kolmapäev, 3. jaanuar 2018

2017 Teatriaasta autahvel. 1.osa. 250 mõjuvaimat/olulisimat mõtet/karakterit/stseeni/lauset/hetke/situatsiooni/kujundit, mis teatriaastast kõige eredamalt meelde jäid, tundeid tekitasid või üllatasid.

Teatriaasta kokkuvõtte jagan seekord 3 ossa, sest nii palju on teatist sellel aastal kirjutada ja kokku võtta, et korraga ei jõua ja ega nii palju korraga lugeda poleks ka lihtne :)
Seega 2.osa sisaldab edetabelit 141 nähtud lavastuse kohta väikeste selgitavate lisadega ning viimases, ehk 3.osas kogu tavapärane aastakokkuvõte.

Aasta alguses tegelikult elas blogi kerges varjusurmas ning kirjutasin üsna harva. Põhimõtteliselt ainult siis kui keegi tasuta kutse teatrisse saatis või kui tõesti oli mingi tungiv sisemine vajadus elamust jagada. Siis hakkasid teatrid ja teatritegijaid riburada üha rohkem ja rohkem neid kutseid saatma. Ega ma ju lubada ei saanud, et ma ka alati kirjutan, sest ega kõik ju ei kõneta ka ning vägisi punnitamisel mingit normaalset teksti ei sünni. Ent üks huvitav lavastus järgnes teisele ning nõnda ongi möödunud aastal 100% kõik vaatama kutsutud tükkide arvustused, arvamised ja elamuskirjeldused leidnud tee ka blogisse. Paari erandiga ka "kutsumata" tükkide kohta, kui lihtsalt tõesti oli vaja see jutt endast välja kirjutada, et saaks eluga edasi minna :) Ja mis peamine - blogi on täiesti elus ning erinevate blogi-lehekülgede vaatamisnumber on tõusnud 2017. aasta detsembrikuus 15591-le. Aasta loetuimat postitust (Suveteater 2017) on käinud lugemas üle 2400 erineva IP-aadressiga inimese (kõige loetuim arvustus on Lavakooli "Ja peaksin sada surma ma" - 1645 inimest).

Eriliselt suured tänud nende kutsete eest Rakvere Teatrile, Vanemuisele, NUKUle, PolygonTeatrile, TeMuFi'le, Kell10le, Teatrile Must Kast, Teater Kelm'ile ja kõigile lavastajatele, näitlejatele, kunstnikele ja dramaturgidele, kes on kirjutanud, kutsunud oma tegemisi vaatama või ka arutlenud/vaielnud/selgitanud või lihtsalt hea sõnaga inspireerinud kirjutama. Ega muidu ilmselt poleks ka aastaga olnud võimalik 141 erinevat lavastust näha... tõsi 5 neist nägin ekraani vahendusel, seega kokku 136 erineva lavastuse teatrikülastust... eks see ole ka üsna piiri lähedal, mida pere, tööde ja teiste hobide kõrvalt on võimalik aasta jooksul... ja neid teatrikülastusi on ju olnud üle terve Eesti! Kuigi väike varu veel uue rekordi tegemiseks on, sest 2017.aastal oli perioode kui üldse teatrisse ei jõudnud ning mõned lavastused jäid töö või kuupäevade mittesobivuse tõttu nägemata... Samas nii suur maht ära näha annab mõningase suurema õiguse teatriaasta kohta ka arvamust avaldada, n'est pas?! :)

Tegelikult küpses kevade jooksul vaikselt selline väike mõte, et lahe oleks Eesti 100 auks näha ära 100 erinevat lavastust ja kordki elus koguda kokku 100 teatrikülastust aastas... Kahtlesin, kas üldse jaksab nii palju (viimastel aastatel on see number jäänud 40-90 vahele) ja nii tihedalt neid elamusi noppida... kuigi eraldi eesmärgiks seda otseselt ei võtnudki, lihtsalt üks "mäng" ellu juurde... 100 läks lõhki juba kusagil septembris-oktoobris... Kuid tõeliselt kõrgele tõusnud EESTI TEATRI tase vaid tekitas seda vaatamisjanu ja elamuste nälga juurde ja juurde. Tervelt 9 viietärni tükki ja vaid 7 ühetärni elamust! Muidugi eks aastatega on tekkinud ka arusaam ennast huvitavatest teemadest, teatristiilidest ja eelkõige tegijatestki - kes teeb sellist asja, mis tõenäoliselt meeldib ja kes mitte... Samas usun, et olen lõppude lõpuks üsna eelarvamustevaba ning "riskin" päris tihti ka nende tegijate tööde vaatamisega, kelle mõtte- ja tegemistemaailmaga ma tavaliselt ei haaku. Ja seda suurem üllatus ja rõõm kui siis hoopis üllatun ja nähtu mind vaimustab. Muide seda juhtub meeldivalt tihti! Mina ei taha küll ühegi teatri sulgemist, kellel üldse on õigus öelda, mis on kunst ja mis pole? Pigem sooviks teatreid juurde! :)

Lisaks sellele, et see oli min u elu teatririkkaim aasta, sain ka ise varasematest aastatest enam näitlemist köögipoolelt "proovida", mängides 2 mängufilmis ja 2 telesarjas ning 12 reklaamis. Kuigi tuleb tunnistada, et päris õõvastav on enda lõusta praegu üle Eesti ühe tuntud poeketi afiššidel näha :) Filmid ja sarjad, need on lihtsamad, need lihtsalt ei jää ette kui neid ei vaata :)

