Sissejuhatuseks tahaks veel öelda neile, kes Taneliga ise pole kohtunud-rääkinud, siis minule jättis ta sügava ja tundliku kunstnikuhinge mulje (üldsegi mitte see, kes ta Alexina laval on... või kui siis ainult mõnel hetkel). Üllatas väga, et ta oli nii usaldav ja veelgi rohkem üllatas, et ta ühest küljest on maalt pärit ja armastab väiksemat kogukonda, ent ometi võttis ette ja põrutas Austraaliasse pikaks ajaks - ennast otsima. Järelikult on mees kõikideks põnevateks väljakutseteks valmis. Tema sellised eneseotsingud ning erinevad õpingud tõid meelde Maughami raamatu Inimorjusest...
Kuigi juttu ajades oli ta väga lõbus, oli mingi kurbusenoot tema hääles, aga ma võin muidugi selle segi ajada tema mõtliku ja õigeid-täpseid sõnu otsiva meelelaadiga (intervjuu läks ju ikkagi Postimehesse). Igal juhul põleb ta tegemistahtest. Nüüd kus kool on läbi, on ju terve maailm valla... Omalt poolt loodan, et saab teda tihti laval näha... temas on midagi, mida Eesti teatrimaastikul hetkel ei ole. Lisaks oskab ta karaktereid luua ning laval huvitav olla. Seda on tõestanud vähemalt need 2 esimest rolli, mis ma temalt näinud olen (munk Thijl Ulenspiegelis ja Alex Kellavärgiga apelsinis).
Ja siit jätkub intervjuu:
Tead Sa juba
praegu, mis tööd Sind ootavad pärast „apelsini“?
- * Suvel
ootab mind veel „Lembitu – kuningas ilma kuningriigita“.
Kas on mingi
roll, milles Sa ennast üldse ette ei kujuta?
- * Ma ei
taha niimoodi kätt ette panna.
Julgeksid
proovida kõike, mis pakutakse?
- * Praegu
küll.
Ja millist žanri
on kõige raskem, millist kõige kergem teha – komöödiat, põnevikku, sügavat
draamat, lasteteatrit, tantsu-/või muid sõnadeta teatrivorme...?
- *
Ma
väga naudin tantsuteatrit. See on vist minu jaoks kõige sihukesem... selles on
minu jaoks mingi eriline asi – selline „füüsiline teater“. Üldse, minu väga
suur lemmik on Renate Keerdi tantsulavastused või siis füüsilise teatri
lavastused, kuidas seda nüüd nimetada. Ja mulle endale meeldib ka niimoodi olla
laval. Žanri puhul... on keeruline öelda, eks neis kõigis on peidus seda raskust.
„Draama“ on kindlasti raske minu jaoks, sest ma olen seda kooliajal kas siis
stseenide või etüüdidega saanud katsetada ja ma tunnen, et seal jällegi tekib
see „kannataja“... et ma tahan kuidagi hakata läbi elama ise seda asja.
Sellepärast see teebki minu jaoks selle raskeks. Aga praegu on küll see hetk,
kus kõik rollid tunduvad hästi ahvatlevad, kui sellel lavastusel endal on
olemas eesmärk ja lavastaja tahab seda teha, siis ma olen ka valmis igat rolli
proovima. Peab olema mingi suurem tagamõte juures, sest kui see on lihtsalt
tegemine, siis ei paku selle rolli mängimine mindagi. Olgu ta siis peaosa või
ükskõik mis osa, siis see ei ole nii põnev. Minule meeldib just seda tervikut
toetada, et lugu jõuaks rahvani. Loo jutustamine on minu jaoks see kõige põnevam.
Oled Sa sellist
vinget partneritunnetust ka juba tunnetanud, et kellegagi on olnud superhea
klapp?
- *
Klappimise
kohta ma ei oska niimoodi öelda... Mul oli väga suur au mängida Ugalas
lastelavastust „Väike Pii ja kiigelaud“ ja seal oli üheks lavapartneriks Janek
Vadi ja vot temaga koos laval... ma läksin sinna mängima ju ka kui ma olin
noor, või mis noor... kolmanda aasta alguses... Ja no see oli üle pika aja
selline lavastus, kus ma ei teadnud trupist niimoodi mitte kedagi, kellega ma
oleksin koos laval olnud... Ehk olid Ugala näitlejad. Ja vot Janek Vadi. Olid
sellised üksikud ja lühikesed stseenid, lastelavastus muidugi, aga kuidagi see
tema energia või see kuidas ta toetab, kuidas ta mängib vastu, see oli
esimesest hetkest kui me sealt lauatagant püsti tõusime ja proovisime,
esimesest hetkest peale see oli lihtsalt hästi nauditav. See kuidas ma ise seda
tunnetasin tollel hetkel, see on mul väga eredalt meeles. Ma ei ole veel nii
palju saanud mängida või kogeda, ma praegu alles õpin seda tundma, et kuidas
partneri mäng käib. Ma tunnen, et ma mingitel hetkedel tahan olla see, kes
tahab ise kuidagi midagi päästa või ma arvan, et ma tahan midagi päästa ja siis
üksinda joosta ja teha laval ja näidata kõikvõimalikult... aga just need hetked
kui sa saad aru, et sa peadki just partnerit mängima ja teda toetama, siis kõik
asi töötabki. Ma ei ole seda veel käppa saanud, seda ma otsin alles.
Oled oma karjääri
alguses ja iga algus on ju mingis mõttes hirmuäratav, sest ei tea, mis ees on
ootamas... mida Sa kõige rohkem kardad?
- *
Praegu
ma kardan seda, et kool saab nüüd läbi... kui suvi saab ka läbi.. siis ma
kardangi natuke... või ega ma ei karda, võib-olla on see kõige rohkem „kahju-tunne“,
et paraku elu võib käia seda teedpidi, et ma ei jõuagi enam lavale... Sest
noori näitlejaid on palju ja tööd kõigile ei jätku, kahju oleks mitte enam
lavale saada pärast kooli. Aga ma ei karda selles mõttes, et ma arvan, et ma
hätta küll ei jää. Kui ka mängida ei saa pikka aega, siis nukraks teeks küll, aga
elu läheb edasi ja küll tööd on ikka võimalik teha.
On Sul oma
lemmiknäitlejad? Kellele Sa altpoolt üles vaatad?
- *
Nüüd
kui ma siin teatrikoolis olen õppinud, siis natuke on muutunud see kuidas ma
näitlejaid vaatan. Enne teatrikooli ma vaatasin peaaegu kõigile näitlejatele
altpoolt ülesse. Ma imetlesin väga näitleja-ametit. Aga teatrikoolis ma nägin
kõrvalt, millised näitlejad mulle meeldivad. Ja mulle meeldivad sellised
näitlejad, kes teevad tööd – kes tahavad areneda. Ja kõige rohkem ma olengi
siin Viljandis näinud Ugala inimesi ja vist minu sellised kõige suuremad
eeskujud ongi Martin Mill, Janek Vadi ja Aarne Soro. Kui olen näinud neid
mängimas, siis nendes on midagi sellist, et ma näen kuidas nad „tahavad“ ja
teevad tööd... Ja isegi pärast pikki aastaid teatris nad arenevad ikkagi edasi.
Seda on nii ilus näha. Sellepärast ka, et ma olen neid kõige rohkem näinud. Kuna
ma ise olen Viljandis, siis suur osa minu elust on siin ja ma väga tihti
pealinna ei jõua ja teistesse linnadesse teatrisse.
Aga filmikunstis?
Välismaalt?
- *
Välismaalt?
Benedict Cumberbatch on kindlasti üks, sest tema on ka selline „töötav“
näitleja ja ta on hästi mitmekülgne. Neid on jah väga erinevaid, kes on mingis
žanris head. Ma ei oska praegu niimoodi välja tuua. Tegelikult kui ma võtan
Alexi ja „Kellavärgi“ kohapealt, siis Heath Ledger ja Jokkeri roll. Ma just
vaatasingi seda filmi... Ringo üldse andis meile sellise nimekirja filme, mida
me vaataksime enne prooviprotsessi algust ja muidugi need filmid olid sellised
kohati jõhkra sisuga filmid. Ja ma võtsin endale lisaks veel vaadata filme. Kui
ma sain teada, et ma pean Alexit mängima, siis ma võtsingi just Heath Ledgeri
Jokkeri rolli. Ma ei saa täpselt aru, kuidas on võimalik tabada ära sellist
lähenemist rollile kui Sa mängid sellist kurikaela... Ta ise näitlejana oli 26-27
aastane, aga see roll tundus minu jaoks selline, et ta oleks pidanud ise
inimesena omama elukogemust vähemalt 50 aastat. Ma ei oska ise seda paremini
seletada. See on kuidagi nii imetlusväärne – see pühendumus ja leida see täius.
Sellised näitlejad on hästi imetlusväärsed.
Kui palju
lavastaja näitleja rolli võib mõjutada. Sisemiselt seda, mida näitleja tunnetab
või teeb?
