kolmapäev, 23. aprill 2008

A.H. Tammsaare - Tõde ja õigus 5.osa

Viimane osa sai läbi hetkega. Kui kurb, nüüd ei saa ma seda saagat kunagi enam lugeda kui "esimest korda". Tammsaare oli, on ja jääb eesti kirjanduse lipulaevaks! Vähe sellest, et sündmused on põnevalt kirjutatatud, kaasakiskuvad ja -mõtlema panevad, kogu selle raamatusarja tekstikasutus on sõnulseletamatult mahlakas. Kõigele lisaks mõjus see mulle väga romantilisena.

Viies osa kroonis veel kogu selle sarja. Esimest osa arvesse võtmata oli ju see ju lugu Indreku teest Vargamaäele tagasi ning Tiina teest Indreku juurde. Ja nagu elus ikka käis see üle kivide ja kändude, läbi vihma ja päikese. Kuigi Indrek oli kohati selline mömm, siis kõigest hoolimata ikka tahtsin nii väga, et tal hästi läheks (kohati isegi samastusin temaga, eriti tagant järele mõeldes). Ma nii väga lootsin juba, et ta Kariniga oma õnne leiaks. Kõigile neile raamatutele tagasi mõeldes ja mõeldes sellele pagasile, mida ta endaga kaasas kandis - vaesus, usuteemad, isa teostumatud unistused, ema tervis. Nii see ju elus ongi, et mingid asjad tõusevad tähtsamateks ning mõningaid asju kanname oma hinges läbi terve elu. Tammsaare tabab oma tegelaste hingetausta avarusega naela pihta. Inimesed ei ole ainult mustvalged, nii nagu päris elus nii on Tammsaare Tões ja õiguses neil hing sees, neil on oma plussid ja miinused. Nad teevad vigu, unistavad ja püüdlevad oma unistuste suunas. See kõik teebki "Tõde ja õigus" sarjast suurteose ja ühe võimsa terviku.

Ma ei hakka siinkohal laskuma sisulistesse detailidesse, vaid tahan väljendada oma rahulolu, et kuni lõpuni, ei teadnud ma kuidas ikkagi Tiinal läheb ja kas ta saab Indrekule öeldud, kes ta on. Kas kurjad saavad oma palga ning mis saab pererahvast, eelkõige muidugi noorematest - õest ja vennast, kui kaua Andres ja Pearu vastu peavad, Mis saab Pearu lastest ja eelkõige lastelastest. Ja siis oli seal ju veel üks nägus sulasepoiss, kes kogu selle supi päris mahlakaks keedab ning vürtsitab mis jaksab.

Hinne 5+ (Tammsaaret hinnata tundub kuidagi kohatu ja väär, aga kuna ma selle süsteemi juba loonud olen, siis hambaid krigistades ja silmad kinni pigistades teen selle inetu teo ära)

Minu projekt aastas üks Tammsaare on siis jõudnud juba nii kaugele, et järgmisel aastal on ees Kogutud teoste 11.osa - Elu ja armastus. Siiani on tema eraldi raamatute paremusjärjestus minu meelest järgmine:
10. Kogutud teosed 1
09. Kogutud teosed 3
08. Kogutud teosed 2
07. Kogutud teosed 4 (neli esimest Kogutud teoste osa on lühijutud ning lisaks novell Rebane)
06. Kogutud teosed 8 (Tõde ja õigus 3.osa)
05. Kogutud teosed 6 (Tõde ja õigus 1.osa)
04. Kogutud teosed 7 (Tõde ja õigus 2.osa)
03. Kogutud teosed 9 (Tõde ja õigus 4.osa)
02. Kogutud teosed 10 (Tõde ja õigus 5.osa)
01. Kogutud teosed 5 (Kõrboja peremees)

Kõrboja peremees on kindel 1.koha omanik, kuid 2-4 kohal olevad 2., 4. ja 5. osa vahetavad kohti kuidas parajasti tuju on, sest nad igaüks on väga erinevad minu meelest. Aga kõik väga väga head!

Kommentaare ei ole: