reede, 20. märts 2009

Tants Ugala ümber


See segadus, mis on toimumas ühe mu lemmikteatri ümber ja sees on ka minus rahutust tekitanud. Mõtlesin, et ei topi oma nina asjadesse, mis minule ei kuulu...aga kunst kuulub ju rahvale ning ma millegipärast ei saa mitte vaiki olla.
Nimelt tavalise teatrikülastaja jaoks, nagu mina pole üldse vaja teada, mis toimub poliitilises mõttes teatri kulisside taga. Nüüd on aga kogu asi pandud suure kella külge ja tekitab hirmsaid poolt ja vastukajasid, umbes nagu Linnateatri ja Linnavalitsuse hääletamisel ning lubaduste andmise ja võtmise teema mõned kuud tagasi. Millegipärast ei taha pisikeses, teatrit-armastavas Eesti riigis poliitika ja teater kuidagi toimivat ühist maad leida.
Mul on siiralt kahju, et see, mis praegu Ugalas on toimumas, et selle sees on ju inimesed (minu armastatud näitlejad ja teised teatritegijad). Olgu see siis rahulolev või rahulolematu Ugala töötaja. Just teatati ka seda, et Tammearu jääb edasi teatri juhiks, küll aga pannakse keegi teine juhtima majanduslikku poolt. Ja eks see olegi ju eluterve nähtus. Kunstiinimesed on siiski profimad kunsti edasi arendajad ning majandusinimesed osavamad numbrite lugejad. Nii see lihtsalt on elus. Muidugi ideaalne, kui teatri juhtkonnas on nendes kahes inimeses ka ristipidi oskuseid ja teadmisi.
Kuid Delfi avaldas täna Ugala teatri töötajate poolt koostatud ja kultuuriministeeriumi poolt saadetud kirja Ugala juhtkonnale, ehk kokku 26 süüdistust Ugala juhtidele, mis tekitasid minus küll suuremas osas hämmingut. Kas tõesti on seestpoolt vaadatuna asi niipalju hullem kui tavalise teatrikülastaja poolt vaadatuna. Kommenteerin neid mõne lausega, justnimelt "täiesti tavalise teatrikülastaja" pilgu läbi. Aga eks teatris töötavad inimesed ise tea minust paremini. Muidugi kui seal taga pole midagi enamat...
Loomingulised etteheited:

- Viimase kolme hooaja kaootiline kunstiline planeerimine, hõre repertuaaripilt.

??? Kuidas hõre repertuaaripilt? Võtame näiteks ühe mu teise lemmikteatritest, ehk Linnateatri võrdlusmomendina ette (mitte et madaldada Linnateatrit, mis on minu meelest üks eredamaid tippteatreid Eestis, vaid pigem tõsta teist väga head teatrit - Ugalat). Ja võtan võrdlusmomendiks täis kalendrikuu, ehk APRILLi. Ugala mängib 13 erinevat lavastust (neil on kasutusel 2 erinevat saali) - Linnateater 12 erinevat lavastust (neil on kasutusel 3 erinevat saali). Kaootiline kunstiline planeerimine? - Mängitakse ju nii eesti klassikat (Keisri hull), maailma klassikat (Kolm õde), lastele (Tjorven), noortele (Poks), noorematele täiskasvanutele (Börs ja börsitar), keskeale (Helesinine vagun), vanemale publikule (Linnapea). Lisaks kogu perele (suvetükid)… see pole mitte kaootiline, vaid mõnusalt igale maitsele. Kusjuures materjal on ju Tšehhov, Lindgren, Kross jne jne... Teatris peabki olema natuke "erinevaid" tükke. Kaootilisest pole mingit jälge minu meelest. Lisaks on etenduste tase olnud minu kogemuse järgi päris kõrge. Isegi palaganid nagu Meie Mari on tejtud lusti ning mõnusa huumoriga.

- Hetkel on loomingulises trupis vähemalt kolm juhtivat näitlejat, kes esimesel kutsel lahkuvad siit teatrist. Teatri loominguline koosseis ootab kutseid mujalt.

?? Kes?? Indrek Sammul ja Liina Olmaru ju alles läksid sinna? Aga nemad vist on rahulolematud…kui nemad on kolme seas, siis peaks vist arvestama ühena, sest ju nad liiguvad koos… Kui Kadri Lepp on nende kolme hulgas, siis on ka väga hirmus, ta oli ju ka üks neist avalikule pöördumisele allakirjutanud inimestest. Andres Tabun, Peeter Jürgens, Luule Komissarov ja Arvo Raimo ei kirjutanud alla, seega nemad vist on rahul ning ei ole kuhugi minema tormamas? Ja nemad on minu jaoks kõige olulisemad Ugala lavajõud Sammuli, Olmaru ja Lepp-ale lisaks (loe: kõige paremad). Tammearu oleks ise ka, aga teda vist ei saa arvestada antud olukorras ning kahjuks ta ise ei mängi ka tihti viimasel ajal. Peaaegu unustasin - Aarne Soro lahkumisest oleks ka väga kahju.

- Külalislavastajate läbimõtlematu kutsumine.

Mida??? Hetkel ainuke tõeliselt “külalislavastaja” lavastatud tükk on ju “Anna Karenina”, aga see on Ugala repertuaaris olevatest lavastustest KÕIGE TUGEVAM! Ning Vene inimene on suutnud ikkagi selle vene duša tuua lavale täiesti fenomenaalselt! Ma ei saa sellest etteheitest absoluutselt aru! Andres Lepik pole ju otseselt külalislavastaja, ta on ikka vahest Ugalas lavastanud ja isegi mänginud, kuigi tema on ehk ainuke, kellele oleks võinud vihjata (ja Linnapea mulle ei meeldinud ka)...või hoopis Komissarovile, kes lavastas Marilyni? Aga kas mitte needki valikud pole üpris hästi õigustatud lõppuded lõpuks. Lepik on ju ka kauaaegne Ugalalane…või keda ja millist lavastust nad silmas peavad?

- Loomenõukogu soovituslikus funktsioonis ei oma mitte mingisugust jõudu, sest ettepanekuid ei arvestata.

Seda ma ei tea…selles võib olla ka õigus.

- Loomingulise koosseisu „põgenemine“ (Noormets, Raudsepp, Kask, Säälik, Soomets, Võigemast, Kuntsel, Aardam).

Kas nad “põgenesid”, või said lihtsalt sobivamad ja paremad pakkumised? Võigemast läks ju oma naise juurde, tollega samasse teatrisse? Raudsep (huvitav, et nad oma süüdistuses kirjutavad ta nime kahe p-ga, võibolla polegi tegemist Gert Raudsepaga?) sai NO teatrisse, kus tehakse uuenduslikku ja hoopis teistmoodi teatrit. Soometsale tõesti ei antud väärilisi rolle juba mõnda aega, aga tema ütles küll, et lahkus lootuses saada Tallinna, oma elukaaslase ja kodu lähedale? Kuntsel ja Aardam lähevad ju Ugalasse tagasi? Või ei lähe? Igal juhul läksid nad ju pikemale reisile või olen ma millestki valesti aru saanud? Muidugi Aardam tahab ehk ka oma naisega koos kas Tartus või Tallinnas elada ja Kuntsel käis ka ju ETVs tööl. Eks see Ugala ole juba aastaid olnud nö. hüppelauaks teistesse teatritesse. See pole ainult viimase aja ja selle juhtkonnaga seotud nähtus. See lihtsalt on nii kujunenud. Ja väga hea, et Noormets läks Endlasse. Minu meelest on Endla teater ka saanud mingi uue hingamise sisse. Aga Säälik, ma arvasin, et tema jäi pensionile, kas ta tõesti “põgenes”? Kuhu? Ja Kask? Kes Kask? Jaanus Kask on ju ikka teatris edasi. Ja Erni Kask pole ju kunagi mingi kandev näitleja olnudki Ugalas. Ta alles noor ja otsib oma kohta. Ei saa mina aru jälle sellest kohast…muidugi Soometsa ja Võigemasti oleks pidanud üritama kinni hoida rohkemate ja huvitavamate rollidega. See oli küll suur kaotus Ugalale…ja kui Leila Säälik kuhugi “põgenes” siis see ka… aga tahaks teada, et kuhu ja kas tõesti tema lahkumine teatrist on ka selle juhtkonna süü?

- Lavastuste kõrvaldamine repertuaarist loomenõukoguga arutamata.

Hmm, siin ma ei oska kaasa rääkida.

- Külalislavastajate osas teevad otsuseid ainuisikuliselt teatrijuht ja nõukogu esimees.

Seda ma ei tea. Aga kas see polegi mitte õigustatud. Selliseid asju peavadki tippjuhid otsustama, või mis?

- Nõukogu esimees sekkub repertuaarivalikusse, surub läbi oma positsiooni, kokkuleppeid ja eelistusi.

Kas tõesti? See on küll kuritegu. Kui see nii on, siis mul pole midagi kaitseks öelda.

- Eestisiseselt tunnustatud lavastajaid ei kutsuta, sest kardetakse konkurentsi.

Ei ole teiste Eesti teatrite lavastajaid tõesti näinud pikka aega Ugalas lavastamas. Aga kes on olnud ja tulnud see on ju jäänud Tubin näiteks? Lepikut kasutatakse. Komissarovit ka. Aga nemad pole ju otseselt teistest teatritest. Ju siis pole otseselt vajadust olnud, kuigi värske veri ning teistmoodi lavakeele jaoks oleks väga vajalik vahest teisi lavastajaid kutsuda. Aga võibolla on kutsutud, aga pole tulnud?

