Minu esialgne tekst + parimate edetabelid järgnevalt -
Eelmise aasta suveteatri hooaeg oli sedavõrd tasemel, tuues
vaatajate ette sellised suured elamused, nagu näiteks
ADA,
Ukuaru ja
Kolm musketäri (näiteks neidki kõiki kolme mängiti ka tänavu suvel). Üle-eelmise
aasta suve
Petserimaa igatsus,
Serafima+Bogdan ja
Sitsi Silentiumgi istusid
veel värskelt mälus, seega ei pane ju imestama, et ootused ja janu samaväärsete
järele oli ka käesoleval suvel. Paraku aastad pole vennad ning näiteks kõik
need mainitud 6 lavastust (aga tegelikult veel mõned), oleksid kogu tänase
suveteatrimenüüle teinud 1:0. Kas see tähendab, et oli täiesti kesine
teatrisuvi? Seda ka päris nii väita ei saa, sest häid elamusi oli nende nähtud 49
lavastuse etenduste seas piisavalt palju ning totaalseid ebaõnnestumisi ei meenu ainsatki
(tõsi, lahkusin Tallinna Linnateatri „Sünnipäevapidu“ vaheajal, ent seda mitte
niivõrd tegijate, ehk lavastuse enda pärast, lihtsalt tagareast ei saanud lavaga
kontakti ning selle sisu ka juba niigi tuttav ning midagi uut nagu vähemalt
1.vaatuse põhjal ka ei tajunud. Samas nö. „keskpärast“ teatrit oli küllaga, millele
tagasi mõeldes ajast ja piletirahast kahju otseselt polegi, aga ei saa ka
öelda, et oleks kahju, kui need nägemata-kogemata oleks jäänud.
Linnulennul üle suveteatri, toon siin kronoloogiliselt ära suurimad elamused, mis kõik siiski
midagi keskmisest enamat andsid nende 3 suvekuu jooksul ning paari sõnaga
selgituseks juurde ka, mis täpsemalt (ma ei erista suvelavastusi, vaid arvestan
kõiki suvekuudel mängitud-nähtud teatrit). Lisaks leiab allpool terve TOP20 parimatest ka elamuse suuruse/sügavuse/mõjuvuse edetabelina ning igasuguseid seekordse suveteatri parimate tippude tabeleid veel, näiteks näitleja-, lavastaja-, kunstnikutööd jne.
Kohe 1.juunil andis avapaugu minu jaoks hooajale Vene Teater„Mavka. Metsalaul“. Fantaasiarikas muinasjutulavastus loodusest, samas kui
Vabaõhumuuseumi metsik loodus ka taustaks. Ukraina suure poeedi sulest ning
kostüümikunstniku erilise loomingu ning tsirkusenoorte kaasabil sai sellest
tõesti elamuslik start kogu suvele! Tatjana Jegoruškina õela ämmamammana
ühtviisi võlus ja tekitas viha ta tegelase vastu.
4.juuni viis Viljandis Kondase Keskusesse, kus Adeele Jaago
oli oma kahele meesnäitlejale pannud meie naisluuletajate luuletused suhu ("Naiste tuum, meeste kuub") ning
loonud pea ei millestki nii palju! Luuleleiud ja lavastuslikud tantsud
esitajate-tegelaste vahel oleksid väärinud palju rohkemaid mängukordi ja
suuremat publikut.
11.juuni viis Tartu Uude Anatoomikumi, kus Teater Nuutrumi Ionesco „Õppetund“ mõjus ühtviisi naljakalt ja hirmsalt. Meie ülikoolilinna justkui
kirjutatud. Võiks kõnetada eriti nii üliõpilasi, koolilaste vanemaid kui ka
õppejõude. Karol Kuntsel oli ühes stseenis nii võimas, et anatoomikumi lauad
värisesid!
Eesti Draamateatris töötavad giidid Helena Lotman ja Henrik
Kalmet viisid vanalinna ja ühe suhte ekskursioonile 14.juunil. Ligemale 9000
sammu 3 tunniga ning mitmete põnevate vahejuhtumitega. Mäng suhte sünni
piirimail. Täpsemalt siit: https://www.instagram.com/danzumees/
Tallinna lavakoolinoored ja teater Ekspeditsioon korraldasid
ühe minifestivali „Pidu võõras korteris“ ning selle peo raames toimus ka
„Ukraina avastamine“, mis oli teekond läbi selle riigi suurte ja tähtsate
inimeste. Aga eriti võlus lisaks veel kogu kursuse multitalentsus, sh. laulud
ja eriti-eriti tantsud!
Eisma sadama paadikuuris pani teater Nuutrum erinevad
ajalõigud ristuma kohaspetsiifilises ning pisut müstikassegi kalduvas, ehkki
lõpuks siiski kõigele seletuslikkuse andev „Naisteranna needus“, milles särasid
3 eri vanuses naisnäitlejat, eesotsas „100-aastase Ülle Lichtfeldtiga“.
Esimene minu kogu suve 3st suurimast teatrielamusest saabus 1.juulil, kui
Eestimaa ääremaal Müüdud Naer mängis Urmas Lennuki autorilavastust „Ääremaal“.
Südantliigutavalt kurb, aga ka väga eriline, sest üheks 3st tegelasest oli haigur…
Agur Seimi esituses. Marika Barabanštšikova tegi siin ühe 3st parimast suve
naispeaosast!
5.juuli sai sõita rongiga Tapale, et näha-kogeda Eesti
Noorsooteatri Tammsaare erinevatest teostest huvitavalt üheks tervikuks
lavastatud „Hingest ja südamest“. Kes siis ei armastaks armastusest
suveteatrit?!
Aga sama võib öelda ju suviste krimi ja põnevuslugude kohta.
Suve vingeim põnevik kahtlemata elas oma surmasid läbi Viinistu katlamajja
seatud kahtlasel sõdurisaarel Vahur Kelleri stiilselt ilu ja hirmu segavas
Agatha Christie „Ja ei jäänud teda ka“ 9.juulil.
Parimaid tänavusi Eesti uusi dramaturgiaid elustati Sauaugu
teatritalus, kus Priit Põldma tõi lavale enda kirjutatud ja tekstiliselt vaimustavalt ning
südantlõhestavalt komponeeritud „Kotka tee taeva all“. Mul on küll 19.juulil
nähtud-kogetud etenduse lavastusele endale mitmeidki etteheiteid, aga
suurepärasest näidendist ning selle sisukusest piisab, et seda siin esile tuua.
Grete Jürgenson näitas ka, et kunagine Teatriliidu nominatsioon ei olnud talle niisama antud, vaid sellest püssist kuuleme veel palju pauke.
Selle suve suur pereteater oli TEMUFI alt Viljandis Kaili
Viidase lavastatud Krüss-i klassika „Suur Boy ja väike Boy“. 21.juuli nähtud
etendus oli vahva, naljakas, üksjagu südamlik ka. Tore igas mõttes ja detailis.
Eriti kõik need keelemängud ning kahele kaldale ehitatud lavadel, sillal ja
vees mängudega. Suveteater mis tõesti SUVEteater!
Saaremaa kahest lavastusest oli mõneti isegi üllatuslikult
just lavastuslikult palju õnnestnum Aarne Mägi autorilavastus „Külm supp“…ühe
perekonna kokkutulekust jaanipäeval, aga mis esietendus hoopis 27.juulil. Jagasin EPLis oma lemmikut ja lihtsat (suvesupi) okroška-retsepti ka....
500 aastat kulges Villike Teatritalus 29.juulil, mil Eesti
oma Metuusala eluga sai tutvuda Liivi sõjast tänapäevani välja. Mäng sees ja
väljas ning vaimud olid kohal Mihkel Kohava lavastuses. Minu teatrisuve 30.külastus.
Teine minu selle suve 3st lemmikust ilmutas end 10.augustil
ühe Lääne-Virumaa piisonilauda teisel korrusel. Materjaliks Martin McDonaghi„Üksildane lääs“ ning harrastusteatritegijate tipud näitasid, et kui nad
tahavad, võivad nad ka profiteatritest vingemini teha! Kahe venna vastikud
mängud olid nii mõjuvad, et seal ümber ei pidanud nii mõnigi tegelane vastu.
Öeldagu, mis tahetakse, aga Eesti Draamateatri ja Kerti
Moppeli „Onu Bella tähestiku“ 1.vaatus oli vähemalt 12.augustil igati vinge!
Aga veelgi vingem oli üks kvartett, kes mööda Juhan Jaiki
tegid Ekspeditsioon’i… või oli see nüüd ikkagi „Reis metsa lõppu“. Kõik 4
teejuhti vapustavad, aga eriti Jörgen Liik ja Marika Vaarik!
Otto Wilhelm Masingut tead? Aga tead Sa milline ta välja
nägi? No kui vastasid „Jah“, siis pidid sa ka nägema Jaune Kimmeli lavastust "OttÕ" Viru-Nigulas, sest tegelikult ei ole mehest teadaolevalt ühtki joonistustki (mingist muust pildist rääkimata)! Aga õnneks tõi
ta õ-tähe meile ning lavastuses oli üks parimaid harrastusnäitlejate
kasutamisi lavastuslikult. 20.augustil tekkis selline Viimse Reliikvia mõõtu mäsu, aga lisaks
kirjatarkuse tagaajamisele, sakste ja matside vastasseisule, oli seal ka
armastust.
Jaan Tätte „Meeletu“ kandsin esialgu oma suveteatri kavast
maha, sest on ju väga hea Tallinna Linnateatri lavastus ning lisaks ka
filmiversioon (korduvalt) nähtud. Õnneks siiski otsustasin viimasel hetkel, mil veel
pileteid oli saada, selle suve teistkordse tee Saueaugule autorataste alla
võtta, sest sellest sai kolmas minu kolmest lemmikelamusest tänavustes suveteatrites.
Pääru Oja tegi seal täiesti fenomenaalselt hea rolli. Ausa, eheda ja mitmeski
mõttes lõpunimineva!
Suve viimane 4-tärni tükk tegi ilusti ringi tagasi Vene
Teatrisse ning see ongi juba uue hooaja avalavastus, olgugi, et esietendus oli
25.augustil. „Kolmanda impeeriumi hirm ja viletsus“ on küll Brecht, aga oi kui
kõnekas ka meie maailmanurgas. Seda nii kunagise nõukaja kui ka võib arvata, et
meie praeguseaja idanaabruses toimuva valguses.