Näitlemisele lisaks pakuti ka võimalust ajakirjanikutööd maitsta ning näitlejaid intervjueerida. Otse loomulikult hakkasin pikemalt mõtlemata härjal sarvist! Mõlemad intervjuud olid põnevad ja meeldivad - huvitavate kogemuste, laiade silmaringide ning sügavate sisemiste maailmatega inimesed. Raivoga oleme pärast jutuajamist ka mõned trennid koos teinud. Teeks rohkemgi, aga ma elan kesklinnas ja tema kesklinnast väljas ning kui on vaja 100l rindel rabada, siis on tavaliselt lihtsam oma jooks kodule lähemal ära teha. Teine kord jällegi on just vaja sõbra tagantlüket või tõmmet, et ennast liikuma saada. Aasta pikimaks jooksuks jäigi kõigest 63,3km, aga sellel aastal tuleb ka kehakultuuri arendamisele üks korralik taaskäivitus teha. Sellest aastast olen ka uuel tööl - sedapuhku 2 jalaga Eestis (TTÜs) ning ehk see paneb ka elu natuke konkreetsematele radadele ja annab võimaluse paremini aega ning tegemisi planeerida.

Viimase uudisena enne möödunud aasta teatrielamuste kirkaimatest hetkedest "ülelendu" - Teater Muusika Kino -ajakirja aasta esimeses numbris on ikka teatrikriitikute hooaja tippude kohta koostatud kokkuvõtteid. Ma ise olen nende kokkuvõtete suur fän (TMK aasta esimesed numbrid on mul alates aastast 1996 koduses arhiivis olemas... justkui üks päris teatriuurija :) ) ja saan sealt alati vihjeid, mida teatrisse tasub vaatama minna ja mis hea asi on kahe silma vahele jäänud. Esimest korda TMK 2018.aasta jaanuarinumbrist võib ka minu teatrihooaja arvamusi sellest aastakokkuvõttest lugeda. See, et kutsuti, on minu jaoks suur au! Teater Muusika Kino ajaarvamine käib traditsiooniliselt teatrihooaegade kaupa. Minu blogi kokkuvõtted on kalendriaasta kohta ning arvesse lähevad just sellel aastal nähtud lavastused ning mitte tingimata just sellel aastal esietendunud tükid. 

Seega siit tuleb 2017. teatriaasta kokkuvõtte 1.osa:

"250 olulisimat mõtet/karakterit/stseeni/lauset/hetke/situatsiooni/kujundit, mis teatriaastast kõige eredamalt meelde jäid, tundeid tekitasid või üllatasid."

Koostatud on see nii, et läbi aasta kirjutasin teatrist tulles peamised mõtteid üles ja aasta lõpuks kogunes neid kokku 457. Nüüd käisin need läbi, kõrvaldasin mõned mälestused, mis on tuhmunud, siis lugesin teatrikaaslastele neid ette, et mis neil meeles ja mis neile siiski eriti olulised või erilised ei tundu ning lõpuks tuli mõned veel maha lihvida, et jääks järele ümmargune arv. Tegelikult tahtsin ainult 100 eraldi välja tuua, aga ma ei raatsi (lisaks nendele 207le, mis kõrvale jätsin) veelgi enamatest loobuda. Nõnda jäävad ka natuke eriilmelisemad teemad siia nimekirja sisse. Edetabelisse neid seada siiski ei suuda, sest tegemist on eklektilise seguga karakteritest, lavastuslikest ja näitleja trikkidest, kunstilistest ja tehnilistest komponentidest ning isegi dramaturgiast, ehk täpsemalt näidendi tekstis kõlavatest lausetest. Võib-olla suudaks eraldi teemade kaupa neid kokku siduda, aga nõnda mõtetekoguna on sellel mingi terviklikum ja ajas muutumatum raamistus.

PS. mõni neist võib reeta midagi sisulist lavastuse kohta, seega kui plaanite just seda lavastust minna ise vaatama, mille kohta mõte on esitatud, siis hüpake neist igaks juhuks üle. Kuigi tegelikult ilma kontekstita ei tohiks ükski äratoodud lause liialt sisu paljastada ja mõned olen muutnud ka nö. "üldsõnalisemaks".

5 grammi sisemist rahu - Silver Kaljula narkouimas tegelase klaasistunud silmad.

Aju jaht - Indrek Ojari irve sekundiks just enne tulede kustumist, millega lõpeb kogu tükk

Aju jaht - tagumine sein lõpus

BB ilmub öösel - Maarja Jakobson Ella Wuolijoena Soome kaskede vahel rääkimas Bertold Brechtiga
(Robert Annus)

BB ilmub öösel - 2.maailmasõjaaegne moedemm - lõpuks ka neiu esitlemas gaasimaskiga moodi -
 selles kõiges on midagi brechtilikult groteskset ja kabareelikku - BB on ju ikkagi nimitegelaseks...

