pühapäev, 24. jaanuar 2010

2009.aasta SUUR Aunimetuste VÕITJATE Kokkuvõte (teater, kirjandus, film, muusika, tv)

Täpselt päeva pealt aasta tagasi koondasin ma ka kokku need kõige-kõigemad eelneva aasta kohta. Ning traditsioonid on minu meelest lahedad. Siin jätkan ma ühte ma traditsiooni ning võtan siis jälle kokku, mis eriliselt südamesse läksid. Et oleks järjepidevus ning saaks kunagi aastakümnete pärast aimu, mis oli just praegusel hetkel see kõige kuumem :) Kus vähegi isu ja jaksu ning oskust, katsun lisada ka mõne edetabeli. Nii ehk saab veel paremini aimu. Siin siis minu AUNIMETUSED anno 2009.

DTVA:

PARIM VÄLISMAINE DRAAMA/KOMÖÖDIASARI:
Prison Break sai läbi... kuigi mul on viimased 5-6 osa siiani vaatamata. Aga see lõpp hakkaski natuke juba liiga käest ära minema. Seega seekord ei olnud enam raske parimat valida... Meeleheitel koduperenaised jätkavad oma võidukäiku. Oma naljakate tegemistega Whisteria Lane-il (või kuidas täpselt see nimi kirjutataksegi:)). Hea on vahest naiste üle natuke naerda ka, muidu on nad nii pagana targad, et päris elus ei õnnestu kuidagi :) Teisele kohale jäi Jonas Gardell-i kirjutatud miniseriaal, mis liigub kolmes eri ajastus. Juba see saatele sissejuhatus on minu meelest geniaalne, ehk eesti keeles on pealkirjaks Pooleldi peidus ja selle mõte tuleneb sellest, et vanasti maaliti perekonnaportreedele ka surnud pereliikmed, näiteks lapsed, kes olid lahkunud, aga alati natuke varjatult, kas teiste seljatagant piilumas või kuidagigi. Sari ise liikus kolmes eri ajastus ning rääkis surmast perekonnas. Sünge, aga nagu tema raamatudki, väga sügav ja hea! Pronks läheb samuti rootsi sarjale - Tusenbröder, ehk eesti versioonis Prügikala. Ma pole seda head sarja varem vaadanud. Pool on õnneks ka veel ees. Ja esikolmikust jääb napilt välja täiesti uus komöödiasari Cougar town, mille keskmes üks Friend-idest tuttav näitleja Courtney Cox.
1. Desperate Housewives
2. De halvt dolda
3. Tusenbröder
4. Cougar town
5. Prison break
6. Entourage
7. Men in trees
8. Swingtown
9. 30 rock
10. United states of Tara

PARIM VÄLISMAINE MUU SARI:
Siin möllavad mul omavahel reality-sarjad. Ja nendega on nii, et vaikselt hakkab ka minul tüdimus saama. Ikka samad olukorrad ja kuidagi mõttetuna hakkavad nad tunduma. Mõned laulu- ja tantsuvõistlused on siiski vist alati huvitavad. Samas ei viitsi näiteks enam 7.hooaega Project runwayd, ega ka ülejäänud maailma versioone. Samuti otsustasin, et enam ei vaata ei Survivorit ega ka Amazing race. Lihtsalt nende aeg on ümber saanud minu jaoks. Ja kuna Biggest loser tekitab minus söögiisu, siis selle jätsin juba eelmisel aastal pooleli. Ent siin edetabelis olen veel arvestanud neid kõiki, mida vaatasin vähemalt 1 osagi. Kusjuures hämmastavalt kehv tase oli X factoril see aasta, muidu oleks see sari kõrgemal kui American idol, sest mulle meeldib brittide ülesehitus palju rohkem.
1. So you think you can dance
2. American idol
3. Diili/Apprentice
4. Big brother (US)
5. Project runway
6. America's best dance crew
7. Diili
8. X factor
9. Melodifestivalen
10. Fashion show

PARIM EESTI DRAAMA/KOMÖÖDIASARI:
Nendega on mul kehvasti, sest ma polegi eriti paljusid jõudnud näha. Peamiselt nii palju kui Eestis külas käies ning arhiivist on saanud, aga see on tõeliselt vaid mõned osad. Minu eelmise aasta lemmikut, ehk Ohtlikku lendu ei tehta vist juurde... Õnneks on mul veel mõned osad plaadi pealt vaatamata, ehk kunagi tulevikus võib see siin veel figureerida. Aga praegusel hetkel on kõige parem minu meelest:

Kättemaksukontor

PARIM EESTI MUU SARI:
Ka siin olen peamisel sõltuv internetist, ehk mida läbi selle õnnestub vahest näha. Kuid siin on nii konkreetne lemmik, mis on üldse parim asi, mis televiisorist minu meelest tuleb! Kui seda üldse sarjaks võib nimetadagi, aga minu aunimetused, ise tean, mis teen :)

Teatriõhtu

PARIM TELE - NAISNÄITLEJA:
Sedapuhku siis oscarikandidaadist austraalia näitlejanna, kes minu teadvusse sattus juba ammu ammu filmiga Murieli pulmad. Juba see roll on kirjutatud nii, et sellega saab hakkama ainult tõeliselt vinge näitljejanna. Nimelt skiso naine, kelle peas vahetuvad rollid pidevalt... magus roll, ühtlasi natuke ka kurb ja natuke ka naljakas...

Toni Collette - United states of Tara

PARIM TELE - MEESNÄITLEJA:
Robert Knepp on Prison breakiga terve sarjaga koos kuidagi juba üpris tavaliseks muutunud ning enam ei ärritanud tema psühh mind nii nagu varem, ka Jeremy Piven Entourage-is neurootilise managerina on ju küll hea, aga juba harjunud. Noor näitleja Thomas Ljungman võib veel tulevikus saada ühest väga vingeks näitlejaks, kui ta selle ameti peaks valima. Aga minule meeldis sedapuhku kõige rohkem meie enda oma...

Tõnu Oja - Tuulepealne maa

PARIM ERISAADE:
Nii kaua kui nad seda teevad ja nad teevad seda ilmselt minu surmani... on ikka see aasta suursündmuseks minu jaoks televisioonis... sest televisioon kui selline jääb (peale teatriõhtute) ikka alla päris kinole... ning see on filmmaailma suursündmus. Ja siin ka minu RESPECT

Academy Awards

------------------------------

DMA:

PARIM VÕÕRKEELNE LAUL:
Sellel aastal oli mul kuidagi teisiti kui varem lauludega. Polnud nii eriti palju selliseid üksikuid lemmiklaule mõnelt üksikult artistilt. Nimelt saabus mu ellu iPod ning seeläbi hakkasin millegipärast rohkem kuulama plaate tervikuna. Kuigi jah, playlistid ju võimaldavad oma lemmikutest mix-e koostada ja ka seda ma praktiseerin. Aga need lemmikud ongi tavaliselt lemmikartistid ning seeläbi terve plaadid. See kajastub ka minu lemmiklaulude edetabelis. Ei hakka siia kogu TOP100 üles kirjutama... piisab ehk sellest TOP40st ka. Aga jah, ilma tegid minu jaoks Daughty, Lady Gaga, Pink, Lily Allen, Madonna (kusjuures Madonna GIVE IT 2 ME laulu kuulasin ma ilmselt tänu kontserdile terve aasta lõikes kõige enam, aga see figureeris juba eelmisel aastal mu tabelis, siis jätan need eelmise aasta lemmikud siit välja, isegi kui need nüüd kõrgemal platseeruks.

1. Dance in the dark - Lady Gaga
2. It's all your fault - Pink
3. What have we become - Daughtry
4. Funhouse - Pink
5. September - Daughtry
6. No surprise - Daughtry
7. Losing you - Dead by april
8. Monster - Lady Gaga
9. Devil wouldn't recognize you - Madonna
10.Not fair - Lily Allen

11. Pink - Bad influence
12. Madonna - Celebration
13. Pink - Please don't leave me
14. Lady Gaga & Beyonce - Telephone
15. Pink - Sober
16. Lady Gaga - Poker face
17. Alexandra Burke - Broken heels
18. Madonna - Heartbeat
19. Daughtry - Open up your eyes
20. Lady Gaga - Bad romance
21. Madonna - The beat goes on
22. Shakira - She wolf
23. Alexandra Burke feat. Ne-Yo - Good morning, good night
24. Daughtry - Life after you
25. Lily Allen - Fuck you
26. Madonna - Miles away
27. Lily Allen - Back to the start
28. Taylor Swift - You belong to me
29. Lily Allen - Never gonna happen
30. Amy MacDonald - Dancing in the dark
31. Daughtry - Traffic light
32. Alexandra Burke - It's over
33. Daughtry - One last chance
34. Kelly Clarkson - don't let me stop you
35. Daughtry - Long way
36. Nickelback - If today was your last day
37. Armin van Buuren feat. Jaren - Unforgivable
38. Lady Gaga - Alejandro
39. Lady Gaga - Teeth
40. Daughtry - Ghost of me

PARIM EESTI LAUL VÕI MITTE-INGLISKEELNE LAUL:
Sellel aastal kuulsin mitte-ingliskeelset muusikat nii vähe, et eraldi edetabelit koostama ei hakkagi. Ütlen ainult oma lemmiku ära, mis sedapuhku siis Eesti tegijate ingliskeelne lugu. Muss on hea, aga eriti hea on Sofia Rubina laul minu meelest! Tegelikult vist juba aastast 2008, aga minuni jõudis see alles 2009. aastal.

Planet drum - Rulers of the deep

AASTA UUSTULNUK
Kõik kolm kandidaati olid tihedas rebimises, aga ju see, et ma nende kontserdil käisin mõjus sellevõrra, et tiitel neile anda...

Dead by April

AASTA KONTSERT
Väga vinge kontserdiaasta oli ning kaks kontserti olid üldse mu elu siiani parimad - Madonna ja Pink. Ja kaua kaua oodatud mõlemad kah. Kuid üht siiski märkimisväärselt kauem... sest mõlemad olid omamoodi vinged. Üks ju nooruse edumaaga palju särtsakam, aga teine jällegi mu kõigi aegade lemmik. Aunimetus läheb seekord siiski-

Madonna Sticky & Sweet Tour Tallinna Lauluväljakul 04.08.09

AASTA PLAAT
Kõige rohkem kogu aasta lõikes kuulasin ma muidugi Madonna ja Pink-i plaate, seoses nende kontsertidega. Aga mõlemad olid mul esil juba eelmisel aastal, seega nemad jäid sedapuhku mängust hoopis välja. Madonna Greatest hitsi ma veel nii palju kuulata pole jüudnud, sest seal peamiselt vanem muusika, mis sest et värskendatud vormis. Kuid üsna aasta viimastel kuudel tuli see ekstravagantne tädi oma uue lühiplaadi, ehk EP-ga välja, mis vallutas mu iPodi viimaseks paariks kuuks. Seega võit läheb temale.

Lady Gaga - Fame monster

------------------------------

DFA:

PARIM INGLISKEELNE FILM
Esimese koha peeale käisin ma edasi ja tagasi kahe lemmikfilmi vahel. Kord Salomon peal siis Piibeleht all ning siis jälle vastupidi. Lõppude lõpuks kuulasin oma südame häält, ehk mis mulle lõppude lõpuks ikkag rohkem hinge läks ning panin selle ka sinna etteotsa. Lihtsalt just praeguses hetkes kõnetas see mind nii kõvasti. Päris vinge filmiaasta oli. Lemmikuid hästi palju. Toon kõigepealt võitjad välja ning lõpust leiab ka koond-edetabeli inglise ja muukeelsete filmide kohta. Aga aasta parim siis:

Up in the air

PARIM MITTE-INGLISKEELNE FILM
See film on muudkui kasvanud mu sees. Väga vinge ja jube hästi kirjutatud!

Un Prophete - Prantsusmaa

PARIM MEESPEAOSA NÄITLEJA
Vanameister üllatas täiega Nelson Mandela rollis! George Clooney oli ju ka hea, aga liiga George Clooney :)

Morgan Freeman - Invictus

PARIM NAISPEAOSA NÄITLEJA
Nii tugeva sisemise põlemisega. Britt, kes täiesti prantslase pähe võiks minna. Sügav ja detailideni läbitunnetatud roll. Meistriklass!

Kristin Scott Thomas - Il y a longtemps que je t'aime

PARIM MEESKÕRVALOSA NÄITLEJA
Kes siis muu :)

Christoph Waltz - Inglourious basterds

PARIM NAISKÕRVALOSA NÄITLEJA
Kes siis muu :)

Mo'Nique - Precious

PARIM EESTI FILM
Võitja puudub, kuna minul ei õnnestunud näha väärt eesti filme sellel aastal.

PARIM DOKFILM
Kosmos on mind alati paelunud. Ja IMAX kinos seda vaadata oli täiesti omaettee kogemus!

Imax: Cosmic collisions

PARIM MULTIFILM
Liigutav ja armas ning väga hästi eesti keelde dubleeritud!

Up 3D

PARIM STSENAARIUM
Terav, üllatav, valgustav. Lihtsalt parim!

Up in the air

PARIM TEHNILINE TEOSTUS
Tehniliselt tõesti vinge, aga muidu minule see film ei meeldinud.

Avatar - production design, sound

KULDNE PORIKÄRBES
Rumeenia politsei argipäev. Liiga igav minu jaoks... see paari aasta tagune abordilugu oli miljon korda parem!

Politist, Adj.

2009.a. parimate filmide TOP 30
Ehk siis minupoolsed soovitused vaatamiseks...

1. Up in the air
2. Inglourious basterds
3. Un prophete (Prantsusmaa)
4. Il y a longtemps que je t'aime (Prantsusmaa)
5. Boy with the striped pyjamas (UK)
6. Boat that rocked (UK)
7. Whip it!
8. Das Weisse Band (Saksamaa)
9. Precious
10. Up
11. Aruitemo, Aruitemo/Still walking (Jaapan)
12. DeUsynlige (Norra)
13. Harry Potter and the half blood prince (UK)
14. Julie & Julia
15. An education (UK)
16. Two lovers
17. This is England (UK)
18. Hangover
19. Zwartboek/Black book (Netherlands)
20. Hurt locker
21. Los abrazos rotos/Broken ekmbraces (Hispaania)
22. District 9
23. (500) days of summer
24. När mörkret faller
25. Young Victoria
26. Serious man
27. Stoning of Soraya M.
28. City island
29. Whatever works
30. He's just not that into you

----------------------------

DRA:

PARIM EESTI KIRJANDUS
Õnnepalu raamatut lugesin 3 korda... ei olnud tänavu paremat.

Tõnu Õnnepalu - Kevad ja suvi ja

PARIM TÕLKEKIRJANDUS
See oli Sofi aasta! Kõik tema 3 raamatut olid mu lemmikud, kuid see esimene oli veel kõige parim neist! Tugeva teisena Vonnegut...

Sofi Oksanen - Stalini lehmad

PARIM LASTERAAMAT
Kas seda võiks juba klassikaks nimetada? Naljakas ja lahe, ka täiskasvanu jaoks :)

Leelo Tungal - Kristiina, see keskmine

PARIM DRAAMA-RAAMAT
Teine võit Sofile... ehk ka žanri parim...

Sofi Oksanen - Stalini lehmad

PARIM PÕNEVUS/KRIMKA-RAAMAT
See puändirikas ja põnev, mitmekihiline ja mitmest otsast hargnev Rootsi tippkirjaniku krimkalaadne põnevik oli peajagu üle ka kaasmaalase Larssoni terve maailma vallutanud saagast!

Karin Alvtegen - Reetmine

PARIM RAAMAT, KUS SAAB KA NALJA
Kui Sofi on drama queen, siis Vonnegut on comedy king... kuigi ega see stiilipuhas naljaraamat polnudki.

Kurt Vonnegut - Tšempionide eine

PARIM LUULERAAMAT
Kes siis veel... :)

Tõnu Õnnepalu - Kevad ja suvi ja

PARIM DOKK-KIRJANDUS
Ja veel üks tiitel Õnnepalule!

Tõnu Õnnepalu - Kevad ja suvi ja

PARIM VÕÕRKEELNE KIRJANDUS
Prantsuse keelest inglise keelde tõlgitud. Sõjaaegsed draamad kus tegfelikult kaks raamatut kokku üheks seotud. Nemirovsky kirjutas need oma raamatud küll juba aastakümneid tagasi, aga alles nüüd hiljuti nägin need trükivalgust. Raamatust seögub ka see imeline tee, kuidas ja miks?

Irene Nemirovsky - Suite Francaise

KULDNE PORIKÄRBES (Kõige suurem "pettumus")
Kohe absoluutselt ei meeldinud. Mitte miski selle raamatuga seoses.

Peeter Sauter - Beebi bluu

2009.aastal loetud raamatute TOP10:

1. Sofi Oksanen - Stalini lehmad
2. Sofi Oksanen - Baby Jane
3. Sofi Oksanen - Puhastus
4. Kurt Vonnegut - Tšempionide eine
5. Kurt Vonnegut - Tapamaja, korpus viis
6. Irene Nomirovsky - Suite Francaise
7. Tõnu Õnnepalu - Kevad ja suvi ja
8. Jonas Gardell - Kummajainen astuu kehiin (Ett ufo gör entre)
9. Karin Alvtegen - Reetmine
10. DBC Pierre - Väike jumal Texasest

------------------------------

DTA:

PARIM ETENDUS
Nagu parima filmiga nii ka parima teatrielamusega olin tugevalt kahevahel. Kas Pea vahetus või Hecuba pärast. Üks läks nii sügavale hinge. Mõjus nii mitmel tasandil. Teine jällegi oli ehk parim õnnestumine komöödiažanris, mis on minu meelest žanrina kõige raskem. Häid ja tõeliselt naerma ajavaid komöödiaid lihtsalt pole teatrid võimelised tegema ja nüüd selline lahe tükk... Lõpuks otsustasin siis selle kasauks, mis sügavamale hinge puges... olen juba selline softy... aga võibolla ma mõtlen kunagi veel ümber :) Pronks läks mõrvaritüdrukute powerhouse-ile! Tõeliselt vinge teatriaasta oli! Siin on koos võitjaga minu teatrielamuste TOP 20:

1. Pea vahetus (NO99)
2. Hecuba pärast (Linnateater)
3. Toatüdrukud (Rakvere Teater)
4. Sügissonaat (Draamateater)
5. Ingel, ingel, vii mind taeva (VAT Teater)
6. Margarita ja Meister (Lavakas/NO99)
7. Kiivad armastajad (K.Üksküla projekt)
8. Mtsenski maakonna leedi Macbeth (Pro3)
9. Kes kardab Virginia Woolfi? (NO99)
10. Ma armastasin sakslast (Linnateater)
11. Esimesed suudlused (Endla)
12. Cyrano de Bergerac (Rakvere Teater)
13. Kui Harry kohtas Sallyt (Rakvere Teater)
14. Boulgakoff (Draamateater)
15. Ballettmeister (Endla)
16. Nürnberg (VAT Teater)
17. Vääärviid (VAT Teater)
18. Küünlad põlevad lõpuni (Ugala)
19. Meie, kangelased (Linnateater)
20. Väike Tjorven Soolavareselt (Ugala)

PARIM LAVASTAJA
Mulle väga meeldis Andres Noormetsa kahe tasandiga mängimine ning oskuslik pinge kruvimine Mässajates, Elmo Nüganeni tühja lava täitmine paari näitleja ja kolme tooliga, Hendrik Toompere tõeliselt sähvakas ja vinge kolme primadonna mõrvamäng ning Uusbergi muusika ja draama sümbioos. Ja kuigi kõik nad oleksid väärt võitma, siis minu jaoks lavastuslikus mõttes veel kõige vingema ideede ilutulestiku pakkus:

Aleksandr Pepeljajev - Margarita ja Meister (Lavaka 24.lend/NO99)

PARIM MUUSIKALINE LAVASTUS
Head ööd vend koor ja Pärt Uusbergi seaded olid nii ilusas sümbioosis Uku lavastuse draama poolega. See kõik oli lihtsalt imeline!

Pea vahetus (NO99)

PARIM MEESPEAOSATÄITJA
Tõeline pähkel, sest nagu lavastajatega, oli ka siin mitu nii eredat tippu, et võitjat välja selgitada on praktiliselt võimatu. Siiski on üks, kes tegi ehk terve aastakümne ühe vingeima rolli. Napilt kandadele jäid Hendrik Toompere jr - Kes kardab Virginia Woolfi; Priit Võigemast - Pea vahetus ja Aarne Üksküla - Nürnberg. Kaks neist võitlevad omavahel 2009. esietendunud parima meespeaosalise tiitli eest natuke edasipoole edasi, aga võitjaks siin kategoorias:

Üllar Saaremäe - Cyrano de Bergerac (Rakvere Teater)

PARIM NAISPEAOSATÄITJA
Oh kui ahvatlev oleks anda võit kolmele Toatüdrukule. Ühtlasi kolmekesi koos ei saaks neile keegi vastu. Aga kuna otsustasin siiski rolle ükikuna ja eraldi võtta, siis lisaks Ülle Lichtfeldtile, Tiina Mälbergile ja Anneli Rahkemale, rabelisid tipu lähedal ka Anu Lamp - Meie, kangelased; Katariina Lauk - Ingel, ingel... ning Ülle Kaljuste - Sügissonaat, kuid võidu viib koju:

Marika Vaarik - Kes kardab Virginia Woolfi? (NO99)

PARIM MEESKÕRVALOSA
Väga raske oli tegelikult siit seda ühte välja selgitada. Kõik on ju vinged ning head. Aga kuna mängureeglid nii nõuavad, siis minu valikuks on mõnevõrra ehk teiste jaoks üllatusena see 20.lennu Linnateatri näitleja. Ta lihtsalt on midagi täiesti fenomenaalset selles fantastiliselt heas näitemängus:

Argo Aadli - Hecuba pärast (Linnateater)

PARIM NAISKÕRVALOSA
Siin kategoorias oli mul üks üle kõige. Olin suvel sellises vaimustuses tema rolli pärast ja see on kandunud üle terve pika sügise, siiani välja. Endiselt tippvormis!!! Endiselt tasemel!!! Oh kuidas ma jumaldan teda, inglikest ;) Alati kui ta jälle sealt taevast maapeale tuli oma inglikoor kannul, tulid mul mõnutundest külmavärinad! Ja tema hääl oli täiesti, täiesti vapustavalt vinge!!!

Ines Aru - Mtsenski maakonna leedi Macbeth (Pro3)

PARIM ANSAMBLIMÄNG
Kuna selles kategoorias oli kandidaate kõige rohkem, siis oli siin ehk kõige raskem võitjaks tulla :) Kuid sama trupp oli lausa 3 kandidatuuriga esindatud, ju nad siis ikka ühed head ansamblimängijad on... kuid erilist au tuleb anda ka truppidele, kelle ansamblimäng oli tõeliselt vinge sellistes etendustes nagu Ballettmeister, Kiivad armastajad, Kuidas seletada pilte surnud jänesele, Meie, kangelased ja Toatüdrukud. Kuid kroonjuveeliks:

Margarita ja meister - Lavaka 24.lend

PARIM AUDIO-ROLL/ESITUS
Anu jätkab oma võidukäiku!

Anu Lamp - Jääaeg 3 (Sid)

PARIM KUNSTNIKUTÖÖ
Nii palju vaeva ja erinevaid huvitavaid lahendusi ühele ilusale, värvikale lastetükile. Kindel ja lihtne valik aasta parimaks!

Jaak Vaus - Väike Tjorven Soolavareselt (Ugala)

PARIM SUVELAVASTUS

Toatüdrukud - Rakvere Teater

PARIM TELEST NÄHTUD LAVASTUS ("Mida varem pole näinud")

Nafta (NO99)

PARIM LASTELAVASTUS
Ainus lastelavastus aasta TOP20-s

Väike Tjorven Soolavareselt - Ugala

PARIM MUUSIKA(LINE KUJUNDUS)
Minu jaoks terve etenduse parim element, aga seda tugevamini eristus. Rohkem DJ-de live sämlimist teatrisse palun :)

Mängud tagahoovis - Draamateater

PARIM ORGINAALNE IDEE SEOSES TEATRIGA
Ahvatlev oleks ka Startup olnud märkida võitjaks, sest nii lahe oleks kui hommikuteatrit oleks rohkem. Eriti nädalavahetuseti. Aga Pepejajevi ideederohkus võttis tummaks!

Margarita ja meister - lavastuslikud ideed

PARIM TEATER 2009
Seal ta nüüd siis on... tipus... nagu näha on suurem osa aunimetusi selle teatri tükkidele. Ja üldse oli sealne lavastuste tase kõige kõrgem sellel aastal. Nad nagu ei eksiks millegagi.

NO99

PARIM EESTI AUTORI TEATRITEKST LAVAL
Pärast Tätte-t polegi nii head originaaltekstide kirjutajat tulnud Eesti teatrisse... või kumb see enne ja kumb see hiljem tuli Tätte või Lennuk? Anyway - Uusberg on selle aasta kunn.

Pea vahetus - Uku Uusberg (NO99)

PARIM TÕLKE-TEKST LAVAL
Bergmani tekst lõikas mulle valusalt sisse ja raputas soola ka peale.

Sügissonaat (Draamateater) Ingmar Bergman, tõlkija Ülev Aaloe

MÕNUSAIM "ÜLLATAJA"

"Toatüdrukud" - milline power! milline lavastus! milline elamus!

PARIM UUSTULNUK LAVAL (keda pole "tähele pannud" või keda polegi õnnestunud varem näha)

Liis Laigna - Ballettmeister ja Mässajad (lisaks ka Raimonds ja Muinasjutt Pöial-Liisist) (Endla)

PARIM KORDUSVAADATUD TÜKK
Lõpuks ometi õnnestus mul seda jälle näha, ning ka endale lindistada, et seda ikka uuesti ja uusti vaadata - Rein Malmsten on jumalik näitelja! Teist temasugust ei tule enam kunagi...

Kohtunik Di (Ugala)

KORDUSVAADATUD TÜKKIDE PARIM NÄITLEJA(NNA)

Ines Aru - Füüsikud
Rein Malmsten - Kohtunik Di

PARIM TEATRIKRIITIK
Kuigi ahvatlus oli suur Otti nimetada, sest tema on ainuke (vist?) kes teatrikriitikutest ka blogi peab ning tema tekstid on alati tasemel! Nii need, mis avaldatakse kui ka need, mis blogis üleval ripuvad. Sedapuhku siis ikka vana lemmik:

Pille-Riin Purje

PARIM TEATRIBLOGI
Kirjutab paremini kui suurem osa ajakirjanikke...aga ega ma ei tea, võibolla ta ongi ajakirjanik? :)
Teater nõuab nuppu

PARIM TEATRIVÄLJAANNE EESTIS

Teater. Muusika. Kino.

KULDNE PORIKÄRBES
Tõeline möga minu mõistes:

Sekstett a la carte (Vanemuine)

Lisaks eraldi arvestuses, rohkem nagu kokkuvõtvalt, sest peale meespeaosa ja kunstniku on need ju samad nagu terve aasta jooksul nähtud tükkide arvestuses, ehk siis ainult 2009. aastal esietendunud lavastused:

Parim etendus - Pea vahetus (NO99)
Parim lavastaja - Aleksandr Pepeljajev - Margarita ja Meister (Lavaka 24.lend/NO99)
Parim meespeaosatäitja - Hendrik Toompere jr. - Kes kardab Virginia Woolfi (NO99)
Parim naispeaosatäitja - Marika Vaarik - Kes kardab Virginina Woolfi (NO99)
Parim meeskõrvalosatäitja - Argo Aadli - Hecuba pärast (Linnateater)
Parim naiskõrvalosatäitja - Ines Aru - Mtsenski maakonna leedi Macbeth (Pro3)
Parim kunstnikutöö - Jaanus Laagriküll - Küünlad põlevad lõpuni (Ugala)


Ja lõpetuseks rollide edetabelid. Aga neid ei tasu siin eriti tõsiselt võtta. Need on mu isiklikud pingeread ning nagu minevik on tõestanud, muutuvad ajas.

TOP 20 Naispeaosad:

1. Marika Vaarik-Kes kardab Virginia Woolfi
2. Anu Lamp-Meie, kangelased
3. Ülle Kaljuste-Sügissonaat
4. Katariina Lauk-Ingel, ingel, vii mind taeva
5. Ülle Lichfedt-Mtsenski maakonna leedi Macbeth
6. Anneli Rahkema-Toatüdrukud
7. Tiina Mälberg-Toatüdrukud
8. Ülle Lichtfeldt-Toatüdrukud
9. Külli Teetamm-Ma armastasin sakslast
10. Maria Peterson-Maarja kuulutamine
11. Liina Vahtrik-Aiapidu
12. Katariina Lauk-Nürnberg
13. Piret Laurimaa-Esimesed suudlused
14. Harriet Toompere-Grönholmi meetod
15. Anneli Rahkema-Creeps
16. Ita Ever-Hiilgav!
17. Tiina Mälberg-Kooselu väikesed kuriteod
18. Katariina Lauk-Tarbetud inimesed
19. Kaia Skoblov-Kas Sulle meeldib porno
20. Maria Avdjuško-Sügissonaat

TOP 20 Meespeaosad:

1. Üllar Saaremäe-Cyrano de Bergerac
2. Hendrik Toompere jr-Kes kardab Virginia Woolfi
3. Priit Võigemast-Pea vahetus
4. Aarne Üksküla-Nürnberg
5. Tõnu Oja-Vääärviid
6. Hendrik Toompere jr-Boulgakoff
7. Mikk Jürjens-Kiivad armastajad
8. Tõnu Oja-Aabitsa kukk
9. Ago Anderson-Ballettmeister
10. Peeter Volkonski-Imearst
11. Märt Avandi-Pea vahetus
12. Marko Matvere-Ingel, ingel, vii mind taeva
13. Kristjan Sarv-Mtsenski maakonna leedi Macbeth
14. Sepo Seeman-Esimesed suudlused
15. Hannes Kaljujärv-Küünlad põlevad lõpuni
16. Marius Peterson-Linn
17. Priit Võigemast-Ma armastasin sakslast
18. Indrek Ojari-Hecuba pärast
19. Peeter Jürgens-Vanamehed seitsmendalt
20. Arvo Raimo-Vanamehed seitsmendalt

TOP 20 naiskõrvalosad:

1. Ines Aru-Mtsenski maakonna leedi Macbeth
2. Carita Vaikjärv-Nii nagu taevas
3. Mirtel Pohla-Kes kardab Virginia Woolfi
4. Liina Olmaru-Grafiti
5. Marika Vaarik-Kuidas seletada pilte surnud jänesele
6. Liis Laigna-Ballettmeister
7. Marin Mägi-Cyrano de Bergerac
8. Mirtel Pohla-Nafta
9. Kaili Viidas-Ballettmeister
10. Külliki Saldre-Imearst
11. Maria Soomets-Detektiiv Lotte
12. Marin Magi-Mtsenski maakonna leedi Macbeth
13. Liisa Pulk-Kummitus masinas
14. Kadri Lepp-Limpa ja mereröövlid
15. Kata-Riina Luide-Väike Tjorven Soolavareselt
16. Anneli Tuulik-Linn
17. Eva Klemets-Onu Tomi onnike
18. Marika Vaarik-Onu Tomi onnike
19. Mari-Liis Lill-Sigma Tau-C705
20. Sandra Üksküla-Pikk pink

TOP 20 meeskõrvalosad:

1. Argo Aadli-Hecuba pärast
2. Lembit Peterson-Maarja kuulutamine
3. Andrus Vaarik-Meie, kangelased
4. Jaak Prints-Nafta
5. Guido Kangur- Boulgakoff
6. Veiko Tubin-Hecuba pärst
7. Lembit Peterson-Linn
8. Hendrik Toompere jr-Aiapidu
9. Raivo E.Tamm-Indiate uurimine
10. Eduard Salmistu-Cyrano de Bergerac
11. Sergo Vares-Kes kardab Virginia Woolfi
12. Alo Kõrve-Hecuba pärast
13. Ain Lutsepp-Vihmatants
14. Raivo E.Tamm-Meeste varjupaik
15. Tõnu Oja-Vombat
16. Priit Võigemast-Hecuba pärast
17. Meelis Põdersoo-Vääärviid
18. Raivo E.Tamm-Pimedusega löödud
19. Margus Prangel-Sinul on meretäis hirmu
20. Indrek Saar-Mtsenski maakonna leedi Macbeth

Ja sellega piirdungi :) Nii arvan praegu...

7 kommentaari:

Paawo ütles ...

Nii suure kunstitarbija kohta üllatav muusikamaitse.

Danzumees ütles ...

Jah, mis seal salata olen popmuusika paadunud fän. Kuigi meeldib ka klassikaline, ooper, soul (näiteks Alicia Keys) ja country (Garth Brooks, Alan Jackson jne jne jne) ja jazz (peamiselt eesti oma ja klassikaline Ella näiteks) ja mõned etnilised asjad (näiteks Aafrikast Zap Mama) ja üsna palju ka raskemat muusikat. Aga nendega on nii, et neist mulle peamiselt meeldib "vana ja hea", mis juba aastaid lemmikud... Siin aga koostan just nende kohta info, mis sellel aastal teadvusesse saabunud.

Lugesin kusagilt, et need kes igapäevaelus numbritega tegelevad, et nemad saavad maanduse sellisest monotoonsest ja igapäevasest popmuusikast ja hiphopist... ju ma olen just see inimene :)))

Kiku ütles ...

Ma ka ikka igapäevaselt kuulan praegu ka popmuusika hitte, eelkõige Pinki "Funhouse" ja näiteks Lady Gaga "Beautiful, dirty, rich", mida Sul nimistus isegi pole.

Avatari käisin ka just eile vaatamas ja eks Sinu arvamus kujundas ka veidi mu eelteadmisi. Rääkisin veel sõpradele, et sisu ei pruugi nii hea olla, et olen lugenud blogidest, nad muidugi vastasid, et terve muu maailma arvab ju et on, aga hiljem tegelikult nõustusid minuga. :D Eks film oli vägev muidugi, veidi ehk vastuoluline, isegi natuke tobe ja minu jaoks liiga tüütavalt sõjaline. Ainult meeldis see, et seekord oli ju inimene ise halb ja vaenlane, mitte kannatav sõdalane.

Ja ma oma teatriaasta parimate valimisega pole veel kuhugi jõudnud, terve jaanuarikuu siin vaagin. Ja mul pole isegi nii palju, mille seast valida. :D

Kuid jällegi suurepärane ülevaatlik tabel Sul!

Danzumees ütles ...

Lahe Kiku, meil ikka natuke sarnane maitse :) A võta end natist ja tee kokkuvõte ikka ära, ma ootan põnevusega!

Anonüümne ütles ...

Tere. Muidu asjalik kokkuvõte aga see muusika TOP on "kohatu":)
Kui see tõesti sinu oma edetabel on siis soovitaks 2010 muusika kuulamisse tõsisemalt suhtuda :)

Danzumees ütles ...

:) Muusikaga on jah nii ja naa. Ma olen üles kasvanud Madonnaga ning eks tema muusika on mõjutanud ka minu ülejäänud maitset mõnevõrra. Ka näiteks The Times valis 2009. aasta 10 parima plaadi hulka Lady Gaga "Fame monster"-i ja kirjutas sinna juurde, et tegemist on Madonnaliku muusikaga. Aga jah, minu "edetabelit" on mõjutanud see, et ma kuulasin peamiselt ainult teatud plaate ning seeläbi sai ka nii üksluine ja popivõiduline(?) Kuigi näiteks selline indie-rock ja underground muusika mida tavaliselt muusikakriitikute edetabelid täis on - see ei meeldi minule üldse. Niiet sellest tekkis küsimus, et mis ei oleks "kohatu"? Ma ise arvan, et kellegi maitse ei ole kunagi "kohatu" (va. ehk oma maitse pärast kriminaalsele vastutusele kuuluvate inimeste oma). Igal ühel on õigust fännida sellist muusikat nagu süda ihaldab :) Minu hetke lemmikud on Madonna, Pink, Lady Gaga, Daughtry, Lily Allen, Depeche Mode, Richard Marx, Kelly Clarkson, Dead by April, Jewel, Amy Macdonald ja tegelikult väga palju teisi ka. Veel määrab palju see, kelle kontserdil ma käinud olen viimasel ajal. Sest enamvähem neid kõiki on õnnestunud ka live-is näha viimase paari aasta jooksul. Ühtlasi jällegi Celine Dion-i kontserdi järel olen millegipärast hakanud teda vähem kuulama. Lisaks meeldivad mulle mustad naislauljad ja tugeva biidiga või elektrooniline muusika, mille järgi hästi tantsida annab... tantsumees, nagu ma olen :)))

Anonüümne ütles ...

Supperasjalik kokkuvõte! Paljuski maitsed kattusid! Igatahes jätka samas vaimus ja kõike kõige paremat! s.a.