reede, 1. veebruar 2019

Jaanuar 2019 teatrikuu kokkuvõte + veebruari soovid ja soovitused


Tihedalt teatreid külastades, aastakokkuvõtteid koostades ning teatrielamuste peegeldusi kajastades möödus järsku terve esimene teatrikuu! Viuhhhh ja oligi läinud!

Minu "101 teatrielamuse aasta" sai hoogsa alguse ning tormasin kohe uue aastaga kätluses oma "graafikust" ette :) Kuigi alguses ei saanud kuidagi pihta hakatud, aga lõpuks kogunes tervelt 10 teatrielamust esimese kuuga pagasisse kaasa. 10 - see on täiesti piisav number, et üks korralik kokkuvõte koostada ning parimatele aupaistet jagada. Ja just need nimed ning nimetused kaasa võtta ka 2019. aasta aastalõpu kokkuvõtetesse, kus on võimalus kõikide parimate üle veelkord juurelda ning vaadata kuidas lauad lauduvad ja mis trikke mälu teeb - mis neist eriti pinnale tõusevad ja mis ikka ja jälle aasta jooksul meelde tulevad, et neid üht ja teistpidi oma peas seostada ning teatrilukku veelgi suuremate tähtedega kirjutada.

Kuigi mul on praegu pooleli mitu teksti ("Mulla all", "AV Maria", "Pipi" jne) ning mitu kokkuvõtet (Kirjandus, TV ning Teatritegijate tipud), siis üritan hoida seda liini, et iga kuu esimesel (või äärmisel juhul teisel) kuupäeval võtan möödunud kuu kokku, mis siis sellest, et mõned tekstid tulevad väikse viibega. Kõik tulevad, kohe kui jõuan. Veebruaris on ilmselt lihtsam pääseda siin tippude seas esile, sest siis tundub mul tulevat natuke teatrivaesem kuu (järgmine nädal olen üldsegi Brüsselis ja ühe Rakvere esietenduse (Verikambi) ajal sõidan Tartusse, sest üllatus-üllatus, olen tänavuse "Tartu Kultuurikandja" üks kolmest nominendist Kultuurikajastaja kategoorias! Selle Rakvere lavastuse katsun siiski märtsis, oma sünnipäeva paiku kinni püüda! Kuid Rakveres õnnestub vähemalt "Kinnine kohus" kaeda. Ja Tartusse lähen ka veel ühte etendust vaatama (Kaukaasia kriidiring)! Lisaks üks kevadhooaja oodatumaid ootab mind Viljandis (Once)... Tallinnast nopin praeguse seisuga vaid ühe (Kontrabass) ja ülejäänu osas on kõik veel väga lahtine. Ongi vast aega rohkem vabal ajal kirjutada, koolis käia ning trenni teha... kuu lõpupoole tuleb väike töötiir teha ka Türki... Eks neelud käivad veel nii mõnegi tüki järele, aga nendest täpsemalt siin pärast jaanuarikuu tippe. Lisaks toon ära veebruari mängukavadest need, mida oma kogemuste põhjal vaatama soovitan minna...

Siin siis need JAANUARIKUU TIPPUDE edetabelid:

SUURIM TEATRIELAMUS

1. "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse" - Vaba Lava Narva ja Vene Teater
2. "Monument" - Kinoteater
3. "AV Maria" - Teater Kelm
4. "Südameharjutus" - Tallinna Linnateater


PARIM LAVASTAJA

1. Juri Muravitsky "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse
2. Priit Võigemast "Monument"
3. Karl Koppelmaa "AV Maria"


PARIM AUTORITEATER

1. Karl Koppelmaa "AV Maria"
2. Liisa Saaremäel ja Karl Laumets "Leek"


PARIM NAISPEAOSA NÄITLEJA

1. Carmen Mikiver "Mulla all"
2. Evelin Võigemast "Monument"
3. Piret Kalda "Südameharjutus"
4. Lauli Otsar "AV Maria"
5. Teele Pärn "Gesamtkunstwerk¹"
6. Liisa Saaremäel "Leek"
7. Saara Nüganen "Mulla all"


PARIM MEESPEAOSA NÄITLEJA

1. Sander Rebane "Gesamtkunstwerk¹"
2. Andres Raag "Südameharjutus"
3. Kaspar Velberg "Südameharjutus"
4. Tõnis Niinemets "Monument"
5. Ott Raidmets "Mulla all"


PARIM NAISKÕRVALOSA NÄITLEJA

1. Maria Annus "Julm mõrvar Hasse Karlsson..."
2. Karin Lamson "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
3. Alina Karmazina "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIM MEESKÕRVALOSA NÄITLEJA

1. Priit Strandberg "Julm mõrvar Hasse Karlsson..."
2. Markus Truup "AV Maria"
3. Markus Luik "Monument"
4. Alexandr Domowoy "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
5. Sergei Furmanjuk "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIMAD NOORED NÄITLEJAD (alla 30.aastased rolli nägemise hetkel)

1. Sander Rebane "Gesamtkunstwerk¹"
2. Priit Strandberg "Julm mõrvar Hasse Karlsson..."
3. Markus Truup "AV Maria"
4. Lauli Otsar "AV Maria"
5. Teele Pärn "Gesamtkunstwerk¹"
6. Karin Lamson "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
7. Liisa Saaremäel "Leek"
8. Saara Nüganen "Mulla all"
9. Ott Raidmets "Mulla all"
10. Karl Laumets "Leek"
11. Ivan Aleksejev "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
12. Karolin Jürise "Pipi peab jõule"
13. Mathias-Einari Leedo "Pipi peab jõule"
14. Maarja Tammemägi "Pipi peab jõule"
15. Martin Tikk "Gesamtkunstwerk¹"
16. Kristjan Poom "Pipi peab jõule"
17. Grete Konksi "Pipi peab jõule"
18. Henessi Schmidt "Pipi peab jõule"


PARIM 60+ NÄITLEJA

Külliki Saldre "Julm mõrvar Hasse Karlsson"


PARIM UUS NÄITLEJA (keda ma varem pole teatrilaval mängimas näinud)

Ivan Aleksejev "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIM INDIE-TEATER

1. "Monument" Kinoteater
2. "AV Maria" Teater Kelm
3. "Gesamtkunstwerk¹" Kinoteater
4. "Mulla all" Apollo Film Productions
5. "Leek" Eesti Teatri- ja Muusikamuuseumi teatriprojekt


PARIM KUNSTNIK

1. Kristjan Suits "Julm mõrvar Hasse Karlsson..."
2. Karoliina Kull ja Johannes Valdma "AV Maria"
3. RedHaus/Piret Peil "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
4. Mailiis Laur "Pipi peab jõule"


PARIM KOSTÜÜMIKUNSTNIK

Kalle Aasamäe "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIM MUUSIKALINE KUJUNDUS

1. Vladimir Džumkov "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
2. Feliks Kütt, Andres Raag, Peeter Tammearu "Südameharjutus"
3. Kaarel Kuusk "Pipi peab jõule"


PARIM HELILOOJA

Markus Robam "Mulla all" ja Priit Strandberg "Julm mõrvar Hasse Karlsson"


PARIM VISUAAL-/TEHNILISED LAHENDUSED/VIDEOKUNSTNIK

1. Emer Värk "Mulla all"
2. Kärt Petser "Pipi peab jõule"
3. Emer Värk "Persona"


PARIM VALGUSKUNSTNIK

1. Priidu Adlas "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"
2. Kristjan Suits "Julm mõrvar Hasse Karlsson"
3. Martin Koldits "AV Maria"


PARIM KOREOGRAAFIA/LIIKUMINE/LAVAVÕITLUS

1. Olga Privis "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse
2. Rauno Zubko "Gesamtkunstwerk¹"
3. Jaanika Tammaru "Pipi peab jõule"


PARIM POSITIIVNE ÜLLATUS/AVASTUS

1. Andres Puustusmaa "AV Maria"
2. Kristjan Poom "Pipi peab jõule"
3. Grete Konksi "Pipi peab jõule"


PARIM KODUMAINE DRAMATURGIA

1. Karl Koppelmaa "AV Maria"
2. Paavo Piik ja trupp "Gesamtkunstwerk¹"
3. Karl Laumets ja Liisa Saaremäel "Leek"


PARIM VÄLISMAINE DRAMATURGIA

1. Marius von Mayenburg "Monument"
2. James McLindon "Mulla all"
3. Daniel Glattauer "Südameharjutus"
4. Pavel Demirski "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIM DRAMATISEERING

Timo Diener'i eestipärastamised "Mulla all"


PARIM ANSAMBLIMÄNG

TÜ VKA/Rakvere Teater "Pipi peab jõule" ja Vaba Lava Narva/Vene Teater "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse"


PARIM KOMÖÖDIA

1. "Monument" Kinoteater
2. "Gesamtkunstwerk¹" Kinoteater
3. "Südameharjutus" Tallinna Linnateater
4. "Mulla all" Apollo Film Productions


PARIM MUUSIKALINE/TANTSULINE LAVASTUS

1. "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse" Vaba Lava Narva / Vene Teater
2. "Gesamtkunstwerk¹" Kinoteater
3. "Pipi peab jõule" TÜ VKA / Rakvere Teater


PARIM LASTE- JA NOORTELAVASTUS

"Pipi peab jõule" TÜVKA/Rakvere Teater


MEELDEJÄÄVAIM KUJUND/JUHTUM SEOSES KÕIGI 10 NÄHTUD LAVASTUSEGA:

"Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse" ülesehitus, ehk lavastuslik olemus - technodraama
"Gesamtkunstwerk¹" rääkivad kujud Louvre'is
"Mulla all" surnuluulemäng
"AV Maria" Markus Truupi animeeritud liikumine
"Pipi peab jõue", mis juhtus härra Nilssoniga, kui Pipi ta peale kurjaks sai
"Leek" Tamperes tantsis Ella nii ehedalt leeki, et valves olnud pritsimees pidi veepumba järele haarama
"Monument" Tõnis Niinemets ja Markus Luik koos vannis
"Julm mõrvar Hasse Karlsson..." isemängiv tromboon
"Persona" varjude tants
"Südameharjutus" lõpuüllatus
+ 1 extra - "Gesamtkunstwerk¹" Teele Pärn mängib trumme, nagu Gunnar Graps - hoia alt Juss Haasma!


SOOVITAN VAADATA VEEBRUARIS:
Tartus - Vanemuises:
1. Beatrice
2. Kalevipoeg
3. 33 variatsiooni
4. Midagi tõelist
5. Mees, kes teadis ussisõnu
6. Romeo ja Julia
7. Teineteiseta
8. Faust

Rakveres - Rakvere Teatris:
1. Paunvere poiste igavene kevade
2. Ükssarvikute farm
3. Hullemast hullem
 Lisaks veel (väga hea) On Teatri külalisetendus Rakveres "Maailma ilusaim tüdruk" (lisaks täiesti uskumatu piletihind nii hea asja kohta!)

Paides:
Kaitseala

Viljandis - Ugalas:
1. Emadepäev
2. Krdi loll lind peaks olema Tallinnas külas!

Ringreisil:
Tervise Arengu Insituudi ja tarkvanem.ee "Südames sündinud"

Tallinnas:

Piip ja Tuut Teatris -
Cabaret Siberia
Piip ja Tuut Hamlet

NUKUs -
1. Kentsakas juhtum koeraga öisel ajal
2. Pollyanna
3. Noored hinged
4. Timm Thaleri müüdud naer
5. (p)ÖÖ

Teater Kelm -
AV Maria

VAT Teater -
Pilgatud pimedus

Vene Teatris(koostöös Vaba Lava Narvaga) -
Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse

Apollo Film Productions'i Apollo Solaris kinos -
Mulla all

Lisaks on Tallinnas külas Must Kast etendusega -
Peks mõisatallis


MINU TEATRISOOVID VEEBRUARIS:

Lähen kindlasti vaatama:
"Armastus Krimmis" Eesti Draamateater
"Kaukaasia kriidiring" Vanemuine
"Kinnine kohus" Rakvere Teater
"Kontrabass" Eesti Draamateater
"Maria Callase meistriklass" Komöödiateater
"Once" Ugala
"Rehepapp" Vanemuine (alles aprillis)
"Südame sosin" VAT Teater
"Titaanide heitlus" Kinoteater
"Verikambi" Rakvere Teater (alles märtsis)
"Surmkindlad asjad siin elus" Ugala (alles märtsis)

Tahaks näha:
1. "Kopsud" Endla
2. "Doktor Dolittle" Endla
3. "Antigone New Yorgis" Kuressaare Linnateater
4. "Laval koos Kadri Rämmeldiga" Improteater Impeerium
5. Tantsutund" Endla
6. "Indrek Hargla ekslusiivsetel tekstidel" Improteater Impeerium
7. "Viini veri" Vanemuine
8. "Me armastame ja ei tea midagi" Endla
9. "Ikaaria mängud" NUKU
10. "Operetikuningas Imre Kalman" Estonia
11. "Kinolina kangelane" Vanemuine
12. "Tütarlaps kuldsest läänest" Estonia
13. "Tuul kuu pealt" Ugala
14. "Tramm nimega iha" Estonia
15. "Nastja, Nastja, Nastja" Vene Teater
16. "Pal-tänava poisid" VAT Teater
17. "Ellington suite/Step into the light" Vanemuine
18. "Tuli mees naise juurde" Vene Teater
19. "Kohtume kell 8 Noa laeval" Ugala
20. "Võlupood" NUKU
21. "Minu vanaisa oskas lennata" Piip ja Tuut Teater
22. "Tsaari mõrsja" Estonia
23. "On alles perekond" Vana Baskini Teater
24. "Knock out" Varius
25. "Modigliani" Estonia
26. "Giselle" Estonia
27. "Viimased rüütlid" Tartu Linnateater
28. "Kratt" Estonia
29. "Kuritöö ja karistus" Vene Teater
30. "Kirsiaed" Vene Teater
31. "Põrsas Desmond ja sookolli lõks" Rakvete Teater

Ülevalolev foto on pärit jaanuarikuu suurimast teatrielamusest - Vaba Lava Narva ja Vene Teatri ühistööna valminud "Ära imesta, kui Sinu maja süütama tullakse" (foto autor Nikolai Alhazov)

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Peale "Monumendi" vaatamist trammiga koju sõites "Monumendi" arvustusi guugeldades tabas mind sügav hämmeldus - kõik need olid ülimalt positiivsed. Saalis istudes poleks eales uskunud, et lavastus, mis ühes ehitatud ühe väga õnnetu perekonna loole, kuid milles puudub mistahes sügavus, on paljude meelest sedavõrd meisterlik. Teisisõnu, minu etteheide antud näidendile ei seisne mitte teemas, vaid selle käsitluses. Taoliseid perekondi on igal ajal olnud. Milles seisneb väidetav "Õhtumaa allakäigu" kirjeldus lavastuses (nt Rait Avestik Sirbis "Elu on liiga palju, paluks veeuputust"), kui laval näidatakse SUVALIST heal järjel olevat abielupaari, kes elavad nagu kass ja koer, ja kelletaoliseid on olnud igal ajal? Abielupaari, kelle õnnetus on tingitud eelkõige halvast iseloomust (eelkõige Evelin Võigemasti mängitud närviline naine) ja ebaõnnestunud eluvalikutest. Evelin Võigemasti dialoog maniküüris oli üks kõnekamaid kohti lavastuses - ja mitte seetõttu, et seda oleks huvitav kuulata olnud, oh ei, vaid seetõttu, kuidas seal kirjeldati paari rappa läinud seksuaalelu. Kirjeldustest (vaid välisele ja füüsilisele keskendumine) tuli ju välja, et sellel naisel ei ole ALGUSEST PEALE armastustundeid oma mehe vastu olnud. Mida see näidend mulle kui inimesele pakkuda oleks saanud? Antud juhul mitte midagi - tegelastel polnud ei tausta ega arengut ega dialoogil sügavust (koduabilinegi kui "keskne tegelane" jäi nii visandlikuks, et tema ja ta motiivide kohta me ei saanud sisuliselt mitte midagi teada). Suure osa etendusest moodustas abielupaari kraaklemine, kusjuures eriti naise poolt tuli sellist teksti, millest saad kõhklemata aru - seda suhet ei paranda mitte miski, sest on sõnu, mida ei saa enam tagasi võtta. Minu jaoks on hea lavastus see, kus ma unustan iseenda, kui laval jutustav lugu on nii haarav, et jõuab kohale see maagiline hetk, kus kaovad teised inimesed minu ümber, jääb vaid täielik keskendumine laval esitatavale loole ja tegelastele, keda ei mängi ühtäkki enam näitlejad, vaid kes ongi nagu ISE. Antud juhul pakuti lavastuse pähe nagu halba raadioreklaami kanges ja kirjanduslikult lihtsalt professionaalsemas nö kontsentraadis (me kõik teame neid tüütuid raadioreklaame, kus mingit toodet proovitakse reklaamida selle läbi, kuidas naine närviliselt näägutab mehe kallal). Inimesedki jagunesid etenduse ajal kaheks - ühed, kes mökitasid naerda selle peale, kuidas laval keegi kedagi jälle banaalselt sõimas ja ülejäänuteks, kes istusid kivinäoga. Lõppastmes oli laval ju traagika (katkine kodu), ei mingit koomilisust ega arengut. Kunstnik laval oli tühi originaalitseja igavate monoloogidega ja poja roll mõjus pigem kohatäitena. See etendus võttis pikemaks ajaks teatriisu ära. Instagramis kirjutate, et lavastus on "Ainult täiskasvanutele ja eriti neile, kes juba pikemalt koos elanud oma elukaaslasega- neile on siin rohkem kui rubla eest! Aga võib-olla neile, kellel pole elukaaslast veelgi rohkem... sest siis pakub kergendustunnet ja heameelt kui palju lihtsam vōib olla ilma kui "sellises" suhtes :)" Selle peale olen täitsa hämmingus - ma tõesti ei suuda kujutada ette ühtegi tervet suhet, kellele selline etendus mingit "äratundmisrõõmu" pakuks. Tunnustan teie blogi ja pühendumust Eesti teatri arvustuste kirjutamisel, aga "Monumendi" etendusese tekitatud sügav hämming, ning teie arvustus ja tsiteeritud lõik Instagramis sundisid siiski sulge haarama.

Danzumees ütles ...

Tere!
Nõus, et kui võtta seda otse nii, nagu lugu laval jookseb, siis see võib tekitada tõesti sellised tunded. Me vaatasime seda erineva suhtumisega. Mina ei võtnud seda tõsiselt, need inimesed minu jaoks olid karikatuursed vormid päris inimestest. Ehk siis iroonilised mängunupud autori malelaual. Jäi mulje, nagu oleks tahetud kõverpeeglis rõhutatult teatava rumaluse esiletoomisega näidata neid teatud inimtüüpe, kelle niimoodi rõhutatud käitumisega sain iseenda jaoks vedada paralleele päris elust inimestega meie ümber. Muljet avaldas ka valitud mängustiil - energia ja hullu mõnuga irooniavõlli üle karikeeritud rollid. Ma pean sellist autori oskust väga osavaks, sellist kavalalt intelligentset stiili valdavad vaid vähesed. Autori väga sügav kriitika inimeste väiksuse, ühiskonna ja pealiskaudsuse suunal on peidetud huvitavalt absurdihämusse.