BB ilmub öösel - Päts kirjutab kirja, õde pakub venelaste "salarelva" - Põdrasambla teed

BB ilmub öösel - rongisõit Tapa raudteejaama teatrisse, samal ajal sissejuhatuseks kõrvaklappidest
audioteater

BB ilmub öösel - Stalini ja Hitleri kohtumine

Beatrice - "lõpp" - tabavalt autoril (Siret Campbell) välja mõeldud, sest see ongi ilmselt ainuke
võimalus "Beatrice"i jaoks pereelusse naasemiseks ja eluga edasiminekuks

Beatrice - mõtted-"ajude digitaliseerimine" ja "surrogaatkehaks oma keha andmine ja selliste
 kasutuselevõtt teiste poolt"

Beatrice - tehnilised ja lavastuslikud lahendused

Bon Voyage ja teised valed - väike "viisakas" punase peaga tüdruk - Katri Pekri tehtud karakter

Don Quijote - Don Quijote hoiab hammastega metallvõrest kinni ja ise ripub rõdult alla

Eine murul - naine kaotab näo kui teda maha jäetakse ja ta lapsest enam ei hooli

Emadepäev - Tears for fears eestikeelne cover "Karju(Shout)"

Emadepäev - Terje Pennie vanemaks olemise koolitus Kadri Lepa ja Triinu Meriste peal - "vaatame"
on ideaalne vastus kui on vaja öelda "ei"

Fantastika - Tiina Tauraite teeb "vastu klaasust küljega jooksvat kassi"

Fenomen - "pallimänge oli igav vaadata, sest olenemata algseisust lõppesid kõik 0-0 viigiga"

Fenomen - torkav tabuteema (kas ma tõesti kuulsin seda, mida kuulsin) seoses aja tagurpidi liikuma
panemisega-peategelane ütles, et juutidele endale ka ei meeldinud, et 40ndate alguses neid nii palju
järsku ilmale tuli, sest siis nad polnud enam nii populaarsed.

Finaal - see, et pereisa on laval tugitoolis ja temaga vesteldakse, kuigi ta midagi vastu ei räägi.

Furby tagasitulek - Aarne Soro pikk monoloog ja see milleni see välja jõuab

Furby tagasitulek - Peeter Rästase ex-mehe tegelane oma ex-naisele ja tolle uuele mehele: "ma ei võta
üldse ruumi ja ei tee ühtki heli, ainult kui saaks jääda siis teie juurde lambi taha".

Furby tagasitulek - Sääsepeletajad

Gogoli disko - "Murka" laul ja esitus(Rait Õunapuu)

Gogoli disko - Aarne Soro Arkadi managerina kaasaelamas oma protežee esinemisele

Gogoli disko - Pöördlava kasutamine, sh. eesriie lõpus

Grace ja Glorie - Ülle Kaljuste käeväristamised ja vanainimest järeleaimav miimika

Gravitatsioon - Arno(Arvi Mägi) omatehtud luuletus

Gravitatsioon - Madis Mäeorg vanaätina

Gravitatsioon - Milvi(Liisa Aibel) on lahkumas vanadekodust ja ütleb, kes ta toidud võivad ära süüa
ja lõpetuseks ütleb, et Arno võib saada pool magustoidust

Gravitatsioon - Volli Käro kummardamatulek lõpuaplausi ajal

Gravitatsioon - Ähmi täis Teele (Silja Miks) tahab hirmsasti ise lugeda Postimehe uudist teistele ette

Hüljatud - suur vankriratas

Hüljatud - Eponine (Hedi Maaroos) laulab "Ihuüksi"

Hüljatud - Mariuse (Kaarel Targo) laul oma sõprade kaotamisest.

Hüljatud - Pildi üleminek pulmapeost sellele kui Valjean istub üksi küünlavalgel

Impeerium - "tants" torudega

Impeerium - hüpe läbi seina

Impeerium - kes millist teatrit tahab hakata tegema

Impeerium - lehvitamise ajalugu

Impeerium - sünnilood

Ivanov - Ivanov-i "enesetapp"

Ivanov - Karakter - Punapea ja -vunts Mait Malmsten - vaimustav tulesäde, iga seltskonna hing.

Ivanov - "Ilmub" Lebedevide kodu

Ivanov - Aafrika hallpapagoi Harriet Toompere õlal. Istus nii ilusti. Jõi ka Harrieti tegelasega
koos teed.

Ivanov - Aivar Tommingase krahv: Surnuaiaski on lõbus, kui paistab päike

Ivanov - Indrek Kruusimaa sõnatu roll ja vinge kitarrimäng - saatjateks Malmsten, Tommingas ja
Kaldoja

Ivanov - Ivanov ütleb oma naisele "juudimoor"

Ivanov - Maria Petersoni tegelane saab oma mehelt teada, et ta varsti sureb - sellele järgnev endast
väljaminemine...

Ivanov - nutukoor - 5 näitlejat nutavad, aga publik naerab, sest see on tõeliselt naljakas

Ivanov - sulgedega nooled ja "kuuvalgus"

Ivanov - tertsett "Doktor, mida teha kui surma ees tunnen surmahirmu?"

Ja peaksin sada surma ma - Ilo-Ann Saarepera lauldud/näideldud regilaul

Ja peaksin sada surma ma - Ilo-Ann Saarepera loeb palvust ja ümber tema ja publiku käib
 ringiratast heli.

Ja peaksin sada surma ma - Ingmar Jõela ja Steffi Pähni tants

Ja peaksin sada surma ma - Markus Truup-i unenägu

Ja peaksin sada surma ma - Teele Pärna lõik ja see, mida hakatakse imeks kutsuma

Ja peaksin sada surma ma - Ursel Tilk'i kõne ja ilmatu pikk regilaul

Jäneseurg - lein ei kao kunagi päriselt ära, ent sellest saab ajapikku ka lohutust. See on justkui
miski, mis on taskus ja kui paned sinna käe, siis avastad, et see on seal kogu aeg olemas.
Sellest tingitult mõtleb ka lapse kaotanud ema, et ei müügi maja maha (mis talle muidu igal
sammul ju surnud last meenutab)

Kaarnakivi perenaine - "valge siidkleit" ja selle "ilmumine"

Kaarnakivi perenaine - Ilse(Lauli Otsar) põlgust täis silmad kui ta boyfriend Heino (Markus
Habakukk) räägib õhinal, et ometi on nende mõlema vanemad neil eest ära ja andes märku sellega,
et tema ise võis olla see, kellele tänu need vanemad ära küüditati

Kaarnakivi perenaine - Karakter "vanapagan" (Lauri Kink)

Kaarnakivi perenaine - Miilits Eduard(Märt Avandi) ei leia ust üles.

Kaarnakivi perenaine - Vanapaganate naised näevad välja, nagu vuntsidega Stalin.

Kaks vaest rumeenlast - Anne Reemanni tegelase tants metsseaga, samal ajal kui ta laulab
poola keeles "If you leave me now"

Kaks vaest rumeenlast - Me oleme ka Varssavist ja meil on ka siin stiilipidu. Valdek on
 "printsess" ja mina olen "Epp Eespäev" ütleb Epp Eespäeva karakter

Kaks vaest rumeenlast - Stiilipidu "mustus, vaesus ja suguhaigused"

Kaks vaest rumeenlast - Argo Aadli tegelane Hele Kõrve tegelase kohta: ta jättis oma lapse
ammu ühel hommikul lasteaeda

Kangelased - Desert Queen'i laulud, mis sobisid ideaalselt etendusega kokku

Kangelased - Tartus asuv Hans Heidemanni kuju tehti lihtsalt kellegi järgi, sest ei teatud,
 milline ta välja nägi

Kangelased - Vilhelmine Klementi laulis 17 aastasena vangla müüride taga oma sõpradele uudiseid

Kangelased - Vilhelmine Klementi sureb 25 aastaselt Patarei vanglas, kus ta pannakse
nakkushaigustega vangide kongi. Tal on tiisikus, aga teised naised kongis on süüfilisega litsid.

Kellavärgiga apelsin - õõvastav stseen alguses kui paharett (Märten Matsu) aknast tuppa
 tuleb nii, et pererahvas ei märka.

Kirsiaed - Lopahhini (Kaspar Velberg) tants

Kogudus - grupikalli

Kogudus - saabumine paarikaupa läbi tunneli

Kolm talve - Karolina(Ita Ever) - 72 on alles poisike, alles 80neselt hakkavad kehaosad
üksteise järel üles ütlema.

Kolm talve - Lucija (Liisa Saaremäel) kakleb verbaalselt oma õega ja lõpus tõstab käed ja
ütleb - täna on mu pagana pulmapäev ehk peaks olema minu elu õnnelikuim päev

Kolm talve - Maša (Ü.Kaljuste) oma isale(G.Kangur) - Võta tükk Schwartzwaldi torti.
Isa: Mina teie kapitalistlikku kooki ei söö. Mina tahan ube.

Kolm talve - Maša(Ü.Kaljuste) Vladole(T.Oja) - Meie sinuga oleme nii ajast ja arust, et
võiksime samahästi rahvariideid kanda

Kolm talve - Maša(Ülle Kaljuste) ja ta mehe Vlado(Tõnu Oja) öine vestlus voodis, mis on
õnn ja kes on õnnelik

Kolm talve - tõuseb kardin ja uued elanikud kolivad sisse - võimas saal-tuba koos kujundusega
 avaneb vaatajatele

Krdi loll lind - Emma(Merle Palmiste) monoloog kus ta ütleb, et ta ei vihka oma poega,
 aga too häirib teda küll.

Krdi loll lind - Koss(Martin Mill) küsib lavalt publiku käest, et kuidas panna Niinat ennast
armastama ja Paar naist publikust vastavadki - "mängi ükskõikset" - mina mõtlesin, et "räägi
Mariaga(kes on Kossi armunud), mida tema teeb, et panna Kossi ennast armatama ning hoidu
neid asju Niinale tegemast".

Krdi loll lind - Koss(Martin Mill) laseb püssiga lakke ja sealt kukub krohvi ja "lae tükke"
lavapõrandale.

Krdi loll lind - Koss(Martin Mill) tõmbab liniku sellel seisvate pudelite alt nii, et ükski pudelitest
hetkekski ei kõigu

Krdi loll lind - Niina(Klaudia Tiitsmaa) võtab end laval täiesti alasti.

Krdi loll lind - Sorn (Andres Tabun):"Tõtt öelda, pole ma kunagi tõtt rääkinud"

Kriipsud uksepiidal - "Lapaduud mängisite või?"

Kriipsud uksepiidal - öised vestlused vendade vahel nii, et ainult vanemate toast paistab ukse
vahelt valgust.

Kuidas päästa eesti film? - Eesti filmidest saame teada, et vähemalt oskab eesti naine hästi ujuda

Kuidas päästa eesti film? - Tuntud vanasõna - "Eesti naise suvine töö on väärt vähem kui eesti
 mehe talvine peer"

Kummi T - Ahviemmed leiavad inimbuubi, ehk Tarzani

Kummi T - Gunnar ja Gaymor rosaariumis

Kummi T - Ivani 3 ema

Kummi T - Kehkaõps

Kunst - Serge (Sander Roosimägi) Marcile (Joosep Uus) - võta vildikas ja joonista mu 200tuhat
maksnud maalile

Kunst - Yvani (Markus Truup) monoloog kui ta hilineb, et miks ta hilineb

Leedi Macbeth - Muusika muutus poole pealt nagu see tuleks kusagilt uste tagant

Lembitu-kuningas ilma kuningriigita - Urmas Lennuki "ütlused" - mõru murakas, mune mudida jne.

Lemuel Pitkini demonteerimine - Puukulp käeks

Lendas üle käopesa - Õde Ratched on indiaani unenäopuudjas justkui kärbes ämblikuvõrgus kinni

Lennud - väike Lennu lehvitab natsilippu isale kui too koju tuleb.

Linnukaupleja - Adami (Reigo Tamm) armastuslaul "Veel üks kord" 

Linnukaupleja - Professorite duett (Argo Aadli ja Jan Uuspõld) - "Ma lolle ei või sallida"

Maailma ilusaim tüdruk - peategelane (keda ennast laval kordagi ei ole) laval on 7 meest, kes
on kokku puutunud peategelasega. Neid seitset mängib 1 näitleja ja sellest tekibki peategelase lugu

Macbeth - 3 nõida (eriti alguse stseen taskulampidega ja mis päädib sellega, et talisuplejate liit
on tulnud teatrisse)

Macbeth - aegluubis kontorikaklus

Macbeth - Londonis haiglas

Macbeth - suusakeppidega vanaprouad tahavad liidust välja astuda

Mamma Mia! - "Name of the game" Birgit Sarrapi esituses eesti keeles

Mamma Mia! - "Slipping through my fingers" eesti keeles - Merle Jalakas koos Birgit Sarrapiga

Mamma Mia! - Anne Reemann palub Sepo Seemanni, et too riskiks temaga - Take a chance on me

Mamma Mia! - Voulez vouz tants

Me olime kodutütred - Anita(Külli Teetamm) on juua täis ning ülemeelik ja lükkab madratsinurga
tulle ja see võtab peaaegu tuld - publik hõikab ja hoiatab

Mehed - Kui Margus Prangel peaks 70-aastaselt elulooraamatu kirjutama, siis selle pealkirjaks
 saab "Küüneseenega läbi elu"

Meister ja Margarita - "pikaks veninud käsi"

Meister ja Margarita - Azzazello ja Margarita tants

Meister ja Margarita - Ballikülaliste saabumine... Ja neid tuleb ja tuleb

Meister ja Margarita - Margarita kleidistamine

Meister ja Margarita - Meistri pea lauapeal

Meister ja Margarita - vile peale läheb pargipink Azazellole järele

Meister ja Margarita - Wolandi musta maagia-etenduse reklaamlipud (video) lehvimas lava kõrval

Minu India - Peategelane India tänavahulluses

Minu India - Šiva(Kristjan Sarv)

NOДвенадцать - Alguse Lenini "räpp"

NOДвенадцать - Lõpus ämbertrummidega rippes

NOДвенадцать - Tants Da Vinci Vitruviuse mehe peal

Nurjatu saar - Kristel Aaslaid ja Andrus Albrecht laulavad duetis: "ja tema tilli ma keeraks otsas"

Nurjatu saar - Löökpillidemängijad(nii trummar kui ka eriti see, kes kõiki muid löökpille
mängis - "konn ja põmm")

Nähtamatu daam - Alguses tuleb Don Luis (Aarne Soro) lavale ja räägib, et ta on trupi vanim
näitleja ja näitab kuidas kaabut tõstes peab kummardama

Nähtamatu daam - Cosme vasest mündid on muutunud söeks ja kui ta sõrmed oma tengelpunga
 pistab, saab kõrvetada

Omade vahel - Alo Kõrve tegelane läheb endast välja ja räägib kuidas ta ise on tossike ja ta
 naine on tugev ja naised ikka tahavad endast tugevamaid enda kõrvale, ka tugevad naised.

Omade vahel - Ita Everi tegelane asetatakse lauast kaugemale istuma, et ta "tuule käes" ei
oleks... Ita ilmed ja see kuidas ta silmadega mängib mitmeid erinevaid tundevarjundeid - solvumist,
kurbust, saatanlikkust oma minia vastu...

Othello - Cassio ja Iago võitlus rauast toigastega

Othello - Iago (Sten Karpov) paneb taskuräti endale näole, vähehaaval paljastab oma näo rätikut
süües ja siis on järsku rätik kadunud, nagu ta oleks selle alla neelanud

Othello - Iago usutlused publikule

Paljasjalgne Debora - Aadu Deboralt - "Kas mina olen see kuldtärniga nooruke sõjamees"

Paljasjalgne Debora - Aadu Hint mängib Saaremaa valssi, Peas kõlab kõk ok, aga siis on
vaja ka akordioniga need samad noodid tekitada.

Paljasjalgne Debora - Kuidas Debora oma mehe "Su kulmud on kui ööliblika tiivad" peale
tegi kõik, mis too soovis

Paljasjalgne Debora - Noor ja vana Debora hüplevad kividel ja meenutavad

Paljasjalgne Debora - Smuul Hindile-"Sa oled realist Aadu. Sa oled veel hullem - sa oled
naturalist""Sa oleksid pidanud kirjutama "Tuuletu ranna"

Paljasjalgne Debora - Smuul loeb oma "Viimast laeva"

Paradiis - "tants"

Peks mõisatallis - Jaanika Tammaru tegelane sünnitab korduvalt suurt Kristjan Lüüsi

Peks mõisatallis - Kaarel Targo on mõõk

Peks mõisatallis - kujundujumine mullas

Peks mõisatallis - naisekandmisvõistlus läheb üle meestekandmisvõistuseks ja Jaanika
 kannab pika tee korraga Kristjan Lüüsi kui Kaarel Targot.

Peks mõisatallis - napsumäng - pitsiga mulda näkku, iga kord kui ingliskeelsetes filmides/saadetes
mainitakse Estonia

Perekond Linden - Tunnetus, kuidas inimesed mõtlesid ja rääkisid teise maailmasõja lõpus
 esimese maailmasõja kohta - nende jaoks oli see üks pikem sõdade periood.

Perekond Linden - uurimisülesanded ja esseede teemad, mida professor oma õpilastele andis

Perplex - keegi ei arva ära kes sa oled

Perplex - laps vanematele, et nood on natsid ja kodus valitseb totalitaarne võim

Perplex - Põder-Sebastian ja Suusataja-Robert leiavad teineteist

Perplex - väike nats hitlerjugendi vormis

Pollyanna - Esimese vaatuse lõpp, kus Pollyanna kukub kõrgelt alla ja tuled kustuvad just
 kriitilisel hetkel

Pollyanna - Nancy(Tiina Tõnis) teeb tooli katki ja muud tema kohmakused, ent tooli
seljatoelt istuma kukub ideaalselt

Praegu pole aeg armastamiseks - "jumalate" teesklemine

Praegu pole aeg armastamiseks - andeks palumise stseen, kus nii naine mehelt kui mees
naiselt andeks paluvad

Praegu pole aeg armastamiseks - kuidas Alkmene (Mari-Liis Lill) kohtus Amphitryoniga
(Kristo Viiding) ja Tessala Sosiasega

Praegu pole aeg armastamiseks - lokirullidega Tessala(Harriet Toompere) Sosiast (Martin Kõiv)
paika panemas

Praktiline Eesti ajalugu - Lembitu pea kapsaste ja hernestega

Praktiline Eesti ajalugu - presidendi vastuvõtu-toidud

Praktiline Eesti ajalugu - Su naisel tuli põles, mõtlesin, et astun läbi ja kustutan ära

Praktiline Eesti ajalugu - Theodor ja Paul (T.Seling ja R.Annus) + kinovaatamise laul-Küll
seal tehti piu ja küll sealt tehti pau

Praktiline Eesti ajalugu - vahvliküpsetus+ristseliti ma olin auto all/karburaatorilaul

Primavera Paunveres - Konstruktsioonid laval prussidest-näiteks sild ja puu, kastidest - näiteks
loom, lamav Arno jne

Primavera Paunveres - koreograafia

Provintsitraagikud - Ülle Lichtfeldt teises vaatuses, ehk "Abieluettepanekus" - vana ja
kõrk mehepeksja. Äge grimm, kostüüm ja kogu kuju/karakter

Revolver - isiklikud lood

Revolver - Karmo Nigula karakter Lauli Otsari karakteri kohta - tüüpiline intellektuaal - rääkis
iseendale augu pähe

Riverside Drive - Alguse stseen New Yorgi tänavad udus (läbi suitsu seinale kuvatuna mõjus sürrilt)

Riverside Drive - Loogika võib olla petlik

Riverside Drive - Peavalutableti reklaam - aga kuidas peata ratsanik seljavalust lahti saab?

Rännakud. Maarjamaa laulud - Külliki Saldre loeb Betti Alver'i "Räägi tasa minuga"

Saatuslik Nahkhiir - tertsett "Nüüd maha sa mind jätad"

Saraband - kõik stseenid Ester Kuntuga. Ta pani ka oma lavapartnerid särama.

See hetk - "Kõik teed viivad Rooma" - "Miks mina siis alati Napolisse satun"

See hetk - Agnes(Maiken Schmidt) loeb emale liba-kirja ära, ema ei kuula teda, aga nõuab
kirja lõppedes jälle lugemist.

See hetk - Arst intervjueerib Anu Lampi

See hetk - Piret Kalda tegelane oma surevale mehele:"Ma tulen siis kui ma selleks valmis olen"
ja see kuidas ta lõpuks oma mehe tuppa ikkagi läheb. Armastus.

Siis kui väikesed lapsed kõik magavad juba - Kersti Heinloo mängib seda kuidas tema ülakeha
 saetakse kardinataga ära, ent siis tirib keegi ta suure jõuga hoopis minema ja kõik muutub pimedaks.

Sinised kilesussid jalas - "Pollo" kott

Sinised kilesussid jalas - Sõbranna Marist ei saa Antarktikasse võtta, sest talle meeldivad
 mustvalged asjad liiga palju (Hiinas sai Pandaga lapse)

Sinised kilesussid jalas - Taalmaa prouana, kes häbeneb, et sööb laste eest kõik raamatud ära

Sirgu Eesti - Kõrvadega sein

Sirgu Eesti - Laidoner(Elina Reinold) oma "valge ratsuga"

Siuru õhtu 100 - "Siurulind"

Siuru õhtu 100 - Ema ja Juku duett

Siuru õhtu 100 - kriitikud (eitavad Liisa Saaremäel ja Laura Kalle) Siurulastest

Siuru õhtu 100 - Marie Underi (Ester Kuntu) ja Fr.Tuglase (Tõnn Lamp) kirjavahetus

Siuru õhtu 100 - Marie Underi ja Artur Adsoni esimene kohtumine

Siuru õhtu 100 - omaaegsed lehekuulutused

Siuru õhtu 100 - Paul Pinna(Christofer Rajaveer) naerulaul

Siuru õhtu 100 - Siuru rühmituse kuulsa foto rekonstruktsioon laval live's

Somnambuul - Eetla seletused oma emast

Soo - akordioniklahvide klõbin pimeduses

Soo - Hilda(Klaudia Tiitsmaa) justkui puuris lind pekslemas vastu seinu, või vangistatud
loom joostes ühest puuri otsast teise ja põrgates vastu seina... Sest varsti peab abielluma

Soo - Hilda(Klaudia Tiitsmaa) tahab anda püssi Toomase (Martin Mill) kätte, aga selle käed
ei suuda seda haarata.

Soo - laudtee kasutamise mitmekülgsus lavaelemendina

Soo - maalimise stseen ja eriti Kata-Riina Luide selles poose võtmas

Soo - Surnute tants, ehk kui Madjak(Aarne Soro) tuleb sooudust välja Toomase juurde,
alguses on suur selles veesumus ja valgus võimendab tema monstrumlikku olekut, visuaalselt
vapustav pilt/stseen

Suluseis - "küsimuste esitaja" kasutamine lavastuslikult

Sätendav pimedus - tüki alguses ütleb Blottnyr (Tarvo Vridolin), et kõik on ütlemise ja
 selle uskumises kinni - võib ju öelda, et meie siin oleme Biitlid... Ja siis lõpus ongi nad "Biitlid" :)

Säärane mulk - Indrek Taalmaa karakter - tanu peas ja pross suurtel väljaveninud rindadel

Säärane mulk - kapsad kukuvad aida alt välja ja neid on palju!

Säärane mulk - vettekukkumine

Tagahoovish - Marje Metsuri tegelase kurbus - kassapidajaamet ja kleepsud...

Talvevalgus - Õpetajanna kiri pastorile

Teineteiseta - "Sa oled argpüks" ütleb mees naisele ja see ongi kogu asja võti. Naine armastas
"armukese" armastust ja mees armastas "omaniku" armastust.

Teineteiseta - Freudi tsitaadid -näiteks  "Kõige eest, mis sa endas alla surud (või ütlemata jätad),
tuleb maksta ränka hinda"

Teineteiseta - helge lõpp... 18 aastane poiss on ilmselt armunud oma ise armukesse, kes ise
18 aastaselt armus tema isasse.

Teineteiseta - Maria Annuse tegelane: "Ma olen bussis teiste inimeste jutu pealtkuulamise "sõltlane""

Thijil Ulenspiegel - "Ma soovin Sulle naist, kellele ei meeldiks eriti magada"

Thijl Ulenspiegel - "Kõik mida elu mulle pakub, selle ma ka ära lakun"

Thijl Ulenspiegel - Avastseenis kui kalakaupmehe tünn veereb täiesti lava äärde enne kui
tegelane selle just peatab viimasel hetkel.

Thijl Ulenspiegel - Thijl(Karl Robert Saaremäe) tantsib korraga ja kordamööda Anna(Liisu Krass)
ja Nelega, samal ajal kui Nele(Getter Meresmaa) laulab Ehala "Armastuse puu" laulu.

Tom Sawyeri seiklused - Huck (Kaarel Targo) ütleb Tomile (Silver Kaljula) - Suurim varandus
 oled Sina!

Tom Sawyeri seiklused - kuidas Indiaani Joe esimest korda ilmub - läbi õhu

Tõeajastu lõpp - katuse kasutamine

Tõeajastu lõpp - külmkapp

Uhkus ja eelarve - "aga ma ju armastan asja... Ma armastan nuustikud..." "Järelikult oled asjaarmastaja"

Uhkus ja eelarve - "tegime kõik oma 4-aastase lapse karistamiseks, aga ikka ei piisanud"

Uhkus ja eelarve - Intelligendid tulevad tulemusele, et nad ei saa maailma päästa, sest nad
pole ikkagi piisavalt intelligentsed, sest intelligentsed inimesed ei ole nii edevad, et hakkaksid
maailma päästma

Uhkus ja eelarve - mammid ajavad surma taga

Uhkus ja eelarve - Memmed üle saali arutavad päevakajalisi teemasid

Uhkus ja eelarve - Ruigo ja Räigo saavad "asjad" kingiks, tüdruk saab "lemmiklooma".
Asjad maksavad, elusolendid ei ole midagi väärt.

Uhkus ja eelarve - surm ei tule emakest ära koristama, sest too on sendi surmale võlgu

Vaimude tund Koidula tänavas - Tammsaare:"Unt, lõpeta see pidev lavastamine"

Vaimude tund Koidula tänavas - Teeme tonti ka... Paneme linad peale.. Ähh see on liiga Lindgren

Viimane võllamees - "ma võtan selle tooli sealt" ja hakkab juba peaaegu võtma tooli, millel
seisab silmus kaelas mees kardina taga

Viimane võllamees - kardin tõmmatakse eest...

Viimane võllamees - Raivo E.Tamm'e ex-timukas: "Ma ei paljasta seda kunagi, mitu ma
 surma olen saatnud... No see on 200-300 vahel... No see on 233."

Viimane võllamees - stseen Velvo Väli perverdist tegelase ja surnuga

Väljaheitmine - "Karolina" ("Barcelona" asemel)

Väljaheitmine - Esimesele vaheaajale suunamine vandaali poolt

Väljaheitmine - Inglise kuninganna(Karmo Nigula)

Väljaheitmine - Koeraga jalutamas - koer on kujundlikult lavaaugus ja koerarihma ots lihtsalt
on "üle ääre".

Väljast väiksem kui seest - Lõpustseen - eks igaüks loeb ise sellest välja, et kas see tähendas,
et maa siiski muutus Rämmeldi ütlemise peale "jalge all pehmeks" või seda, et "kõige suurem
hirm saab teoks ja mõni pagulane pani pommi"?

Väljast väiksem kui seest - "Küpsist tahad?"

Väljast väiksem kui seest - On olemas kolm võitu - Hallivõitu, sitavõitu ja igavavõitu

Väljast väiksem kui seest - Pärast seda kui Meelis Rämmeld on tõusnud voodist, tuleb sealt
tagant välja veel ka Ago Anderson

Õpetatud naised - 3 õpetatud naist(Ilo-Ann Saarepera, Steffi Pähn ja Ingrid Margus) seletavad
 lahti ja imetlevad luuletaja (Ingmar Jõela) palaviku-luuletust

Õpetatud naised - Clitandre(Sander Roosimägi) läheb endast välja Trissotin'i(Ingmar Jõela)
peale ja see monoloog, mis temast siis välja purskub suures vihas!

Õpetatud naised - Tädi Belise (Steffi Pähn) arvab, et Clitandre (Sander Roosimägi) kasutab
oma pruudi varjunime ning tegelikult avaldab temale endale armastust ja ei hooligi mehe seletustest, ega isegi solvangutest, mis seletavad, et mees räägib "õigete nimedega".

Ükssarvikute farm - Eesti kirjandusklassika naistegelaste konverentsile minek (vastavates
 kostüümides ja parukates)

Ükssarvikute farm - Teele tätoveerimisplaanid - Vargamäe Tiina soovitus- "Keskraamatukogu
 pitsatimärk" Teele enda soov "No näiteks heinamaa"

Üritus - Jalgade saagimine (Sae-Erki)

Üritus - Lavastaja:"Okei?Okei."

Üritus - Prožektorid kukuvad alla

----------
Lõpetuseks ka siiski üks väike edetabel. Seda on vaja aasta kokkuvõttes aasta parima teatri
väljaselgitamiseks.
Ehk terviknimekirjas olnud 457 "mõtet/elamust" on pärit 108st lavastusest. Kui igale mõttele
anda 1 punkt, siis teatrite edetabel kujuneb järgnevalt (sulgudes on nende eriliselt tugevalt
mõjunud "mõtete/hetkede/karakterite/lausete" arv):

1. Eesti Draamateater (58)
2. Vanemuine (52)
3.-4. Ugala (42)
3.-4. Lavakool (42)
5. Tallinna Linnateater (38)
6.-7. Rakvere Teater (32)
6.-7. Endla (32)
8. VAT Teater (25)
9. Tartu Uus Teater (20)
10. Von Krahli Teater (18)
11. Kuressaare Linnateater (16)
12. Must Kast (14)
13.-14. NO99 (12)
13.-14. RAAAM (12)
15. TÜVKA (10)
16. NUKU (9)
17.-19. Vaba Lava (8)
17.-19. Teater Kelm (8)
17.-19. Eesti Kirjanike Liidu teatriprojekt (8)
20. Apollo Kino teatriprojektid(7)
21. Polygon Teater (6)
22.-23. Tallinna Kammerteater (5)
22.-23. Theatrum (5)
24. VHK (4)
25.-32. LendTeater (3)
25.-32. Ajaloomuuseumi teatriprojekt (3)
25.-32. TeMuFi (3)
25.-32. Estonia (3)
25.-32. Eesti Teatri Festival/Saeaugu Teatritalu (3)
25.-32. Kell 10 (3)
25.-32. Kukruse Polaarmõisa Teater (3)
25.-32. Emajõe Suveteater (3)
33.-37. Varius (2)
33.-37. On Teater (2)
33.-37. Eesti Kontsert (2)
33.-37. Labürintteater G9 (2)
33.-37. Tõstamaa Suveteater (2)
38.-39. Sundown Entertainment (1)
38.-39. Pikk Mari (1)

Kommentaare ei ole: