neljapäev, 14. jaanuar 2010

2009.aasta DRA - Danzumehe Raamatuaasta Aunimetused

2009. aasta kandidaadid tähestikulises järjekorras (võitjad, koos täiendava TOP10 edetabeliga selguvad jaanuarikuu jooksul):

Arvesse lähevad 53 raamatut, mis esmakordselt loetud ajavahemikus 01.01.-31.12.2009. Suurendasin natuke kandidaatide arvu võrreldes eelmiste aastatega, sest lugesin ka natuke rohkem ja häid raamatuid oli seal seas palju!

PARIM EESTI KIRJANDUS (5 kandidaati)
A.H.Tammsaare - Kogutud teosed 11. Elu ja armastus
Leelo Tungal - Kristiina, see keskmine
Leelo Tungal - Samet ja saepuru
Rein Raud - Wend
Tõnu Õnnepalu - Kevad ja suvi ja

Äärepealt oleks ka eestimaiste kirjanike 10 tööd välja toonud, kuid samas need 5 on küll pärlite seast suurimad. Ja seega pole ehk mõtet erinevaid tasemeid segi ajada. Ka sellel aastal jätkus plaan "aastas 1 Tammsaare kogutud teoste" sarja raamat, sedapuhku siis juba 11.aasta ja 11.osa/raamat.

PARIM TÕLKEKIRJANDUS (10 kandidaati)
Anna Gavalda - Ma armastasin teda
DBC Pierre - Väike jumal Texasest
Irene Nemirovsky - Suite Francaise
Jonas Gardell - Kummajainen astuu kehiin
Karin Alvtegen - Reetmine
Kurt Vonnegut - Tapamaja, korpus viis
Kurt Vonnegut - Tšempionide eine
Sofi Oksanen - Baby Jane
Sofi Oksanen - Puhastus
Sofi Oksanen - Stalini lehmad

Gardell on rootsi keelest soome keelde tõlgitud (üritan oma soome keelt tasemel hoida) ja Nemirovsky raamat prantsuskeelest inglise keelde. Tõlkekirjanduses lõid minul laineid sellel aastal Oksanen ja Vonnegut, mõlemalt kolm väga head raamatut... Alvtegenit sai ka mitu raamatut loetud, aga see "Reetmine" oli nii puändirikas ja põnev! DBC Pierre-i raamat stiilipuhas, naljakas ning originaalne. Ja Nemirovsky üks mu aasta suurimaid avastusi. Gavalda ja Gardell juba vanad lemmikud.

PARIM LASTERAAMAT (5 kandidaati)
Aino Pervik - Presidendilood
Kristiina Kass - Petra lood
Kätlin Vainola - Mia, Konrad ja avanevad uksed
Leelo Tungal - Kristiina, see keskmine
Sinikka ja Tiina Nopola - Risto Räppar ja viimane hoiatus

Lasteraamatu "võitja" võiks juba vabalt välja tuua, sest üks raamat ruulib küll täiega üle teiste. Kuid minu minu "lugeva" lapse eas "lapse" lemmik on kahtlemata Risto Räppar... iga nädal küsitakse minult üle, et kas on juba 5.osa ilmunud, siis mõtlesin ikka viis parimat välja tuua :)

PARIM DRAAMA-RAAMAT (5 kandidaati)
Irene Nemirovsky - Suite Francaise
Jonas Gardell - Kummajainen astuu kehiin
Sofi Oksanen - Baby Jane
Sofi Oksanen - Puhastus
Sofi Oksanen - Stalini lehmad

Ehk siis loomulikult mitte "näitekirjanduse" mõttes "draama" vaid žanri mõttes.

PARIM PÕNEVUS/KRIMKA-RAAMAT (5 kandidaati)
Alexander McCall Smith - Kalahari masinakirjakool meestele
Dennis Lehane - Shutter island
Donna Leon - Surm võõral maal
Karin Alvtegen - Reetmine
Stieg Larsson - Lohetätoveeringuga tüdruk

Krimka mõiste on nii lai, sest need piirid hägustuvad teiste žanritega. Viimasel ajal eriti, kui juba ilmub lammastekomöödia, kus samuti detektiivitööd toimumas ja ega see McCall Smith-i aafrikahõnguline sarigi pole ju üldsegi "krimka", selle otses mõttes. Ning tegelikult "krimkaks" võiks ehk pidada ainult Donna Leoni... ülejäänud on kõik mingid sümbioosid žanritest. Kuid need viis olid minu vaieldamatud lemmikud, sellistest nö. "krimkadest"/"põnevikest".

PARIM RAAMAT, KUS SAAB KA NALJA (5 kandidaati)
DBC Pierre - Väike jumal Texasest
Kurt Vonnegut - Kullisilm
Kurt Vonnegut - Tapamaja, korpus viis
Kurt Vonnegut - Tšempionide eine
Leelo Tungal - Kristiina, see keskmine

"Kurb", aga ega "naljakaid" asju pole kerge kirjutada. Need viis tõusevad väga lihtsalt esile selle aasta loetud raamatute seas. Ja Vonnegut tundub tänavu ruulivat selles nimistus. Napilt jäi välja Kivirähk oma "Jutud" kogumikuga. Seal oli ka mõned lühilood, mis olid tõeliselt naljakad :)

PARIM LUULERAAMAT (5 kandidaati)
Tõnu Õnnepalu - Kevad ja suvi ja

Pole mõtet teeselda ja rohkem kandidaate välja panna :)

PARIM DOKK-KIRJANDUS (5 kandidaati)
Evelin Kivimaa - Arvo Kukumägi. Alasti elu
Leelo Tungal - Samet ja saepuru
Margit Kilumets/Kersti Kreismann - Paljajalu kõrrepõllul
Tõnu Õnnepalu - Kevad ja suvi ja
Tõnu Õnnepalu - Paradiis

I'm a sucker for good autobiographies :) Ja õnneks on kirjastajad selle hea soone üles leidnud. Väga tahaks Aarne Üksküla raamatut, palun :) Ja Heino Mandri oma ka palun :) Ja kui ma juba hoogu läksin, siis paluks ka Lia Laats, Ervin Abel ja miks ka mitte 7. 13. ja 20. teatrikooli lennud :) Nii esialgu... hiljem kõik ülejäänud ka... mina olen sihtgrupp.... Lisaks mida tahes Õnnepalu kirjutab - ma pean seda kohe lugeda saama. Olen austaja, sest tunnen hingesugulust inimesega nende tekstide taga, kellega ma pole kunagi isegi kohtunud :)

PARIM VÕÕRKEELNE KIRJANDUS (5 kandidaati)
Dennis Lehane - Shutter island
Irene Nemirovsky - Suite Francaise
Irene Nemirovsky - Le Bal/Snow in Autumn
Jonas Gardell - Kummajainen astuu kehiin
Junot Diaz - The brief wondrous life of Oscar Wao

Olen jälle jõudumööda ka soome, rootsi ning inglise keeles hakanud lugema. Siin on parimad. Napilt jäi välja Miika Nousiainen - Vadelamavenepakolainen, aga ega neid nüüd eriti palju kah saanud loetud, ikka selline natuke "kergem" kirjandus tõmbas mind millegipärast. Tegelikult olen juba kaua mõelnud, et peaks rohkem lugema Keats-i ja Dickinson-i. Nende luule on mind ikka tõmmanud, aga viimasel ajal pole kätte sattunud.

KULDNE PORIKÄRBES (Kõige suuremad "pettumused", 3 kandidaati)
Anne Enright - Kokkutulemine
John Banville - Meri
Peeter Sauter - Beebi bluu

Auhinna paistel peesitada saanud kõik kolm, Kuid minu jaoks olid kõik kolm täielikud ajaraiskamised ning lõpuni-lugeda-pingutamised. Vastikult negatiivsed lood ka pealekauba.

Kõige paksem loetud raamatutest 2009.aastal oli 606 leheküljeline Stieg Larssoni "Tüdruk, kes mängis tulega".

Selgub, et vähemalt viie kandidaadi kohta on mul ka siiani kirjutamata. Katsuks need parimad ikka kuidagi üles tähendada veel aasta alguses, eks näis kas jõuab...

Võitjad selguvad koos Danzumehe Filmi, Muusika, Teatri ja Televisiooni lemmikutega - jaanuarikuu jooksul.

1 kommentaar:

TwD ütles ...

Tjaa, hingesugulased Ônnepaluga siin koos...ta on töesti fenomen. Aitäh 'kommi' eest!
Mul oli noorepölves selline ilmutuslik mees Fred Jüssi. Kah loodusemees ju. Seda pigem piltide, jutustamisoskuse ja loodushäälte miksimise poolest (raadiosaated). Lindistasin neid ja kuulasin öösel...
Kui nyyd kirjandusest veel...muidugi mul on ees tohutu hulk raamatuid, mida vöiks lugeda, aga ma kardan, et ma kunagi olemasolevat aasta-(kymnete) pikkust lynka ei suuda täita. Vötan siis sealt pealt need köige-köige.
Et kuidas ma need ära tunnen? Eks juhus ja intuitsioon pea aitama.
Muide, Tikkanen on ammu loetud ja raamat peaks Eestis alleski olema. Mulle ta nii sygavat muljet ei jätnud, ma arvan, et mu enda luuletused olid sel ajal paremad. Joke! Ega ma siis ju sygavuti Märta loost aru ei saanudki, polnud elukogemust selle möistmiseks. Huvitav, ma olin ka umbes sel ajal Linnateatris tööl, kuid just seda etendust ei juhtunud nägeme.