- * Ma
pole veel väga paljude lavastajatega kokku puutunud, aga need lavastajad, kes
meiega koos tööd on teinud – igal lavastajal on oma lähenemine ja mina usun
seda, et näitleja peab usaldama lavastajat. Nad on erinevad – kes ütleb Sulle
ülesande ette, kes ütleb kuidas Sa pead midagi tegema, aga mina olen aru
saanud, et mina pean usaldama lavastajat, sest mina ei näe ennast kõrvalt, mina
ei näe tervikut. Ja usun seda, et kõige olulisem ongi lavastaja ja teater peakski
olema lavastaja nägu. Teatris peakski olema lavastaja kõige olulisem inimene,
sest tema loob terviku. Mina näitlejana olen lihtsalt see üks mutter, kes aitab
luua seda tervikut, aga mina ei ole kõige olulisem tegija - annan kogu oma
panuse, et see tervik hakkaks tööle. Mulle meeldib tihti ise pakkuda ja tunnen,
et minule sobib selline lavastaja, kes annab natuke vabadust, et ma võin
katsetada ja proovida. Ta ei katkesta mind poole stseeni ajal ja ei ütle, et
„Kuule, ära nii tee! See on vale lähenemine.“ Et ta näiteks laseb mul lõpuni
teha ja siis ütleb, et kuule siit jäta see meelde ja kasuta seda ja arenda seda
edasi või see võta maha. Mulle meeldib selline protsess kõige rohkem, aga igal
juhul on iga lavastajaga põnev koos töötada. Isegi siis kui lavastaja ütleb
mulle täpselt, et „nüüd mine sealt nurgast sinna nurka ja samal ajal keskel
teed seda ja sellel hetkel ütled selle lause ja selle häälega ja nii valjusti
ja selle mõttega“, kui ta teeb ka kõik ette ära, siis ma teengi ja täidangi
selle, mis ta ütleb ja ma võtan sellest kogemusest selle, mis mind arendab või
mis on minu jaoks sellest ikkagi see positiivne pool.
Kas Sul endal on
ka lavastajageen kusagil olemas või tahad esialgu ainult näitlemisele
keskenduda?
- * Tegelikult
ma nüüd just katsetasin lavastamist kuu aega tagasi. See oligi selline meelega
„katsetus“. Kooliajal ma võtsin endale igaks semestriks sihukese ülesande.
Monolavastus oli ka tegelikult lavastamine, aga see oli natukene teistmoodi ja
ma tahtsin veel saada seda kogemust, et kuidas ma pean teisi inimesi juhendama.
Siis ma võtsingi endale sellise ülesande, et viimasel semestril teha kahe
prooviga, ehk siis 2 õhtuga - kokku oli aega 6 tundi, et teha siis selline
füüsiline liikumislavastus. Ühele muusikapalale, kokku vist mingi 15 minutit.
Ja siis leidsin need inimesed akadeemiast, sellised, kellega ma olen lavapeal
koostööd teinud ja kes on minuga head sõbrad, keda ma usaldan. Panin selle
pundi kokku. Lavapeal oli 3 poissi, 3 tüdrukut. Võtsin ka ühe pedagoogi, keda
ma väga austan ja panin tema ka lavale ja siis ma juhendasin neid. See oli väga
lahe. Kindlasti, mis selle kogu asja minu jaoks ka natuke lihtsamaks tegi oli
see, et need inimesed, kes seal olid, nad olid minuga „kaasas“, nad tahtsid
teha ja nad tegidki minule selle esimese lavastamiskogemuse hästi lihtsaks. Pärast
kahte proovi tegime avatud näitamise. Sinna tuli ka selline paarkümmend inimest
vaatama. Tuli ikka positiivne tagasiside ka. Ütlesid, et oh väga lahe ja tee
veel! See andis jälle sihukest inspiratsiooni juurde. Kindlasti kunagi kui
tekib see võimalus, siis saab midagi veel katsetada-proovida.
Leidsin
internetiavarustest Su blogi... Ma pean tunnistama, et sellepärast on mul seda
praegust intervjuud natuke raske teha, sest ühest küljest soovin Sind kui
näitlejat avada, aga Su blogi lugedes ja Su sügavamate mõtete labürindis
ekseldes, tegelikult oleks vähemalt sama huvitav hoopis Sinuga
filosoofilisemaid ja elulisemaid teemasid arutada... kevadel olid Sa üsna
kurb... Kas praegu oled õnnelikum? Ja mis on üldse õnn Sinu jaoks praeguses hetkes?
- * Sõbrad!