Enda jaoks olulisematest (ehk kahjutorkena südamesse) jäid 2023 teatrisuve uuslavastustest nägemata vaid 4 lavastust - ProTheMus "Üle linna: Ülejõe", JW Sibul'a projektiteater "Hulkur Rasmus", Areena "Kõik roosid" ja Teatribuss'i "Lärmisepa tänava Lota".
Kuid siin siis veelgi täpsemalt. Ehkki eks see tabelisse liiga konkreetsesse järjekorda seadmine on ju ikka seotud hetkeemotsioonide teravusega, siis mõne aja möödudes võib see täpsem järjestus ka (pisut) muutuda... aga suures plaanis parimad saavad ikkagi ära mainitud ja see on ju peamine!
SUVETEATER 2023 SUURIMATE TEATRIELAMUSTE TOP20 (nähtud 49st)
(eraldi napilt joonealustest...ja neid on mitu...tahaks ära märkida ka
Ohtu Mõisas 1Teater "Majakavahi tüdrukud"... meeldis ju seegi, aga just sellepärast tahaks spetsiaalselt esile tuua, et kui hästi just Ohtu mõisa osatakse õiget materjali alati valida. See on omamoodi fenomen!)
20. Õppetund - Teater Nuutrum
19. OttÕ - Viru-Nigula teatriprojekt
18. Karateka ja salasamurai - R.A.A.A.M.
17. Mavka. Metsalaul - Vene Teater
16. Naiste tuum, meeste kuub - Kondase Keskuse teatriprojekt
15. Külm supp - Kuressaare Teater
14. Onu Bella tähestik - Eesti Draamateater
13. Kolmanda impeeriumi hirm ja viletsus - Vene Teater
12. Sammud - Eesti Draamateater
11. Kotka tee taeva all - Saueaugu Teatritalu
10. Metuusala - Villike Teatritalu
9. Naisteranna needus - Teater Nuutrum
8. Ukraine avastamine - Tallinna lavakool/Ekspeditsioon
7. Reis metsa lõppu - Ekspeditsioon
6. Suur Boy ja väike Boy - TEMUFI
5. Ja ei jäänud teda ka - Kellerteater
4. Hingest ja südamest - Eesti Noorsooteater
3. Meeletu - Saueaugu Teatritalu
2. Ääremaal - Müüdud Naer
1. Üksildane lääs - KaRakTer/Tegelt kah
10. Jaanus Nuutre - Naisteranna needus
9. Urmas Lennuk - Ääremaal
8. Adeele Jaago - Naiste tuum, meeste kuub
7. Ain Saviauk - Üksildane lääs
6. Kaili Viidas - Suur Boy ja väike Boy
5. Jaune Kimmel - OttÕ
4. Mihkel Kohava - Metuusala
3. Vahur Keller - Ja ei jäänud teda ka
2. Margus Kasterpalu - Meeletu
1. Mirko Rajas - Hingest ja südamest
Kogu see Tapa vanas raudteejaamas toimunu on järelmaitsena nagu "unenägu"... või sai tõesti käidud rongiga Tammsaare-ajastus?! Igatahes tuli selgelt kõik "hingest ja südamest"! Maagiline! "Meeletu" huvitava lahendusega algus ning kõik, mis hiljem õues toimus - vaimustavalt ehe ja mille saatel sai unustada, et üldse teatris oled - nagu olekski koos peategelasega maale kolinud. Viinistu vana katlamaja betooni sees asuval sõdurisaarel, kardinate ees ja taga... õõv ja hirm... teisalt ilu ja stiilsus... teatraalsed fookustatud detailid, nagu poomissilmus või kogu see mõjuv punkt tervele lavastusele - oli mõttetööd, aga mis peamine - õnnestunud teostus ka. Villike teatritalu sees ja ümber toimuv ajarännak oli sama maagiline kui kohtumine üle 700 aastase vana tammega peale etendust. Huvitav, et suvekuudel kogetud 49st lavastusest 11 mängiti õues, ehk ümmarguselt 1/5... aga 10st suurimast elamusest 3 oli vabaõhulavastused... ehk peaaegu 1/3... Kuigi suvi näiski tulevat esialgu selline siseteatrihooaeg, aga august õnneks tõi neid õuelavastusi ka. Ja 2, mis sellest võitsid, aga ka imehästi enda jaoks ära kasutasid oli just Viru-Nigulas "OttÕ" ja Viljandis vahva kogu-suguvõsa "Suur Boy ja väike Boy"!
PARIM NAISPEAOSA NÄITLEJATÖÖ
10. Piret Laurimaa - Sorgu tuletorni saladus
9. Piret Rauk - Külm supp
8. Laine Mägi - Koidulahing
7. Riina Maidre - Kohver
6. Karin Tammaru - Merrevaade
5. Grete Jürgenson - Kotka tee taeva all
4. Ülle Lichtfeldt - Naisteranna needus
3. Maria Ehrenberg - Hingest ja südamest
2. Marika Barabanštšikova - Ääremaal
1. Marika Vaarik - Reis metsa lõppu
Väga häid naispeaosasid oli suvel võrdlemisi palju, sellepärast on siin välja toodud nimedel eriline kaal veel juures. Näiteks Anne, Lena Barbara, Doris, Helena, Triinu, Reet.. ei jäänud kaugele...
Suviselt naljakas eluline kokkusattumus, et just 3 "mammut", ehk 2 "Mari"kat ja "Mari"a veel omakorda võlusid oma mängudega sedapuhku kõige rohkem. Kuigi kui Üllel poleks olnud neid pisut minu maitsele karikatuurseid 100-aastase püstitõusmise võnkumisi, siis võiks vabalt olla ka hoopis tema siin nr.1. Riina pisarkalkvel silmad vaimusilmas tekitavad juba siinset teksti kirjutades tunde, et peaksin üldse kogu järjekorda ümber paigutama...
PARIM MEESPEAOSA NÄITLEJATÖÖ
10. Tõnis Niinemets - Onu Bella tähestik
9. Taavi Tõnisson - Hingest ja südamest
8. Margus Mankin - Üksildane lääs
7. Peeter Tammearu - Dissonantsed
6. Karol Kutsel - Õppetund
5. Meelis Rämmeld - Karateka ja salasamurai
4. Agur Seim - Ääremaal
3. Jörgen Liik - Reis metsa lõppu
2. Tiit Alte - Üksildane lääs
1. Pääru Oja - Meeletu
Väga tihe rebimine 4 esimese seas, kuigi ütleks, et 2 esimest meest olidki terve teatrisuve 2 kõige paremat rolli ja seda sugupoolte või rolli suuruste kategooriaid arvestamatagi. Pääru aus ja ehe maale kolinu, kel on tava- ehk rahakokkuajamise elust saanud villand. Ja Tiit - mänguline, mürgine, vennaga koos mädanenud. Näitlejatöö tulevärk mõlemalt! Ent seda ju ka Jörgenilt ja Agurilt! Aguril muide juba KOLMAS suurepärane uus roll see aasta - peale "Preili Julie"t ja "Lilli"t! Jörgeni ja Pääru puhul võis täheldada oma rollides teatavat "lõpuni välja" minekut, mis on alati näitlejatöödes üdini vaimustav!
PARIM NAISKÕRVALOSA NÄITLEJATÖÖ
10. Liis Haab - Ja ei jäänud teda ka
9. Liia Kanemägi - Ja ei jäänud teda ka
8. Viire Valdma - Leevaku kullakaevur
7. Hilje Murel - Onu Bella tähestik
6. Ülle Kaljuste - Ja ei jäänud teda ka
5. Terje Pennie - Suur Boy ja väike Boy
4. Tatjana Jegoruškina - Mavka. Metsalaul
3. Elina Pähklimägi - Naisteranna needus
2. Katrin Pärn - Meeletu
1. Anne Türnpu - Onu Bella tähestik
Anne on pälvinud vist küll sellest suvest üleüldise vaimustuse ning seda igati õigustatult. Aga ma tõstaks esile ka Katrini kaksikrolli...millest miskipärast nautisid eriti veel karikatuursemat vanemat, oma meest kantseldavat, peategelaselt rahapressivat "tädikest"...aga see psühholoogilisem peategelase naine oli ka muidugi hea... lihtsalt see oli selline, mille peale Katrin näib olevat lausa "mihkel". Elina mitmikroll nõia ja emana samuti kahes magusalt erinevas võtmes... aga neist just see psühholoogilisemalt realistlikum ema jällegi töötas vähemalt minu maitsele enamgi, ent karikatuursem posija ju ka igati äge. Tatjana ehe "ämm", kes pole kunagi miniaga rahul, nii võimukas ka veel seejuures - vaimustav karakteri tabamine, aga samas ka näitlejameisterlik ja seda nii lastele kui täiskasvanutele mängimise võtmete mõlemas kategoorias.
PARIM MEESKÕRVALOSA NÄITLEJATÖÖ
10. Ivo Uukkivi - Onu Bella tähestik
9. Viktor Marvin - Kolmanda impeeriumi hirm ja viletsus
8. Ott Kartau - Väljak
7. Arvi Mägi - Külm supp
6. Ago Anderson - Ja ei jäänud teda ka
5. Andres Mähar - Kotka tee taeva all (ainult täiskasvanud tegelaste rollid)
4. Sander Roosimägi - Kotka tee taeva all
3. Meelis Rämmeld - Meeletu
2. Tõnu Oja - Meeletu
1. Rainer Elhi - Metuusala
Ei saa just öelda, et oli väga tugev meeskõrvalosade-suvi... pigem oli kevadhooaeg tugevamgi, ent mõned tipud siiski.
PARIM NOORE, ehk alla 30-aastase näitleja ROLL
10. Ken Rüütel - Leevaku kullakaevur
9. Artjom Vesselovski - Mavka. Metsalaul
8. Erika Babjak - Mavka. Metsalaul
7. Margaret Sarv - Metuusala
6. Miika Pihlak - OttÕ
5. Sander Roosimägi - Kotka tee taeva all
4. Stefan Hein - OttÕ
3. Maria Ehrenberg - Hingest ja südamest
2. Grete Jürgenson - Kotka tee taeva all
1. Rainer Elhi - Metuusala
Väga hetke-tabel, mis võib juba järgmisel hetkel tsipa muutuda. Aga mind võlus Raineri läbinisti intensiivne rollilahendus... isegi siis kui ta vaid vaimuna katuse all tegutses... rääkimata tantsivast kujust ja eriti-eriti loomulikult veel siis kui ta veel "elavata kirjas" laval tegutses. Gretel oli mitu rolli, aga just eriti see tema "Jette" oli see, mis mind täiesti relvituks tegi ning teda tõstis siia tippu. Maria üllatas kõige paremas mõttes... ja üldsegi mitte niiväga valust muserdatud Irmana, mis ju üheks selle lavastusegi krooniks, vaid just see mingi uus, sähvakas, ninatarklik pool, mida polegi temalt veel varem laval näinud ning mis andis aimu, et sellest näitlejast olemegi alles siiani vaid pinnakaabet saanud avastada. Stefan ja Sander on sellised, kellelt juba alati ootadki midagi eriti head ja sellepärast on neil raskem "üllatada", aga ometi absoluutselt iga kord saab tõdeda, et jälle kord ja üha uuesti suudavad millegagi vaimustada.
PARIM TEATRIKORÜFEEDE, ehk 60+ näitleja ROLL
10. Enn Keerd - 15 meetrit vasakule
9. Ülle Kaljuste - Ja ei jäänud teda ka
8. Terje Pennie - Suur Boy ja väike Boy
7. Anne Veesaar - Majakavahi tüdrukud
6. Laine Mägi - Koidulahing
5. Arvi Mägi - Külm supp
4. Tõnu Oja - Meeletu
3. Anne Türnpu - Onu Bella tähestik
2. Marika Vaarik - Reis metsa lõppu
1. Tiit Alte - Üksildane lääs
Kui ma päris aus olen, siis ma ei oska võrrelda Marika ja Anne töid - nii diametraalselt erinevad, erinevate stiilide, lähenemiste, mõjumisefektide ja joonistega. Täiesti võrreldamatud, aga võrratult head mõlemad. Kuid Tiidu "vastiku venna" ma ei saanud lihtsalt muudmoodi kui panna selle tabeli troonile. See (no tegelikult ka Anne ja Marika omad) oli midagi "aasta parimate klassist".
PARIM ANSAMBLIMÄNG
5. Kellerteater - Ja ei jäänud teda ka
4. Tallinna Linnateater - Seitsmemagajapäev
3. Eesti Noorte Muusikaliteater - Marcella
2. Ekspeditsioon - Reis metsa lõppu
1. Eesti Noorsooteater - Hingest ja südamest
PARIM UUS NÄITLEJA (keda varasematel aastatel, sh. suvedel :) laval rolli mängimas pole näinud)
20. Einar Susi - Meeletu
19. Kadri Voorand - Dissonantsed
18. Anete Saar - Marcella
17. Tatjana Altõnnik - Mavka. Metsalaul
16. Sille-Kadri Simer - Tough titties
15. Karl Pütsep - Kaheteistkümnes öö
14. Oskar Suurorg - Tantsuõpetaja
13. Jakob Lille - Tantsuõpetaja
12. Tõnu Kaljuste - Dissonantsed
11. Joosep Palmiste - Issanda teener
10. Ane Purgas - Sinise konna nahk ehk Vino Veritas
9. Märt Lepik - Issanda teener
8. Saara Riin Põder - Tantsuõpetaja
7. Grete Alavere - Üksildane lääs
6. Jevgeni Kravets - Mavka. Metsalaul
5. Artjom Vesselovski - Mavka. Metsalaul
4. Reet Raudsepp - Sinise konna nahk ehk Vino Veritas
3. Erika Babjak - Mavka. Metsalaul
2. Madis Šumanov - Korvpall on saatanast
1. Margus Mankin - Üksildane lääs
See nimekiri võiks siin vabalt olla ka 50 nime pikkune, sest väga mitmed olulised ja head "tiibade katsetajad" on puudu - näiteks lavastustest "Leevaku kullakaevur", "Kotka tee taeva all", "Tantsuõpetaja", "Marcella", "Suur Boy ja väike Boy", "Issanda teener", "Kaheteistkümnes öö", "Meeletu" tähendasin neid veel endale üles, aga lihtsalt kusagile tuli piir tõmmata ja praegu tõmbasin selle TOP20 juurde.
PARIM AUTORITEATER (autor ja lavastaja ühes isikus)
3. Jaune Kimmel - OttÕ
2. Aarne Mägi - Külm supp
1. Urmas Lennuk - Ääremaal
Mul on tunne, et "Onu Bella tähestik" ei olnud puhas autoriteater, sest see laenas kusagilt (ja viitamata!) liiga palju ning kuigi "Kotka tee taeva all" on üks aasta tugevamaid teatritekste, siis ei olnud see siiski lavastuslikult piisavalt tugev (mitu imelikku otsust), et siinse kolmega konkureerida.
PARIM KOMÖÖDIA (ka komöödia sugemetega)
5. Reis metsa lõppu - Ekspeditsioon
4. Üksildane lääs - KaRakTer/Tegelt kah
3. Onu Bella tähestik - Eesti Draamateater
2. Külm supp - Kuressaare Teater
1. Suur Boy ja väike Boy - TEMUFI
Naerda sai suvel teatris palju ja tihti ka lavastustes, mis polnud üldsegi komöödiad, vaid lihtsalt tekstis või lavastustes oli leitud need kohad üles ning sobivalt võimendatud ja esile toodud.
PARIM KUNSTNIKUTÖÖ
10. Karmo Mende - Majakavahi tüdrukud
9. Jana Wolke - Naisteranna needus
8. Oleg Golovko - Kolmanda impeeriumi hirm ja viletsus
7. Ketlin Kütt - Kolmekesi kahevahel
6. Triinu Pungits - Ääremaal
5. Britt Urbla Keller - Ja ei jäänud teda ka
6. Rosita Raud - Hingest ja südamest
3. Mihail Khramenko - Mavka. Metsalaul
2. Neoon Must - Merrevaade
1. Karmo Mende/Yana Khanikova - Suur Boy ja väike Boy
Suur Boy ja väike Boy kogu ehitatud lavastik (mõlemal kaldal), aga lisaks detailide rohkus ka muidu, millest nii mõnigi integreeritud lavastusse. Merrevaate üsna eriskummaline panoraamlik kangas taustaks kaarega ja liivakasti lava... ning Mavka erinevad ideed, mis on lavastuse pärisosaks (seal olid ka mõned imelikud otsused, aga head kaalusid need õnneks üle).
PARIM KOSTÜÜMIKUNSTNIK
5. Inga Tammik - Kaheteistkümnes öö
4. Rebecca Christal Õunap - Marcella
3. Neoon Must - Merrevaade
2. Britt Urbla Keller - Ja ei jäänud teda ka
1. Valentina Zachinyaeva - Mavka. Metsalaul
Ägedad muinasjututegelaste kostüümid Mavkas... iseäranis see 3 meetrine "puu"-tegelane, aga tegelikult kõik fantaasiarikkad saaga-tegelased. Agatha Christie's jällegi stiilsed, peamiselt mustad... ja see avatud seljaga Liis Haab'i ning tegelikult mitmed muud vaimustavalt ilusad kostüümid andsid sellele põnevik-krimkale kostüümidraama mõõtme. Neoon Musta fantaasia...eriti kui need "elukad" nii ilusad said! Marcella kostüümide rohkus, kus mitmes näha ka originaalseid ideid. Inga Tammiku puhas ajastu ilu Shakespeare-is ning seda veel harrastusteatris ei oleks osanud oodata!
PARIM GRIMM/SOENGUD
5. TEMUFI/Merle Liinsoo - Suur Boy ja väike Boy
4. Eesti Noorte Muusikaliteater/Karoliina Lepik/Eliise Reimaa - Marcella
3. Eesti Draamateatri grimmituba - Onu Bella tähestik
2. Kellerteater/Evelin Sulg - Ja ei jäänud teda ka
1. Endla grimmituba - Merrevaade
Olgu lisatud, et kui oleks ainult soengud-parukad, siis oleks siin tipus Vene Teatri "Mavka".
PARIM VALGUSKUNSTNIK
5. Margus Vaigur - Merrevaade
4. Rene Topolev - Ja ei jäänud teda ka
3. Ivar Piterskihh - Hingest ja südamest
2. Andres Raja - Naisteranna needus
1. Robin Täpp - Üksildane lääs
Robinil see "veekogu" - valguse ja suitsu segune - mis ju ka tugev lavastuslik ning sisuga seotud komponent... aga ka muidu "mitte-teatrilavale" loodud valgus. Kuigi tegelikult kõik 5 esile tõstetud valguskunstnikku vääriks ühes või teises mõttes olla selle teatrisuve parimad.
PARIM VIDEO-VISUAAL-TEHNILINE KUNSTNIK
3. Saša Pepeljajev - Luikede järv
2. Rommi Ruttas - Onu Bella tähestik
1. Kaarel Orumägi/Karl Vilks - Marcella
PARIM HELILOOJA (ORIGINAAL)
5. Martin Aulis - Suur Boy ja väike Boy
4. Kenn-Eerik Kannike - Luikede järv (originaalosa)
3. Kirill Havanski - Metuusala
2. Peeter Rebane - Mavka. Metsalaul
1. Kaarel Orumägi - Marcella
PARIM MUUSIKALINE KUJUNDUS/TÖÖ MUUSIKAGA/HELIKUJUNDUS
5. Siim Rohtväli - Merrevaade (muusikaline kujundus)
4. Sireli Salum - Marcella (muusikajuht)
3. Arbo Maran - Sünnipäevapidu (helikujundus)
2. Riina Roose - Seitsmemagajapäev (muusikajuht)
1. Tõnu Kaljuste - Dissonantsed (dirigent ja muusikajuht)
PARIM TEATRIS KUULDUD EESTIKEELNE LAUL (VAREM POLE KUSAGIL KUULNUD)
9. Trummeldamisega avalaul - Suur Boy ja väike Boy
8. Itk/eleegia - Hingest ja südamest
7. Vist ongi nii - Marcella
6. Surma eleegia - Metuusala
5. Ootama sind jään - Marcella
4. Mind ei olnud siis, kuid olen nüüd - Marcella
3. Ra-ta-ta - Marcella
2. Maailm pöörleb Su ümber - Marcella
1. A Sa arvad, et see on finaal vä? - Reis metsa lõppu
Pole väga mõtet järjekorrale tähelepanu pöörata, see on vastavalt tujule pidevalt muutumises... aga Jörgen Liik'i esitatud eesti erinevate tuttavate laulude muusikaga popurriilikult kokku köidetud üheks mammutlauluks - ei teagi kui palju kõik see oli juba dramaturgia osa, aga lõi ikka niimoodi pahviks! Ja Marcella laulud peaks siia tabelisse praktiliselt kõik ära mahutama!
PARIM KOREOGRAAFIA/LIIKUMISSEADED/LAVAVÕITLUS (draama/muusikalavastuses)
5. Karmi Pikkma - Naiste tuum, meeste kuub
4. Märt Agu - Onu Bella tähestik
3. Marie Loviise Mänd - Marcella
2. Olga Privis - Mavka. Metsalaul
1. Eve Mutso - Ukraina avastamine
Eve Mutso liikumine sellele lavastusele, kus suudetakse isegi gravitsatsioonivastast illusiooni tekitada - täiesti vapustav!!! Ja tegelikult ju kogu tehnikate ja tantsude ning isegi karakteriseeringu-liikumiste seades Olgal Mavkas - VAU! Rääkimata Marie Loviise poptantsude pillerkaarest Marcellale... Siinse 5 parima sekka mahub kogu kevadhooajast ainult Jõela "Plekktrumm"i liikumine ja ongi mitte ainult suve, vaid kogu senise teatriaasta parimad draamade ja muusikalavastuste koreograafiad koos!
MEELDEJÄÄVAIM/MÕJUVAIM TANTSIJA/LIIKUJA (draama/muusikalavastuses)
5. Laura Nõlvak + Taavi Tõnisson - Hingest ja südamest
4. Henrik Kalmet - Sammud
3. Mihkel Kuusk + Kristian Põldma - Naiste tuum, meeste kuub
2. Alexandr Domowoy - Mavka. Metsalaul
1. Tallinna lavakooli 31.lend/Ekspeditsioon - Ukraina avastamine
Lavakanoored - VA-PUS-TAV!!! Tegelikult peaks siin listil olema ka Marcella noori ridamisi, aga neid eristada käis mul üle jõu ja sedasi oleks ehk kellelegi sealt liiga teinud (vabandan!)
MEELDEJÄÄVAIMAD MUUSIKUD TEATRILAVAL
5. Kirsika Vildersen - OttÕ
4. Karl Birnbaum - Giidituur
3. Tallinna lavakooli 31.lend/Ekspeditsioon - Ukraina avastamine
2. "Onu Bella"-bänd(Ahto Abner, Marvin Mitt, Indrek Mällo, Kristjan-Robert Rebane) - Onu Bella tähestik
1. Tallinna Kammerorkester - Dissonantsed
Dissonantsed teatrielamusena tervikuna nii suuresti ei vaimustanudki, aga Peeter Tammearu, kogu dramaturgiline idee ja mõte ning eriti-eriti just muusika selles küll.
ERILISEM LAULEV NÄITLEJA või NÄITLEV LAULJA TEATRILAVAL (arvestades ka näitlemist)
5. Hele Kõrve+Andero Ermel+Liis Remmel+Sandra Uusberg+Maiken Pius+Kaspar Velberg+Jan Ehrenberg - Seitsmemagajapäev
4. Anastassia Tsubina - Mavka. Metsalaul
3. Mihkel Kuusk - Naiste tuum, meeste kuub
2. Tallinna teatrikooli 31.lend - Ukraina avastamine
1. Kaidi Soosaar - Koidulahing
Siin pole järjekorral tähtsust.
PARIM KODUMAINE ORIGINAALDRAMATURGIA
5. Aarne Mägi - Külm supp
4. Eero Epner - Kohver
3. Jan Kaus + trupp - Metuusala
2. Priit Põldma - Kotka tee taeva all
1. Urmas Lennuk - Ääremaal
Kuigi ma käin esimese 2 osas pidevalt edasi-tagasi, kumb neist ikkagi parem on...omamoodi võrreldamatud. Aga kõik 4 esimest (just tekstina) vähem või rohkem tungisid kusagile hinge sügavamatesse soppidesse.
PARIM VÄLISMAINE DRAMATURGIA ESMAKORDSELT EESTI LAVAL
3. Tom Stoppard - Dissonantsed
2. Eugene Ionesco - Õppetund
1. Bertold Brecht - Kolmanda impeeriumi hirm ja viletsus
PARIM DRAMATISEERING/ADAPTSIOON
5. Ott Kilusk - 15 meetrit vasakule (Antti Tuuri)
4. Adeele Jaago - Naiste tuum, meeste kuub (erinevad Eesti naisluuletajad)
3. Eero Epner - Reis metsa lõppu (Juhan Jaik)
2. Mirko Rajas + Helena Läks - Hingest ja südamest (A.H. Tammsaare)
1. Ott Kilusk - Suur Boy ja väike Boy (James Krüss)
PARIM KORDUVLAVASTUSE ALUSMATERJAL (mis uuslavastusena hästi mõjule pääses)
3. Jaan Tätte - Meeletu (lav.Margus Kasterpalu)
2. Agatha Christie - Ja ei jäänud teda ka (lav.Vahur Keller)
1. Martin McDonagh - Üksildane lääs (lav.Ain Saviauk)
30 MEELDEJÄÄVAIMAT STEENI/JUHTUMIT/ÜTLUST/LAVASTAJA-NÄITLEJA-KUNSTNIKUTRIKKI SELLEST SUVEST:
30. Reis metsa lõppu - Jörgen Liik ütleb, et temast sünnib "uus liik"
29. Mavka. Metsalaul - Alexandr Domowoy tule-elemendi saltod
28. Onu Bella tähestik - Anne Türnpu "Toivo" - nagu Imbi ja Ärni Kivirähki Rehepapis - alati õigel ajal õiges kohas…. Ja Anne Bella ema muidugi ka ja kõik teised tema kõrvaltegelased
27. Väljak - Ott Kartau tegelase jutustus, kuidas ta sõber palus tuua tükike Pariisi, Prahat või Istanbuli kohvikuga Paidesse… Et siis kunagi kui hästi läheb, siis vast ka Paidet viia tagasi nendesse kohtadesse. Otil kas läksid silmad veekalkvele või ta mängis nii ehedalt, et nagu oleks läinud- mõlemat pidi teeb näitlejale au.
26. Meeletu - Pääru Oja tegelane tantsimas ümber lõkke oma naisele, endal kardin peale tõmmatud
25. Figura Suprema - üks viimaseid Hilma af Klinti maale, kus liigub geomeetrilise abstraktse maali pilt mööda seina edasi ja samaga ka kogu tantsijaskond - külmavärinad tulid ilust
24. Mavka. Metsalaul - Sergei Furmanjuki tegelane liigub 1,5m kõrgustel puupakkjalgadel - efektne kostüümikunst üldse lavastusel
23. Koidulahing - Gerda Kordemetsa kasutatud ja seega esile toodud vanad sõnad ja nende tähendused
22. Metuusala - jääb lahtiseks, kas Meelis armastas Mari? Kuigi mina arvan küll, et armastas- ta lihtsalt ei saanud seda suhet lubada… samas ta ju teadis, et tüdruk kohe tiisikusse sureb, ehk oleks ju võinud nii kauakski tüdrukule rõõmu valmistada
21. Sammud - vestlus Paldiski rongi piletööriga läbi rongiakna
20. Suur Boy ja Väike Boy - Abieluettepanek - seda kogeda oli tõesti pisarad ja naer käsikäes :)
19. Sammud - "Eesti linnad" on kõik omastavas käändes, peale Tallinna, mis oli kunagi ka..
18. Ääremaal - Marika Barabanštšikova püüdmas linnusulgi oma kleidisülle hämarsinises valguses
17. Issanda teener - Kooliteater Liblikapüüdja bänd - hoogsad ja lahedad vanad laulud: Joosep Palmiste, Märt Lepik, Elar Kütt, Indrek Virks. Ka kogu publik aplodeeris aplalt igale laulule!
16. Metuusala - see mõte, miks "head" lahkuvad siit ilmast liiga vara ja mitte "pahad" inimesed - sest "pahad" on surma sugulased ja nende kallale surm ei kipu
15. Reis metsa lõppu - Marika Vaariku monoloog- ta räägib, aga ei saagi aru, et mida, saab aru, et see on poeetiline…aga just see esitamine ja kuidas Marika ise läheb selle sisse ja tõmbab endast selle välja- VAU
14. Onu Bella tähestik - "Ma võtsin viina" video filmine. Ja kui Heli Vahing ei ole nõus paljaks võtma, siis suka võtab jalast hoopis "kaameramees" Ivo Uukkivi
13. Ja ei jäänud teda ka - ehe õõv, mis tõstab kuklakarvad, kui küünlavalguses peale püssipauku selgub, et kolonel on surnud ja tal on punast midagi peal... rääkimata poomissilmusest ja vapustavast finaalist
12. Meeletu - alguse näiline publiku kaasamine ja näiteks pastaka andmine, mida hiljem Pääru tegelane samalt kaasnäitlejalt küsib, aga tollel enam pole
11. Hingest ja südamest - 2.vaatuse alguse Rudolf ja Irma
10. Naiste tuum, meeste kuub - Underi "Kontvõõras" ja pikajuukselised mehed kõndimas ning oma juukseid harjamas, ise kehastades samaga pisut nagu pahaendelist "mure"
9. Ääremaal - niiiii kurb finaal, nagu tõesti Ääremaal polegi mingit lootust ega lohutust…loodus võtab üle.
8. Sammud - "peale suudlust"
7. Kolmanda impeeriumi hirm ja viletsus - Spiooni lõigu vanemate paranoia ja see kuivõrd tundmatuks oli muudetud Viktor Marvin
6. 15 meetrit vasakule - Rönkkö-kolmikud
5. Koidulahing - Finaali "Eesti muld ja eesti süda" Kaidi Soosaare esituses - võimas punkt lavastusele.
4. Kohver - Priit Loog'i vestlus Steffi "vanaema" Pähniga - Siberi ja Saaremaa lähedusest ja kaugusest ja mis nendesse kohtadesse mineku vahe on
3. Ukraina avastamine - kõik tantsud(!!!!!) ja laulud ja pillimängud!
2. Metuusala - mitte eraldi eesmärgina, aga just sellepärast see näitlikustamine, et inimene kahetseb alati seda, mida ta tegemata jätab - Meelis ei teinud Joosepile ust lahti. Ta ei lasknud Maril ennast armastada...
1. Reis metsa lõppu - Jörgen Liik "A sa arvad, et see on finaal vä?"
(ülal on Evelin Sammel'i tehtud foto 2023.aasta suurimast suveteatrielamusest - Teatrid KaRakTer ja Tegelt kah ning lavastaja Ain Saviauk ning tema trupi Martin MacDonagh'i "Üksildane lääs" ühest stseenist. Mängiti täpselt Põlula piisonifarmi piisonilauda lae kohal, ägedalt vanaaegse ja metsiku lääneliku (irooniline, et see ju tegelikult asub küll Lääne-Virumaal, ent meie riigis siiski rohkem ida-poolel) atmosfääriga salooni, teisele korrusele seatud mängukohas!)