- Teatri kunstilise ambitsioonikuse madaldamine luues Ugalale ilmse marginaliseerumise ohu ja väljalangemise Eesti teatrimaastiku kõrgkontekstist.

Minu meelest on Ugala endiselt üks viiest parimast Eesti teatrist! See, kulla Ugalalased on teil vale sisetunne! Pigem olen pannud tähele mõne teise teatri taseme langust. Kuid Ugala nagu mitmed muud Eesti teatrid muudkui aga loovad uusi ja häid lavastusi!

- Ugala loomingulise personali sunnismaisus (teistes loomingulistes projektides osalemise välistamine, kuigi see ei taksitaks koduteatri tööd).

On ju nemadki Õnne 13s ja lastesaadetes ja igal pool osalemas. Ma ei tea, aga minu meelest mitte vähem, vaid pigem rohkem kui teiste teatrite omad… Luule teeb Džinnimängu, Soro käis Georg-i filmis, Tabun on olnud filmides, Vaikjärv oli Jõgevamaal Klaveris ja teisedki vilksavad siit-sealt läbi…

Halb sisekliima:

nendele süüdistustele ma ei oska kommentaari anda, sest ma pole osa sellest sisekliimast. Välja poole küll seda aru ei saa, ega ei tunne. “Osavad näitlejad” :) :(

Vähene avatus:

- Teater peab olema kultuurikandja ja tal on kodaniku kaasamise roll.

Ei ole Ugala selles suhtes halvem ega parem kui teised teatrid. Näiteks kodulehtedele ei pane ükski teater “kodanike blogide” arvamustele linke üles :) Ainus erand on Harrastusteater Ellunäod. Rakvere jah, otsib peaosalist “kodanike” hulgast, aga kas seda peetakse silmas? Minu meelest juba see Ugala “rändteater”, mida suveti korraldatakse…see on rohkem kui mida suurem osa Eesti teatereid teeb. Lisaks on Ugalas tihti näitused, ka nende omad, kes pole otseselt majaga seotud. Ma ei mõista seda süüdistust jälle. Kultuurikandja ta juba ju ongi. Teater kui asutus sellisena. Lisaks annavad nad välja igasuguseid Ugala ajalooga seotud raamatuid ja kalendreid ja näitlejate piltidega kaarte jms.

- Koostöö teatriliidu, teatrijuhtide, akadeemia, linna ja teiste avalike organisatsioonidega.

Seda ma ei tea. Isiklikult pole neilt midagi palunud, millele nad kehva koostööga oleksid vastanud. Meenub küll üks jõulupidu, mis sai Ugalaga koostöös peetud. See oli igati vinge ja vahva. Ugala pani täie rauaga! Küll oli kummaline, et tänavuaastasel teatriliidu gaalal on ainult 1 kandidaat Ugalast - Liina Olmaru. Oleks võinud ikka mõnele tehnilisele töötajalegi nõuda au ja kiitust.

- Spartakiaadid ja kohtumised teiste teatritega ei soosita ühiseid ettevõtmisi.

Seda ma ei tea, ma ei liigu nendes piirides.

- Suutmatus sõnastada, korraldada ja visualiseerida teatri nägu.

Minu meelest on Ugalal väga armas Ugala nägu. Natuke ka Viljandi nägu. Samuti natuke ka noorte nägu. Sest paljud tükid lähevad noortele peale või ka klassikud on ju koolilastele vajalikud…viidates Anna Kareninale, Keisri hullule ja Kolmele õele. Samuti vanade heade näitlejate nägu. Nii nende kes laval kui ka nende, kes juba lahkunud (Rein Malmsten näiteks ja sain Ugala "muuseumist" teada, et üks teine mu suuri lemmikuid - Heino Mandri on ka kunagi Ugala näitleja olnud!). Natuke ka 20.lennu nägu ja VKA kooli lõpetanute nägu :) Kindlasti ka mitmete teiste näitlejate ning Tammearu ja Vausi ja mõnede "kõikide aegade" tipplavastuste nägu (näiteks Anna Karenina). Võibolla on viga selle "näo" oma töötajatele sõnastamises? Küsige minu käest, ma ütlen, millisena Ugala nägu paistab! Minule igatahes see nägu meeldib :)

Etteheited nõukogule:

- Nõukogu on loonud olukorra, kus funktsioone kandev võim on koondatud ühe inimese kätte.

See on küll kummaline! Aga parandatav. Ja nõukogu on ju ministri haldusalas. Ministeerium võib seega peeglisse vaadata ja endale häbirõngaid teha, et on lastud tekkida selline olukord.

- Nõukogu esimees sekkub repertuaari valikusse, surudes läbi oma positsiooni oma tahet.

Seda ma ei tea. Aga kommenteerisin sellest hoolimata juba mõni rida üleval pool.
----

Kuidagi Tammearu kaitsta sooviv tunne on (kuigi ma ei tunne teda, ega seda olukorda seestpoolt, võibolla ei peaks ega tohiks midagi öelda). Ma lihtsalt ei mõista pooli nendest etteheidetest. Kahju muidugi, et sellise sisekliima tingimustes on vaja inimestel tööd edasi teha ning praegusel hetkel on teater juskui lõhenenud ning seda jätkata sellise juhtkonna all ju polegi enam võimalik, ega ka minu meelest aus maja töötajate suhtes. Kuid eks kus tikku seal tuld. Ju siis kõik ei ole nii hästi kui väljapoole paistab. Aga selliseid asju saab ka viisakamalt ajada, mitte kogu rahva silme ees. See kivi läheb ministeeriumi kapsaaeda. Oli neil vaja siis nii järsku ja niimoodi lahmima hakata. Oleks kõigepealt võinud ju teha hoiatused või ettekirjutised otse asjaosalistele a la "nii enam edasi minna pole võimalik, pakkuge välja muudatuste ja uuenduste kava". See on ikka nii tüüpiline. Et kui järsku võetakse julgus kokku, et midagi teha, siis hakatakse kohe lahmima. Nii tüüpiline. Ja kurb. Ja kannatavad eelkõige inimesed ise, kelle eludega mängitakse nagu nuppudega.
Ma jään lootma, et asi laheneb ikka kõikide kasuks...eelkõige muidugi, et lemmiknäitlejad kuhugi Ugalast ei "põgeneks". See on hirmus! Nüüd on ju ka uut ja huvitavat verd laval. Ja see oli ju ka juhatuse otsus?!

15 kommentaari:

keatritriitik ütles ...

Minagi ei mõista seda palagani Ugala ümber, aga olen end ka üsna eemale hoidnud igasuguste uudiste lugemisest. Tahan teatrit teatrina, mitte räpase poliitikana.
Ühes pean siiski sulle vastu vaidlema - Olmaru ja Sammul on ka minu meelest tugevaimad näod seal. AGA. Tugevad (just Indrek) olid nad Linnateatris. Mõtle ta rollide peale. Indrek, Rodja, D' Artagnan, alustuseks. Tal olid seal rollid, milles ta sai ise areneda ja rahvas ALATI uuesti üllatuda. Ugala Kolmes Ões ei üllatunud ma aga sugugi. Nii et mina ei oleks kurb, kui Linnateater nad tagasi napsaks, veel enamgi - ma loodan seda. Priidust ei tarvitsenuks neil lahti lasta. Kasvõi sessamas Anna Kareninas tegi ta väga hea rolli. Ei osatud kinni hoida.

Sehkendaja ütles ...

Külalislavastajatest... (olen ses osas tõesti võhik. Suure tähega Võhik): kas mitte Helesinise vaguni ja Grafiti lavastaja ei ole neile külalislavastaja?

Danzumees ütles ...

Tere Keidy!
Vabanda mind, ma ei saa aru, et millele Sa vastu vaidled? Sammul ja Olmaru on ju ka minu meelest väga, väga, tugevad ja head näitlejad. Kolmes ões tõesti Sammuli roll polnud ju midagi "erilist", sellega ma olen nõus. Samuti olen nõus, et Sammulil oli palju väga häid rolle Linateatris... Tal on minu meelest täiesti fantastiliselt hea kõlaga hääl.

Aaaaa...nüüd ma mõistan...Sa poleks kurb, kui nad Ugalast ära lähevad?! Mina oleks küll, sest ei tea ju jälle kuhu...kas enam Linnateatrisse tagasi, ma ei usu...
Samas nad on koos Olmaruga nii head näitlejad, et ma usun, nad oleks igas Eesti teatris uhkuseks!
Sellega olen küll nõus, et Priitu oleks nad pidanud üritama kinni hoida...aga samas ju ei tea, kas ta "põgenes" või läks lihtsalt oma naisele lähemale. Elu neil ju ühine...seega ma ei tea? Mariaga on küll kummalised lood... ta läks ju Tallinna, aga nüüd on hoopis otsaga Tartus...järelikult Ugala ei osanud teda kinni hoida. Ja kui mõelda tema viimaste aastate saadud rollidele, siis tõesti - isegi muusikalis Marilyn ei antud peaosa, ainult see "Meie Mari"...aga nii heale ja noorele näitlejale on ju vaja väljakutsuvaid rolle...ja lõpuks ei suudetud ju ka Hilje Murelit Ugalas hoida...
Muidugi ei tea ju seda tagamaad, võibolla nad kõik lihtsalt tahtsid Viljandist ära, mitte otseselt "Ugalast"...

Danzumees ütles ...

Tere Sehkendaja!
Taago Tubin, kes lavastas nii Grafiti kui ka Helesinise vaguni, on tänaseks Ugala koosseisuline lavastaja...kuid sellel ajal (see on juba 6 aastat tagasi), kui ta "vaguni" lavastas, siis sellel ajal oli ta vist küll alles "külaline", ma ei mäleta seda täpsemalt. Igatahes nendes süüdistustes on viidatud viimasele kolmele aastale...

Kiku ütles ...

Nii nagu paljuid, ehmatas mindki kogu problemaatika Ugala teatri ümber! Kuidas järsku nii paju puudusi vallandus?

Käisin esmaspäeval, peale eelmise nädala uudiste tulva, Ugalas ja ma ei tea kas asi oli selles, et tegemist alles suhteliselt uue tükiga või ikkagi tõenäoliselt kogu lahvatanud intriigiga. Näitlejad olid vägagi liimist lahti, muudkui puterdasid ja olid kogu oma vaimuga eemal...

Nõustun Sinu väga põhjalike ja analüüsitud argumentidega! Nõnda võiksid neid välja toodud puudusi põhjendada ka asjaosalised ise, kuigi eks nad ole vist selle juba niigi meedia asjaks teinud!

Minule on just vastupidi, Tammearu koos oma naisega pole kuigi sümpaatsed inimesed. Ja ma pole kunagi mõistnud, et miks üks mees muudkui juhib teatrit (majanduslikult ja loomeliselt), lavastab tükke ja näitleb ka nendes. (Minu arust need pole kõik õnnestumised.) Olen alati arvanud, et nad hoiavad selle pealt muid kulutusi kokku. Olen alati ka tervitanud hea meelega kõiki külalislavastajaid, kuid kui hakata mõtlema, siis ega neid pole väga palju erinevaid olnud küll!

Samuti on kahju, et palju häid näitlejaid on lahkunud, kuid eks nad liiguvad ikka ringi, inimesed ju vajavad vaheldust ja uusi väljakutseid. Just tunnengi, et Ugala vajab värsket verd, näitlejate minek ja tulek paneb asja toimima.

Minu teatrimaailmas on Ugalal väga tähtis koht ja minu jaoks on ka ta nende lemmikteatrite seas olnud alati. Kahju mõelda, mis kõik selle ümber nüüd toimub. Möödun päevas mitu korda sellest huvitavalt kummastavast majast, mis peidab enda kindla fassaadi taga nõnda paljut probleemset!

Danzumees ütles ...

Minule Tammearu on ikka meeldinud nii laval kui lavastajana. Lavalt meenuvad kõigepealt näiteks Onu Vanja ja Jalta mäng! Ning lavastas ta ühe mu kõigi aegade lemmiklavastuse - Niskamäe kired. Kuid viimase aja tükkidest on just lavastuslikult meeldinud näiteks Väike Tjorven Soolavareselt ja Vanamehed seitsmendalt. Triinu Meriste aga tõusis just nimelt Anna Karenina -na minu jaoks täiesti uuele tasemele. Hiljem meeldis mulle ta ka Keisri hullus ja Kolmes ões. Seda, et Tammearu kogu teatrit üksi juhib, see on mind ka hämmastanud. Ikka on ju looming ja rahasatmine eri inimeste hallata, kuigi asju arutatakse ikka koos. See oleks hea ja loogiline lähenemine. Lisaks on ju "loomenõukogu" ikka selleks loodud, et selle organi nägemusi ka arvestatakse. Usun, et seal on just see kirves Ugalal peidus. Aga ega ma ju ei tea. Eks maja inimesed ise teavad kõige paremini.

Mina aga kardan, et nüüdseks on toimunud mingi suur lõhenemine ning ega seda nii kerge enam parandada pole. Minulgi on aprillis plaanis Viljandit külastada. Ostsin piletid "Küünlad põlevad lõpuni" tükile. Eelkõige sellepärast, et lavastajaks Sammul ja mängivad Tammearu ise oma naisega (lisaks mängib külalisena Hannes Kaljujärv). Kuid nüüd, alles pärast piletite ostmist selgus, et Tammearu ja Meriste asemel mängivad hoopis Arvi Mägi ja Vilma Luik. Mitte, et mul Mägi ja Luige vastu midagi oleks ja eks ma lähen ikka huviga seda tükki vaatama, aga ma olin nii rõõmus, et saab Tammearu ennast üle pika aja jälle laval näha :( Ja eks seegi "muutus" näita, et inimestevaheline koostöö on muutunud võimatuks. Nii kahju. Aga täiskasvanud inimesed, ehk leiavad lahendi. Draamateatrit juhivad ju Oja ja Pedajas käsikäes...Ugalas võiks ju vabalt Sammul ja Tammearu seda koos teha...aga eks sedagi teavad asjale lähemalseisjad paremini. Oleks ainult, et leitakse koostööks mingi hea vorm ja et massiliselt kõik näitlejad nüüd minema ei jookseks. Eriti need "head", kellepärast siiani (üpris pikk ja tülikas) sõit on ette võetud. Murel, Soomets, Säälik ja Võigemast juba ongi ju läinud... Huvitav kas Aardam ja Kuntsel läksid päriseks või ainult aastaks? Näitlejate nimistus neid enam ju pole. Kolm uut meest on kõik väga erinevad ja huvitavad. Neilt võib ka palju oodata!

Kiku ütles ...

See, et Tammearu ja Meriste on välja vahetatud, tuli nüüd küll mulle üllatusena!
Kas asjalood tõesti nii hullud?
Eemalt on ikka paistnud, et Tammearu ja Sammul sobivad üksteisega. Kui Sammul oleks juhi rollist huvitatud, oleks nad ehk koos hea tandemgi. Või leida hoopis mõni veelgi majanduslikuma vaatega inimene sinna kõrvale...

Kuntsel ütles, et läheb aastaks ja edaspidine on lahtine. Ma arvan, et kui Ugala vaid tahab, siis Kuntsel saabub koduteatrisse tagasi. Ega eriti teisi väljavaateid ka pole.
Ja ma usun, et Aardam tahaks küll lavastada ning Ugala kindlasti annaks talle võimalust. Juba tema kaks tükki on nii palju repertuaarile juurde andnud.

Kolm noort on kihvtid ja juba on neile erinevaid võimalusi antud.
Mina muidu ikka lootsin, et VKA selle aasta lõpetajatel avaneb ka võimalus Ugalasse minna, kuid eks sellega ole nagu ole...

merleke ütles ...

Igal teatril on mõõnaperioodid. Vanemuine on välja rabelenud, tänu väga kindlakäelisele juhtimisele. Ja pigem on Vanemuine nüüd hea muusikateater, mitte niivõrd draamateater. Isegi Endla on minu mõistes plusspoolele jõudnud.

Ilmselt erineb minu arvamus enamiku siinkirjutajate arvamustest.

Ugala repertuaar võib ju pealtnäha olla mitmekesine, aga kaldun olema pigem seda meelt, et "kunstiline planeerimine" on kaootiline ja lõpptulemus on ikkagi hõre. Miks? Aga milleks lavastada "Keisri hullu" või "Anna Kareninat" lihtsalt selleks, et oleks võimalik soovitada neid lavastusi keskkooliõpilastele ühiskülastuseks? Minus ei teki vähimatki soovi neid vaatama minna. Ootan teatrilt sõnumit, miks üks või teine lavastus on oluline siin ja praegu.

Ugala praegune repertuaar on noortekeskne. Noortelavastused või noortele suunatud lavastused (pooled lavastused on kas laste- või noortelavastused, lisaks veel ülalnimetatud kaks, mida soovitatakse samuti gümnaasiumiealistele).

Ei ole teada, kes need rahutud seal Ugala kollektiivis on ja mis neid tegelikult ikkagi häirib, aga üks kahtlus on mul küll: Sammul ei ole leidnud (väärilist) kohta Ugalas. Seepärast ei ole mul usku ka Sammuli ja Tammearu tandemisse, veel vähem koostöösse. Mulle tundub, et Sammulil on sootuks teistsugune arusaam Ugala kuvandist. Õigemini ma ei ole aru saanudki, milline on Tammearu kuvand. Kas noorteteater?

Danzumees ütles ...

Kummaline, aga mina Ugala tükkide taset vaadates küll ei saa nimetada seda nende "mõõnaperioodiks". Ma olen suurema osa nende tükkidest vaadanud, aga tavaliselt on nad sellisest keskmisest Eesti teatri tasemest kõrgemad, mõned isegi tipplavastused, nagu näiteks "Anna Karenina" ja "Börs ja börsitar" (mõned üksikud ebaõnnestumised muidugi ka sinna sekka - mõned suvetükid ja Linnapea).

Ma ei usu, et "Keisri hull" ja kaugeltki mitte "Anna Karenina" on lavastatud selleks, et neid soovitada keskkooliõpilastele. Kui Sa mäletad, siis "Anna Karenina" oli kuude viisi, vist isegi rohkem kui aasta pidevalt kohe välja müüdud, kui piletid tulid müüki! Kui see oleks koolidele mõeldud, siis poleks ju sellist "rabamist" toimunud. Siis oleks pidanud teater ise proovima saale täita - koolidele pakkudes seda tükki. Võibolla nüüdseks kui seda on juba nii kaua mängitud on ka jõutud nii kaugele, kuid alguses ma küll ei usu, et see pelgalt nii oli (kui mina käisin vaatamas, siis oli küll noori kui ka pensionäre kuid palju ka sealt vahepealt). Minu meelest tegelikult on mõlemad lavastused üpris kõrgel kunstilisel tasemel tehtud. Vähemalt siis kui mina neid tükke nägin, jäin küll väga rahule - eriti Anna Kareninaga.

Lisaks ei nõustu ma ka sellega, et pooled tükid on mõeldud noortele. Otseselt noortele on minu meelest suunatud ainult "Poks" ja "norway.today". Kolm etendust on ka lastele ning ülejäänud 9 võimalikult laiale vanuserühmale. Lisaks 2 uut lavastust, mis kohe-kohe esietenduvad. Klassikud ei ole ju kindlasti ainult "noortele" mõeldud. Mina 36 aastasena olen neid küll "endalegi" sobivaks pidanud...aga nojah, nagu mulle just öeldi...pidin ma veel täitsa "noor" olema :)

Seega jah, ma ei näe absoluutselt seda olukorda nii kriitilisena kui Sina. Soovitan väga soojalt Sulle Ugala repertuaarist etendusi "Helesinine vagun"; "Anna Karenina"; "Väike Tjorven Soolavareselt"; "Börs ja börsitar" ning "Vanamehed seitsmendalt". See on rohkem kui mitmest muust teatrist oskaksin nii häid tükke julgelt välja käia. Lisaks on paljud kiitnud ka "Grafiti"-t mida ise veel kahjuks näinud ei ole ning "Kolm meest paadis" pidi ka mõnus meelelahutus olema. On ju nendes nii noori kui vanu näitlejaid, sobivad nii noortele vanadele kui ka keskealistele.

Ei, ma ei suuda seekord näha seda, mida Sina näed. Aga ju Sul on õigus, sest Ugalas ka pea 40 inimest arvavad nii ja nemad näevad seda asja seestpoolt. Sellepärast kaldun arvama, et ehk Sul on õigus.

Ahjaa, muideks need "rahutud" on teada (seal hulgas väga palju minu armastatud lemmiknäitlejaid ning muidu armsaid inimesi! Ja ma olen kindel, et kui nad rahul ei ole, siis on neil selleks täielik õigus. Ja ma tõstan mütsi, et nad ei lase sellel halval olukorral edasi kesta ning tõstsid häält enda kaitseks ning hoian pöialt, et uuendused ja muudatused tulevad ning viivad asja ikka paremuse poole!!!!):
Ehk avalikule kirjale allakirjutanud olid:
Näitleja Indrek Sammul (loomenõukogu liige)
Lavastaja Taago Tubin (loomenõukogu liige)
Liikumisjuht Oleg Titov (loomenõukogu liige)
Muusikajuht-kontsertmeister Peeter Konovalov (loomenõukogu liige)
Trupijuht Vilma Luik (Ugala teatri näitlejate usaldusisik, loomenõukogu liige, näitleja)
Näitleja Aarne Soro
Näitleja Meelis Rämmeld
Näitleja Janek Vadi
Näitleja Tanel Ingi
Näitleja Andres Oja
Näitleja Kadri Lepp
Näitleja Carita Vaikjärv
Näitleja Liina-Riin Olmaru
Näitleja Juss Haasma
Näitleja Martin Mill
Grimmiala juhataja Ülle Konovalov
Turundusjuht Piret Aus
Grimeerija Merle Saluveer
Vanemhelimeister Üllo Kaur
Helimeister Rain Kõrbe
Büroojuht Merike Toomla
Näitleja/arvutigraafik Tarvo Vridolin
Helimeister Üllar Priks
Pearaamatupidaja Gaili Kuum
Finantsjuht Eneken Triisa
Vanemlavameister Gennadi Gorjajev
Vanemvalgusmeister Tiina Barbo
Valgusmeister Evald Laur
Kunstnik-dekoraator Peeter Ora
Lavameister Tõnu Särki
Näitleja Jaanus Kask
Lavastusala juhataja Teet Ehala
Näitleja Kata-Riina Luide
Kostüümiala juhataja Helle Sõmmer
Peakunstnik Jaak Vaus
Näitleja Arvi Mägi
Intspitsient Kaisa Sein
Vanemjuurdelõikaja Malle Puda
Kostümeerija Anu Vabamäe

Danzumees ütles ...

Kiku! See praegune VKA lend vist pole veel ju lõpetanud. Nad alles vist ootavad pakkumisi...kas Sa tead juba, et neist keegi Ugalasse ei saanud? (Jurman ju mängib juba Tjorvenis ka. Rakvere teater on kusagil öelnud, et neil on plaanis varsti uusi noori võtta...) Või mõtlesid Sa eelmist lendu? Nemad läksid vist suuremas osas koos Endlasse...see oli asja point, et neil õnnestus koos ühte teatrisse minna. Endlasse oligi vaja uut verd! Ja tundub, et mitmed neist on seal juba päris hästi kodunenud ka (meenutades "Kangelane" ja "Revident" etendusi :)

merleke ütles ...

Imelik lugu jah, aga midagi peab seal mäda olema, sest 40 inimest, eesotsas loomenõukoguga, ilmselt päris niisama ei hakka häält tegema. Sellise sisekliimaga on töötada väga keeruline, iseäranis veel loomeinimestel, kelle igapäevane tuju peegeldub ju kohe lavalt saali.

Danzumees ütles ...

Jah, selles suhtes 100% nõus! Kus tikku seal tuld. Eriti selliste inimeste suust!

Kiku ütles ...

Mõtlen ikka seda lendu, kes lõpetab see kevad.
Nii palju kui mina olen pärinud, siis ega mingeid pakkumisi ikka ei ole tulnud. Ja need aimdused (näitlejate endi seas), mis olid ennem enamvähem kindlad või vähemalt lootust andvad, on kindlasti vähenenud seotud raskendatud majandusolukorra ja muuga.
Mina kartsin, et kolm lavaka noort (Haasma, Mill, Oja) näpsasid Ugalast kohad eest, kuid nii vist ikka ei ole, nemad ju asendavad pigem neid andekaid, kes (ehk siis ajutiselt) lahkusid.

Oleks ka loomulik, et Rakvere Teater võtaks kedagi nende seast, sest 'Kuidas elad Ann?' oli edukas. Loodetavasti keegi saab!
Mul vähe omad huvid ka, sest kaks neist on head tuttavad minu keskkoolist ja näiteringist.
Aga eks seda muidugi on näha, mis saab! Etteruttavalt pole mõtet oletusi teha. Ja see läks nüüd väheke Ugala teemast mööda. :)

Danzumees ütles ...

Postimees.ee/Sakala kirjutab: Ugala teatri juht Peeter Tammearu teatas täna, et soovib oma ameti enne tähtaega maha panna.

Tammearu teatas oma kirjas sihtasutus Ugala Teater nõukogu esimehele Siim Suklesele, et kuna tahab uuele valitavale teatri juhatuse liikmele anda täieliku vabaduse teatri arengu kavandamiseks, soovib ta oma lepingu enne tähtaega lõpetada.

Teatrijuht põhjendas Sakalale oma tagasiastumist sooviga anda Ugala uuele majandusjuhile võimaluse leida enda kõrvale sobiv loominguline juht.

Tammearu arvates ei peaks teatri uus majandusjuht arvestama teadmisega, kellega ta peab hakkama koostööd tegema, vaid tal võiks olla võimalus ise oma meeskond luua.

Tammearu kinnitas, et jääb Ugalasse vähemalt seni, kuni uus majandusjuht on leitud ning on valmis jätkama hiljem näitleja ja lavastajana.

Praegu on Ugala juhatuses vaid Peeter Tammearu ning tema ülesanne on korraldada nii teatri loomingulist kui ka majanduslikku tööd. Lisaks on Tammearu teatris tegev ka näitleja ja lavastajana.

Pärast Ugala ümber lahvatanud skandaali otsustati korraldada juhatuse teise liikme leidmiseks konkurss. Avalduste laekumise tähtaeg on 14. aprill, tööle peaks uus inimene asuma mais.

Pinged teatri ümber tekkisid pärast seda, kui kultuuriminister Laine Jänes kutsus tagasi Ugala teatri nõukogu esimehe Jaak Alliku. Jänese kinnitusel muutis ta teatri nõukogu, sest selle tegevus polnud Alliku juhtimisel piisavalt tulemuslik.

Allik ise on öelnud, et tagasikutsumise põhjustas tema vastuseis soovile tagandada teatrijuht Peeter Tammearu ning Ugala näitlejate seas plaanitavatele koondamistele.
---
Hmmm...nii ehk ongi kõige õigem. Loodetavasti saab teda nüüdsest laval rohkem näha. Ja loodetavasti leiavad nad mingi sobiva ühise keele ka teiste loomeinimestega seal majas, et Ugala püsiks ikka kõrgvormis edaspidigi :)

Kiku ütles ...

Tubli mees, julge ja arukas otsus!

Loodan, et rohkem selle teemalisi negatiivseid uudiseid meediasse ei sigine. :)