Sõbrad on minu õnn. Vist nii ongi, et kuna ma olen hästi selline introvertne
inimene... (naerab) Öeldakse, et näitleja koha pealt on see nagu veider...
Jah!
- * Kuidas
ma saan olla introvert kui ma tahan lavapeal olla, aga lavapeal ma tunnen mingisugust
vabadust, mida ma elus vist ei tunne nii hästi. Ma tean, et kuidas muutuvad
aastaajad, nii muutun ka mina. Kui talvel ma tahan lähedust, kevade alguses ma
võib-olla tahan just olla üksinda. Praegu ongi niimoodi, et ma käin koolis,
pärast kooli tulen koju ja olengi rahulikult oma toas, kas loen või vaatan
filmi või siis kirjutan ja niimoodi võivad minna 2 nädalat mööda. Siis tekib
jälle vajadus, et ma tahan inimestekeskel olla ja inimestega suhelda. Aga
sõbrad on küll need, kellega ma olen õnnelik.
Aga muidu Sa oled
maapoiss või linnapoiss?
- * Maapoiss.
Saaremaalt. Talust.
Ei kujutagi ette
ennast näiteks pealinnas elamas-töötmas.?
- * Eks
ma arvan, et mingil hetkel võib see periood tulla küll, et pean või tahan minna
korra suurde linna elama. Aga ma tean ka seda, et kindlasti kodutalu Saaremaal
- see on see koht, kuhu ma kunagi tagasi kindlasti jõuan. Ma ei tea millal...
Siis kui enam ei taha ringi joosta, siis ma kindlasti lähen sinna tagasi.
See suur linn,
mida Sa katsetada tahad, see peaks ikkagi Eestis olema või ka kusagil kaugemal?
- * Jällegi
ei tea. Eks näis.
Kirjutada Sulle
meedib?
- * Meeldib.
Siis kui on vajadus kirjutada. Nüüd ma ei ole küll pikalt-pikalt kirjutanud. No
ma kirjutasin küll lõputööd ja siis sai jälle neid mõtterännakuid teha. Praegu
on see „Kellavärgi“ periood ja kõik mõtted elan seal proovides välja. Ja õues
ka päike paistab ja siis need nukrad mõtted ei ole ka nii kerged tulema. Siis
kui on tegusam periood, siis ma nii palju ei kirjuta, aga kui on selline
vaiksem periood, siis tuleb ikka see tuhin peale, et peab midagi jälle „välja“
kirjutama.
Tavaliselt need
kes kirjutavad, need ka loevad... Kui loed raamatuid, kas siis oma peas
lavastad selle ühtasi? Või näitled läbi tegelasi kui leiad mingi ühenduse
nendega?
- * Ikka,
ikka. Vahest isegi kui loen ja mingi tegelane hakkab väga meeldima, siis ma
vahest ütlen tema repliigi endaette vajusti välja. Ma ei tea miks ma niimoodi
teen, aga kui mingi side tekib mingi tegelasega raamatust, siis ma hakkan teda
niimoodi alateadlikult analüüsima või kaasaelama.
Mis Su
lemmikraamat on?
- * Ikka
see sama „Üksindusse“.
Milline
teatritükk ja milline film Sulle on suure elamuse andnud?
- * Kõige
suuremad elamused on ikkagi need Renate Keerdi lavastused, need ei ole mulle
kordagi pettumust valmistanud. Mingi müstiline asi on liikumislavastustes. Kuna
seal ei ole sõnu ja on ainult keha... Minu jaoks on füüsiline teater olnud
alati hästi aus teater. Minu arust kehaga ei saa valetada ja seal peitub see
mingisugune tõde ja see mida lavastaja tahab öelda, see peegeldub sealt hästi
välja. Aga film... viimane selline... ma ei tea kas ta nüüd oli elamus, aga kus
oli väga ilus temaatika ja mis kõnetas – Captain Fantastic.
See Viggo
Mortensoniga... Seal oli ka natuke seda „Üksindusse“ teematikat... ta ei olnud
küll üksi, vaid perega koos, aga elasid ka looduses...
- * Jah
ma ei oska öelda, mis selles on... see mingi hipilik eluviis... looduses
elamine. Aga jah, see oli viimane film, mille temaatika mind väga kõnetas. Just
selle hariduse kohapealt, need üldhariduskoolis käivad lapsed ja siis see
iseõpetatud lapse vahe.
Nägin Sind ka
telesarjas „Vabad mehed“, kuidas Sulle sarjades ja filmides mängimine maitseb?
- * Mulle
väga meedib, aga ma pole saanud väga palju võimalust... või tegelikult peab
lihtsalt ise tekitama need. Aga just see „Vabad mehed“ - seal seriaalis
mängimine, kaamera ees maailm, hakkas väga-väga meeldima. Väga kahju on, et
praegu polegi veel sellist praktikat ja kogemust saanud sellest valdkonnast.
Isegi oma seminaritöö tegin tegelikult kaamera ees näitlemise kohta. Võtsingi
uurida ühe filmi ja teatritüki. Mind tegelikult väga huvitab näo-miimika ja
just silmade töö. Kuidas tegelikult silmad töötavad kaamera ees. Minu meelest
hästi müstiline asi, et kui hästi töötavad silmad filmides. See ongi see, miks
vahest filmid on paremad kui teatritükid. Kuidas filmis saab ära kasutada
silmi. Ja kui näitleja on ära tabanud selle või siis režissöör on ära tabanud
selle õige emotsiooni - kui võimsad hetked need tegelikult saavad olla. Aga ma
väga loodan, et äkki tuleb veel seda võimalust saada praktikat. Väga huvitab
see maailm. „Vabade meeste“ periood oli tõesti väga-väga arendav. Aga jah, võib-olla
pärast kooli ongi aega ja võimalusi rohkem.
Korraks veel
kooli juurde tagasi tulles - kuidas Sul oma kursusega on vedanud, kas on mõned
lähedasemad sõbrad, kellega vähemalt esialgu koos oma teatriteed edasi astute
samas suunas või lendate kõik igas ilmakaares laiali?
- * Ma
olen väga tänulik, et mul oli selline kursus. Just see erisus, et olid
venekeelse kultuuritaustaga ja eestikeelse kultuuritaustaga inimesed koos. Ja
kuidas venekeelse kultuuritaustaga inimesed vaatavadki Venemaa teatrit ja
kuidas need eeskujud on just sealt. Ja õppida nende kõrvalt. See on olnud väga
arendav. Sa näed seda temperamenti, mis hetkel nad suudavad olla palju kirglikumad
kui eestlased. Ja kui näed etüüdi, kas siis sihukest armastuse stseeni...
tegime vist tollel hetkel etüüde Tšehhovi „Kajakast“... või siis nende pool
tegi seda ja mis siis nendest seal rohkem välja tuli. See sütitas ka ennast
proovima leidmaks ka seda teed. Mina õppisin nende kõrvalt väga palju. Tõesti!
Need mingid plahvatuslikud emotsioonid – see vahest muutus seinast-seina – see
oli hästi rikastav.
Mõnes mõttes te
saite siis nagu laiema hariduse – kahe erineva kultuuritausta lähenemised
näitlemistööle.
- * Mis
ma alguses vist ka natuke segaselt rääkisin, et miks ma oleks tahtnud, et meil
oleks kursusel olnud selline ühine lavastus, mis olekski rääkinud sellest
temaatikast – kahest maailmast siin väikeses riigis. Sest mina, kes olen tulnud
Saaremaalt, minul oli loodud selline pilt vene keelt kõnelevatest kui
sellistest ebameeldivatest inimestest. Mina ei olnud Saaremaal kordagi kokku
puutunud vene keelt kõneleva isikuga. Kui ma tulin Viljandisse, siis isegi ei
osanud väga hästi vene keelt ka... üldse ei oskand vene keelt. Sest me küll
õppisime, aga kui ei ole praktikat, siis ega see külge ei jää. Ja kui ma siin
Viljandis hakkasin nendega koos õppima, siis ikka sain aru kui ebaõiglane see
kohati on. Ma ei taha kõlada, et ma nüüd kuidagi kaitsen või tahaks püstitada
mingit arutelu selle koha pealt, aga miks ma olekski tahtnud lavastust sellest,
sest mingid asjad on valesti... nagu nihkes... Kui lihtne ongi, et räägib
venekeelne inimene, siis Sul juba tekib arvamus. Aga kui erilised inimesed nad
võivad olla, selle on mingi üldarvamus ära rikkunud.
Olemegi ringiga
jõudnud algusesse – nagu Sa ütlesid... Minu sõpruskond teab, et ma tihti
teatris käin ja tihti ikka küsitakse, kas seda või teist tasub vaatama minna
ning muide sellel kevadel on konkurentsitult kõige populaarsem küsimus, et mis
ma Rakvere Teatri „Kellavärgiga apelsinist“ arvan! Ilmselt olete rahvast
huvitava materjali valinud. Edu teile suvelavastusega ja Sinule endale
palju-palju huvitavaid rolle! Teatris näeme!
- * Suur
tänu!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar