Ajavahemikus 1.jaanuar - 31.detsember 2024, jõudsin Eesti teatrites vaadata 159 erineva lavastuse etendusi. Eestis oli kokku teatrikülastusi 160, ehk ühte lavastust õnnestus näha kahel etenduskorral (millist? see selgub järgneva kokkuvõtte TOP20 seast - mõistagi soovitan seda siin juba ette - kahtlemata "vähemalt korra" võimalusel vaatama minna!) Lisaks ligi paarkümmend West End'i, Broadway ja off-Broadway lavastuste etendust, kuid neid ma siia, ega ka teistele "Eesti" autahvlitele mõistagi ei lisa. Ja kui eelmisel aastal oligi terve teatriaasta suurim elamus pärit välismaalt, ehk Londonist - muusikal "Moulin Rouge" (millal see küll eestikeelsena meie lavale jõuab? ilmselt ei kunagi?), siis sellel aastal on kõige vingema elamuse karikas jälle kodumaises teatris tagasi ning loomulikult aasta 1.kohal!
Aga selleni veel jõuame. Mõtlesin pikalt, et kui pikaks seda tabelit üldsegi venitada? Olen varasematel aastatel koostanud nii kõigi nähtu põhjal mammunimekirja kui ka lühikesi, teatriliidulikke 5 nominendiga teravamaid tippe. Aga rambivalgusesse on vast mõistlik siiski tuua vaid, ent siiski kogu just "hea" ja ühtlasi soovitamist vääriv. "Hea" all pean silmas teatrielamusi, mis ületasid loomulikult "halva", aga ka "keskpärasuse", sealhulgas "tugeva keskpärasuse" (etteruttavalt võib mainida, et neid ei olnud vaidTOP50, vaid nende möödunud aasta 159 lavastuse kohta isegi tervelt 53... täpselt kolmandik). Nende seast omakorda neid väga-väga häid oli vaid käputäis ning samamoodi ka puhast aja, aju ja silmade/kõrvade raiskamist õnneks siiski ka väga harva. Üldjuhul "midagigi" ikka leiab peaaegu igast lavastusest, kuid kes siis teatris selle "midagigi" leidmise pärast käib, eks?! Kõige rohkem oli ja on ka tulevikus kahtlemata seda "keskpärast". Millest ju omakorda parimate seas oli täitsa vaatamis- ning isegi soovitamisväärset ka veel küllaga. Kui tuua vaid mõned näited, millel jäi õige pisut terve 4 hinnangust puudu ning seega peavad leppima 4 miinusega ja sellega siinse tabeli künnist ei ületanud, ehk need kõige kõrgemad esimesed 10 "joonealust", kuigi just needki igati vaatamist-kogemist vääriva teatriõhtu pakkusid: Endla "Nukumaja", Kesköö:öö "Leping", Ugala "Süsteem", Rahvusooper Estonia "Carmen", Rakvere Teater "Karge meri", Vene Teater "Dubrovski", Alatskivi teatriprojekt "Öö õigus", Eesti Draamateater "Eisenstein", Vaba Lava "ÜKE ehk Ühiskondlikult Kahjulik Element" ja Ekspeditsioon "Surematud").
Täiesti tabeli põhja jäänud lavastusi ma siin esile tooma nimeliselt ei hakka, mainin vaid ära, et 1 tärni peale jäi 5 lavastust, 2 tärnini ulatusid 20 lavastust. 3 tärni suutsid endale venitada 32 lavastust ning kõige suurem grupp ongi "4-" hinnanguga (ehk instagrammi välkarvustuste 7), mis läks kokku koguni 49-le lavastustele (ja omakorda nende 49 tipus siis need 10, mida äsja mainisin).
"Üle keskmise" on minu mõõdupuu järgi alates hinnangust 4, mida kokku jagus täpselt 40-le lavastusele. 4+,5- ja 5 on juba kõik selline "aasta elamuste" kants ning sellise hinnanguga lõpetas kokku mullu kuraditosin, ehk 13 lavastuse etendused (nende seas ka see ainus 2 korda vaadatud, ent mul paraku ajapuudusel kajastamata-peegeldamata jäänud lavalugu).
Muidugi lihtne matemaatika eelmise lõigu numbrite kohta ütleb, et 40+13 on ju kokku 53, seega peakirjas lubatud TOP50st tuleb välja jätta veel 3 lavastust... Kuid kuna needki 3 kindlasti on "üle keskpärase", siis väikese lisaselgituseta ei jäta ma neidki.
Veel enne neid kolme ja kogu TOP50-t, olgu lisatud, et paraku nägin möödunud aastal kaduvväikse numbri harrastusteatrit, tavalisest tagasihoidlikuma arvu lasteteatrit ning samuti kahjuväärselt vähe laiema etenduskunstivälja lavastuste etendusi. Kuidagi on kujunenud nii, et ise pileteid hankides, oskan pilgu suunata vaid sõna-, muusika- ja balletiteatri suunas ning väiksemate saalide ning iga istekohaga arvestavad indie-kunstnikud ei raatsi (täiesti mõistetavalt) kutset ka saata... seega vaid siis kui keegi tõesti sõrmega näitab, et näe - see on ka midagi erilist-huvitavat, siis alles võtan (haruharva) aja ka teiste teatriliikide jaoks. Kahju, sest tihti pakuvad need palju rohkem ajude ragistamist ning enda fantaasiale tiibade andmist + seeläbi isegi tavateatrist enamgi isiklikku-, ehk inimesena arenemist... Aga, kui keegi ei kutsu ja enda rahad on ka sedavõrd piiratud, siis valikuid tegema asudes ning minu puhul muide eelkõige ka teatrikaaslasega arvestades (kes on põhimõtteliselt ainult sõna- ja balletiteatrit nõus vaatama), no siis ei ole ju midagi parata... Aeg ja Raha on piiratud ressursid meil kõigil (kellel pole just käepärast Hermione Grangeri ajakeerajat või siis raha nii palju, et palgapäevad on kaotanud igasuguse tähtsuse).
Aitab halast - on nagu on - aastad ei ole vennad...ja igal "uuel aastal uue hooga, korduvad kõik vanad vead..." Kõik on lõppude lõpuks meist endast kinni! Samuti nagu ka meie "maitse". Kellel minuga sarnane, see loodetavasti leiab siit soovitusi vaatamiseks, kellel maitse mõnikord ühtib, mõnikord mitte, neile kirjutan otsuse tegemise abiks mõned read. Kui pole midagi öelda, siis ei ütle ka, aga mõne teise kohta jällegi kirjutan pikemalt-täpsemalt.
Terve aasta hoidsin liini, et vaatan ainult sama aastanumbri sees esietendunud lavastusi, sarnast (vähegi ju niimoodi seda suurt ja muidu piirideta teatrikirge piiravat) reeglit rakendan ka edaspidi. Sedavõrd palju uut tuleb lihtsalt kogu aeg mängukavadesse juurde, et muidu jääks siis midagi uut vaatamata.
See siin on teatriaasta kokkuvõtte 1.osa. Teises osas tavapärane aasta parimate teatritegijate tööde, ehk lavastajate, näitlejate, lauljate, tantsijate, kunstnike jne jne jne edetabelid.
Kuid siin siis kõigepealt 3 lavastust põhitabeli sissejuhatuseks, küll samuti üle-keskpärase-hinnanguga, kuid isegi hoolega toppides, no ei mahtunud seekord 50 sekka (samas jätsid kõik need 53 enda seljataha tervelt 106 möödunud aasta lavastust!
(NB! Täidan tabelit vähehaaval, seega kui huvitab, võib aeg-ajalt siia kiigata täiendusi ning tabeli tipu poole kirjutamisrühkimist.)
53. Venus karusnahas - Teater Nuutrum (lav. Jaanus Rohumaa)
Lavastuse aluseks on ameeriklase David Ives'i dramatiseering autor Leopold von Sacher-Masoch'i romaanist. Sacher-Masoch on küll austerlane, kuid sündis Lviv'i linnas (tol ajal küll teise nimega linn, sest see kuulus toona Austriale). Kergelt koomiline lugu ühest lavastajast ja hilinemisega rolli castingule saabuvast näitlejannast, kellel on juhtumisi sama nimi kui tegelasel, keda ta mängida soovib. Viimane saab siiski võimaluse ja tasapisi näib naine võitvat lavastaja huvi... Algab võimumäng, mis võtab ka võrgutamislikud tuurid sisse. Mängivad Saara Pius ja Alo Kõrve.
Vahepeal tõesti läks segi, et mis on mäng ja mis on mängu mäng. Saara Pius - oh la la!!! Ent vast isegi natuke ootamatum kui Saara sekspomm, oli Alo maso-mees... Kuigi nagu ikka parimates tükkides - miski pole lõpus päris nii, nagu alguses paistab. Tihti sellised "seksikomöödiad" muutuvad banaalseteks, aga see tõesti hakkas laval elama ja seda eriti just näitlejate pärast. Saara küll paugutas kohe algusest peale "täiega", aga Alo roll oli rohkem "teekond" ja tasapisi kasvav.
"Venus karusnahas" on kogu teatriaasta TOP20 järgmistes tabelites: parim kostüümikunstnik - Susanna Belinda Kõgel ja Karl-Christoph Rebane; parim meespeaosa - Alo Kõrve. Karl-Christoph Rebane ja Alo Kõrve on mõlemad 2 erineva tööga teatriaasta tabelite tippudes.
Vahepeal tõesti läks segi, et mis on mäng ja mis on mängu mäng. Saara Pius - oh la la!!! Ent vast isegi natuke ootamatum kui Saara sekspomm, oli Alo maso-mees... Kuigi nagu ikka parimates tükkides - miski pole lõpus päris nii, nagu alguses paistab. Tihti sellised "seksikomöödiad" muutuvad banaalseteks, aga see tõesti hakkas laval elama ja seda eriti just näitlejate pärast. Saara küll paugutas kohe algusest peale "täiega", aga Alo roll oli rohkem "teekond" ja tasapisi kasvav.
"Venus karusnahas" on kogu teatriaasta TOP20 järgmistes tabelites: parim kostüümikunstnik - Susanna Belinda Kõgel ja Karl-Christoph Rebane; parim meespeaosa - Alo Kõrve. Karl-Christoph Rebane ja Alo Kõrve on mõlemad 2 erineva tööga teatriaasta tabelite tippudes.
52. Wikmani poisid - TEMUFI (lav. Peep Maasik)
Üpris suur amps tundus see enne nägemist - võtta Jaan Krossi suurteos ja proovida see ühe teatriõhtu sisse mahutada! Samas Eestimaa tearimaastikul ei avatu just iga nädal või kuu või isegi aasta uusi teatrimaju ning tegemist ju ikkagist uue teatrimaja avalavastusega! Ei saa ju selliseks puhuks võttagi midagi tavalist-turvalist! Oi ma olin skeptiline... aga ei peagi ju iga lehekülge ilmtingimata dramatiseerima, pole isegi vaja iga sisupööret või kõiki tegelasigi sisse jätta. Võib ka valida teatud jooned suurest loost ning keskenduda nendele ning suurteose miljonist kihist valida näiteks sada, sest need mängu pannes on ka täiesti piisav, et täita üks korralik teatriõhtu sisukalt, aga samas edastada ka tervikteose tunnetuslik olemus. Ja originaalseks lähenemiseks ju eriti hea lähtekoht.
Uue teatrimaja avamise esimene esikas päädis uhkete kõnedega ning Näitlejate Liit andis kingituseks (minu arvates eriti sobivasti just) "Teatrimajade raamatu" - kus mõistagi TEMUFI maja VEEL sees ei ole... Aga järgmises trükis juba ON! Peeter Volkonskile, kes esiti pidi ka selles lavastuses mängima, kuid tal tuli paraku tervislikel põhjustel siiski roll (seekord) edasi anda - temale anti Näitleja Liidu auliikme staatus! Rahvas aplodeeris mõistagi püstijalu juba ainuüksi kõigi nende erakordsuste pärast. Kuigi eks ikka etendus ise oli ju ka täitsa tore. Muuhulgas kõlas seal mõnusa hooga esitatud laul "Virve", võiks isegi öelda, et Rosta aknad vaimus - lahedad sõnad ja viis ning Raivo E.Tamm laulis ka ägedalt. Tahaks seda täitsa ka teatriväliselt kuulata. Elis Järvsoo jällegi Virvena astus laua otsa ja esines nii, et kohe on! :) Meeldejäävaid stseene ja lavastuslikke hetki oli mitmeid, näiteks lahe tants kui Penno (Ott Kartau) "nähtamatut" Ainot keerutas, õhkugi loopis ja korralikku showd tegi, samal ajal kui Sirkel (Raivo E.Tamm) ja Virve (Elis Järvsoo) miilustasid. Kuidas dramaturgiliselt oli ilusti seotud alguses sissejuhatavates lausetes kõlanud "kes on süüdi?" ja hilisem Sirkeli ja Laasiku vaheline. Lavastuslikult oli mõjuv näiteks "luuletus" ja õhtune jutuajamine - luuletusega riiulikülg Virve ja Sirkli vahel. See kuidas Raivo E.Tamm mängis nii Wikmani poisi kui ka Wikmani enda ära, väikse kõnemaneeri muudatusega, aga sellest piisas. Samas aimus temast Wikmanina ka (legendaarses telesarjas seda rolli mänginud) Mikiveri. See kuidas Silver Kaljula mängis porgandit lõikuvat (ja puusi hõõrutavat) Pukspuu ema - nägu ei näidanudki - aga publik nägi ainult külla tulnud "poisse" ja sellest piisas üllatavaks ja lõbusaks lõiguks. Vahva, kuidas lavaesine haarati ka mängukohaks juurde, kui Ott Kartau tähtsa õpetajana teistega koos lavale ära ei mahu. Muide, ei tundnud teda alguses klaveri taga kohe äragi - nii silutud ja sile poiss... ja teised "poisid" kõik ka! :)
"Wikmani poisid" on kogu teatriaasta TOP20 järgmistes tabelites: Raivo E.Tamm - parim draamanäitlejast laulja draamalavastuses; parim lavastuses kõlanud eestikeelne laul, mida varem pole kuulnud - "Virve"; parim tantsija draamalavastuses - Ott Kartau koos nähtamatu naisega (Aino); parim uus dramatiseering - Kaisa-Kadi Pilt.
"Wikmani poisid" on kogu teatriaasta TOP20 järgmistes tabelites: Raivo E.Tamm - parim draamanäitlejast laulja draamalavastuses; parim lavastuses kõlanud eestikeelne laul, mida varem pole kuulnud - "Virve"; parim tantsija draamalavastuses - Ott Kartau koos nähtamatu naisega (Aino); parim uus dramatiseering - Kaisa-Kadi Pilt.
51. Lahenduste ministeerium - Eesti Noorsooteater (lav. Taavi Tõnisson)
Kirjutasin sellest pikemalt siin: https://danzumees.blogspot.com/2024/05/lahenduste-ministeerium-eesti.html
Lisan vaid nii palju, et ühe täiskasvanu jaoks, kes ei ole lastelavastuste sihtgrupi osa, kuid panna ka lastelavastused täiskasvanute lavastustega täiesti võrdsete kriteeriumitega võrdselt pingeritta ning kui lastelavastus suudab ikkagi sellist konkurentsi pakkuda, nagu seda tegi "Lahenduste ministeerium", siis on kahtlemata tegemist millegi väga erilisega. Ühtlasi võib juba kohe välja hõigata, et see oligi 2024.teatriaasta lastelavastus nr.1!!!
"Lahenduste ministeerium" on kogu teatriaasta TOP20 järgmistes tabelites: parim laste- ja pereteatri lavastuse näitleja: ja neid on aasta 20 parima seas selle lavastuse kõik 6 näitlejat! Laura Nõlvak, Hardi Möller, Alice Siil, Maria Ehrenberg, Mart Müürisepp, Laura Kukk; suurim elamus laste- ja noorteteatri lavastusest; parim teatrikooli üliõpilase rollilooming - Alice Siil (esietenduse ajal oli tal veel lõpetamine alles ees); parim lavastuses kõlanud eestikeelne laul, mida varem pole kuulnud - neid on sellest lavastusest tervelt 3!: "Keegi hoolib", "Lombid", "Katuste ja tekkide all"; parim originaal-helilooming lavastuse jaoks - Liina Sumera; parim uus dramatiseering - Siret Campbell; parim ansamblimäng.
2024.aasta Eesti Teatri TOP 50
50. Kinky boots ehk Kirglikud kontsad - Vanemuine (lav. Samuel Harjanne)
Ma ei tea kedagi, kes teaks kedagi, kes seda on näinud ja talle poleks meeldinud. See on lavastus, mida tõesti väga paljud kiidavad taevani! Käisin vaatamas 8.detsembri etendust ja
49. Lillemüüjatel hakkas külm - Endla (lav. Laura Jaanhold)
48. Orzel. Laidoneri ööd - Teater Nuutrum (lav. Jaanus Nuutre)
47. - Tallinna Linnateater
Olen seda varem näinud Ugalas lavastatuna.
46. - VAT Teater
45. - Rakvere Teater
44.
43. - Ekspeditsioon
42.
41. - Vaba Lava
40. - Tallinna Linnateater
39.
38.
37. - Teater Nuutrum
36. - Ugala
35.
34.
33.
32. - Rahvusooper Estonia
31. - V
Elulugu.
30.
29.
28.
27.
26. - V
25. - Rahvusooper Estonia
Aasta parim ballett!
24.
23.
22. - V
21.
20.
19. - Tallinna Linnateater
18.
17.
16. - Tallinna Linnateater
15.
14.
13.
12. - Vene Teater
11.
TOP 10
10.
9.
8.
7.
6.
5.
4. - Ugala
3.
2. - Eesti Draamateater
1.
----
2024 tippude "kaardile" mahtusid 28 Eestimaa teatrit ja projektiteatrit, ehk möödunud aasta parimad teatrid olid (neist 53st tippelamuste positsioonist hõlmasid endale lavastuste arvuna):
Ugala - 5
Ugala - 5
Vanemuine - 5
Tallinna Linnateater - 5
Eesti Draamateater - 4
Eesti Draamateater - 4
Rahvusooper Estonia - 3
Rakvere Teater - 3
Teater Nuutrum - 3
VAT Teater - 3
TEMUFI - 2
Vaba Lava - 2
Ekspeditsioon - 2
Endla - 2
Kesköö:öö teatriprojekt - 1
Kellerteater - 1
Karlova Teater - 1
Kiseljus Teater - 1
Thors Films - 1
Eesti Noorsooteater - 1
Vene Teater - 1
Vastseliina Piiskopilinnuse teatriprojekt - 1
Viscosa Kultuuritehas - 1
Miksteater - 1
LendTeater - 1
Von Krahli Teater - 1
Skene Katus Kunstile - 1
Kontserdihunt - 1
1Teater - 1
Pärnu Suveteater - 1