchioriga mu tagasi krimkasid pannud lugema. Kuigi see 2.osa, ehk Rataskaevu viirastus flirdib isegi õuduskirjanduse žanriga. Tegelikult ootan pikisilmi Karin Alvtegeni raamatute tõlkeid (tal hiljuti ilmus uus rootsi keeles). Ja samas loodan, et Varrak ruttu Liza Marklundi raamatute hinnad maapeale toob. Hüpnotisöör on ka mul kahes keeles olemas, aga nüüd tuli eestikeelne tõlge sellele ka... seda kindlasti never ei osta sellise hinnaga... Martinson toob ka tänases lehes ära oma 10 aasta lemmikpõnevikku. Seal nimekirjas on nii mõnigi, mis pakuks huvi...

PARIM RAAMAT, KUS SAAB KA NALJA (3 kandidaati)
Jeanette Winterson - Boating for beginners
Jujja Wiesländer - Mamma Muu loeb
William Somerset Maugham - Miraaž

Wintersoni plaanin absoluutselt terves mahus ette võtta! Maughami vist ka ja no Mamma Muu-st ei väsi ma eal :)))

PARIM LUULERAAMAT (0 kandidaati)

Lugesin küll luulet, aga siit-sealt. Ainus terve luuleraamat, mille lugesin, ei ole väärt ei nominatsiooni ja ammugi mitte võitu. Järgmine aasta...

PARIM DOKK-KIRJANDUS (0 kandidaati)

Sama jama, mis luuleraamatutegagi. See eestlaste elulooraamatutemaania hakkab mul üle viskama. Kõiksugu tüübid, kes pole eriti elu näinudki juba seisavad kaantel ja kuulutavad oma elutõdesid. Mõni laulab mõne laulu ja kirjastused juba jooksevad tormi, et nende elust pajatada tiineritele - mida iganes, peaasi, et raha sajaks sisse... No muidugi eks siis nende arvelt saab anda välja ka midagi tõeliselt väärtuslikku. Seega, mingi kasu neist "sellistest" raamatutest on ka.
Muidu oleks ju võinud Viivi Luige Varjuteatri siin nomineerida, aga seda pole kusagil tõsielu-raamatu pähe kuulutatud, seega jätan selle siinse tsooni siiski nominatsioonivabaks. Ootama järgmist aastat. Mõnest klassikalisest teatritegijast võiks siiski midagi lugeda...

PARIM VÕÕRKEELNE KIRJANDUS (1 kandidaat)
Jeanette Winterson - Boating for beginners

Wintersoni raamat oli küll nii hea, et ainsa nominendina viib ta ka aunimetuse kohe Inglismaale koju kaasa! :) See modernne Noa-laeva lugu oli tõsiselt pull ja kreisi lugu :)
Olete tema blogi lugenud? Ta on siiani kirjutanud sinna harva - korra kuus või nii, aga plaanib selle iganädalaseks muuta. Sealt saab häid vihjeid lugemislauale või kinokülastusteks. Ta mõtleb minu meelest kuidagi õigesti ja tema kaudu saab aimu britist, kes elab briti ühiskonnas ja põeb selle ühiskonna haigusi läbi väga isiklikult. Kuigi lesbilisele naisele kohaselt tavaliselt lesbilikult pinnalt ja just sellest vaatenurgast (ma ei tea, kas see väljend oli nüüd poliitiliselt korrektne, aga ma ei mõtle absoluutselt vähimatki solvavalt - ma olen sõna otseses mõttes kõige ehedam Winterson-fän :)).

KULDNE PORIKÄRBES (Kõige suuremad "pettumused", 5 kandidaati)
Camilla Läckberg - Jääprintsess
Katrina Kalda - Eesti romaan
Peeter Oja - 17x4. Peeter Oja elulugu
Siim Nurklik - Kas ma olen nüüd elus

Kõik põhjamaine krimka pole ka kuld... Katrina raamatut müüdi kui uut Sofi Oksaneni, aga see klišeepundar pole vähimatki väärt Oksaneni võrdlust... Oja elulooraamatute paroodia pointist ma saan aru, aga ma ei viitsi - liiga lihtne ja liiga tobe... Nurkiliku raamat on tiineritele, ma ei leidnud sealt enda jaoks enam ainsamatki mõtet. Kõik on kunagi juba olnud või mõeldud või lihtsalt mitte minu jaoks. Ainus hea asi, et sai ruttu läbi.

Võitjad selguvad koos Danzumehe Filmi, Muusika, Teatri ja Televisiooni lemmikutega - järgmise pooleteise kuu jooksul.

5 kommentaari:

Elina A. ütles ...

Keskmise eestlase kohta oled siiski päris palju lugenud. Olen lugenud Su nimekirjast "Varjuteatrit" ja "Ahve ja solidaarsust". "Varjuteater" kujunes suureks lemmikuks, minu poolt talle ka maksimumpunktid. Harglat pole ma julgenud kätte võtta, kuna põlgan ulmet. Barriccolt lugesin sel aastal "Seda lugu", järgmisena võtan ette siis "Novecento". :-)

Tiina ütles ...

Elina, Hargla Melchiori-krimkad on ulmest väga kaugel. Täitsa klassikalised ajaloolised krimkad.

Kader ütles ...

Elina, millega on ulme Su põlguse ära teeninud?

Elina A. ütles ...

Vastus kahele eelnevale: ilmselt on see puhtalt minu iseloomu eripära. Mulle meeldivad rohkem tõestisündinud lood: nii dokumentalistika kui ka ajalugu ja ka ilukirjandus, mis aimab järele päriselu. Ulme, igasugu kosmoseteemad jne lihtsalt ei paku mingit huvi. Sorry!

R ütles ...

Head uut Draakoni aastat - jälle olen hiljaks jäänud selle meie omaga.
Austusväärivad saavutused on sul, danzumees, jöudu ja jaksu edaspidiseks!

Jäin mötlema selle "Eesti romaani" yle, et pettumuste hulka paigutasid. Samas, ta on ju väga hästi kirjutatud.
Sain selle kohe, kui raamat ilmus ning siiani ei ole suutnud aru saada, mis see siis oli? Pettumus vöi...?