pühapäev, 17. august 2008

Madonna 50


Eile oli minu läbi aja lemmiku popikooni 50 aasta juubel. Mõtlesin sellel puhul koostada nimekirja selle kohta, kuidas ta minu elu on mõjutanud - läbi milliste laulude ja tegude.

See oli aasta 1985 kui spordilaagris olles esimest korda teadvustasin, et Madonna on, kes ta on ja et ta hakkab mu elus olulist rolli mängima. Aga siin tsipa seda kronoloogiat:

1985 - Like a virgin. Tütarlaps, kes tantsib paadininas samal ajal kui paat mööda Veneetsia kanaleid sõidab. Kõik rääkisid sellest! Hittimittari oli vist see saade Soome TV-st kus seda siis ka oma silmaga sai näha. Kusagilt sattus mulle lindile ka "Dress You up". Madonna esines ka "Live aid"-il, istusin ööpäev läbi üleval just tema pärast.

1986 - Mul oli üks sõber Gert, kellel oli videomakk ning tal oli paar mitmetunnist muusikavideote kogu. Sealt nägin ka "Borderline", "Material girl" ning "Lucky star" videoklippe. Lucky star-i tants oli sellel ajal jube kuum! Ema tuttavad Soomest tõid mulle originaalkassetid "Like a Virgin" ning "True Blue". Olin õnnest segane ja seinad Suosikki ajakirjade vahelt saadud Madonna-plakateid täis. "Papa don't preach" laul ja video oli see kõige-kõige. Ja kohe seejärel ka "La isla Bonita". Avastasin sellise Madonna laulu, nagu "Crazy for You", mis on siiani üks minu lemmikuid. Sain ka oma esimese "Madonna" raamatu, kus kogu tema lauljaks saamise tee nii jutu kui ka sadade fotodega ilusti ära seletatud. Hmmm, kuhu see raamat on kadunud? Igatahes oli see mu suurim varandus sellel ajal. "Live to tell" laul oma "pausiga" võitis mu südame. Ja see koht selles filmis, kust see pärineb, kus isa oma poja maha laseb ja taustaks kostab Live to tell...

1987 - Kolisime väismaale. Naabritel oli videolaenutus ning muidugi oli esimene film, mida sealt laenutasin "Desperately seeking Susan". Sain "Who's that girl" soundtracki ehtsa LP :) naabritelt kingituseks ning käisin filmi kinos vaatamas. See oli sellel hetkel kõige parem film, mis ma kunagi näinud olin :) Laulust "Look of love" sai mu lemmik ja on muideks samuti siiani üks neid kõigi aegade parimaid, minu meelest. Lisaks ostsin remixide kasseti "You can dance". Madonna osaleb Saturday Night Live saates ja viskab enda üle nalja nii mis jaksab...

1988 - Ostsin endale ka Madonna endanimelise esimese plaadi ja sain naabritelt laenata tema esimeste videote kogu. Sealt avastasin laulu "Burning up". Seda videot ma käiasin söögi alla ja söögi peale. Lisaks kontsertvideo "Ciao, Italia! Live from Italy". Seal oli liikuva lindiga lava ja minu meelest oli see ülimalt originaalne. Minuni jõuab Madonna paar aastat tagasi tehtud film koos mehe Sean Penn-iga - "Shanghai Surprise". Kõik teevad maha, aga mina suur Madonna-fän olen seitmendas taevas...

1989 - Olin arsti ooteruumis, kui kuulsin esimest korda "Like a prayer" laulu. See tuli Luxemburgi raadiost ja seda juba nädalapäevad reklaamitu kui "maailma esimest korda lastakse seda laulu avalikult". Suur skandaal Pepsie reklaamiga. Õnneks siiski jõuti seda reklaami telekas näidata ning olin üliõnnelik, et selle lindile sain. Hästi nunnu reklaam oli ja eks see kogu skandaal oligi rohkem Like a prayer - muusikavideo pärast. Seal põletati ju riste - katoliku maailma usutunnuseid. Lisaks see rassidevaheline musitamine - olid ajad, olid kombed, olid tabuteemad. Kuid Itaalia reisil ostsin ka ise originaalkasseti, mis hiljem ostus küll piraattooteks. Aga Itaalias olles ja hommikuti kui Riccione rannas jooksmas käisin, teenis see hästi eesmärki ning kiirelt muutusid mu lemmikuteks "Like a virgin", "Till death do us part", "Cherish", "Oh father" ja "Spanish eyes". See on üldse plaat, mis on minu jaoks täiuslikkusele üpris lähedal. Oh father -video tekitas palju kära ja minu meelest oli see kõige kõige ilusam. Pisitilluke roll ka filmis Bloodhounds of Broadway, mida nägin hoopis videolt sedapuhku...

1990 - Jätkub Like a prayer maania. Kinno saabub Dick Tracy ning sellega koos ka soundtrack, mida kroonib "Vogue" ja kogu sellega kaasnev fenomen. Mäletan kuidas aegluubis vaatasin videolt tantsuliigutusi, et neid järele proovida. Madonna esineb ka "Vogue"-ga MTV muusikavideote auhinnagaalal, kus ta on riietatud Marie Antoinette-iks ja see oli vapustavalt teatraalne! Ilmub ka tema esimene "Greatest hits", ehk "Immaculate collection". See oli lõhnastatud Pachouliga ning muidugi otsisin ma kõik lõhnaõlide müüjad läbi, kuni leidsin purgikese seda lõhna. Mitu aastaträndas see purgika minuga igale poole kaasa. Ainult, et nüüd tekkib kahtlus, et see Pachouli fenomen oli ehk hoopis Like a prayer CD-ga...enam ei mäleta...

1991 - Kontsertturnee ja film "Truth or dare" ning eriti Jean Paul Gaultier-i kostüümid ja uuesti mixitud Lika a virgin. Tantsijate eraaelu ja Madonna perekonna probleemid jõuavad minu teadvusesse. Madonna esitab Oscarite jagamise gaalal Oscarile kandideerinud laulu "Sooner or later (I always get my man)".

1992 - Erotica - plaat ja raamat "Sex" ning muidugi keelatud video. Lemmikuteks kujunevad lisaks nimiloole "Thief of hearts", "Rain" ja "Why's it so hard". Eelkõige muidugi Rain ja see kuidas kõrvaklappidest kostis mõlemast klapist eri tekst, ma leidsin, et see oli geniaalne. Lisaks ilmub laul ja keelatud video "Justify my love". Kinno saabub "A league of their own", kus Madonna näitab oma tantsuoskuseid. Ta on üpris kõrvalises rollis, kuid loomulikult reklaamikampaanias kasutatakse teda tugevalt. Seal agas ka tema sõprus Rosie O'Donneliga ja tema lesbilised suhted ühe ja teise naisega. Olin šokeeritud, kuid peaasi, et ta muusikategemist jätkaks!

1993 - Madonna Girlie show - kontserttuur. Lesbiline spektaakel. MTV videoteagamise gaalal laulab Madonna Bye bye baby. Body of evidence film kinos ja eriti see küünlavaha kallamine kõhule...samal aastal näen ka juba eelmisel aastal valminud Woody Wlleni filmi "Shadows and fog".

1994 - Uus plaat Bedtime stories ning sealt suur lemmik - Take a bow. Sellega seostub mulle armastuse algus ning K-ga esimesed kuud. Õues sadas laia lund. Me istusime Toom-Kuningas ja jõime kahekesi alkoholi...K kopsutas pitsiga vastu lauda...hmmm...olid ajad (praegu ei võta me kumbki eriti peale aastavahetuse-šampuse mingit alkoholi suhu.)

1995 - Kogusin kõik Madonnavideod ühele videokassetile. Teiste hulgas ka Weird Al' Yankovic -i Like a sergeon :))) Ostsin CD Something to remember.

1996 - Evita!!!!! Muidugi käisin seda esimeste seas kohe kinos vaatamas. Loomulikult ostsin CD ning Another suitcase in another hall oli ehk see kõige -kõige laul minu jaoks, kuid kogu film ja kogu plaat mõutab mind. Käisin Ameerika saatkonna raamatukogus tema päevikut lugemas, ma ei mäleta ka see oli nüüd Vanity Fair ajakirjas või oli see Rolling Stones? Aga see polegi oluline.

1997 - Madonna Oscar gaalal - laulab ja laul saab ka Oscari. You must love me!!! Ostsin oma esimese arvuti ja muidugi oli liige kõikidel Madonna fännilistidel. Järsku oli iga ta sammu jälgimine jube lihtne ning see kaotas ehk natuke seda fänluse võlu...

1998 - Ray of light CD ning mu kõigi aega lemmik Madonna laul FROZEN. Lisaks terve rida lemmikuid nagu Power of goodbye ja Nothing really matters. NRM video oli muideks inspireeritud Geiša memuaaride raamatust. Madonna oleks tahtnud mängida selles filmis Hatsumomo-t.

1999 - Austin Powers ja koos temaga video "Beautiful stranger".

2000 - Music CD ning lahe video koos Ali G-ga. Muu plaat on minu jaoks kerge pettumus. Esimest korda Madonna plaadi puhul. Madonna populariseerib country-look-i, millest võtab šnitti ka Eda-Ines Etti oma eurovisiooniesinemisel.

2001 - Nägin alles nüüd juba eelmisel aastal ilmunud Madonna filmi The next best thing. Kellelegi see film eriti ei meeldinud, peale minu :) Telekast tuleb Drowned world tuuri kontsert! Madonna laseb välja Greatest hits volume 2 ehk GHV2.

2002 - Madonna on Bondi filmis - vehklemistreener. Lisaks esitab ta Bondi laulu - Die another day. Lisaks tema mehe käe all valmivas filmis Swept away. Madonna isiksus on nii tugev, et teda näitlejana võtta on päris võimatu!

2003 - American life CD. Otseseid lemmikuid plaadil polegi. Jälle pole päris see mida ootasin Madonnnalt. Kuigi kõik on ok.

2004 - Re-invention tuur, mis läheb minust mööda :(

2005 - Confessions on a dancefloor ja Madonna on minu jaoks oma juurte juures tagasi. Muss on jälle parim, eriti Hung up, Sorry ja Jump. Trikoo on Madonna uus parim sõber a miks mitte selles vanuses sellise figuuriga - vaadake keskealised naised ja kadestage. Ta võib teha täpselt seda, mida ise tahab. I'm going to tell you a secret dokfilm. Esimest korda näitab ta end oma elu üksikasu mehega, kellega ta on abielus. Uskumatu kui ebakonventsionaalne abielupaar. Aga vastandkohad ju täiendavad teineteist. Sellistes sfäärides tähtede vahel on vist armastus midagi muud, kui siin maapeal.

2006 - Telekast lastakse tema Confessions on a dancefloor tuuri kontseri. Artur ja nähtamatud filmis annab Printsess Selena-le hääle.

2007 - Üpris Madonnavaba aasta. Rohkem on meedias juttu tema Malawi poisi lapsendamisest ning tema enda kahest oma lapsest (ta on ju ahvinud mind ja alati saanud lapse kohe pärast meie lapsi - Lourdes pärast S-i ja Rocky pärast P.-i) ja lastekasvatamisest.

2008 - Uus plaat "Hard candy" ja eelkõige sellelt laulud - 4 minutes, Give it 2 me, Hearbeat, Miles away ning Devil couldn't recognize you. Sticky & Sweet tuur, aga see jääb tõenäoliselt minu jaoks vaid unistuseks...ehk kunagi lastakse DVD välja? Ma pole veel jüudnud näha ka tema Berliini Filmifestivalil linastunud režissöridebüüti "Filth and Wisdom" ega ka tema stsenaariumikirutaja debüütfilmi "I am because we are".

Tegin oma nimega "Kevin Bacon"-i mängu ja selgus, et minu ühendus Madonnaga on läbi Rein Oja ja Jürgen Prochnow. Ehk siis ketina on meie vahel ainult 2 lüli :)

LONG LIVE MADONNA, Kroonitud popmuusika Kuninganna! 4real, 4ever - THE BEST!
Palju õnne ka siit meie külast!

Kommentaare ei ole: