laupäev, 5. detsember 2009

Muinasjutt Pöial-Liisist - Endla


Endla teatri mängukava kuningas, või ehk just sellesisulise tüki puhul peaks ütlema "printsess", ehk kõige kauem mängitud tükk, mida endiselt veel mängitakse. Ja minu õnneks, sest ma pole varem jõudnud seda veel näha. "Õnneks" selles mõttes, et tegemist on igati "oma krooni" vääriva tükiga! Vahepeal on küll osatäitjad vahetunud, aga mis sellest. Kui ma ausalt üles tunnistan, siis see tükk meeldiski mulle paljus sellepärast, kes seal mängivad! Mis seal Pöial-Liisi loos siis ikka - see ju nii edas- kui tagurpidi peas. Isegi lastel ma arvan on see nii raamatu kui multifilmi kaudu täiesti pähe kulunud tänaseks päevaks. Ent ometi see mängurõõm ja võlu, mis sellest tükist saali üle kandub - see on nii armas.

Esimesel hetkel, kogu seda kunstilist lahendus vaadates, ehmusin küll hetkeks ära. Kuidagi erats, liiga eredavärviline - nagu kunagi Kirilille kirjastus armastas välja anda, sellised suurte piltidega liigvärvilised lasteraamatud - if you know what I mean?! Kuid tegelikult hakkas see värvilisus mingil hetkel hoopis tükile kaasa mängima - see ju ongi muinasjutt ning lastele ja sellepärast on ehk mitmed kunstilised liialdused ka õigustatud. Kusjuures kunstilisest küljest rääkides, siis kostüümid olid ikka tõeliselt lahedad ja mõnusalt lapsemeelsed. Konnad läikisid libedalt, liblikas oli nii ilus ja Pöial-Liisi, noh, see oli TÄIESTI Pöial-Liisi.

Lisaks muidu Pöial-Liisi lavaloole alates seemnest, konna vargusest, hiire-emanda urust ja muti kosjadest kuni pääsukeseni välja, on sinna vahele pikitud palju interaktiivset suhtlemist lastega. Niimodi on ka kindel, et lapsed pidevalt jälgivad täie huviga. Ja seda nad ka tegid. Sest nii kui midagi lavalt küsiti, vastas terve saalitäis lapsi vastu. Kui konn lubas ennast puudutada, siis esimese rea tibud ei julgenud, aga teisest reast tormas terve laviin lapsi seda võimalust kasutama :)

Ja konn oli äge! Samuti nagu kõik muudki värvilised ja vahvad tegelased! Kui nüüd lahata lemmikuid, siis millegipärast just Lii Tedre tegelased meeldisid mulle kõige rohkem - mõnus matsakas hiire-emand, kes Pöial-Liisile kulbiga sööki sisse pressis ning see sama konnaema, kes pojale piigat käis röövimas, mille too aga maha salgas, sest see polnud piisavalt "porine" :)


Endla teatri üks suuremaid väärtuseid minu jaoks (lisaks mitmetele muudele) on tandem Liis Laigna-Kaili Viidas. Küll üsna erinevad näitlejad, kuid täiesti hämmastavalt täiendavad teineteist. Muidugi ka eraldi on nad "imelised", kuid koos - see on täielik teatrimaagia! :) Liis, Lii, Piret, Carmen, väike Kaili ja Helle on mu suured lemmikud ja seda mitte ainult Endla teatri mõttes vaid üldse kuuluvad nad nende "lemmikuimate hulka". Ja millegipärast mul on tunne, et näiteks Laigna on seal Endlas justkui peidus, sest mul on tunne, et ta võiks vabalt masside lemmikuks olla. Temas on midagi sõnulseletamatut huvitavat. Ühtlasi poisilikult krutskilik, aga samas võib vabalt mängida ka ema või liblikat. Ja Kaili Viidas on justkui headuse kehastus. Päris põnev oleks teda näha mingis täiesti loomusele vastupidises rollis, näiteks mõrvari või mingi psühhopaadina, huvitav kuidas tal see õnnestuks. Igal juhul ei oskaks mõrvarina teda küll kunagi "kahtlustada" :) Okei, nüüd ma kukkusin heietama ning käsiolevast etendusest kaugele...

Kuid tõesti, need Muinasjutt Pöial-Liisist rollid olid kõik absoluutselt head! Mutt oli parajalt hirmus - must ja punaste pikkade küüntega (sõrmedega?). Olen Ireen Kennik-u rollide suhtes üsna kriitiline olnud, kuni eelmise aasta lõpus tema "miilits" Revidendis mind üllatas. Pärast seda üllatas ta positiivselt jälle Raimond-is oma hea lauluhäälega... tundub, et ta hakkab mulle vaikselt meeldima :) Ei tea kas ajal ning üha uutel rollidel ning nendega tegelemine ja neile erineval viisil lähenemine on tõesti andmas talle mingeid uusi nägusid. Mäletan et enne ei meeldinud mulle just see tema üliaktiivne lavalolek, see muutis rollid teineteisega sarnasteks ning tegi ta mängust liiga silmatorkavalt "näitlemise". Nüüd oleks päris huvitav mõnda kandavamat tõsist rolli temalt näha (näiteks veel "Veel mälus" pidasin teda "nõrgimaks lüliks"). Kuid siin sekkundeerib ta teistele, minu lemmikutele üsna võrdsena :)

Hinnang: 3/4 (Näitlejate hea mäng tegi tükist päris hea meelelahutuse ka täiskasvanule, kuigi muidugi lapse pärast sai seda ju vaatama mindud. Ja lapsele meeldis väga. Isegi praegu neid ridu kirjutades, kiikas ta üle mu õla ning nõudis "konna pilti" vaadata! Pöial-Liisi ju selline plikade värk rohkem, aga konnad ja mutt tegid tükist piisavalt põneva ka poistele! Kusjuures väga hästi mõngisid neli naisnäitlejat märksa suuremanumbrilise tegelaste kavalkaadi välja. Ka "mehisemad" rollid õnnestusid väga vahvalt :) Ja Pöial-Liisi selle kõige keskel säras oma armsuses veel eriti! Ja oioioi kuidas ma ootan, et saaks jälle Liis Laignat näha laval!)

Lisamärkus: Nii kahju oli kuulda Endla näitlejate koondamisest. Helle Kuningas ja Lii Tedre on mu lemmikud juba lapsepõlvest saati ja Kaili Närepist on ka nii kahju. Loodetavasti saavad nad palju rollipepingutega tööd endiselt ning salamisi loodan, et saab neid siis ka mujal teatrites külalistena rohkem näha. Tedre ju teebki Variuse tükis kaasa ja Närep osales Roman Baskini suvetükis... aga loodetavasti Helle Kuningas nüüd ei tõmbu teatrist tagasi, nagu mu teine suur suur lemmik Leila Säälik... Nad on ju Eesti kultuuri pärlid!!!


Tekst lavastuse kodulehelt:
MUINASJUTT PÖIAL-LIISIST
Muinaslugu mudilastele 2 vaatuses.
Hans Christian Anderseni muinasjutu põhjal näidendiks kirjutanud Ingo Normet
Tegijad
lavastaja RAIVO TRASS
kunstnik LIISI EELMAA /külalisena Eesti Kunstiakadeemiast/
laulusõnad HANDO RUNNEL
lauluviisid FELIKS KÜTT
valguskujundus JAAN LAUR
alates septembrist 2007 on nimiosas KAILI VIIDAS,
teistes osades CARMEN MIKIVER või LIIS LAIGNA (minu etenduses oli Laigna), IREEN KENNIK, LII TEDRE
Tutvustus
SINU EES ON VÄGA VÄIKESE JA VÄGA VAHVA TÜDRUKU SUURED SEIKLUSED. MEIE PÕNEV JUTUSTUS ALGAB SELLEST, KUI ÜKS KOLE KONN RÖÖVIB PISIKESE PÖIAL-LIISI TEMA ARMSA EMAKESE JUUREST ÄRA. ÕNNEKS SAAB PÖIAL-LIISI KONNA EEST PLEHKU PISTA, AGA SUUREKS KURVASTUSEKS EI LEIA TA ENAM KODUTEED! NÜÜD PEAB PÖIAL-LIISI ISE HAKKAMA SAAMA. OMA RÄNNUL KOHTAB TA PEALE KÕRKIDE KONNADE VEEL PÕIKPÄISEID PÕRNIKAID, ILUSAT VALGET LIBLIKAT, HOOLITSEVAT HIIRETÄDI JA MORNI MUTIONU. PÖIAL-LIISI SUURIMAKS SÕBRAKS JA LÕBUSAKS TEEKAASLASEKS SAAB AGA LAHKE PÄÄSUKE.
etendus kestab 1 t 30 min

Kommentaare ei ole: